abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72386521
Beste Fokkers,

In 2005 ben ik een onderneming gestart. In het begin ging alles goed totdat ik mijn voorlopige aanslag inkomstenbelasting binnenkreeg. Naast mijn 'freelance'-diensten die ik aanbood werkte ik in loondienst. Nu dacht ik dat de inkomstenbelasting alleen gerekend zou worden uit het geld dat ik uit de onderneming zou hebben verdient. Echter wordt het het geld uit de dienstbetrekking ook meegerekend. Hierop had ik niet gerekend en daardoor kan ik mijn voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2007 niet voldoen. De onderneming is eind 2008 opgeheven dus ook over 2008 moet nog inkomstenbelasting betaald worden.

Kan iemand mij advies geven over wat ik het beste kan doen?
pi_72386725
De BD bellen, je verhaal doen en wellicht dat zij met een oplossing komen. Anders vraag je om een regeling te treffen, bv. in termijnen betalen.
pi_72386851
Ja weet ik. Ik heb een belastingschuld van bijna 6500 euro. Alleen kan ik maar 200 euro per maand missen of zo. Doen ze wel aan dat soort betalingsregelingen (op dit tijdstip is de belastingtelefoon niet bereikbaar vandaar deze vragen op Fok!)?? Weet iemand dat hier (heeeelp!!!)???

mvg,
Danny

[ Bericht 6% gewijzigd door danny26 op 03-09-2009 00:16:43 ]
pi_72387302
quote:
Op woensdag 2 september 2009 23:55 schreef danny26 het volgende:
Beste Fokkers,

In 2005 ben ik een onderneming gestart. In het begin ging alles goed totdat ik mijn voorlopige aanslag inkomstenbelasting binnenkreeg. Naast mijn 'freelance'-diensten die ik aanbood werkte ik in loondienst. Nu dacht ik dat de inkomstenbelasting alleen gerekend zou worden uit het geld dat ik uit de onderneming zou hebben verdient. Echter wordt het het geld uit de dienstbetrekking ook meegerekend. Hierop had ik niet gerekend en daardoor kan ik mijn voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2007 niet voldoen. De onderneming is eind 2008 opgeheven dus ook over 2008 moet nog inkomstenbelasting betaald worden.

Kan iemand mij advies geven over wat ik het beste kan doen?
Ik zou zeggen je zaak opheffen, gelukkig is dat al vanzelf gegaan.

Betalingsregeling kan je proberen, wij kunnen daar niet over oordelen (er is vast wel iets mogelijk, wat is ook een deel coulance)
Hoe kwam je er trouwens bij dat je geen belasting hoefde te betalen (inkomstenbelasting lijkt mij toch een vrij duidelijk begrip, belasting uit je inkomsten... met een beetje inlezen had het wel goed moeten komen)
All management is Strategic Management.
pi_72387608
Naja ik dacht dat inkomstenbelastingen werden berekend over de inkomsten uit de onderneming. Hoe dan ook ik zit er behoorlijk mee in mijn maag. 6500 euro is veel geld en als ik dan zeg dat ik 200 eu per maand af wil betalen ben ik 32 maanden (bijna 3 jaar). En dan hebben we het nog niet eens over de inkomstenbelasting van 2008.

Oh ja wat misschien handig is om te vermelden is dat mijn onderneming van 2005 tot april 2007 een koeriersbedrijfje betrof en van 2007 tot december 2008 omgezet is als freelancer? Zitten hier misschien nog eventuele voordelen aan waardoor het een en ander in mindering gebracht kan worden?

Ook moet ik nog zo'n 800 eu aan omzetbelasting af betalen, dus vandaar dat ik er toch wel slapeloze nachten aan overhou...

Iemand met tips? (en ja, morgen na werk bel ik de belastingtelefoon meteen)!!
pi_72387964
Ik weet niet hoe het zit bij privépersonen, maar bij vennootschappen kun je tijdig melding maken van "betalingsonmacht" om erger te voorkomen. Er zal vast ook zoiets zijn voor je inkomstenbelasting. Ik zou inderdaad zsm de belastingtelefoon bellen en vragen wat je moet doen. Zeker met de recessie moet je er wel een mooi verhaal van kunnen maken waarom je niet kan betalen dus ik zou me daar niet al te druk om maken.

Ik neem aan dat je een brief zal moeten schrijven, in dat geval vraag duidelijk aan wie je hem moet richten. Ik heb wel eens een brief gestuurd aan het oude kantoor (ik was toen omgezet naar een ander kantoor) en daar heb ik gewoon nooit meer wat van gehoord en hij was dus ook niet behandeld
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_72388075
Ik hoop het jongens! Ik ga in ieder geval morgen bellen met de belastingtelefoon. Ik zal dit onderwerp up-to-date houden, zodat andere mensen ook meteen weten hoe of wat.

Als iemand weet wat er verandert als ik eerst een eenmanszaak had en daarna als freelancer ging werken (dus bijv meer belastingaftrek hoor ik dat graag)!

Ik zal dit onderwerp morgen weer updaten aangezien ik dan contact heb gehad met de belastingdienst ... Tot dan!
pi_72389163
quote:
Op donderdag 3 september 2009 00:34 schreef danny26 het volgende:
Hoe dan ook ik zit er behoorlijk mee in mijn maag. 6500 euro is veel geld en als ik dan zeg dat ik 200 eu per maand af wil betalen ben ik 32 maanden (bijna 3 jaar). En dan hebben we het nog niet eens over de inkomstenbelasting van 2008.
........
Ook moet ik nog zo'n 800 eu aan omzetbelasting af betalen,
Brochure van de belastingdienst: http://download.belasting(...)alen_on9581z10fd.pdf
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_72389947
quote:
Op donderdag 3 september 2009 00:34 schreef danny26 het volgende:
Naja ik dacht dat inkomstenbelastingen werden berekend over de inkomsten uit de onderneming. Hoe dan ook ik zit er behoorlijk mee in mijn maag. 6500 euro is veel geld en als ik dan zeg dat ik 200 eu per maand af wil betalen ben ik 32 maanden (bijna 3 jaar). En dan hebben we het nog niet eens over de inkomstenbelasting van 2008.
Maar over je loon werd gewoon loonheffing afgedragen neem ik aan? Ik neem even aan dat dat het geval is, waardoor je belastingschuld enkel en alleen over het deel van jouw inkomen gaat wat je met je onderneming hebt verdiend. Dus, over dat bedrag dacht je geheel belastingvrij te kunnen beschikken?
quote:
Oh ja wat misschien handig is om te vermelden is dat mijn onderneming van 2005 tot april 2007 een koeriersbedrijfje betrof en van 2007 tot december 2008 omgezet is als freelancer? Zitten hier misschien nog eventuele voordelen aan waardoor het een en ander in mindering gebracht kan worden?
Nee, "freelancer" is geen fiscaal begrip. Of het nou een eenmanszaak betreft, freelancewerkzaamheden of je doet het via een VOF, het is allemaal "winst uit onderneming" in Box 1.
quote:
Ook moet ik nog zo'n 800 eu aan omzetbelasting af betalen, dus vandaar dat ik er toch wel slapeloze nachten aan overhou...
Ook dat zou geen verrassing moeten zijn geweest.
quote:
Iemand met tips? (en ja, morgen na werk bel ik de belastingtelefoon meteen)!!
Sowieso de Belastingdienst inlichten dat je niet kan betalen. Verder zal het wel op een houtje bijten worden de komende tijd. Heel vervelend voor je, maar helaas kan ik er geen medelijden mee hebben. Immers, je hebt het geld al verdiend, je hebt het alleen al uitgegeven. Succes!
  donderdag 3 september 2009 @ 08:44:18 #10
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_72390071
quote:
Op donderdag 3 september 2009 08:35 schreef DonJames het volgende:

[..]

Maar over je loon werd gewoon loonheffing afgedragen neem ik aan? Ik neem even aan dat dat het geval is, waardoor je belastingschuld enkel en alleen over het deel van jouw inkomen gaat wat je met je onderneming hebt verdiend. Dus, over dat bedrag dacht je geheel belastingvrij te kunnen beschikken?
[..]

Nee, "freelancer" is geen fiscaal begrip. Of het nou een eenmanszaak betreft, freelancewerkzaamheden of je doet het via een VOF, het is allemaal "winst uit onderneming" in Box 1.
[..]

Ook dat zou geen verrassing moeten zijn geweest.
[..]

Sowieso de Belastingdienst inlichten dat je niet kan betalen. Verder zal het wel op een houtje bijten worden de komende tijd. Heel vervelend voor je, maar helaas kan ik er geen medelijden mee hebben. Immers, je hebt het geld al verdiend, je hebt het alleen al uitgegeven. Succes!
Dit dus.
En: waar was je boekhouder/accountant/fiscalist? Die hadden dit soort dingen in ieder geval duidelijk moeten/kunnen maken.
Ook vraag ik me af hoe de voorlopige aanslag dan wel is ingevuld. Als je daar alleen de winst uit onderneming op hebt ingevuld, zou je het grootste deel van de verschuldigde belasting al voldaan moeten hebben.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_72390387
Als je nu een belastingschuld van 6.500 hebt, dan betekent het dat je toentertijd iets van 15.000 verdiend hebt (of meer zelfs). Dat geld is allemaal op ofzo en nu kan nog maar 200 per maand missen? Beetje raar....
Facts don't care about your feelings
pi_73141266
Heb je nog een update danny26?
pi_73141518
quote:
Op zondag 27 september 2009 07:44 schreef jochem8 het volgende:
Heb je nog een update danny26?
Ik vermoed van niet:
quote:
laatste bezoek: 24 dagen, 7 uur geleden
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  zondag 27 september 2009 @ 09:13:52 #14
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_73141572
zijn pc is in beslag genomen?
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
pi_73144655
Mensen die zomaar wat doen.
Ja, die met de ballen in de bek.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 27 september 2009 @ 12:42:22 #16
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_73144789
quote:
Op zondag 27 september 2009 09:06 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Ik vermoed van niet:
[..]
kan een kloon zijn omdat hij/zij zich te veel schaamt om het met het echte profiel te posten.

Neem niet weg dat het natuurlijk erg 'dom' is om hier op voorhand niet over nagedacht te hebben
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  maandag 28 september 2009 @ 01:57:43 #17
224610 Kaar68
~eerst denken dan doen~
pi_73170875
Even topic kapen: als je van ieder euro die je verdient (freelance of eenmanszaak) 1/3 deel wegzet op een spaarrekening, moet je daar de belasting van kunnen betalen toch? Dan heb ik het niet over tonnen per jaar, maar het soort zaak dat TS had. Eventueel ontvangen BTW ook op diezelfde spaarrekening. Of zijn er nog kosten die ik over het hoofd zie?
~gedachten zijn meestal geen feiten~
pi_73172339
Mwah, je mag natuurlijk ook voorheffing eraf trekken. Als je toch al redelijk wat verdient zou ik het niet meer als eenmanszaak doen (ivm IB). Volgens mij betaal je als freelancer ook gewoon IB... dus als je tentje redelijk loopt kan je zo 52% aftikken.
Facts don't care about your feelings
  maandag 28 september 2009 @ 18:45:45 #19
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_73187354
quote:
Op maandag 28 september 2009 01:57 schreef Kaar68 het volgende:
Even topic kapen: als je van ieder euro die je verdient (freelance of eenmanszaak) 1/3 deel wegzet op een spaarrekening, moet je daar de belasting van kunnen betalen toch? Dan heb ik het niet over tonnen per jaar, maar het soort zaak dat TS had. Eventueel ontvangen BTW ook op diezelfde spaarrekening. Of zijn er nog kosten die ik over het hoofd zie?
Ja. Je zit dan aan de veilige kant omdat je geen rekening houdt met eventuele te gebruiken fiscale voordelen als zelfstandigenaftrek, MKB-winstvrijstelling. En de arbeidskorting en heffingskorting heb je natuurlijk ook nog. Dus voor je bij de volgende schijf komt, heb je al zoveel verdiend dat je al een boekhouder/accountant in de arm hebt genomen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')