Ik zou zeggen je zaak opheffen, gelukkig is dat al vanzelf gegaan.quote:Op woensdag 2 september 2009 23:55 schreef danny26 het volgende:
Beste Fokkers,
In 2005 ben ik een onderneming gestart. In het begin ging alles goed totdat ik mijn voorlopige aanslag inkomstenbelasting binnenkreeg. Naast mijn 'freelance'-diensten die ik aanbood werkte ik in loondienst. Nu dacht ik dat de inkomstenbelasting alleen gerekend zou worden uit het geld dat ik uit de onderneming zou hebben verdient. Echter wordt het het geld uit de dienstbetrekking ook meegerekend. Hierop had ik niet gerekend en daardoor kan ik mijn voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2007 niet voldoen. De onderneming is eind 2008 opgeheven dus ook over 2008 moet nog inkomstenbelasting betaald worden.
Kan iemand mij advies geven over wat ik het beste kan doen?
Brochure van de belastingdienst: http://download.belasting(...)alen_on9581z10fd.pdfquote:Op donderdag 3 september 2009 00:34 schreef danny26 het volgende:
Hoe dan ook ik zit er behoorlijk mee in mijn maag. 6500 euro is veel geld en als ik dan zeg dat ik 200 eu per maand af wil betalen ben ik 32 maanden (bijna 3 jaar). En dan hebben we het nog niet eens over de inkomstenbelasting van 2008.
........
Ook moet ik nog zo'n 800 eu aan omzetbelasting af betalen,
Maar over je loon werd gewoon loonheffing afgedragen neem ik aan? Ik neem even aan dat dat het geval is, waardoor je belastingschuld enkel en alleen over het deel van jouw inkomen gaat wat je met je onderneming hebt verdiend. Dus, over dat bedrag dacht je geheel belastingvrij te kunnen beschikken?quote:Op donderdag 3 september 2009 00:34 schreef danny26 het volgende:
Naja ik dacht dat inkomstenbelastingen werden berekend over de inkomsten uit de onderneming. Hoe dan ook ik zit er behoorlijk mee in mijn maag. 6500 euro is veel geld en als ik dan zeg dat ik 200 eu per maand af wil betalen ben ik 32 maanden (bijna 3 jaar). En dan hebben we het nog niet eens over de inkomstenbelasting van 2008.
Nee, "freelancer" is geen fiscaal begrip. Of het nou een eenmanszaak betreft, freelancewerkzaamheden of je doet het via een VOF, het is allemaal "winst uit onderneming" in Box 1.quote:Oh ja wat misschien handig is om te vermelden is dat mijn onderneming van 2005 tot april 2007 een koeriersbedrijfje betrof en van 2007 tot december 2008 omgezet is als freelancer? Zitten hier misschien nog eventuele voordelen aan waardoor het een en ander in mindering gebracht kan worden?
Ook dat zou geen verrassing moeten zijn geweest.quote:Ook moet ik nog zo'n 800 eu aan omzetbelasting af betalen, dus vandaar dat ik er toch wel slapeloze nachten aan overhou...
Sowieso de Belastingdienst inlichten dat je niet kan betalen. Verder zal het wel op een houtje bijten worden de komende tijd. Heel vervelend voor je, maar helaas kan ik er geen medelijden mee hebben. Immers, je hebt het geld al verdiend, je hebt het alleen al uitgegeven. Succes!quote:Iemand met tips? (en ja, morgen na werk bel ik de belastingtelefoon meteen)!!
Dit dus.quote:Op donderdag 3 september 2009 08:35 schreef DonJames het volgende:
[..]
Maar over je loon werd gewoon loonheffing afgedragen neem ik aan? Ik neem even aan dat dat het geval is, waardoor je belastingschuld enkel en alleen over het deel van jouw inkomen gaat wat je met je onderneming hebt verdiend. Dus, over dat bedrag dacht je geheel belastingvrij te kunnen beschikken?![]()
[..]
Nee, "freelancer" is geen fiscaal begrip. Of het nou een eenmanszaak betreft, freelancewerkzaamheden of je doet het via een VOF, het is allemaal "winst uit onderneming" in Box 1.
[..]
Ook dat zou geen verrassing moeten zijn geweest.
[..]
Sowieso de Belastingdienst inlichten dat je niet kan betalen. Verder zal het wel op een houtje bijten worden de komende tijd. Heel vervelend voor je, maar helaas kan ik er geen medelijden mee hebben. Immers, je hebt het geld al verdiend, je hebt het alleen al uitgegeven. Succes!
Ik vermoed van niet:quote:
quote:laatste bezoek: 24 dagen, 7 uur geleden
kan een kloon zijn omdat hij/zij zich te veel schaamt om het met het echte profiel te posten.quote:
Ja. Je zit dan aan de veilige kant omdat je geen rekening houdt met eventuele te gebruiken fiscale voordelen als zelfstandigenaftrek, MKB-winstvrijstelling. En de arbeidskorting en heffingskorting heb je natuurlijk ook nog. Dus voor je bij de volgende schijf komt, heb je al zoveel verdiend dat je al een boekhouder/accountant in de arm hebt genomen.quote:Op maandag 28 september 2009 01:57 schreef Kaar68 het volgende:
Even topic kapen: als je van ieder euro die je verdient (freelance of eenmanszaak) 1/3 deel wegzet op een spaarrekening, moet je daar de belasting van kunnen betalen toch? Dan heb ik het niet over tonnen per jaar, maar het soort zaak dat TS had. Eventueel ontvangen BTW ook op diezelfde spaarrekening. Of zijn er nog kosten die ik over het hoofd zie?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |