abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72373188
Ik moet nog 3,5 jaar studeren en dan heb ik als het goed is een eerstegraads lesbevoegdheid. Daarna wil ik meteen gaan werken, maar wat als ik niet zo snel een baan vind? Ik weet niet hoe het nu zit in het onderwijs, en tegen die tijd al helemaal niet, maar volgens mij begint niemand meteen na het behalen van zijn/haar bul.

Wat hebben jullie gedaan om die periode te overbruggen? Mij is verteld te sparen, maar omdat ik weinig inkomsten heb( heb een druk rooster waardoor ik niet meer dan 60 eu in de maand verdien naast mijn 93 eu studiefinanciering) en dit geld wel nodg heb, lukt sparen niet zo makkelijk. Het enige mogelijke zou zijn om veel te lenen voor ik klaar ben met de studie en op sommige momenten (zomervakantie) wat bij te werken. Maar of ik daar nou mee rond kom...Ik denk dat ik daaarnaast dan ook gewoon een bijbaan neem...

Hoelang duurt het gemiddeld voor je echt een baan hebt in het onderwijs?
En hoe hebben jullie dat gedaan?
  woensdag 2 september 2009 @ 17:47:34 #2
152953 Sanderrrr
De r bleef hangen
pi_72373250
Je zou de aanvullende beurs kunnen aanvragen, dan krijg je 150 euro extra per maand ofzo. Voorwaarde is wel dat je een diploma gaat halen dan.
pi_72373367
Tijdig beginnen met solliciteren. Je kan prima bij een (potentiėle) werkgever aankloppen, ook al studeer je pas 2 maanden later af.

En mocht je een tijdje moeten overbruggen, waarom niet gewoon even een maandje uitzendwerk doen? Misschien niet waar je voor gestudeerd hebt, maar het is maar tijdelijk en het brengt geld in het laatje.
~To alcohol! The cause of, and solution to all of life's problems~
  woensdag 2 september 2009 @ 17:56:22 #4
3878 Vork
Manisch creatief
pi_72373505
Ik had mazzel dat ik echt op het allerlaatste moment ben afgestudeerd, waardoor ik pas op 1 september officieel ben uitgeschreven. Dat zijn dus twee maanden waarin ik wel m'n stufilening heb ontvangen en nog wat bij heb kunnen verdienen bij m'n bijbaantje. Hiermee heb ik dus geld op kunnen sparen, wat genoeg is om ongeveer anderhalve maand te overbruggen, of nog langer als ik nog uren zou kunnen maken bij m'n bijbaantje zolang ik nog geen ander werk had. Gelukkig kan ik maandag beginnen en is dat voldoende gebleken. Het is op zich wel handig om een bijbaantje te fixen in je laatste jaar waarbij je in de zomermaanden wat extra kunt werken, om zo die tijd in elk geval financieel gewoon rond te kunnen komen. En ik had nog wat vakantiegeld/uren opgespaard.

Ik zou in elk geval op tijd beginnen met zoeken. In het onderwijs zal je baan waarschijnlijk wel per eind augustus/begin september beginnen. Als je op tijd begint met zoeken zou je na zo'n vakantie aan de slag moeten kunnen gaan. Als je er rekening mee houdt dat je pas eind september voor het eerst geld op je rekening hebt staan, moet je dus tot en met die tijd zien te overbruggen.

Een ding heb ik wel geleerd, je kunt het helaas niet plannen. BIj mij kwam het gelukkig nu wel goed uit allemaal. Ik weet niet wat ik anders had moeten doen, bijstandsuitkering aanvragen is niet zo handig. Met 3 dagen in de week lullig werk doen verdien je al meer. Die bijbaan heeft mij wat dat betreft financieel wel ontzettend geholpen.
pi_72373589
ja ik studeer dan ook in januari af ofzo, dan zou ik een jaar lang iets anders moeten doen?
  woensdag 2 september 2009 @ 18:02:31 #6
3878 Vork
Manisch creatief
pi_72373700
quote:
Op woensdag 2 september 2009 17:59 schreef Meerkat het volgende:
ja ik studeer dan ook in januari af ofzo, dan zou ik een jaar lang iets anders moeten doen?
In januari? O, maar dan zoeken ze ook toch nog wel mensen in het onderwijs. Op tijd beginnen met zoeken, netwerken en een goede indruk achterlaten bij stages e.d. Indien dat niet lukt is het t.z.t. wel verstandig om een soort van plan B achter de hand te hebben. Maargoed, de arbeidsmarkt is nu toch lastig te voorspellen, helemaal over 3,5 jaar. Ik zou me daar nu niet al te druk om maken.
pi_72373759
quote:
Op woensdag 2 september 2009 18:02 schreef Vork het volgende:

[..]

In januari? O, maar dan zoeken ze ook toch nog wel mensen in het onderwijs. Op tijd beginnen met zoeken, netwerken en een goede indruk achterlaten bij stages e.d. Indien dat niet lukt is het t.z.t. wel verstandig om een soort van plan B achter de hand te hebben. Maargoed, de arbeidsmarkt is nu toch lastig te voorspellen, helemaal over 3,5 jaar. Ik zou me daar nu niet al te druk om maken.
Ik heb geen idee of ze dan mensen zoeken maar ik hoop het maar. Mss kan ik wel meteen bij die school komen werken.

Plan B is dan gewoon een of 2 bijbaantjes doen totdat ik gewoon werk heb.
pi_72374181
In de Randstad is geloof ik flink wat leraren tekort. Dus daar kun je meteen aan de bak denk ik.
Wat doe je eigenlijk?
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_72374409
Moet jij voor je afstuderen geen LIO-stage doen? Mijn vriend begint nu aan z'n laatste jaar lerarenopleiding, en heeft een betaalde LIO-werkplek gevonden (hij krijgt geen stagevergoeding ofzo, tis gewoon een betaalde baan in principe). Als het goed gaat kan 'ie na dit jaar daar vast in dienst. Is het geen optie om ook zoiets te zoeken tegen de tijd dat je zover bent?
pi_72374544
Ja ik ga ook LIO doen, dat is mijn tweede master. Maar die ga ik in Groningen doen waarschijnlijk. Echter woon ik nu in de randstad, dus wie weet. Ik ben iig ingeschreven daar voor een huis bij woningnet.
pi_72374673
Geen idee waar je het over hebt
Maar ik begrijp dat het probleem hem zit in de periode van de stage? Hoe je daar rond gaat komen?
pi_72374746
Nee er vlak na, als ik net mijn diploma heb amar nog geen vaste baan.
pi_72374869
Als je slim bent, zoek je een school uit die eventueel een leraar nodig heeft op dat gebied, waar je nu ook stage kan lopen
pi_72398292
quote:
Op woensdag 2 september 2009 18:40 schreef Meerkat het volgende:
Nee er vlak na, als ik net mijn diploma heb amar nog geen vaste baan.
Dan zoek je een ander baantje ter overbrugging. Jezus wat een domme vraag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')