Ik had mazzel dat ik echt op het allerlaatste moment ben afgestudeerd, waardoor ik pas op 1 september officieel ben uitgeschreven. Dat zijn dus twee maanden waarin ik wel m'n stufilening heb ontvangen en nog wat bij heb kunnen verdienen bij m'n bijbaantje. Hiermee heb ik dus geld op kunnen sparen, wat genoeg is om ongeveer anderhalve maand te overbruggen, of nog langer als ik nog uren zou kunnen maken bij m'n bijbaantje zolang ik nog geen ander werk had. Gelukkig kan ik maandag beginnen en is dat voldoende gebleken. Het is op zich wel handig om een bijbaantje te fixen in je laatste jaar waarbij je in de zomermaanden wat extra kunt werken, om zo die tijd in elk geval financieel gewoon rond te kunnen komen. En ik had nog wat vakantiegeld/uren opgespaard.
Ik zou in elk geval op tijd beginnen met zoeken. In het onderwijs zal je baan waarschijnlijk wel per eind augustus/begin september beginnen. Als je op tijd begint met zoeken zou je na zo'n vakantie aan de slag moeten kunnen gaan. Als je er rekening mee houdt dat je pas eind september voor het eerst geld op je rekening hebt staan, moet je dus tot en met die tijd zien te overbruggen.
Een ding heb ik wel geleerd, je kunt het helaas niet plannen. BIj mij kwam het gelukkig nu wel goed uit allemaal. Ik weet niet wat ik anders had moeten doen, bijstandsuitkering aanvragen is niet zo handig. Met 3 dagen in de week lullig werk doen verdien je al meer. Die bijbaan heeft mij wat dat betreft financieel wel ontzettend geholpen.