FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Criteria voor een auto met privé chauffeur
uithangbordwoensdag 2 september 2009 @ 12:03
Op grond van welke criteria krijgen ministers, procureur-genraals, burgermeesters en andere hogere functionarissen een auto met privé chauffeur?

Is dat op functie of op kilometers of op inkomen? of zijn er nog andere criteria.
Dennis101woensdag 2 september 2009 @ 12:06
Dat gaat op basis van je functie dunkt mij.
uithangbordwoensdag 2 september 2009 @ 12:08
Is er dan een lijst met functies waarbij dit redelijk normaal is, of gaat het erom wat je binnen die functie doet en niet zozeer om de functie zelf.
karr-1woensdag 2 september 2009 @ 12:17
Je bent op zoek naar een prive chauffeur?
uithangbordwoensdag 2 september 2009 @ 12:18
Nee zeker niet. Maar ik kan nergens iets vinden over ook maar iets als richtlijnen hiervoor.
D.woensdag 2 september 2009 @ 12:19
Ik denk wanneer jij binnen het bedrijf waarvoor je werkt kunt aantonen dat daar 'noodzaak' voor is
Dennis101woensdag 2 september 2009 @ 12:21
quote:
Op woensdag 2 september 2009 12:18 schreef uithangbord het volgende:
Nee zeker niet. Maar ik kan nergens iets vinden over ook maar iets als richtlijnen hiervoor.
Als jij belangrijk genoeg bent om jezelf niet te vervoeren krijg je een prive chauffeur. Of als je geld genoeg hebt huur je er zelf 1 in. Vaak zijn dit hoge ambtenaren, functionarissen en dergelijke. Verder natuurlijk directieleden van grote bedrijven, deze laten zich ook vaak rondrijden.
uithangbordwoensdag 2 september 2009 @ 12:23
Dat weet ik, maar wanneer/waarmee toon je aan dat je er recht op hebt. Gaat dit puur op functienaam (want dan zou er toch ergens een lijst moeten rondzwerven), gaat dit op salaris, uren die je doorbrengt op de weg in combinatie met functie/geld. Waar zit het hem in.
D.woensdag 2 september 2009 @ 12:25
quote:
Op woensdag 2 september 2009 12:23 schreef uithangbord het volgende:
Dat weet ik, maar wanneer/waarmee toon je aan dat je er recht op hebt. Gaat dit puur op functienaam (want dan zou er toch ergens een lijst moeten rondzwerven), gaat dit op salaris, uren die je doorbrengt op de weg in combinatie met functie/geld. Waar zit het hem in.
Als je 'om de hoek' woont is het natuurlijk overdreven, maar dan is er de 'noodzaak' die ik noemde ook niet.

Gewoon een combinatie van
Dennis101woensdag 2 september 2009 @ 12:26
quote:
Op woensdag 2 september 2009 12:23 schreef uithangbord het volgende:
Dat weet ik, maar wanneer/waarmee toon je aan dat je er recht op hebt. Gaat dit puur op functienaam (want dan zou er toch ergens een lijst moeten rondzwerven), gaat dit op salaris, uren die je doorbrengt op de weg in combinatie met functie/geld. Waar zit het hem in.
Ik denk meer dat dit soort dingen gekoppeld zijn aan functies, net als je salaris en uren op de weg meestal ook gekoppeld zijn aan je functie. Dit zal voor de ambtenaren, ministers en dergelijke vast wel ergens vastgelegd zijn. In het bedrijfsleven zal dat niet zo 123 te zeggen zijn.
uithangbordwoensdag 2 september 2009 @ 12:27
Dat hoopte ik dus ook, dat het ergens vastgelegd staat en na te zoeken is. Maar dat kan ik dus niet vinden. Want het gaat in dit geval over een ambtenaar.
Dennis101woensdag 2 september 2009 @ 12:29
quote:
Op woensdag 2 september 2009 12:27 schreef uithangbord het volgende:
Dat hoopte ik dus ook, dat het ergens vastgelegd staat en na te zoeken is. Maar dat kan ik dus niet vinden. Want het gaat in dit geval over een ambtenaar.
Je moet als ambtenaar wel verdomd belangrijk zijn om een privechauffeur te krijgen, je moet al belangrijk zijn om een 'eigen' auto van 'de zaak' toegewezen te krijgen. Wat is de functie waar het over gaat?
Sapstengelwoensdag 2 september 2009 @ 12:30
quote:
Op woensdag 2 september 2009 12:23 schreef uithangbord het volgende:
Dat weet ik, maar wanneer/waarmee toon je aan dat je er recht op hebt. Gaat dit puur op functienaam (want dan zou er toch ergens een lijst moeten rondzwerven), gaat dit op salaris, uren die je doorbrengt op de weg in combinatie met functie/geld. Waar zit het hem in.
Ik denk niet dat er een landelijk criterium is voor wanneer je een privechauffeur krijgt. Als politicus misschien wel, maar in het bedrijfsleven is het natuurlijk aan het bedrijf zelf om te bepalen of iemand een privechauffeur nodig heeft.
uithangbordwoensdag 2 september 2009 @ 12:33
Het gaat om een hoge functie maar geen rechtstreekse topdirectie.
CaLeXwoensdag 2 september 2009 @ 12:34
Hoe veel km's gaat die persoon per week maken? Ik denk dat dat wel een belangrijke graadmeter is.
bluebitwoensdag 2 september 2009 @ 12:37
lijkt me dat dat op basis van werkzaamheden gaat. als je veel reist en een druk programma hebt, dan scheelt het dat je in de auto nog kunt doorwerken. Mensen die rondgereden worden, zijn meestal op de achterbank aan het werk (klinkt enigszins dubbelzinnig)
uithangbordwoensdag 2 september 2009 @ 12:43
oke, dus de belangrijkste criteria die we tot nu toe hebben zijn:

- Persoon moet kunnen aantonen dat deze zijn functie dan beter uit kan voeren.
- Uiteraard flink wat kilometers.

Maar helaas dus geen strakke regels of richtlijnen die ergens zwart op wit staan.
Sapstengelwoensdag 2 september 2009 @ 12:44
Nee, omdat die er natuurlijk niet zijn. Verwacht je echt dat zoiets in de wet of de C.A.O staat? Het is een luxe, geen arbeidsvoorwaarde.
Dennis101woensdag 2 september 2009 @ 12:54
quote:
Op woensdag 2 september 2009 12:43 schreef uithangbord het volgende:
oke, dus de belangrijkste criteria die we tot nu toe hebben zijn:

- Persoon moet kunnen aantonen dat deze zijn functie dan beter uit kan voeren.
- Uiteraard flink wat kilometers.

Maar helaas dus geen strakke regels of richtlijnen die ergens zwart op wit staan.
Ik denk dat je als ambtenaar niet zomaar zelf om een prive chauffeur kan vragen, denk toch echt wel dat dit gewoon aan de functie gekoppeld zit. Wat voor functie gaat het nou om?
CaLeXwoensdag 2 september 2009 @ 13:26
quote:
Op woensdag 2 september 2009 12:43 schreef uithangbord het volgende:
oke, dus de belangrijkste criteria die we tot nu toe hebben zijn:

- Persoon moet kunnen aantonen dat deze zijn functie dan beter uit kan voeren.
- Uiteraard flink wat kilometers.

Maar helaas dus geen strakke regels of richtlijnen die ergens zwart op wit staan.
Beter is niet het woord, maar als iemand met een flink tarief zelf elke dag 250+km moet afleggen kan het goedkoper zijn om hem op de achterbank aan het werk te houden.

Maar vraag me wel af waarom je zo geheimzinnig doet, waarom kan je niet met wat meer info komen?
anboniwoensdag 2 september 2009 @ 14:07
quote:
Op woensdag 2 september 2009 12:44 schreef Sapstengel het volgende:
Nee, omdat die er natuurlijk niet zijn. Verwacht je echt dat zoiets in de wet of de C.A.O staat? Het is een luxe, geen arbeidsvoorwaarde.
Ik denk eigenlijk niet zozeer luxe alswel efficientie: die minister/topambtenaar/CEO kan die tijd mooi gebruiken om telefonische besprekingen te voeren, vergaderingen voor de bereiden, stukken te lezen, etc, etc. Voor mensen die toch al 60, 80 of meer uur per week met hun werk bezig zijn is dat wel mooi meegenomen.
Bartazwoensdag 2 september 2009 @ 23:35
In principe is een privéchauffeur al nuttig wanneer jij per uur meer verdient dan de chauffeur kost per uur...
lezzerdonderdag 3 september 2009 @ 12:35
quote:
Op woensdag 2 september 2009 23:35 schreef Bartaz het volgende:
In principe is een privéchauffeur al nuttig wanneer jij per uur meer verdient dan de chauffeur kost per uur...
Precies.
Overigens hebben volgens mij alleen ministers echt een eigen auto met eigen chauffeur.
De rest (burgemeesters bijvoorbeeld) rijden met een taxibedrijf. Dat zie je niet aan die auto, maar het is een bedrijf dat auto met chauffeur levert. Die chauffeur brengt de volgende dag gewoon een omaatje naar het ziekenhuis ofzo.
HunterSThompsondonderdag 3 september 2009 @ 12:37
quote:
Op woensdag 2 september 2009 23:35 schreef Bartaz het volgende:
In principe is een privéchauffeur al nuttig wanneer jij per uur meer verdient dan de chauffeur kost per uur...
Dit dus lijkt me.
anbonidonderdag 3 september 2009 @ 12:56
quote:
Op donderdag 3 september 2009 12:35 schreef lezzer het volgende:
Overigens hebben volgens mij alleen ministers echt een eigen auto met eigen chauffeur.
De rest (burgemeesters bijvoorbeeld) rijden met een taxibedrijf.
Commissarissen van de Koningin hebben ook een eigen auto+chauffeur (in ieder geval toen ik 'n paar jaar geleden nog werkzaam was op een van de provinciehuizen). En in het bedrijfsleven komt het zeker ook voor. Die chauffeurs hebben vaak ook nog andere werkzaamheden, naar wat ik gezien heb meestal concierge-achtige bezigheden.
lezzerdonderdag 3 september 2009 @ 13:02
quote:
Op donderdag 3 september 2009 12:56 schreef anboni het volgende:

[..]

Commissarissen van de Koningin hebben ook een eigen auto+chauffeur (in ieder geval toen ik 'n paar jaar geleden nog werkzaam was op een van de provinciehuizen).
Oh, dat zou best wel kunnen
quote:
En in het bedrijfsleven komt het zeker ook voor. Die chauffeurs hebben vaak ook nog andere werkzaamheden, naar wat ik gezien heb meestal concierge-achtige bezigheden.
Lijkt me ook. Dat zijn trouwens geen ambtenaren.
Ryondonderdag 3 september 2009 @ 13:03
quote:
Op donderdag 3 september 2009 12:35 schreef lezzer het volgende:

[..]

Precies.
Overigens hebben volgens mij alleen ministers echt een eigen auto met eigen chauffeur.
De rest (burgemeesters bijvoorbeeld) rijden met een taxibedrijf. Dat zie je niet aan die auto, maar het is een bedrijf dat auto met chauffeur levert. Die chauffeur brengt de volgende dag gewoon een omaatje naar het ziekenhuis ofzo.
Studenten rijden vaak dit soort mensen rond. Erg populair baantje en je komt ermee in contact met de raad van bestuur van grote bedrijven en met burgemeesters en hoge ambtenaren. Dit zijn vaak eenzijdige ritjes en de persoon zie je daarna nooit meer. het enige verschil met een taxi is dat je even blijft wachten totdat die persoon klaar is met zijn afspraak.

Slechts een paar functies in de publieke sector hebben echt een chaffeur die gebonden is aan een persoon en die ten alle tijde voor hem klaar staat. Dit heeft er onder andere te maken met de noodzaak, hoe belangrijk die persoon het zelf vindt en de status die de functie bezit.
pbumzaterdag 7 november 2009 @ 13:15
spam

[ Bericht 98% gewijzigd door Five_Horizons op 07-11-2009 13:50:02 ]
buzz1291zaterdag 7 november 2009 @ 20:48
quote:
Op woensdag 2 september 2009 23:35 schreef Bartaz het volgende:
In principe is een privéchauffeur al nuttig wanneer jij per uur meer verdient dan de chauffeur kost per uur...
En wanneer je door een arrestatie team van je bed gelicht wordt, krijg je ook een prive chauffeur...........