abonnement Unibet Coolblue
pi_72345526
Mijn (ouwe vertrouwde) PentiumD (3ghz) heeft haar tijd nu toch echt wel uitgezeten,
en is aan vervanging toe.

Niks mis mee,behalve 1 klein probleempje...
ik heb me echt totaal niet bezig gehouden met wat er op dit moment te koop is.

ik ben opzoek naar een cpu wat wel ongeveer het zelfde is,of iets sneller
dingen die ik er mee wil kunnen doen zijn:

- Foto's bewerken, Fotoshop.
- Webdesign-en
- Programmeren (c#,en wat al niet meer?)
- Klein beetje virtualisatie.

daar voldeed mijn PentiumD al die jaren prima aan,
ik wil er ongeveer 160 euro voor uitgeven,inclusief moederbord.
(dus AMD is ook een optie)

qua bord,DDR2 en 1x PCI-X
en 4 a 5 sata-aansluitingen.

Wie kan me hier beetje op weg helpen?
Wat is op dit moment voor mij de beste keus?

alvast bedankt !
Vooral dat wat hier boven staat.
pi_72346181
Een Intel E7500 of E8400 processor op een MSI of ASUS P45 niet het nieuwste wel bewezen technologie en voor die prijs wel te vinden.
pi_72347076
AMD X3 720 voor 70 euro en een Gigabyte GA-MA790X-UD4 voor 100 euro. Perfect in je budget.
Moet wel zeggen dat dit niet het nieuwste socket is van AMD (AM2+ ipv de nieuwste AM3). De processor is daarentegen wel AM3 en dan ook erg goed. Een van de beste, zo niet de beste multimedia processor als je kijkt naar prijs/kwaliteit.
Reden dat ik voor een ietwat verouderd moederbord heb gekozen is zodat je je geheugen kan overzetten. AM3 heeft namelijk DDR3. Daarbij moet dat geen verschil voor je uitmaken. DDR2-667 moet die processor nog kunnen bijbenen.
Daarbij is een verouderd socket niet zo heel erg voor je, zo te zien ben je niet iemand die elk jaar nieuwe pc's wilt. Ook als je AM3 had gekozen was die alweer verouderd op het moment dat je een nieuwe pc koopt.

Daarbij zie ik dat je gebruik wilt maken van PCI-X, waarom? Beperkt nogal de keuze en is imo niet nodig.
pi_72348519
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 17:43 schreef Adames het volgende:
AMD X3 720 voor 70 euro en een Gigabyte GA-MA790X-UD4 voor 100 euro. Perfect in je budget.
Moet wel zeggen dat dit niet het nieuwste socket is van AMD (AM2+ ipv de nieuwste AM3). De processor is daarentegen wel AM3 en dan ook erg goed. Een van de beste, zo niet de beste multimedia processor als je kijkt naar prijs/kwaliteit.
Reden dat ik voor een ietwat verouderd moederbord heb gekozen is zodat je je geheugen kan overzetten. AM3 heeft namelijk DDR3. Daarbij moet dat geen verschil voor je uitmaken. DDR2-667 moet die processor nog kunnen bijbenen.
Daarbij is een verouderd socket niet zo heel erg voor je, zo te zien ben je niet iemand die elk jaar nieuwe pc's wilt. Ook als je AM3 had gekozen was die alweer verouderd op het moment dat je een nieuwe pc koopt.

Daarbij zie ik dat je gebruik wilt maken van PCI-X, waarom? Beperkt nogal de keuze en is imo niet nodig.
Pardon,Bedoel dus pci-express 16x voor mijn videokaart.
Bedankt voor je advies trouwens (bijde!)

heb inmiddels de Core2Duo E7500 besteld met een MSI P35 NEO2
iets over het budget,maar dan kan ik weer paar jaar vooruit
(ik upgrade ongeveer eens in de 5 jaar,tenzij kapotte hardware)
Vooral dat wat hier boven staat.
pi_72348617
Zonde, 720 was beter en goedkoper. 3 vs 2 cores waarbij zelfs een grote kans is dat je van die 3 4 cores kan maken.
maar veel plezier er mee
pi_72348907
Trouwens nog iets heel anders. Welke processor heb je. Pentium D is meen ik allemaal socket 775, zelfde als wat je nu hebt besteld.
Dan is het opeens wel interessant om die processor van jou te nemen. Hoef je namelijk geen nieuw moederbord ..
pi_72350541
*warning* lang verhaal.
voor de mensen die lui zijn, lees enkel het vet gedrukte.


een klein beetje offtopic, maar heb ongeveer 3 jaar geleden (29-12-2006) een asus m2n32-sli deluxe moederbord gekocht, en als eerste heeft daar een amd x2 3800+ op gezeten die ik ook vrij volt kon krijgen door te océn. op 12-9-2007 heb ik de x2 3800+ vervangen voor een x2 5600+ waarbij ik zelf ook een flinke oc heb kunnen behalen, en sinds 2 maanden heb ik nu een amd ph2 x3 720 op het zelfde moederbord lopen.

De x3 draait standaard op 2,8 maar heb hem nu al op 3,1 lopen en er zit meer rek in, enkel kan ik niet verder gaan i.v.m ik nu even een vervangende voeding heb geleend.

wat ik nu ga zeggen is geen flame richting intel, maar ik vind een amd platform van tegenwoordig iets beter dan een intel platform omdat ik nu veel langer kan upgrade zonder dat ik gelijk een ander moederbord moet kopen zodat er een nieuwe intel cpu op pas. Als je gaat vergelijken met de afgelopen jaren zie ik toch dat intel veel meer voetjes op de markt heeft gebracht dan amd, en dan mag intel wel de snelste cpu's hebben maar ze denken niet echt goed mee met de wereld economie zo als nu het geval is (mensen hebben minder geld om uit te geven).

Wat ik amd wel wil verwijten is, dat ze met de ph1 een cpu op de markt hadden gebracht die niet goed was ontwikkelt. door dat ze na de atlhlon xp serie (barton 2600+ ) een beetje hebben liggen slapen omdat intel zelf een cpu op de markt had die in alle opzichten veelste duur waren voor de prestatie's die maar weinig winst opleverde. Maar nu heeft intel ze zakken op het cpu gebied(prestatie) wel op orde, waar door de ph1 veelste en gehaast op de markt is gekomen.
zelf heb ik de amd ph1 over geslagen, maar ben nu wel blij dat ze de ph2 nu wel goed hebben ontwikkelt, waar door ik nog lang kan genieten van een heel goed moederbord waar ik na bijna 3 jaar nog steeds tevreden over ben. ook telt het feit mee dat ik nog niet echt een ander bord ben tegen gekomen die mij ook zo tevreden zou maken zonder dat ik +200 euro voor zou moet uit geven.

de vraag die bij mij steeds op kom als ik een intel vs amd topic lees is, is intel nou echt alleen maar uit op ons geld omdat ze steeds een nieuwe voetje op de markt brengen voor een nieuwe cpu(waar door er gelijk ook andere hardware aan geschaft voor moet worden), of is amd te dom of te goed dat ze mensen de opties geven om langer met hun moederbord en overige hardware te doen. ik weet dat er altijd een twee strijd zou zijn tussen de intel en amd kampen, maar wat zijn de gedachten als je de merk namen weg laat (in dit geval intel en amd).

*spelfouten onder voorbehoud*
xboxlive: dnova79
Psn: dnova79
als god komt, kreunt hy dan (6)
AQuila360: Hij heeft wel gelijk, BBnova, door jou is de 360 reeks ten onder gegaan(ALWEER)
pi_72361470
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 18:47 schreef Adames het volgende:
Trouwens nog iets heel anders. Welke processor heb je. Pentium D is meen ik allemaal socket 775, zelfde als wat je nu hebt besteld.
Dan is het opeens wel interessant om die processor van jou te nemen. Hoef je namelijk geen nieuw moederbord ..
Moederbord wou ik toch wel graag vervangen,wegens cmos die zijn beste tijd heeft gehad,en kapotte onboard sound,en behoorlijk brakke raid controller
heb voor het eerder genoemde bord gekozen omdat ik best goede ervaringen heb met MSI,
en omdat de mogelijkheden me wel aanspreken.

de CPU was ook makkelijke keuze achteraf gezien...
hij is namelijk (als je het vergelijkt) een stuk sneller als mn huidige en zat prima qua budget.

al met al,denk ik dat ik best wel een leuke upgrade voor relatief weinig geld bij elkaar heb.
(zat in totaal maar 8 euro over het budget heen voor de geïnteresseerde )

Iedereen bedankt voor de adviezen!
Vooral dat wat hier boven staat.
pi_72361506
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 19:43 schreef badboynova het volgende:
Best veel tekst....
Geldklopperij vermoed ik.
Zaken zijn zaken....
Vooral dat wat hier boven staat.
pi_72365016
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 19:43 schreef badboynova het volgende:
lap
Valt mee. De 775 socket bestaat sinds 2004, daar kwamen de Pentium 4, Pentium D, C2D en C2Q op uit. Eigenlijk een van de weinige sockets waar je binnen een socket kon upgraden en toch zeer groot verschil merkte.
AMD brengt juist iets meer voetjes uit, al zijn ze vaak wel backwardscompatible. Maar zelfs dan, gros van de mensen upgrade pas na enkele sockets. Zo zie je nog veel AM2 processoren die vervangen moeten worden en daar heb je toch echt een nieuw mobo voor nodig.

Verder zijn intel tegenwoordig veel beter in overclocken dan vroeger. Toen waren AMD juist de monsters
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')