abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 september 2009 @ 15:55:39 #1
251588 JuiceJuice
What the fuck is this shit?
pi_72343667
Ik heb een opdracht van school om bij een bedrijf de bedrijfsprocessen in kaart te brengen. Echter vroeg ik mijzelf af of hier een model voor is, om dit goed en snel te doen. Ik heb al gegoogled, kwam daar uit op een 'scor' model, maar dat is denk ik niet iets wat ik kan toepassen.

Iemand een beter idee?
pi_72343725
- post dan ook niet -

[ Bericht 66% gewijzigd door GlowMouse op 01-09-2009 15:58:56 ]
pi_72343735
Interviews. Ga met de mensen praten, leg een vel papier voor ze neer en vraag of ze daar het proces op willen uittekenen zoals zij dat zien.
Ja, ik generaliseer.
  dinsdag 1 september 2009 @ 15:58:49 #4
251588 JuiceJuice
What the fuck is this shit?
pi_72343781
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 15:57 schreef Conflict het volgende:
Ja hee, ik ga jouw huiswerk niet maken!
Dat vraag ik niet, ik vraag naar een methodiek.
pi_72343861
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 15:58 schreef JuiceJuice het volgende:

[..]

Dat vraag ik niet, ik vraag naar een methodiek.
ohh sorry!
pi_72343875
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 15:57 schreef Northside het volgende:
Interviews. Ga met de mensen praten, leg een vel papier voor ze neer en vraag of ze daar het proces op willen uittekenen zoals zij dat zien.
Deels heb je gelijk. De noteert zelf alles tijdens het interview en tegen het einde van jouw vragen schets je een proces en dat leg je aan de geïnterviewde voor (of dat doe je achteraf even over de mail) en vraag je of het akkoord is of niet en laat 'm anders wijzigingen voorstellen.

Verder is een geregeld gebruikte methode om bedrijfsprocessen in kaart te brengen Pronto:
http://pronto.sogeti.nl/Home/index.jsp
http://www.sogeti.nl/Home(...)procesmanagement.jsp
http://www.sogeti.nl/imag(...)-2007_tcm6-40327.pdf
  dinsdag 1 september 2009 @ 16:03:27 #7
53753 BereNDD
drampo uit je raam
pi_72343901
straks in je verslag, bron: forum.fok.nl ?
You're crazy in the coconut..
That boy needs therapy..
  dinsdag 1 september 2009 @ 16:16:09 #8
251588 JuiceJuice
What the fuck is this shit?
pi_72344346
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 16:03 schreef BereNDD het volgende:
straks in je verslag, bron: forum.fok.nl ?
Nee, ik vraag niet naar bronnen voor mijn onderzoek, maar naar bronnen over bepaalde methodieken.
pi_72351722
Ja er zijn een aantal modellen waarmee je bedrijfsprocessen kunt analyseren.

Ik heb een boek hierover gelezen, google eens: systeemkunde, analyse van bedrijfsprocessen. de voorkant is groen met allemaal geproduceerde flessen.
pi_72352007
ORM

succes
Ja doei.
  maandag 7 september 2009 @ 13:38:41 #11
251588 JuiceJuice
What the fuck is this shit?
pi_72517379
Iemand nog tips met betrekking tot het vragen naar de huidige situatie?

Ik heb nu het volgende:

• Wat is de afdeling (afdelingsnaam) en welke activiteiten heeft zij? ( Alle activiteiten opschrijven inclusief omschrijving )
• Welke middelen heeft zij nodig om deze activiteiten te voltooien? ( De benodigde informatie inclusief de bronnen + eventuele systemen!)
• Wat is het resultaat van deze activiteiten?
• Welke afdelingen/klanten gebruiken het resultaat? ( De bestemming van het resultaat, wat gebeurd er met het resultaat?)
• Wat zijn de overdrachtsmomenten van kennis en informatie met betrekking tot de activiteiten?
• + Signaleren van knelpunten + de suggesties voor verbetering vanuit deze afdeling.
pi_72518695
Je kunt beter vragen naar de werkzaamheden, wat het doel is van die werkzaamheden en achterhalen waarom die doelen zijn ingesteld. Daarnaast kijken of er verbanden te leggen zijn met bepaalde processen. Dit moet je echter niet aan de gewone gebruiker vragen, maar bij een superuser kan dit wel. De gewone gebruiker weet wat de werkzaamheden zijn en vaak ook wat het doel van die werkzaamheden is. Over het algemeen zijn bedrijfsprocessen afdelingsoverstijgend

Probeer je vragen meer op de man te spelen en vraag vooral niet naar de bekende weg. Je eerste vraag zou ik bijvoorbeeld deels schrappen.
- Welke werkzaamheden voert u allemaal uit op uw afdeling?
- (evt.) Welke systemen gebruikt u daarbij?
- Maakt u gebruik van informatie of middelen vanuit andere afdelingen?
- Wat gebeurt er met de 'producten' die voortgekomen zijn uit deze werkzaamheden? (veranderen!)
- Wat is het doel van deze werkzaamheden? Wat gebeurt er als u dit werk zou laten vallen? Wat valt er om?
- Heeft u contact met collega's als u deze werkzaamheden uitvoert en op welke momenten is dat?
- Vindt u dat u deze werkzaamheden goed kunt uitvoeren of zijn er punten waarop verbetering gewenst is?

Wat handig is, is om tijdens het interview een processtroomschema voor jezelf te tekenen en die in- en aan te vullen tijdens het interview. Dat is handig om gericht door te kunnen blijven vragen totdat je schema compleet is
  maandag 7 september 2009 @ 14:58:30 #13
192683 AMDB
Visionair.
pi_72519284
MS Visio heeft wat handige tools om processtroomschema's te tekenen. Als je dat niet hebt kan het ook makkelijk in OpenOffice (Draw geloof ik).
pi_72519729
wat is dit voor school die zegt dat je iets in kaart moet brengen, maar niet heeft verteld hoe dat kan?

Maar goed, er zijn talloze modellen om processen mee in kaart te brengen. De eerste vraag is of je een tekstuele beschrijving moet geven of een grafische, of misschien beide?

En als je een grafische beschrijving moet maken, dan heb je flink wat opties:







Maar het lijkt me redelijk zinloos om een van deze modellen te pakken, als daar geen onderricht in hebt gehad. Want het gaat je veel te lang kosten om zelf uit te zoeken hoe je bepaalde zaken moet noteren.
pi_72519898
quote:
Op maandag 7 september 2009 15:15 schreef humordenaar_ het volgende:
wat is dit voor school die zegt dat je iets in kaart moet brengen, maar niet heeft verteld hoe dat kan?

Maar goed, er zijn talloze modellen om processen mee in kaart te brengen. De eerste vraag is of je een tekstuele beschrijving moet geven of een grafische, of misschien beide?

En als je een grafische beschrijving moet maken, dan heb je flink wat opties:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Maar het lijkt me redelijk zinloos om een van deze modellen te pakken, als daar geen onderricht in hebt gehad. Want het gaat je veel te lang kosten om zelf uit te zoeken hoe je bepaalde zaken moet noteren.
op hogescholen en universiteiten wordt niet alles meer voorgekauwd, dan krijg je voornamelijk feedback op vragen of wordt gepresenteerd hoe de theorie werkelijk is als je het reeds uitgezocht hebt
  maandag 7 september 2009 @ 16:11:36 #16
251588 JuiceJuice
What the fuck is this shit?
pi_72521301
quote:
Op maandag 7 september 2009 15:20 schreef Misan het volgende:

[..]

op hogescholen en universiteiten wordt niet alles meer voorgekauwd, dan krijg je voornamelijk feedback op vragen of wordt gepresenteerd hoe de theorie werkelijk is als je het reeds uitgezocht hebt
Dus dit. Het modelleren kan ik wel, alleen vragen verzinnen vind ik nogal lastig. In ieder geval bedankt voor de feedback!
  maandag 7 september 2009 @ 17:45:32 #17
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_72524345
Hoe diep moet je er op in gaan.

Het hoofdproces van een organisatie is het stellen van doel(en) en deze te bereiken.
vb.

Proces 1
Cyclus dagelijks.

Maak winst -> maken we winst ? ->ja -> doel bereikt
^ Nee <'

Van daaruit kun je steeds dieper gaan.

proces 2 verkoop producten
cyclus dagelijks
2.1 koop in -> 2.2 produceer/verrijk-> 2.3 verkoop -> 2.4 leveren -> 2.5 retouren -> 2.6 garantie

Proces 2.2 produceer
cyclus dagelijks
2.2.1 haal benodigdheden uit magazijn -> 2.2.2 voer per product behandeling uit -> 2.2.3 plaats in magazijn bij geproduceerde eenheden.

proces 2.2.2 saus emmers vullen
cyclus 2 wekelijks
2.2.2.1 pak emmer -> 2.2.2.2 vul met saus -> 2.2.2.3 plaats deksel -> 2.2.2.4 plaats op palet

2.2.2.2 vul met saus
cyclus < 1 minuut
2.2.2.2.1 Controleer saushoeveelheid -> 2.2.2.2.2 vul evt. bij -> 2.2.2.2.3 trek aan hendel totdat emmer vol is

Nu zit dit ook vol met foutjes. Maar probeer duidelijk te krijgen wat er verwacht wordt. En waar ze de gegevens voor willen gebruiken. Moet het in een bedrijfshandboek of gaat het gebruikt worden om mensen in te werken? Meeste modellen komen ruwweg wel op bovenstaande neer. Alleen vanuit verschillende standpunten.

De vragen die je aan de proceseigenaren kunt stellen zijn niet al te pittig. Maak de tekening van het proces in diagram vorm en probeer zoveel mogelijk ook de uitzonderingen op te vangen. Wat als er een verkeerde saus er in zit bijvoorbeeld.

Kortom, probeer hier achter te komen.
- doel, waar gaat het voor gebruikt worden
- doelgroep, wie gaan het gebruiken
- diepgang (quickscan totaal / 1 proces compleet uitkauwen)
- Gewenste methodiek.
- Wie weet wat
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_72526579
moet je schematische tekening maken en op welk aggregatieniveau ?
I'm not the man you think I am!
pi_72528183
quote:
Ook dat ja, al wordt dat voor zo ver ik weet meer gebruikt in de IT wereld. Wij gaan het gebruiken om een globaal idee op te stellen voor software die geprogrammeerd moet worden voor een klant.
pi_72528403
quote:
Op maandag 7 september 2009 19:34 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Ook dat ja, al wordt dat voor zo ver ik weet meer gebruikt in de IT wereld. Wij gaan het gebruiken om een globaal idee op te stellen voor software die geprogrammeerd moet worden voor een klant.
UML is heel erg breed en kan eigenlijk op alle soorten modellen worden toegepast. Voor bedrijfsprocessen kun je bijvoorbeeld een activiteitendiagram gebruiken, maar voor het ontwerpen van software moet je al gauw denken aan Use Cases en klassendiagrammen

In de IT wordt het overigens ook nog veel te weinig gebruikt, men houdt toch vast aan dat wat ze twintig jaar geleden geleerd hebben
  maandag 14 september 2009 @ 13:01:34 #23
251588 JuiceJuice
What the fuck is this shit?
pi_72727385
Hmz Nu moeten we kijken hoe acht processen geautomatiseerd te worden. Heb echter geen idee hoe
pi_72727458
quote:
Op maandag 14 september 2009 13:01 schreef JuiceJuice het volgende:
Hmz Nu moeten we kijken hoe acht processen geautomatiseerd te worden. Heb echter geen idee hoe
als je weet wat er nu staat kun je kijken naar applicaties die bepaalde onderdelen binnen dat proces vervangen. als je kijkt naar bijvoorbeeld een factureringsproces dan zijn er tal van mogelijkheden om die gehele stroom zijn zijn geheel te automatiseren. succes
  maandag 14 september 2009 @ 13:56:31 #25
251588 JuiceJuice
What the fuck is this shit?
pi_72728756
quote:
Op maandag 14 september 2009 13:04 schreef Misan het volgende:

[..]

als je weet wat er nu staat kun je kijken naar applicaties die bepaalde onderdelen binnen dat proces vervangen. als je kijkt naar bijvoorbeeld een factureringsproces dan zijn er tal van mogelijkheden om die gehele stroom zijn zijn geheel te automatiseren. succes
Okay duidelijk. Heb even op internet gekeken: Het gaat voor al om het call-center gedeelde, daar is inderdaad veel over te vinden. Echter over de andere processen gaat het wat moeilijker.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')