Dat vraag ik niet, ik vraag naar een methodiek.quote:Op dinsdag 1 september 2009 15:57 schreef Conflict het volgende:
Ja hee, ik ga jouw huiswerk niet maken!
ohh sorry!quote:Op dinsdag 1 september 2009 15:58 schreef JuiceJuice het volgende:
[..]
Dat vraag ik niet, ik vraag naar een methodiek.
Deels heb je gelijk. De noteert zelf alles tijdens het interview en tegen het einde van jouw vragen schets je een proces en dat leg je aan de geïnterviewde voor (of dat doe je achteraf even over de mail) en vraag je of het akkoord is of niet en laat 'm anders wijzigingen voorstellen.quote:Op dinsdag 1 september 2009 15:57 schreef Northside het volgende:
Interviews. Ga met de mensen praten, leg een vel papier voor ze neer en vraag of ze daar het proces op willen uittekenen zoals zij dat zien.
Nee, ik vraag niet naar bronnen voor mijn onderzoek, maar naar bronnen over bepaalde methodieken.quote:Op dinsdag 1 september 2009 16:03 schreef BereNDD het volgende:
straks in je verslag, bron: forum.fok.nl ?
quote:Op maandag 7 september 2009 15:15 schreef humordenaar_ het volgende:
wat is dit voor school die zegt dat je iets in kaart moet brengen, maar niet heeft verteld hoe dat kan?
Maar goed, er zijn talloze modellen om processen mee in kaart te brengen. De eerste vraag is of je een tekstuele beschrijving moet geven of een grafische, of misschien beide?
En als je een grafische beschrijving moet maken, dan heb je flink wat opties:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Maar het lijkt me redelijk zinloos om een van deze modellen te pakken, als daar geen onderricht in hebt gehad. Want het gaat je veel te lang kosten om zelf uit te zoeken hoe je bepaalde zaken moet noteren.
Dus dit. Het modelleren kan ik wel, alleen vragen verzinnen vind ik nogal lastig. In ieder geval bedankt voor de feedback!quote:Op maandag 7 september 2009 15:20 schreef Misan het volgende:
[..]op hogescholen en universiteiten wordt niet alles meer voorgekauwd, dan krijg je voornamelijk feedback op vragen of wordt gepresenteerd hoe de theorie werkelijk is als je het reeds uitgezocht hebt
pssst http://nl.wikipedia.org/wiki/Unified_Modeling_Languagequote:Op maandag 7 september 2009 19:28 schreef RRGJL het volgende:
Heb je het dan niet over ERD en DFD ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Entity-relationshipmodel
http://nl.wikipedia.org/wiki/Data_flow_diagram
Ook dat ja, al wordt dat voor zo ver ik weet meer gebruikt in de IT wereld. Wij gaan het gebruiken om een globaal idee op te stellen voor software die geprogrammeerd moet worden voor een klant.quote:Op maandag 7 september 2009 19:32 schreef Misan het volgende:
[..]
pssst http://nl.wikipedia.org/wiki/Unified_Modeling_Language
UML is heel erg breed en kan eigenlijk op alle soorten modellen worden toegepast. Voor bedrijfsprocessen kun je bijvoorbeeld een activiteitendiagram gebruiken, maar voor het ontwerpen van software moet je al gauw denken aan Use Cases en klassendiagrammenquote:Op maandag 7 september 2009 19:34 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Ook dat ja, al wordt dat voor zo ver ik weet meer gebruikt in de IT wereld. Wij gaan het gebruiken om een globaal idee op te stellen voor software die geprogrammeerd moet worden voor een klant.
als je weet wat er nu staat kun je kijken naar applicaties die bepaalde onderdelen binnen dat proces vervangen. als je kijkt naar bijvoorbeeld een factureringsproces dan zijn er tal van mogelijkheden om die gehele stroom zijn zijn geheel te automatiseren. succesquote:Op maandag 14 september 2009 13:01 schreef JuiceJuice het volgende:
HmzNu moeten we kijken hoe acht processen geautomatiseerd te worden. Heb echter geen idee hoe
Okay duidelijk. Heb even op internet gekeken: Het gaat voor al om het call-center gedeelde, daar is inderdaad veel over te vinden. Echter over de andere processen gaat het wat moeilijker.quote:Op maandag 14 september 2009 13:04 schreef Misan het volgende:
[..]
als je weet wat er nu staat kun je kijken naar applicaties die bepaalde onderdelen binnen dat proces vervangen. als je kijkt naar bijvoorbeeld een factureringsproces dan zijn er tal van mogelijkheden om die gehele stroom zijn zijn geheel te automatiseren. succes
een telefoonquote:Op maandag 21 september 2009 14:28 schreef JuiceJuice het volgende:
Wat is een mooi IT-middel om de interne communicatie ( wordt gesteld dat de processen van andere werknemers niet inzichtelijk is ) te verbeteren?
jij lijkt mij best een aardige teringlijer..quote:Op dinsdag 1 september 2009 16:16 schreef JuiceJuice het volgende:
[..]
Nee, ik vraag niet naar bronnen voor mijn onderzoek, maar naar bronnen over bepaalde methodieken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ja doei.
hebben ze niet gewoon een (kwaliteits)handboek?quote:Op maandag 21 september 2009 14:28 schreef JuiceJuice het volgende:
Wat is een mooi IT-middel om de interne communicatie ( wordt gesteld dat de processen van andere werknemers niet inzichtelijk is ) te verbeteren?
Dit dus. Pronto ken ik dan niet, ik gebruik meestal BPMN.quote:Op dinsdag 1 september 2009 16:02 schreef Misan het volgende:
[..]
Deels heb je gelijk. Je noteert zelf alles tijdens het interview en tegen het einde van jouw vragen schets je een proces en dat leg je aan de geïnterviewde voor (of dat doe je achteraf even over de mail) en vraag je of het akkoord is of niet en laat 'm anders wijzigingen voorstellen.
Verder is een geregeld gebruikte methode om bedrijfsprocessen in kaart te brengen Pronto:
http://pronto.sogeti.nl/Home/index.jsp
http://www.sogeti.nl/Home(...)procesmanagement.jsp
http://www.sogeti.nl/imag(...)-2007_tcm6-40327.pdf
Nee, zo kom je nergens. Als je het goed wilt doen, moet je met bijna alle medewerkers gaan praten en ze vragen wat ze doen, waarom ze dat doen, hoe ze dat doen, hoe lang ze erover doen, wat voor hulpmiddelen ze gebruiken bij hun werk en waarom, enzovoorts.quote:Op maandag 7 september 2009 13:38 schreef JuiceJuice het volgende:
Iemand nog tips met betrekking tot het vragen naar de huidige situatie?
Ik heb nu het volgende:
• Wat is de afdeling (afdelingsnaam) en welke activiteiten heeft zij? ( Alle activiteiten opschrijven inclusief omschrijving )
• Welke middelen heeft zij nodig om deze activiteiten te voltooien? ( De benodigde informatie inclusief de bronnen + eventuele systemen!)
• Wat is het resultaat van deze activiteiten?
• Welke afdelingen/klanten gebruiken het resultaat? ( De bestemming van het resultaat, wat gebeurd er met het resultaat?)
• Wat zijn de overdrachtsmomenten van kennis en informatie met betrekking tot de activiteiten?
• + Signaleren van knelpunten + de suggesties voor verbetering vanuit deze afdeling.
en pas dáárna kun je gaan 'verbeteren', je moet eerst een correct model van de huidige staat hebben.quote:Op maandag 21 september 2009 21:22 schreef Booomer het volgende:
[..]
Nee, zo kom je nergens. Als je het goed wilt doen, moet je met bijna alle medewerkers gaan praten en ze vragen wat ze doen, waarom ze dat doen, hoe ze dat doen, hoe lang ze erover doen, wat voor hulpmiddelen ze gebruiken bij hun werk en waarom, enzovoorts.
Zo kom je achter een heleboel processen die je eerst niet zag. Al die processen modelleer je, en je vraagt steeds aan de medewerkers of zij het ook zo zien.
Succes.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |