abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 september 2009 @ 13:50:58 #1
249667 andrasman
Eigen huis en kelder
pi_72339889
Ik weet dat er al veel vragen over het latexen van muren is op het forum, maar het antwoord op deze vraag niet kunnen vinden. Vandaar even een nieuw topic.

Ik ben net klaar met het stucken van de muren van mijn kelder (40 m2) en wil nu aan het latexen beginnen. Op de muren zit eerst een laag roodband en daaroverheen een laag fix & finish. Ik heb van een aardige buurman een 12.5 liter pot Flexa Powerdek gekregen. Nu vraag ik me af of ik ook op een fix & finish laag eerst voor moet strijken. Fix & finish is immers pleisterwerk.. maar aan de andere kant wel minder zuigend dan bijvoorbeeld roodband heb ik het vermoeden. En zo ja, wat is een betaalbare voorstrijk die ik na 1 laag aanbrengen kan overschilderen met powerdek? Ik zit op een strak budget!
  dinsdag 1 september 2009 @ 14:38:17 #2
265283 maickeltje
Nothing to lose
pi_72341357
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 13:50 schreef andrasman het volgende:
Ik weet dat er al veel vragen over het latexen van muren is op het forum, maar het antwoord op deze vraag niet kunnen vinden. Vandaar even een nieuw topic.

Ik ben net klaar met het stucken van de muren van mijn kelder (40 m2) en wil nu aan het latexen beginnen. Op de muren zit eerst een laag roodband en daaroverheen een laag fix & finish. Ik heb van een aardige buurman een 12.5 liter pot Flexa Powerdek gekregen. Nu vraag ik me af of ik ook op een fix & finish laag eerst voor moet strijken. Fix & finish is immers pleisterwerk.. maar aan de andere kant wel minder zuigend dan bijvoorbeeld roodband heb ik het vermoeden. En zo ja, wat is een betaalbare voorstrijk die ik na 1 laag aanbrengen kan overschilderen met powerdek? Ik zit op een strak budget!
Is dit een sm kelder?
pi_72343583
Ik zou het er zo overheen smeren. Moet gewoon kunnen dacht ik.
  dinsdag 1 september 2009 @ 15:55:39 #4
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_72343670
Als je direct ga latexen over fix & finish ga je geheid aanzetten/strepen zien, het zuigt behoorlijk.
Ik zou eerst voorstrijk erop mikken. Grote pot halen bij de Hornbach (goedkoop met voorstrijk) als je bij je in de buurt zit, of een Bouwmaat ofzo, als je daar een pasje voor hebt.
Anders eerst el cheapo latex en dan netjes dekkend afwerken met de dure latex.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  dinsdag 1 september 2009 @ 16:08:54 #5
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_72344087
nee hoeft niet, net zo min als roodband. gewoon lekker gaan verven
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_72344445
Hier ook gedaan op de babykamer, het verbruikt wat meer verf maar meer ook niet. PS heb geen dure rommel gebruikt maar gewoon extra dekkende huismerk latex van de gamma en praxis, praxis had een bepaalde kleur niet.
pi_72346648
Zeker eerst voorstrijk gebruiken! Je kunt ook een paar extra lagen verf gebruiken, maar daar ben je meer geld/tijd mee kwijt. Je zal het zonder voorstrijk en bepaalde lichtinval de strepen/plekken blijven zien.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks!
  dinsdag 1 september 2009 @ 20:13:37 #8
249667 andrasman
Eigen huis en kelder
pi_72351535
Wow dat zijn wel gemengde reacties
Dat SM kelder heb ik vaker gehoord, maar ik prefereer toch een game room boven SM.
Als ik het optel kan het dus goed of fout uitpakken zonder voorstrijk. Een puntje is wel dat er in een kelder geen natuurlijk licht binnenkomt. Hele lichte streepjes e.d. vallen dus niet op, maar grote strepen wil ik ook niet hebben natuurlijk.
Heeft iemand daadwerkelijk ervaring met het direct overschilderen op Fix & Finish en is dat toen gelukt in een keer?
pi_72352012
Ik heb wel eens een klein stukje gedaan zonder voorstrijk, dat was geen probleem. Ik moet binnenkort in de keuken mijn gestuukte muurtje gaan latexen, dus ben benieuwd naar de reacties!
pi_72352257
Mee eens: Eerst voorstrijken.

Dit kan met een speciaal voorstrijkmiddel, de enige andere "juiste" methode
is om de eerste laag latex met 5% tot 10% procent te verdunnen.

Dit is dezelfde methode zoals ze vroeger de hardboard plafonds behandelden.

Maar afhankelijk van je ondergrond (goed hechtend, korrelig, verontreinigd, etc.)
en de kwaliteit van je voorstrijk (ook geschikt voor poederende ondergronden, isoleer, etc.);

Geeft voorstrijk in de meeste situaties een beter dekkend en dus mooier schilder resultaat.
Maar gezien het een kelder betreft; zou ik gebruiken wat je al in huis hebt .
pi_72352458
Ik heb met dure latex en voorstrijk meer lagen moeten doen dan de goedkope verf van de gamma en praxis, wel de extra dekkende uitvoering. Had maar 3 lagen nodig voor een goed dekkende muur in mijn kleur en met de dure flexa verf had ik 4 lagen nodig en dan de voorstrijk nog :x.

Ik heb wel de eerste laag verdunt moet ik wel toegeven, van de goedkopere verf dan he. Dus eigenlijk 1 laag als semivoorstrijk en de andere 2 laten dekken.
  dinsdag 1 september 2009 @ 23:30:34 #12
249667 andrasman
Eigen huis en kelder
pi_72358556
Het is een woonkelder, dus op zich wel belangrijk dat het er goed uitziet. Ik ga denk ik dus voor de voorstrijk. Ik probeer eerst en klein muurtje zonder voorstrijk, zet er een bouwlamp op en als dat er niet geheel perfect uitziet, doe ik de rest sowieso met voorstrijk
Afhankelijk van de prijs van voorstrijk en van goedkopie latex kan ik misschien idd wat mixen voor de eerste laag en de powerdek voor de tweede laag gebruiken. Bedankt voor de reacties! Verdere tips zijn uiteraard nog welkom.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')