Kan dit zomaar? Hoewel onderdeel van het Koninkrijk zijn de Nederlandse Antillen een internationaal erkend land waar Saba zich dus nu eenzijdig van afscheidt. Dit komt toch in principe op hetzelfde neer als, zeg, de provincie Groningen die zegt 'uit Nederland te stappen' maar wel onderdeel te blijven van het Koninkrijk?quote:Saba stapt uit de Nederlandse Antillen
Gepubliceerd: 1 september 2009 08:41 | Gewijzigd: 1 september 2009 09:03
ANP
The Bottom, 1 sept. Saba stapt per direct uit de Nederlandse Antillen. Dat staat in een brief van de Eilandsraad aan premier Jan Peter Balkenende.
„We willen binnen het Koninkrijk blijven. Maar de Antillen zijn voor ons een steeds zwaarder wegend blok aan het been. Daar willen we nu van af”, aldus Gedeputeerde Chris Johnson van Saba gisteren.
Met Nederland wordt al sinds 2005 gesproken over staatkundige vernieuwing van de Antillen. Onlangs is overeengekomen dat Saba, net als Sint Eustatius en Bonaire, eind 2010 een bijzondere gemeente van Nederland wordt.
De Antilliaanse premier Emily de Jongh-Elhage besliste echter vorige week dat in januari 2010 allereerst nog verkiezingen voor het Antilliaanse parlement zullen worden gehouden Met als gevolg dat de vernieuwingen vertraging op zouden lopen. „Toen we dat hoorden werd voor ons duidelijk dat de Antilliaanse regering zichzelf nooit zal opheffen. Of dat zoiets in ieder geval nog heel lang zal duren. Daar willen we niet op wachten”, aldus Johnson.
Het eiland wil, na uit de Antillen te zijn gestapt, geen belasting meer aan de Antillen afdragen en alle Antilliaanse vlaggen van de overheidsgebouwen halen. Johnson benadrukt dat tijdens het referendum van 2004, 86 procent van de Sabanen heeft gekozen voor een directe band met Nederland. „Dat willen we bereiken. Daarom deze grote stap.”
De brief van de Eilandsraad wordt dinsdagochtend (lokale tijd) op Saba overhandigd aan Henk Kamp, commissaris voor de eilanden Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
Zo zit het niet helemaal. Het oorspronkelijke voornemen van de regering was geen verkiezingen meer te houden omdat ontmanteling van de Antillen aanstaande was. Het was echter júist het volk dat hiertegen protesteerde. De Raad van Advies heeft vervolgens geadviseerd de verkiezingen toch door te laten gaan, een advies waarin de regering op 27 augustus bleek mee te gaan. En nu, vijf dagen later, zou het opeens weer de wil van het volk zijn om géén verkiezingen te houden?quote:Op dinsdag 1 september 2009 11:46 schreef Breuls het volgende:
Op zich is het ook wel raar dat er eerst nog verkiezingen komen voor het parlement dat zichzelf nog hetzelfde jaar zal opheffen. Moet je daarna weer verkiezingen voor de losse onderdelen houden (gemeenteraad voor Saba, Statia en Bonaire, nieuw parlement voor St. Maarten en Curacao), alleen maar dubbel werk. En welke burger neemt een parlement voor een paar maanden serieus in het stemhokje?
Wmb zie jij spoken die er niet zijn. Onafhankelijk wat ze doen, ze blijven toch wel deel van het Koninkrijk.quote:Op dinsdag 1 september 2009 12:36 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Saba wil te snel. Voor een goede afwikkeling van de opheffing van de Nederlandse Antillen is het belangrijk dat de herstructurering in één keer gebeurt. Deze zet van Saba destabiliseert het proces: niet alleen bevindt Saba zich nu zelf tussen wal en schip (want én geen onderdeel van de Antillen én geen gemeente van Nederland), ook zou deze zet kunnen aanzetten tot onafhankelijkheidsverklaringen van andere Antilliaanse gebiedsdelen waarvoor nog geen adequate maatregelen voor verzelfstandiging dan wel verkrijging van gemeentestatus zijn voorzien.
Het gaat niet om eigendom van het gebied, maar om bestuur ervan. Natuurlijk, Saba hoort nog steeds bij het Koninkrijk, maar de bestuurlijke problemen van de Antillen worden er niet bepaald kleiner op als gebieden zelfbestuur gaan uitroepen vóór de geplande ontbinding van de Nederlandse Antillen.quote:Op dinsdag 1 september 2009 12:44 schreef ExTec het volgende:
[..]
Wmb zie jij spoken die er niet zijn. Onafhankelijk wat ze doen, ze blijven toch wel deel van het Koninkrijk.
Ik kan me voorstellen dat Saba, met maar 1400 bewoners, en 86% voorstander wel eens heel wat anders georiënteerd kan zijn dan de rest van de Antillen, met samen meer dan 200 duizend inwoners.quote:Op dinsdag 1 september 2009 13:11 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Het gaat niet om eigendom van het gebied, maar om bestuur ervan. Natuurlijk, Saba hoort nog steeds bij het Koninkrijk, maar de bestuurlijke problemen van de Antillen worden er niet bepaald kleiner op als gebieden zelfbestuur gaan uitroepen vóór de geplande ontbinding van de Nederlandse Antillen.
Maar worden ze er groter door dan?quote:Op dinsdag 1 september 2009 13:11 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Het gaat niet om eigendom van het gebied, maar om bestuur ervan. Natuurlijk, Saba hoort nog steeds bij het Koninkrijk, maar de bestuurlijke problemen van de Antillen worden er niet bepaald kleiner op als gebieden zelfbestuur gaan uitroepen vóór de geplande ontbinding van de Nederlandse Antillen.
En dat is ook weer de eerdere redenering: "Eerst wil 'het volk' wel verkiezingen, en nu weer niet!quote:Op dinsdag 1 september 2009 13:15 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat Saba, met maar 1400 bewoners, en 86% voorstander wel eens heel wat anders georiënteerd kan zijn dan de rest van de Antillen, met samen meer dan 200 duizend inwoners.
Ik vind het ook niet erg handig om die verkiezingen volgend jaar nog te houden op de Antillen. Alle eilanden hebben bovendien al eilandsraden. Ik vraag me af of die nieuw verkozen moeten worden.quote:Op dinsdag 1 september 2009 11:46 schreef Breuls het volgende:
Op zich is het ook wel raar dat er eerst nog verkiezingen komen voor het parlement dat zichzelf nog hetzelfde jaar zal opheffen. Moet je daarna weer verkiezingen voor de losse onderdelen houden (gemeenteraad voor Saba, Statia en Bonaire, nieuw parlement voor St. Maarten en Curacao), alleen maar dubbel werk. En welke burger neemt een parlement voor een paar maanden serieus in het stemhokje?
Dat is wat die litotes beoogt te zeggen ja.quote:
Nou, ik hou zelf aan dat als ik geen beren op de weg zie, ik die er ook niet bij ga bedenken.quote:Op dinsdag 1 september 2009 13:30 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Dat is wat die litotes beoogt te zeggen ja.
Ze roepen geen zelfbestuur af, ze stappen alleen uit de nederlandse antillen.quote:Op dinsdag 1 september 2009 13:11 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Hoe kun je een eilandje met kokosbomen waar niemand van weet waar het ligt nu vergelijken met een provincie als groningen met de jenever en de gasbel?quote:Op dinsdag 1 september 2009 10:53 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Kan dit zomaar? Hoewel onderdeel van het Koninkrijk zijn de Nederlandse Antillen een internationaal erkend land waar Saba zich dus nu eenzijdig van afscheidt. Dit komt toch in principe op hetzelfde neer als, zeg, de provincie Groningen die zegt 'uit Nederland te stappen' maar wel onderdeel te blijven van het Koninkrijk?
Dat is staatkundig best goed vergelijkbaar en heeft niet te maken met of men weet waar het ligt en of ze wel of geen jenever maken.quote:Op dinsdag 1 september 2009 13:46 schreef kitao het volgende:
[..]
Hoe kun je een eilandje met kokosbomen waar niemand van weet waar het ligt nu vergelijken met een provincie als groningen met de jenever en de gasbel?
Laat ze rustig vertrekken met de saab op saba. Ik kan er niet wakker van liggen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |