abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72329872
Meestal kunnen de BD en ik het aardig goed vinden met elkaar, heb nooit problemen met ze gehad. Tot afgelopen week ...

Ik ontving een brief van de BD dat ze een bedrag van 1000 euro terug gaan vorderen wat teveel is gestort aan huurtoeslag in 2007.

In 2007 heb ik van januari t/m oktober alleen gewoond en was mijn inkomen zo dusdanig laag dat ik huurtoeslag ontving. Tot zover niks geks. Vanaf 1 november is mijn vriend officieel bij mij in komen wonen. Omdat ik ook wel begreep dat ik vanaf dat moment geen recht meer zou hebben op de toeslag, heb ik het gelijk stop gegooid.

Februari 2009 krijg ik netjes een definitieve aanslag waarin staat dat ik alsnog een nabetaling krijg over de maanden november en december. Blijkbaar hadden we daar toch nog recht op, ondanks het inkomen van mijn vriend. Boven de brief stond ook duidelijk dat het definitief was.

En nu krijg ik dus vorige week een brief dat ze een fout hebben gemaakt en dat ze het bedrag dat ik in februari heb ontvangen, grotendeels gaan terug vorderen.

Hoe definitief is definitief dan bij de BD?

Mijn spullen heb ik gelijk naar de accountant gebracht want ik wil weten of ik nu moet betalen of niet. Tot op heden nog geen antwoord van gekregen, en daarom hoop ik dat mensen die hier meer verstand van hebben een voorzichting (positief) antwoord op hebben.

Moet ik nou betalen omdat hun een fout maken (die ze ook toegeven?)
pi_72329944
Never regret anything, beacuse one time it was exaclty what you wanted.
Op donderdag 29 mei 2014 01:52 schreef Tamashii het volgende:
Aan Ado vraagt iedereen toestemmming
pi_72329946
tvp
pi_72329992
Ik denk dat je zult moeten terugbetalen maar je kunt altijd bezwaar aantekenen en ze wijzen op de fout die zij hebben gemaakt...niet geschoten is altijd mis.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_72329998
Ik had zelf ook al gebruik gemaakt van google, maar kon niet echt een vergelijkbare situatie vinden.

Bij 1 reactie staat wel, dat als zich nieuwe feiten hebben voorgedaan, dat de BD dan de aanslag mag herzien. Maar in november 2007 heb ik al bekend gemaakt welk nieuw feit zich zou voordoen.

Ze laten in de brief van afgelopen week ook helemaal niet weten dat ze nieuwe feiten hebben gevonden. Er staat alleen iets in van: Sorry wij hebben een fout gemaakt maar jij moet dat maar terug gaan betalen. Daar komt het infeite op neer.

Que?
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 1 september 2009 @ 01:07:37 #6
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_72330026
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 00:56 schreef Twinkle20 het volgende:
Meestal kunnen de BD en ik het aardig goed vinden met elkaar, heb nooit problemen met ze gehad. Tot afgelopen week ...

Ik ontving een brief van de BD dat ze een bedrag van 1000 euro terug gaan vorderen wat teveel is gestort aan huurtoeslag in 2007.

In 2007 heb ik van januari t/m oktober alleen gewoond en was mijn inkomen zo dusdanig laag dat ik huurtoeslag ontving. Tot zover niks geks. Vanaf 1 november is mijn vriend officieel bij mij in komen wonen. Omdat ik ook wel begreep dat ik vanaf dat moment geen recht meer zou hebben op de toeslag, heb ik het gelijk stop gegooid.

Februari 2009 krijg ik netjes een definitieve aanslag waarin staat dat ik alsnog een nabetaling krijg over de maanden november en december. Blijkbaar hadden we daar toch nog recht op, ondanks het inkomen van mijn vriend. Boven de brief stond ook duidelijk dat het definitief was.

En nu krijg ik dus vorige week een brief dat ze een fout hebben gemaakt en dat ze het bedrag dat ik in februari heb ontvangen, grotendeels gaan terug vorderen.

Hoe definitief is definitief dan bij de BD?

Mijn spullen heb ik gelijk naar de accountant gebracht want ik wil weten of ik nu moet betalen of niet. Tot op heden nog geen antwoord van gekregen, en daarom hoop ik dat mensen die hier meer verstand van hebben een voorzichting (positief) antwoord op hebben.

Moet ik nou betalen omdat hun een fout maken (die ze ook toegeven?)
Definitief is een relatief begrip bij de BD.

Zeker van de huur en de zorgtoeslag.
De BD maakt helaas vaker 'fouten' in berekeningen en kan tot (uit mn hoofd) 5 jaar na aanslagdatum de aanslag herzien.

Dit ook mede omdat de inkomstenbelasting ook nog herzien kan worden waardoor de HT en de ZT aangepast moeten worden.

Dus nee sorry ik kan je geen positief antwoord geven. Als de BD een fout maakt ben jij de sjaak... behalve als ze er pas achter komen als de aanslag niet meer herzien mag worden.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 1 september 2009 @ 01:08:24 #7
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_72330033
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 01:05 schreef Twinkle20 het volgende:
Ik had zelf ook al gebruik gemaakt van google, maar kon niet echt een vergelijkbare situatie vinden.

Bij 1 reactie staat wel, dat als zich nieuwe feiten hebben voorgedaan, dat de BD dan de aanslag mag herzien. Maar in november 2007 heb ik al bekend gemaakt welk nieuw feit zich zou voordoen.

Ze laten in de brief van afgelopen week ook helemaal niet weten dat ze nieuwe feiten hebben gevonden. Er staat alleen iets in van: Sorry wij hebben een fout gemaakt maar jij moet dat maar terug gaan betalen. Daar komt het infeite op neer.

Que?
De IB mag idd na de definitieve herzien worden bij nieuwe feiten.
Echter voor de ZT en HT zijn uitzonderingen gemaakt.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_72330094
Tja ik wacht nog even op antwoord van mijn account, maar ik had stiekem gehoopt op een iets positiever antwoord.

In het uiterste geval zal het dan op terugbetalen aan komen helaas.
Nu is het bedrag nog wel te overzien, maar over anderhalve week ga ik trouwen en je ziet je spaarpotje dan ineens een stukje kleiner worden omdat op de brief staat dat het voor halverwege oktober ergens overgemaakt moet zijn.

Maar las ik vorige week (of misscihen zelfs de week ervoor) niet in de krant dat iemand een soortgelijke situatie had aangevochten en zijn gelijk kreeg bij de rechter? Weet niet meer in welke krant dat was overigens ..

Ik weet ook niet dat ALS de accountant of een van jullie een positiever antwoord heeft ik het aan ga vechten voor die paar rotcenten .. maar toch

Pfff.. altijd gaat het goed, nooit gedoe gehad met de BD en nu ben ik toch ook een keertje aan de beurt. Leuker kunnen ze het niet maken ....
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 1 september 2009 @ 01:13:32 #9
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_72330099
quote:
2.Een tegemoetkoming kan met toepassing van dit artikel niet meer worden herzien indien vijf jaren zijn verstreken na de laatste dag van het berekeningsjaar waarop de tegemoetkoming betrekking heeft.
Uit de AWIR geplukt.
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 1 september 2009 @ 01:17:50 #10
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_72330152
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 01:13 schreef Twinkle20 het volgende:
Tja ik wacht nog even op antwoord van mijn account, maar ik had stiekem gehoopt op een iets positiever antwoord.

Nu is het bedrag nog wel te overzien, maar over anderhalve week ga ik trouwen en je ziet je spaarpotje dan ineens een stukje kleiner worden omdat op de brief staat dat het voor halverwege oktober ergens overgemaakt moet zijn.

Maar las ik vorige week (of misscihen zelfs de week ervoor) niet in de krant dat iemand een soortgelijke situatie had aangevochten en zijn gelijk kreeg bij de rechter? Weet niet meer in welke krant dat was overigens ..

Ik weet ook niet dat ALS de accountant of een van jullie een positiever antwoord heeft ik het aan ga vechten voor die paar rotcenten .. maar toch

Pfff.. altijd gaat het goed, nooit gedoe gehad met de BD en nu ben ik toch ook een keertje aan de beurt. Leuker kunnen ze het niet maken ....
Ik weet dat er gronden zijn om bezwaar aan te tekenen.

bijvoorbeeld als de situatie andersom was geweest. A en B wonen samen. Inkomen beiden 0. B gaat weg in augustus en krijgt een topbaan. Daardoor heeft B na augustus ineens meer dan 35000 aan inkomen voor t toeslag jaar en zou het dus zo zijn dat A van januari tot augustus geen recht hebben.
Dit is een situatie dat de AWIR gebogen kan worden in voordeel van A.

Echter in geval die jij beschrijft zie ik puur dat jij goede gegevens hebt gegeven en de BD een berekeningsfout heeft gemaakt en dit binnen de 5 jaar herzien heeft. Dus geen situatie waardoor de periode van voor het samenwonen aangepast moest worden.

PS je mag gewoon in termijnen betalen. minimaal 20 euro en maximaal 24 maand. Zonder rente. Goed voorstel naar regiokantoor sturen en er is een grote kans dat het wordt toegekend.
pi_72330161
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 01:13 schreef Twinkle20 het volgende:

Zoals ik al zei, gewoon een bezwaarschrift indienen, wie weet ben jij net die gelukkige...
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 1 september 2009 @ 01:22:59 #12
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_72330251
Nog 1 iets.... heb je in 2009 nu nog toeslag lopen?

Zo ja. Zet daarvan het toetsingsinkomen omhoog want anders betaal je in 2010 weer extra terug.
pi_72331654
Nee inmiddels hebben we vorig jaar een huis gekocht en vanaf het moment dat mijn vriend bij mij kwam wonen (dus november 2007) heb ik alle toeslagen stil gelegd.

Ik breng ieder jaar in februari ons hele pakketje naar de accountant voor belastingaangifte en hij heeft er toevallig voor het jaar 2008 nog uit kunnen trekken dat ik WEL recht had op een beetje zorgtoeslag. Dan heb ik liever dat ik het achteraf rechtmatig krijg omdat hij het goed voor me heeft uitgezocht, dan dat ik mij bij voorbaat al 'aanmeld' voor die toeslag en dan achteraf een brief krijg dat ik er geen recht op had.

Bedankt voor jullie antwoorden/inzichten!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')