abonnement Unibet Coolblue
pi_72314381
Deze held verdient een topic.

Herinnering aan Henny

We zitten halverwege de jaren '90, het zijn magere jaren voor FC Utrecht. Een grijze middenmotor met een grote mond, maar weinig prestaties. Elk seizoen begon vol verwachting, het bestuur sprak zelfs openlijk uit dat de top werd bestormd. Grote plannen, The Challenger. Maar altijd viel het tegen. "We zijn verslaafd aan Utrecht, ook al spelen ze soms slecht", was een veelgehoord lied, als we weer eens met 0-2 achterstonden tegen MVV of Cambuur.

Toch lééfde de club, de Galgenwaard zat elke wedstrijd propvol, heel Nederland had het over de prachtige sfeer. Als jong pubertje vond ik het fantastisch. Elke wedstrijd zaten m'n beste vriend en ik op zondagmiddag al om 13.00 op de tribune, weer of geen weer. Genietend van een langzaam vollopend stadion, de spelers zien opkomen voor hun warming-up en om klokslag 14.30 The Eye Of The Tiger. Warrrme worst in de rust en een paar uur later schor thuiskomen, of we nou tegen Ajax of tegen Fortuna hadden gespeeld.

We hebben wat spelers voorbij zien komen in die jaren. Hele matige spelers. Of ver daaronder zelfs, spelers die we al lang zijn vergeten. Elroy Asmus bijvoorbeeld, het eeuwig onzekere verdedigertje (waar we zelfs een spandoek voor hadden: "forzAsmus"). Emiel "oh oh" van Eijkeren, Marinus Dijkhuizen, allebei hopeloos mislukt. Richard Beekink, Dennis Scharrenburg, ook geen toppers. En er werden allerlei 'exotische' versterkingen gehaald, we keken onze ogen uit. Dionysius "Onze eigen Weah" Sebwe, Emmanuel Nwakire, Srdjan Obradovic, Odartey Lawson, Tibor Dombi, Costas Costa. Allemaal vergeten voetballers die niet lang bij de club speelden en nooit wat hebben toegevoegd.

Toch is eentje ons altijd bijgebleven. Hij speelde niet eens zo vaak maar áls hij speelde, dan gebeurde er wat. Dan zat je op het puntje van je stoel. Als hij warm ging lopen, wist je het: dit wordt spektakel! Elk balcontact, elke bal die in zijn richting kwam.. het was altijd onvoorspelbaar wat hij ermee ging doen en wat er ging gebeuren. Speltechnisch was hij een ramp, bij elk balcontact hield je je adem in. Maar hij liep voorop in de strijd, tacklede, schoffelde, schopte naar alles wat bewoog. Hij groeide uit tot een cultfiguur: Henny van Schoonhoven.



De Tank. Rasentertainer. Schoffelaar. Beuker. Onbesuisd en berucht. Elk opstootje in het veld, of hij er nou bij betrokken was of niet, klonk het massaal "Henny! Henny! Henny!" van de tribunes. En vaak wás Henny erbij betrokken. We hebben hem vaak vervloekt om z'n slechte terugspeelballen en z'n belachelijke tackles. Maar wát een vermaak om naar te kijken, onvergetelijk. Onverzettelijk en bikkelhard. Hij speelde slechts twee jaar voor de FC maar de kreet "Henny! Henny! Henny!" klonk nog jarenlang door De Galgenwaard.

Hij balde en schoffelde nog wat door bij ADO en Cambuur, daarna ben ik Henny uit het oog verloren. Zoals dat vaak gaat met jeugdhelden. Maar ineens kwam Henny weer in het nieuws, afgelopen week. De ijzersterke bikkel van toen bestaat niet meer. Sterker nog, De Tank is ziek. Dodelijk ziek. Henny zat afgelopen weekend op de tribune bij FC Utrecht-Sparta en dat zal zijn laatste wedstrijd zijn geweest. Tien jaar geleden nog een spijkerharde verdediger, een onverwoestbare Tank. Nu is hij graatmager en weegt 45 kilo. 39 jaar pas.



Het leven kan keihard zijn. Nietsontziend, zelfs de De Tank blijkt niet onverwoestbaar. Henny van Schoonhoven, we zullen je in Utrecht nooit vergeten.


Ook op de site van de Supportersvereniging staat een mooi stukje: http://www.svfcu.nl/svfcu(...)van-schoonhoven.html

[ Bericht 0% gewijzigd door Stampie22 op 31-08-2009 23:34:27 ]
pi_72314480
Zal het nooit vergeten, de seizoensopening tegen Real Zaragoza, volgens mij was het die Esnaider of hoe ie ook heette die zo irritant bezig was.

En ineens was Henny daar, *vuist*, zo op die Argentijn zijn kanis.

Sindsdien was het altijd ''Henny, Henny, Henny''

Held voor altijd.
Let's drop some acid and go to a titty bar.
pi_72315761
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 17:29 schreef PBateman1978 het volgende:
Zal het nooit vergeten, de seizoensopening tegen Real Zaragoza, volgens mij was het die Esnaider of hoe ie ook heette die zo irritant bezig was.

En ineens was Henny daar, *vuist*, zo op die Argentijn zijn kanis.

Sindsdien was het altijd ''Henny, Henny, Henny''

Held voor altijd.
Esnaider vs Henny, dat waren nog eens duels
pi_72316863




mooi gedaan van de FCU supporters
pi_72320833
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 18:55 schreef vitessezuid113 het volgende:

mooi gedaan van de FCU supporters
Inderdaad, ik vind het ook vreemd dat dit geen enkele aandacht heeft gekregen in de samenvatting van Studio Sport. Dit zijn toch wel zaken waar je even bij stil mag staan.
  maandag 31 augustus 2009 @ 21:10:37 #6
21578 Elvislives
Fietstas, Pumista
pi_72321566
Mooi geschreven stukje!
No chingues con mi barrio!
Vamos el TRI!
pi_72322147
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 20:51 schreef Stampie22 het volgende:

[..]

Inderdaad, ik vind het ook vreemd dat dit geen enkele aandacht heeft gekregen in de samenvatting van Studio Sport. Dit zijn toch wel zaken waar je even bij stil mag staan.
Las het ook op pagina 316 van de NOS ( zaterdag namelijk geen voetbal gezien ) wel langs de lijn aangehad en daar hadden zeiden ze het wel een aantal keer.
quote:
***Maikel Berendsen uit Utrecht:
"Zaterdagavond werd er bij de wedstrijd
FC Utrecht-Sparta een publieksactie
gehouden voor een doodzieke ex-speler."
316 Teletekst ma 31 aug
***KRO *****************************2/4
***************************************
***Ergernissen ***Maikel Berendsen
gaat verder:"Studio Sport vond het
niet nodig ook maar een seconde te
tonen van deze publieksactie.Dat is
jammer want van sommige clubs wordt
elke natte wind breed uitgemeten.

Is men er bij Studio Sport van bewust
dat men deel uitmaakt van een publiek
bestel en men dus niet een select
publiek dient?"
pi_72325095
Reactie van Henny op de steun van afgelopen zaterdag:

http://www.svfcu.nl/svfcu(...)y-v-schoonhoven.html
  maandag 31 augustus 2009 @ 22:30:40 #9
26251 Eilanden
Bright Mirror Still Water
pi_72325122
Henny was inderdaad een cultheld bij de FC

Er werd zelfs om Henny geroepen bij opstootjes in FC wedstrijden, terwijl hij bij ADO of Cambuur voetbalde
pi_72325872
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 20:51 schreef Stampie22 het volgende:

[..]

Inderdaad, ik vind het ook vreemd dat dit geen enkele aandacht heeft gekregen in de samenvatting van Studio Sport. Dit zijn toch wel zaken waar je even bij stil mag staan.
Inderdaad. Echt onbegrijpelijk dat ze (een publieke omroep!) hier niet meer aandacht aan hebben besteed. Best een shock om hem zo te zien trouwens.
  maandag 31 augustus 2009 @ 22:51:04 #11
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_72326058
Mooie OP, als je die zelf hebt geschreven althans.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_72327945
OP is zelf geschreven ja:)
Die foto vind ik ook echt erg om te zien, zet je wel aan het denken...

Was iemand vóór afgelopen week al op de hoogte dat het zo slecht met hem ging?
  maandag 31 augustus 2009 @ 23:41:49 #13
26251 Eilanden
Bright Mirror Still Water
pi_72328067
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 23:36 schreef Stampie22 het volgende:
OP is zelf geschreven ja:)
Die foto vind ik ook echt erg om te zien, zet je wel aan het denken...

Was iemand vóór afgelopen week al op de hoogte dat het zo slecht met hem ging?
Las het vorige week op een van de forums, maar had hem ook al een tijdje niet meer in zijn dierenzaak aan het Smaragdplein gezien.
  maandag 31 augustus 2009 @ 23:57:22 #14
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_72328525
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 23:36 schreef Stampie22 het volgende:
OP is zelf geschreven ja:)ok echt erg om te zien, zet je wel aan het denken...
Die foto vind ik o

Was iemand vóór afgelopen week al op de hoogte dat het zo slecht met hem ging?
Ik kende zijn naam wel, ben natuurlijk absoluut geen Utregfan, maar dit soort berichten grijpen mij altijd toch wel aan.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 1 september 2009 @ 00:22:53 #15
117642 Sethje
Notoire betweter
pi_72329198
Mooi gebaar dit alles. Die foto maakt meteen indruk.
Greetings brothers and sisters, let me welcome you to the council of the five eyes
27 en 28 april 2013 REBIRTH FESTIVAL - www.rebirth-festival.nl
Mijn party reviews
pi_72379719
Vraag van de dag:

Henny van Schoonhoven maakte in zijn carriere één doelpunt voor FC Utrecht. Tegen welke club was dat? Volgens mij herinner ik me die goal nog wel, een kopbal als ik het goed heb, in een uitwedstrijd. Weet iemand het antwoord?
pi_72379967
Heb met hem gevoetbald . Wat is er gebeurd met hem?

Edit ik zie het al.

Hij was me er 1 een keer met een plu op zijn kop gehad bij Zwaluw vooruit toen. We hebben ons rot gelachen om hem.
pi_72380038
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 00:22 schreef Sethje het volgende:
Mooi gebaar dit alles. Die foto maakt meteen indruk.
Striving to be more than average.
  woensdag 2 september 2009 @ 22:13:38 #19
117642 Sethje
Notoire betweter
pi_72382502
Heeft er iemand links naar youtube filmpjes oid. Ik kan geen bewegende beelden van hem vinden. Gezien de verhalen moeten er wel wat mooie/gedenkwaardige momenten moeten bestaan toch?
Greetings brothers and sisters, let me welcome you to the council of the five eyes
27 en 28 april 2013 REBIRTH FESTIVAL - www.rebirth-festival.nl
Mijn party reviews
pi_72384111
Ik vrees dat er niks op youtube staat, Henny komt uit het pre-youtube-tijdperk...
  woensdag 2 september 2009 @ 22:55:51 #21
231865 Gabbylicious
Fuck my nickname
pi_72384288
Wat had ie dan?
WOS'ser for life.
pi_72415952
Henny (39) heeft kanker en uitzaaiingen door z'n hele lichaam...

pi_72428109
Heel veel sterkte gewenst aan Henny, zijn familie en zijn vrienden.
pi_72428429
Aangrijpend verhaal, mooi geschreven.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_72433209
Erg aangrijpend. Hier zijn bijna geen woorden voor. Enkel de woorden in de OP, hem typeren als goed mens. Ik vond het fijn om te lezen.

Goed werk Stampie22.
That's all folks!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')