Bron: http://www.nu.nl/economie(...)-vertienvoudigd.htmlquote:Parkeerbelasting in twintig jaar vertienvoudigd
AMSTERDAM - De opbrengsten van parkeerbelasting is dit jaar naar verwachting tien keer zo hoog als twintig jaar geleden. De gemeenten verwachten dit jaar 533 miljoen euro op te halen. Een kwart daarvan gaat naar de gemeente Amsterdam, dat 130 miljoen euro ophaalt. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag.
Van alle gemeentelijke belastingen steeg de parkeerbelasting de afgelopen twee decennia gemiddeld het meest. Voor parkeren moest jaarlijks gemiddeld twaalf procent meer worden betaald. Voor bouwleges en rioolrecht stegen de kosten jaarlijks nog geen tien procent.
Uitbreidingen
Het duurdere parkeren komt niet alleen door tariefstijgingen, maar zeker ook door de uitbreidingen van het betaald parkeren. Er moest de afgelopen twintig jaar op steeds meer plekken en voor een steeds langere periode worden betaald. Het aantal gemeenten waar voor het parkeren moet worden betaald nam toe van 126 in 1989 tot 159 nu.
Zandvoort
Het parkeerbeleid is voor grote steden als Amsterdam en voor toeristische plaatsen als Zandvoort een melkkoe. Dit jaar waren de inkomsten uit het parkeren voor Amsterdam een kwart van de gemeentebegroting. In Zandvoort was dit 22 procent.
Het zijn vooral de grote gemeenten die geld rekenen voor parkeren. Alle gemeenten met meer dat honderdduizend inwoners vragen geld voor een parkeerplek. Daarentegen moet in een op de drie gemeenten met twintig- tot vijftigduizend inwoners voor het parkeren worden betaald en in een op de zeven gemeenten met minder dan twintigduizend inwoners.
Meer vraag, dus hogere prijzen? Die vlieger gaat alleen op als je de toename van inkomsten door hogere prijzen vertaalt in nieuwe parkeerplekken waardoor de prijzen weer kunnen dalen. De gemeente is echter een monopolist en schroeft de prijzen verder op naarmate de autofobie/begrotingshonger tot een hoogtepunt komt, en dat is de ware reden waarom de prijzen zo hoog zijn.quote:Op maandag 31 augustus 2009 12:19 schreef Darkestrah het volgende:
Meer auto's, dus meer moeten betalen voor een plek bij het centrum. Lijkt mij logisch, althans.
Vind jij dan dat 't huidige OV voldoende mogelijkheden biedt qua snel, comfortabel en ook 's nachts vervoer aanbieden?quote:Op maandag 31 augustus 2009 12:20 schreef Swetsenegger het volgende:
Gewoon niet meer met de auto gaan
Nee dan moet de gemeente meer parkeerplekken bouwen. Een auto betekent mobiliteit en een auto is nou eenmaal onmisbaar in onze moderne samenleving. Of wil je weer terug naar de 18e eeuw, lekker alles op de fiets doen?quote:Op maandag 31 augustus 2009 12:19 schreef Darkestrah het volgende:
Meer auto's, dus meer moeten betalen voor een plek bij het centrum. Lijkt mij logisch, althans.
In vrijwel alle landen worden auto's gewardeerd, behalve in Nederland blijkbaar.quote:Op maandag 31 augustus 2009 12:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik ga wel gewoon ergens in de provincie wonen, mits de trein dichtbij is, daar waar oude auto's nog gewaardeerd worden, daar waar je nog goed kan parkeren, daar waar de voorzieningen nog steeds erg goed zijn, en daar waar het wonen veel goedkoper is.
Niemand maakt je wat ja. Omdat wij alles over ons heen laten lopen. Zelfde met criminaliteit e.d., dat wort ook nauwelijks goed aangepakt.quote:Op maandag 31 augustus 2009 12:43 schreef Sachertorte het volgende:
Het is makkelijk cashen, dus waarom zou je het niet doen? Wie maakt je immers wat.
Nee. Daarom moeten ze in Den Haag eens stoppen met al dat geld in het asfalt te pompen. De reistijden van het OV zijn ongeveer gelijk aan die van 30 jaar geleden, en dan durven ze het ook nog eens te hebben over 'autootje pesten'. Belachelijk ditquote:Op maandag 31 augustus 2009 13:04 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Vind jij dan dat 't huidige OV voldoende mogelijkheden biedt qua snel, comfortabel en ook 's nachts vervoer aanbieden?
Laat het OV zichzelf eens leren bedruipen in plaats te teren op het geld van een anderquote:Op maandag 31 augustus 2009 15:39 schreef IntercityAPT het volgende:
[..]
Nee. Daarom moeten ze in Den Haag eens stoppen met al dat geld in het asfalt te pompen. De reistijden van het OV zijn ongeveer gelijk aan die van 30 jaar geleden, en dan durven ze het ook nog eens te hebben over 'autootje pesten'. Belachelijk dit
Dat gebeurt al hoorquote:Op maandag 31 augustus 2009 15:42 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Laat het OV zichzelf eens leren bedruipen in plaats te teren op het geld van een ander.
Het OV kan niet slecht genoeg zijn zolang het zichzelf niet kan bedruipen. Daarnaast al dat geld wat in asfalt wordt gestoken valt reuze mee als je kijkt naar het geld wat automobilisten jaarlijks bijdrage aan de staatskas en andere (failliete) lokale overhedenquote:Op maandag 31 augustus 2009 15:46 schreef IntercityAPT het volgende:
Dat gebeurt al hoorDaarom zijn de verbindingen zo traag en de kaartjes zo duur. Het zou beter kunnen maarjah, wij zitten dankzij rechts nou eenmaal opgescheept met een uitgebreid netwerk aan snelwegen dat constant onderhoud nodig heeft, en dankzij mensen zoals jou heeft het de neiging uit te breiden.
Speciaal voor jou op kleuterniveau: Het OV zal alleen maar slechter worden tenzij je wat geld bij het asfalt weghaalt.
De auto is kunstmatig duurder gemaakt, omdat ze weten dat het jou toch geen barst kan schelenquote:Op maandag 31 augustus 2009 15:50 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Het OV kan niet slecht genoeg zijn zolang het zichzelf niet kan bedruipen. Daarnaast al dat geld wat in asfalt wordt gestoken valt reuze mee als je kijkt naar het geld wat automobilisten jaarlijks bijdrage aan de staatskas en andere (failliete) lokale overheden.
Heb jij soms een treinstation in je achtertuin? Anders kan ik je lofzang op het OV niet begrijpen.quote:Op maandag 31 augustus 2009 15:55 schreef IntercityAPT het volgende:
[..]
De auto is kunstmatig duurder gemaakt, omdat ze weten dat het jou toch geen barst kan schelenEn zo gaan ze nog wel een tijdje door. Ik ben benieuwd hoe de snelwegen het zouden doen als ze in handen zijn van een particulier bedrijf
Ze zouden het nog geen dag kunnen uithouden. Zelfs Den Haag had hier in het begin last van. Belastinggeld van non-automobilisten gebruiken voor het asfalt
![]()
Station Gouda is op 2km afstand, en ik fiets dat dagelijks in +/- 10 min. Stelletje dikzakkenquote:Op maandag 31 augustus 2009 15:59 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Heb jij soms een treinstation in je achtertuin? Anders kan ik je lofzang op het OV niet begrijpen.
De meeste mensen wonen niet zo dicht bij een station, of hun eindbestemming ligt niet zo dicht bij een station, of ze moeten zo vaak overstappen dat ze per dag twee keer zoveel reistijd hebben als met de auto. Het OV is een 19e eeuws vervoerssysteem, en functioneert eigenlijk alleen als je in een stadscentrum woont en in een ander stadscentrum moet zijn.quote:Op maandag 31 augustus 2009 16:01 schreef IntercityAPT het volgende:
[..]
Station Gouda is op 2km afstand, en ik fiets dat dagelijks in +/- 10 min. Stelletje dikzakken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |