Ik zou het, vanwege de box 1-beperkingen, zeker niet in je spaarverzekering doen.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:11 schreef Rowanski het volgende:
@ oa Deevay:
Opties:Jaarlijks een x bedrag aflossen. Zodat het hypotheekbedrag steeds meer naar beneden gaat en dichter naar de ¤ 135.000 (spaarverzekeringsbedrag) groeit. Sparen op bv een MoneYou rekening en aan het einde van de looptijd de resterende ¤ 130.000 storten. Of het spaarverzekeringsbedrag naar ¤ 265.000 gooien, maar dat lijkt mij niet slim, omdat de ¤ 130.000 extra nu veel meer waard is dan over 30 jaar.
Wat is wijsheid in dezen ?
@ Five_Horizons:quote:Op woensdag 2 september 2009 13:31 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik ben persoonlijk (let op: persoonlijk) een voorstander van het zo laag mogelijk houden van de hypotheek. HRA lijkt (ook in dit topic) wel een heilig instituut, waarbij je geld verdient aan je hypotheek.
Neen, absoluut niet waarquote:Op vrijdag 4 september 2009 09:49 schreef marcosta het volgende:
..
(dan betaal je tenslotte ook vermogensbelasting over de waarde van je woning)
quote:Op vrijdag 4 september 2009 10:04 schreef DonJames het volgende:
[..]
Neen, absoluut niet waar![]()
De woning blijft in box 1 (waar men geen vermogensrendementsheffing kent), en het eigenwoningforfait is in zo'n geval nihil.
Zoals DJ in z'n post al zegt: bij een afgeloste hypotheek is je eigenwoningforfait nihil (deze kan sowieso nooit groter zijn dan je betaalde hypotheekrente ('Wet Hillen'))quote:Op zaterdag 5 september 2009 23:46 schreef marcosta het volgende:
[..]
Zoals ik al zei...ik ben geen wiz in dit soort dingen.
Maar wie kan ons dan vertellen wat financieel gunstiger is na 30 jaar?
klein hypotheekje en een grote zak met geld (met rente inkomsten) of hypotheekvrij?
(je huurwaardeforfait blijft altijd gelden neem ik aan?)
Voor sommigen misschien erg verwarrend zoals je het zegt.quote:Op maandag 31 augustus 2009 12:06 schreef Rowanski het volgende:
Mijn vrouw en ik hebben een spaarhypotheek van 265.000 euro.
Wij hebben een spaarverzekering (incl. ORV) afgesloten voor een bedrag van 135.000 euro.
Onze rentevast periode verloopt over 7 jaar. We hebben nu een rente van 4,2%.
heel verstandig , belangerijkste reden is misschien nog wel dat je je grootste valkuil weg neemt.quote:Op maandag 7 september 2009 09:05 schreef Rowanski het volgende:
Bedankt voor de reacties.
Conclusie:
Ik ga lekker sparen op een moneyou rekening dmv een maandelijkse inleg,
13e maand, spaarloon etc.
Eens in het jaar stort ik het gespaarde bedrag over naar onze hpotheek.
Hierdoor nemen jaarlijks onze maandlasten af..... Dit tot we op een gegeven
moment geen schuld meer over hebben.
Dit voelt toch het beste aan, omdat wanneer je bv. onvrijwillig werkloos
of arbeidsongeschikt wordt je nog altijd in het huis kan blijven wonen.
Dit omdat de lasten dan nog zijn op te brengen.
En die gedachte is met een pasgeborene toch wel een veilige gedachte.
Maar als je het geld niet in een KEW stopt, krijg je weer te maken met vermogensrendementsheffing. Is die VRH op deze termijn lager dan het afrekenen in box 1 als je de KEW niet voor je hypotheekaflossing gebruikt?quote:Op donderdag 10 september 2009 10:49 schreef Five_Horizons het volgende:
Maar daarom begrijp ik ook niet dat mensen een KEW afsluiten. Dan móet je het eindkapitaal gebruiken om de hypotheek af te lossen. (althans: je kunt besluiten om het niet te doen, maar dan mag je fiscaal afrekenen in box 1)
In welke vorm zou je dat sparen dan gieten? Banksparen is ook niet ideaal (is dat eigenlijk alleen vanwege de fiscale haken en ogen bij overlijden, of zitten er nog meer nadelen aan?), aandelen zijn misschien iets te onzeker, depositos kunnen interessant zijn als je op het goede moment instapt (niet nu dus), maar in al die gevallen heb je weer met VRH te maken.quote:Ik zou dan kiezen om wél te sparen
Ik denk dat je niet de enige bent. Waarschijnlijk snapt 80% van de huizeneigenaren niets van hypothekenquote:Op donderdag 10 september 2009 16:47 schreef Cahir het volgende:
Jezus ik snap ECHT niks van dit topic
Ik ben nog 18quote:Op donderdag 10 september 2009 16:50 schreef anboni het volgende:
[..]
Ik denk dat je niet de enige bent. Waarschijnlijk snapt 80% van de huizeneigenaren niets van hypotheken
Op zich mee eens, maar voor die 4 tientjes per jaar vind ik dat je beter kunt kiezen voor wat het beste 'voelt', die 4 tientjes is het het wel waard als je daardoor 's nachts beter slaapt.quote:Op donderdag 10 september 2009 17:15 schreef JapieApi het volgende:
Ik zou elk jaar voordat je het geld overmaakt even berekenen wat voor dat jaar de beste beslissing is. Een jaar vooruit kijken is immers makkelijker dan 27 jaar vooruit kijken.
Stel dat je 5000 euro per jaar spaart, en in het 42% belastingtarief zit, ook ga ik er van uit dat het hele jaar de rente op 3,25% blijft.
Dan heb je aan kosten voor het komende jaar over 5000 euro hypotheek:
5000 euro x 4,2% = 210 euro rentekosten.
van deze kosten krijg je een gedeelte terug via HRA.
210 euro x 42% = 88,20
netto kosten voor 5000 euro hypotheek: 210 (rente) - 88,20 (HRA) = 121,80
Op de bank krijg je
5000 x 3,25%=162,50 aan rente
Dus dit jaar kan je beter nog niet aflossen(162,50 euro aan inkomsten tegen 121,80 aan kosten), volgend jaar moet je dan opnieuw rekenen met de nieuwe rentestanden. Zo kan je voor elk bepalen wat de beste keuze is. De eerste jaren is de berekening vrij eenvoudig. Als het spaargeld boven de 40.000 euro komt moet je rekening gaan houden met extra belasting. De wet Hillen gaat pas meetellen als je hypotheek bijna compleet is afgelost.
Helemaal mee eens. Onze slaaprust is belangrijker dan die 4 tientjes.quote:Op donderdag 10 september 2009 19:04 schreef PC1984 het volgende:
[..]
Op zich mee eens, maar voor die 4 tientjes per jaar vind ik dat je beter kunt kiezen voor wat het beste 'voelt', die 4 tientjes is het het wel waard als je daardoor 's nachts beter slaapt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |