Als je een beetje beter je best doet kan het iets voordeliger zijn, maar momenteel maakt het eigenlijk niets uit. Dus eerder aflossen zou ik persoonlijk niet doen. Je beperkt je namelijk je vrijheid terwijl het niets oplevert. Je zou alleen je vrijheid moeten beperken als je jezelf niet helemaal kunt vertrouwen. Geen gekke gedachte hoor.quote:Op maandag 31 augustus 2009 12:16 schreef Rowanski het volgende:
En dat is eigenlijk nou net waar ik meezit.
Is sparen nou wel zo voordeliger als aflossen ?
Tuurlijk als je je geld in je huis stopt kan je er niet meer bij, maar wij gebruiken allen onze "extra's"
(spaarloon, 13e maand etc) om de aflossingspaarrekening te spekken.
Dan zou je met de huidige rentestand geneigd zijn om te zeggen dat aflossen voordeliger is...
Maar is dat op de langere termijn ook zo ?
Die 130.000 is minder waard maar je hypotheek dus ook.quote:Op maandag 31 augustus 2009 12:32 schreef Rowanski het volgende:
Idd kinderen kosten geld. ;-)
Wellicht is het handig om naast alle andere spaarvormen een x bedrag te sparen
en om over 7 jaar te bekijken of het verstandig is om hiermee een deel af te lossen.
En 75 euro is natuurlijk te verwaarlozen....
Wanneer zou het bv. handiger zijn om de spaarverzekering te verhogen van 135.000 naar
het voltallige hypotheekbedrag van 265.000 ?
Want de 130.000 nu is straks natuurlijk een stuk minder waard.
Ja, enquote:Op maandag 31 augustus 2009 12:47 schreef 49R het volgende:
Persoonlijk zou ik niets vervroegd aflossen. Vergeet niet dat de rente die je over je hypotheek betaald nog steeds aftrekbaar is!
Die FH, da's een wijze manquote:Op maandag 31 augustus 2009 12:22 schreef ManAtWork het volgende:
Zoals FH altijd zo mooi zegt: geen hypotheek is altijd goedkoper dan wel een hypotheek.
Als de rente over 7 jaar verdubbelt dan daalt het bedrag voor het sparen, waardoor maandlasten niet veel zullen stijgen, heeft mijn bank mij vertelt.quote:Op maandag 31 augustus 2009 14:15 schreef Rowanski het volgende:
Ik denk dat dat wel meevalt.
We betalen nu 927,50 euro aan rente (hypotheek 265000 euro | 4,2 % rente).
Onze spaarverzekering bedraagt 225 euro. Hiermee bouwen we een bedrag van 135.000 euro op.
Maar wanneer de rente verdubbelt dan schieten de lasten aardig omhoog.
Je hypotheekrenteaftrek wordt wel groter, maar of het meevalt....
Tja, lastig is dat niemand in de glazen bol kan kijken. Was het maar waar.
Juist omdat we niet in de glazen bol kunnen kijken willen we wel over het een en ander
goed na hebben gedacht. Zeker omdat het - voor ons - een hoop geld is.
En dankzij jullie worden punten aangehaald waar ik niet zo snel aan gedacht heb....
Wanneer iemand nog andere visies heeft. Graag!
Trap jij hier even een open deur in.... dat is immers altijd zo..... (als we het over een box-1-lening hebben)quote:Op dinsdag 1 september 2009 22:55 schreef Rotter het volgende:
dat je rente op je spaarsaldo gunstiger is dan de netto rente-last van je hypotheek. .
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |