Oversight | maandag 31 augustus 2009 @ 10:12 |
![]() ![]() ![]() ![]() "Het treinverkeer is een van de grote elektriciteitsverbruikers van Nederland. Bij het transporteren van energie van de bovenleiding naar de trein gaat energie verloren. Dit willen we voorkomen. Door een slimme schakelaar op de bovenleiding te plaatsen kan dit verlies worden teruggebracht met 6 -12 GWh per jaar. Dat is genoeg om alle stations van Nederland een jaar lang te verlichten!" ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Seven.of.Nine | maandag 31 augustus 2009 @ 10:18 |
Ik denk dat zonnepanelen niet genoeg opbrengst hebben om toe te kunnen met plaatsing op alleen die palen. Om alle treinen te kunnen laten rijden heb je vast een aantal megawatt per jaar nodig en om dat op te kunnen brengen heb je een perceel van minimaal een hectare nodig dat helemaal vol staat met zonnepanelen. Verder denk ik ook dat het te onderhoudsgevoelig is, dat de opbrengst na 25 jaar al terugloopt en dat alles dan vervangen moet worden. Verder denk ik dat je met 8m2 aan zonnepanelen ongeveer 25 euro op je energierekening bespaart. | |
Gewoonik | maandag 31 augustus 2009 @ 10:19 |
Tis vooral het kostenplaatje en de beperkte bruikbaarheid van die dingen die de obstakels vormen. Maar er is idd genoeg plek voor die dingen. | |
Oversight | maandag 31 augustus 2009 @ 10:20 |
![]() ![]() | |
Seven.of.Nine | maandag 31 augustus 2009 @ 10:20 |
quote:Het zou zeker een miljoeneninvestering zijn. Bruikbaarheid moet je zo zien: na 25 jaar begint de opbrengst langzaam af te nemen en zul je dus moeten beginnen met het vervangen van alle zonnepanelen. | |
Oversight | maandag 31 augustus 2009 @ 10:22 |
quote: ![]() | |
Schenkstroop | maandag 31 augustus 2009 @ 10:29 |
Nieuwe ideen wekken altijd heel veel weerstand op. (tvp.) | |
Seven.of.Nine | maandag 31 augustus 2009 @ 10:29 |
Hoezo nieuw idee? Alsof dit soort toepassingen nooit eerder bedacht zijn. | |
Dragorius | maandag 31 augustus 2009 @ 10:30 |
quote:Wat zouden de kosten zijn van zoveel m2 zonnepaneel? Volgens mij liggen die aardig hoog. En als je periodes met verminderde zonneactiviteit hebt zul je toch bij moeten schakelen. Je zal ongetwijfeld kunnen besparen maar de totale kosten min de positieve effecten zullen waarschijnlijk niet genoeg rendement opleveren. Wat te denken van mensen die wel ff goedkoop een paneeltje willen rippen, of de schade waardoor zonnepanelen (duur!) vervangen moeten worden etc. Het idee is zeker goed en wie weet komen er op basis van deze theorie nog wel nieuwe inspiraties ook voor hoger rendement zonnecellen. Het een moet het ander iig niet uitsluiten. | |
Seven.of.Nine | maandag 31 augustus 2009 @ 10:36 |
quote:Het gaat niet om m2. Het gaat om wattpiek, dus de opbrengst. Dat kan per m2 verschillen afhankelijk van de kwaliteit. Een gangbaar zonnepaneel met een maximum output van 95 Wp kostte een jaar of 3 geleden iets van 1500 euro. Met vier van zulke panelen bespaar je 25 euro per jaar, een paneel is ongeveer 1,5m2. Let wel, die maximum output wordt in Nederland nooit gehaald en in zonniger landen ook zelden want dan gaat er door de hitte opbrengst verloren. | |
Schenkstroop | maandag 31 augustus 2009 @ 10:38 |
quote:'Bedacht"! Maar ook uitgevoerd op deze manier? | |
Seven.of.Nine | maandag 31 augustus 2009 @ 10:39 |
quote:Nee, omdat alle ideeen in de praktijk niet haalbaar zijn. | |
Oversight | maandag 31 augustus 2009 @ 10:42 |
quote: ![]() ![]() ![]() | |
Schenkstroop | maandag 31 augustus 2009 @ 10:44 |
quote:Errr..... ik denk dat overal waar economische winstbelangen in het geding komen, stuit je op onwerkbare situaties oftewel onwil. Maargoed, zijn zonnepanelen zo groot worden en onderhoudstechnisch lastig dat het echt niet zal werken? | |
Dragorius | maandag 31 augustus 2009 @ 10:44 |
quote:Hmm ok helder ![]() Maar met een nieuw paneel met hoger rendement, zou dat dan mogelijk zijn? Een spiegeltechniek bijvoorbeeld? Dan is dit weliswaar geen korte termijn plan maar voor op de lange termijn? | |
Seven.of.Nine | maandag 31 augustus 2009 @ 10:45 |
quote:Dan zouden de zonnepanelen rechtstreeks op de treinen aangesloten moeten worden. quote:Ik vraag me serieus af op welke superpanelen dat berekend is. Het is gewoon niet te doen, er moeten zoveel kilometers zonnepanelen geinstalleerd worden om het aantal wattpiek te bereiken dat nodig is, dat het gewoon niet haalbaar is. | |
SpecialK | maandag 31 augustus 2009 @ 10:49 |
Ik heb eens uitgerekend dat een setje van 4 van die zonnepanelen waar de overheid laatst subsidie op wilde leveren in totaal 23 jaar lang stroom moesten leveren om (zelfs incl overheidssubsidie) de investeringskosten er uit te halen. Zonnepanelen hebben vaak een garantie van 20 jaar. ![]() | |
Seven.of.Nine | maandag 31 augustus 2009 @ 10:50 |
quote:Uiteraard. Als ze het ECHT willen, kan het best. Het zal heel wat kosten, materialen, installatie, onderhoud enzo. Maar men wil het niet echt want uiteindelijk is winst belangrijker. Dat bedoel ik ook met haalbaarheid, economisch is het niet haalbaar. Maar in feite kan alle electriciteit uit zonne-energie gewonnen worden, als je er maar genoeg ruimte en geld voor uittrekt. quote:Spiegeltechnieken zijn ze wel mee bezig. Wat belangrijk is is de lichtinval en de hoeveelheid zonuren per jaar. Er zijn voortdurend ontwikkelingen op dat gebied maar het gaat heel langzaam. Maximale rendement ooit behaald door een zonnepaneel is meen ik 21%. NASA zonnepanelen buiten beschouwing gelaten, volgens mij worden die gemaakt van hoogwaardiger silicium. | |
Seven.of.Nine | maandag 31 augustus 2009 @ 10:51 |
quote:Klopt. Maar ze gaan wel langer mee dan 23 jaar. De eerste zonnepanelen werden gemaakt eind jaren 80 en die zijn nog steeds niet dood. De opbrengst neemt simpelweg langzaam af. | |
-_Tommy_- | maandag 31 augustus 2009 @ 10:54 |
Dan wil ik wel een berekening zien dat het uitvoeren van dit plan goedkoper is dan de stroomkosten over de 25 jaar die dus genoemd worden. Denk dat het produceren, plaatsen en onderhouden plus het daarnaast nog in stand houden van het oude systeem (denk aan paar weken slecht weer, enkele dagen mist en dus geen stroomopwekking) gewoon te duur en te onbetrouwbaar is! | |
-_Tommy_- | maandag 31 augustus 2009 @ 10:55 |
quote:Vreemd, want bij mijn ouders is het na 12 jaar rendabel... | |
Oversight | maandag 31 augustus 2009 @ 10:55 |
quote: ![]() | |
Seven.of.Nine | maandag 31 augustus 2009 @ 10:57 |
quote:Ook op een bewolkte dag wordt door diffuus licht energie opgewekt. quote:Hoeveel geld was daarmee gemoeid? | |
Mendeljev | maandag 31 augustus 2009 @ 10:57 |
Ik denk dat je veel meer energie bespaart als je de treinen breder, lager en lichter maakt. Het pretenderen dat zonne-energie op dit moment (in Nederland!) rendabel is, is gewoon een farce. | |
Seven.of.Nine | maandag 31 augustus 2009 @ 10:59 |
quote:Hoeveel subsidie kregen jouw ouders? Dat verschilt namelijk per gemeente. Een jaar of 7 geleden was er een regeling waardoor mensen met subsidies zelfs meer geld terugkregen dan dat ze eraan uitgaven in sommige gemeenten. | |
Five_Horizons | maandag 31 augustus 2009 @ 11:03 |
Erm.... buiten de kosten van de panelen zelf, zijn de kosten van het plaatsen in dit geval natuurlijk schrikbarend hoog. Élke paal moet dan zo'n ding krijgen? Veel succes..... | |
Yngwie | maandag 31 augustus 2009 @ 11:05 |
Nu ben ik geen expert op het gebied van zonne-energie, maar Google levert me de volgende gegevens op.... Het NL treinverkeer vraagt jaarlijks ongeveer 1,4 terraWattuur (bron: http://treinennieuws.net/cms/content/view/79/142/ ) 1 paneel van 600 Euro levert op jaarbasis ongeveer 80 kiloWattuur (bron: http://www.gratiszon.nl/zonnepanelen_opbrengst.html) Dan zouden er in totaal 1.400.000.000 / 80 = 17.500.000 panelen nodig zijn, wat dus zo'n 10.500.000.000 Euro kost. Energie kost iets van 14 cent per kWh (wellicht voor de NS nog wat voordeliger aangezien ze "bulk" inkopen, lol. Is dus 10 miljard investeren tegenover 196.000.000 Euro per jaar aan stroom. Zou betekenen dat het 50 jaar kost voordat ze het eruit hebben (tenzij ik ergens een fout maak, wat goed zou kunnen) ![]() | |
Perceptor | maandag 31 augustus 2009 @ 11:07 |
Als ze nou eens begonnen met het terugpompen van de remenergie van de treinen in het net, zouden de treinen pas echt efficient worden. | |
Seven.of.Nine | maandag 31 augustus 2009 @ 11:08 |
quote:Eerder een paar factoren waarmee je geen rekening houdt (kabelverlies van 15%, opbrengst in Nederland i.v.m. lichtintensiteit etc). Maar al met al is dit wel grofweg hoe het berekend zou worden. | |
SpecialK | maandag 31 augustus 2009 @ 11:08 |
quote:Ik heb trouwens specifiek de leverancier van die panelen gemailt om ze te vragen wat het kWh productie is in een stad als Londen wat qua weer en zonnenuren ongeveer gelijk staat aan Amsterdam. Aan de hand van die cijfers ben ik zelf gaan rekenen. Productie van energie gaat naar beneden en de energieprijs gaat omhoog. Allemaal factoren die je in het verkooppraatje van de overheid nergens terug vind. | |
MikeyMo | maandag 31 augustus 2009 @ 11:11 |
quote:Dat is het probleem met BNW'ers, alles is een complot ![]() Als je bijvoorbeeld nu al ziet dat koper overal vandaan wordt gejat kan ik me bijvoorbeeld indenken dat die panelen ook diefstalgevoelig zijn bijvoorbeeld. Misschien moet je de vraag eens stellen bij de NS ipv direct te roepen dat een schimmig individu dit tegenhoudt | |
Oversight | maandag 31 augustus 2009 @ 11:16 |
quote: ![]() quote: ![]() quote: ![]() | |
Oversight | maandag 31 augustus 2009 @ 11:16 |
![]() | |
SpecialK | maandag 31 augustus 2009 @ 11:21 |
Ik zie het nu al voor me. Die pakken sneeuw op die panelen tijdens de winter. En daarbij regelmatig instortingsgevaar. Vertraging, etc... En alle stukkende panelen moeten vervangen natuurlijk het hele jaar door. ![]() Adopteer hier een ![]() | |
MikeyMo | maandag 31 augustus 2009 @ 11:26 |
quote:via een hydraulisch systeem kun je zo die panelen laten kantelen en dat dan de sneeuw er af valt ![]() | |
Toryu | maandag 31 augustus 2009 @ 11:28 |
"ergens op een universiteit in nederland is er een prof..." Lekker vaag... welke professor, welke universiteit? Heb je een bron? Ik ben geen expert op het gebied van zonnepanelen, maar volgens mij zijn er (naast de eerder genoemde obstakels) nog wel een paar knelpunten: - Treinen zijn nogal onderhevig aan vandalisme, en de zonnepanelen dus ook. - Nachttreinen krijgen het moeilijk, lijkt me. En als je de vergelijking maakt met de Nuna (de zonnewagen van TU Delft). Die heeft zo'n aerodynamisch en licht mogelijke wagen, met een groot aantal topkwaliteit panelen. En nog moet die naar Australië voor genoeg opbrengst om de vaart erin te houden. Als ik het me goed herinner krijgt die aan de start van iedere ettappe nog een volle accu mee ook. Ik zie dat dus echt niet toepasbaar voor treinen. Die hebben een relatief klein oppervlak vergeleken met hun gewicht en moeten erg betrouwbaar zijn, ook als het een weekje bewolkt is. | |
MikeyMo | maandag 31 augustus 2009 @ 11:29 |
quote:Ja, dat is mooi, maar kennelijk zitten er wel ergens haken en ogen aan anders waren ze er vast wel. Oh nee, het is natuurlijk een complot ![]() quote:Want, wie verbied hier iets? Wat een loze opmerking ![]() quote:Wij de burgers en de grote boze overheid | |
GlowMouse | maandag 31 augustus 2009 @ 11:29 |
quote:Vergeet de jaarlijkse schoonmaakkosten niet. Zonnepanelen met blaadjes doen het niet zo goed. | |
Seven.of.Nine | maandag 31 augustus 2009 @ 11:30 |
quote:Schoonmaken hoeft niet, de regen doet genoeg. In Nederland moeten zonnepanelen onder een hoek van ongeveer 15 graden geplaatst worden voor maximale lichtinval. TS, ik denk dat je professor daar geen rekening mee heeft gehouden. Ook zullen niet al die panelen naar het zuiden wijzen, ook een belangrijke factor voor de opbrengst. | |
GlowMouse | maandag 31 augustus 2009 @ 11:35 |
quote:En de wind de rest zeker ![]() | |
Seven.of.Nine | maandag 31 augustus 2009 @ 11:37 |
Hey, ik weet alleen dat zonnepanelen in Nederland niet schoongemaakt hoeven te worden. ![]() | |
-_Tommy_- | maandag 31 augustus 2009 @ 11:37 |
quote:Precies weet ik het niet, weet alleen dat ze rond de 18k betaald hebben volgens mij, maar goed het zal ook wel van case tot case verschillen. Hier hadden ze een relatief hoge stroom rekening! | |
-_Tommy_- | maandag 31 augustus 2009 @ 11:39 |
quote:Ja maar wel vele malen minder dan door direct licht! | |
Gewoonik | maandag 31 augustus 2009 @ 11:50 |
quote: ![]() Wat je ook moet meerekenenen is de hoeveelheid water die dingen kosten bij het maken ervan en waar ze gemaakt worden. - schoonwater raakt op - in de vs gemaakt en hierheen getransporteerd is voor zonnepanelen co2 technisch nog steeds slecht. | |
Opa.Bakkebaard | maandag 31 augustus 2009 @ 11:56 |
quote:Jij hoeft je ramen ook nooit schoon te maken? De regen doet genoeg? ![]() | |
Seven.of.Nine | maandag 31 augustus 2009 @ 11:56 |
quote:Of je ze nou schoongemaakt hebt of niet, voor de opbrengst schijnt dat gewoon weinig tot geen verschil te maken. Ik heb het zelf ook niet onderzocht maar zo is het mij altijd verteld. Hoezo hoeveelheid water die gebruikt wordt voor het maken ervan? Volgens mij heb je echt geen idee waarover je het hebt. Enig idee hoe die dingen gemaakt worden? En waar? Want in de VS zitten misschien 2 of 3 grote fabrieken maar die hebben we in Europa ook. | |
Seven.of.Nine | maandag 31 augustus 2009 @ 11:57 |
quote:Klopt. Ik heb mijn ramen nog nooit gelapt in de 4 jaar dat ik hier woon. Ik krijg er echt niet minder licht door. Ze zijn alleen wel behoorlijk smerig maar mijn planten groeien als een idioot hier. | |
Oversight | maandag 31 augustus 2009 @ 11:57 |
quote: ![]() | |
teamlead | maandag 31 augustus 2009 @ 12:02 |
Grappig dat er zoveel mensen reageren met "rendabel" als argument. De aarde warmt toch op? Al Gore heeft toch een filmpje gemaakt en we moeten nu toch aan het milieu denken? En nu ís er een alternatief dat aantoonbaar gunstige milieu-effecten heeft, een positieve boost kan geven aan werkgelegenheid en innovatie... en nu moet alles opeens "rendabel" zijn? | |
Seven.of.Nine | maandag 31 augustus 2009 @ 12:06 |
quote:Nou ja, als het meer kost dan dat het oplevert, is het wat mij betreft geen oplossing. Alleen door middel van kunstgrepen (subsidies) is het financieel haalbaar voor de gewone consument en arme landen. Of het voor de NS haalbaar is, vraag ik me sterk af. | |
Swetsenegger | maandag 31 augustus 2009 @ 12:06 |
quote:Daar is niets aangetoond. Dus... toon aan. | |
teamlead | maandag 31 augustus 2009 @ 12:16 |
quote:het hoeft toch niet helemaal in 1x ![]() | |
Dragorius | maandag 31 augustus 2009 @ 12:18 |
quote:Ik "geloof" niet in de opwarming van de aarde dus die theorie ging voor mij niet zozeer op, maar het is wel zo dat zonnepanelen nog lang niet rendabel genoeg zijn om een "waardig" vervanger te zijn van conventionele middelen. Overigens is het ook een erg dure technologie. | |
MikeyMo | maandag 31 augustus 2009 @ 12:22 |
Maar is dit trouwens niet gewoon zoeken naar een complot ![]() | |
teamlead | maandag 31 augustus 2009 @ 12:25 |
quote:het stellen van vragen waarop geen bevredigend antwoord komt (of dat antwoord komt niet helemaal binnen ![]() | |
Oversight | maandag 31 augustus 2009 @ 12:25 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
teamlead | maandag 31 augustus 2009 @ 12:28 |
Als (en ik zeg heel nadrukkelijk áls) de claim van oversight van die 230% aantoonbaar klopt... dan begrijp ik inderdaad niet waarom we niet investeren. Ja, een heftige investering... absoluut.. maar op lange termijn alleen maar positieve effecten en een PR-stunt die zijn weerga niet kent... en als we god-weet-hoeveel-miljarden-die-we-niet-hebben in banken kunnen pompen... waarom dan niet een dergelijk project op zijn minst uitgebreid onderzoeken, proeftrajectje etc. | |
Swetsenegger | maandag 31 augustus 2009 @ 12:33 |
quote:Maar 'een' professor op 'een' universiteit roept dit! Dus het is keihard aangetoond! | |
teamlead | maandag 31 augustus 2009 @ 12:36 |
quote:ja, nee, kijk.. dan zijn we klaar natuurlijk ![]() Begin jij in het Noorden, begin ik vast in het Zuiden ![]() duh.. natuurlijk moet niet persé TS aantonen, maar dat iemand die er verstand van heeft er eens serieus naar kijkt lijkt me toch niet zo raar? | |
Oversight | maandag 31 augustus 2009 @ 12:37 |
quote: ![]() | |
Dragorius | maandag 31 augustus 2009 @ 12:38 |
quote:Dan is dus inderdaad terecht de vraag > waarom wordt dit niet uitgevoerd / op een klein traject getest etc.? | |
teamlead | maandag 31 augustus 2009 @ 12:38 |
![]() http://www.landvanenergie.nl/index.php?type=news_item&id=656 google is een bitch ![]() | |
teamlead | maandag 31 augustus 2009 @ 12:39 |
quote:http://www.fnvspoor.nl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=4990 | |
Dragorius | maandag 31 augustus 2009 @ 12:40 |
Google is je vriend Oversight ![]() Goed werk teamlead (waar heb je op gezocht?) | |
teamlead | maandag 31 augustus 2009 @ 12:42 |
quote:trein + zonnepaneel en ons eigen BNW is de eerste hit ![]() | |
Five_Horizons | maandag 31 augustus 2009 @ 12:43 |
Dan is inmiddels de vraag: waarom staat het topic hier? ![]() | |
teamlead | maandag 31 augustus 2009 @ 12:44 |
schopje NWS dan maar? ![]() | |
Dragorius | maandag 31 augustus 2009 @ 12:46 |
Het is nu wel BNW-af inderdaad omdat het dus weldegelijk "actief" is ![]() | |
MikeyMo | maandag 31 augustus 2009 @ 12:46 |
wat een complot van niets: Zonnepanelen boven het spoor quote:Dus het bericht is nog geen half jaar oud en Oversight had ze al geplaatst willen zien ![]() Wat een complot zeg, zie ook dit: ProRail staat open voor plan zonnecollectoren | |
teamlead | maandag 31 augustus 2009 @ 12:48 |
quote: ![]() | |
MikeyMo | maandag 31 augustus 2009 @ 13:13 |
< doe normaal of zeg dan niets.... > [ Bericht 89% gewijzigd door Dragorius op 31-08-2009 13:15:05 ] | |
Oversight | maandag 31 augustus 2009 @ 15:07 |
quote: ![]() ![]() ![]() | |
Dragorius | maandag 31 augustus 2009 @ 15:09 |
quote:En als dat niet gebeurt? ![]() Maar wie gaat het dan tegenhouden en wanneer en waarom? Of is dat nog gissen? | |
Oversight | maandag 31 augustus 2009 @ 15:14 |
quote: ![]() quote: quote: ![]() | |
MikeyMo | maandag 31 augustus 2009 @ 15:22 |
< doe dat anders even lekker via PM ofzo. Draagt niks bij aan het topic an sich > [ Bericht 75% gewijzigd door Dragorius op 31-08-2009 15:30:07 ] | |
MikeyMo | maandag 31 augustus 2009 @ 16:07 |
Wat een ironie ![]() | |
Oversight | dinsdag 1 september 2009 @ 14:47 |
![]() ![]() Op 3 juni 2009 maakte Minister Cramer van Verkeer en Waterstaat de winnaar van de ProRail PrijsVraag 08/09 bekend. Het winnende idee is 'Slim Schakelen', ingezonden door KEMA. Een 'Slimme Schakelaar' in de bovenleiding levert een CO2 reductie op van 7 tot 10 kiloton per jaar. KEMA heeft ook het beste plan voor een CO2 neutraal spoor 'een Integraal Energiemodel' ingediend. In samenwerking met ProRail gaat KEMA het plan realiseren. De publieksprijsvraag is gewonnen door Arcadis en de Universiteit van Utrecht met het idee 'Groen licht voor de waterstoftrein'. | |
MikeyMo | dinsdag 1 september 2009 @ 14:49 |
kennelijk is dat zonne energie idee niet zo doordacht | |
Dragorius | dinsdag 1 september 2009 @ 14:50 |
Of het plan is nog niet realiseerbaar. ![]() Dit betekent niet dat zoiets meteen niet meer komt uiteraard. | |
Oversight | dinsdag 1 september 2009 @ 14:55 |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() | |
MikeyMo | dinsdag 1 september 2009 @ 15:03 |
< jaja we weten het nu wel, je hoeft niet te reageren in dit soort topics he. > [ Bericht 80% gewijzigd door Dragorius op 01-09-2009 15:07:26 ] | |
Oversight | dinsdag 1 september 2009 @ 15:14 |
![]() ![]() ![]() "Spoorwegbeheerder ProRail gaat serieus onderzoeken of het mogelijk is" ![]() "Een goed idee om verder uit te werken lijkt ons. Prorail is al enthousiast." ![]() ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Oversight op 01-09-2009 15:34:41 ] | |
MikeyMo | dinsdag 1 september 2009 @ 15:17 |
quote:kom op zeg, ga je nou alles editen wat ook maar het minste geringste wijst in de richting dat dit complot een door de TS bedacht complot is? | |
Oversight | dinsdag 1 september 2009 @ 15:30 |
quote: ![]() ![]() ![]() | |
Dragorius | dinsdag 1 september 2009 @ 15:31 |
quote:Nee dat niet, maar ridiculisering is hier niet gewenst. Het lijkt er meer op dat het je puur om de TS zelf is te doen dan het onderwerp. | |
Oversight | dinsdag 8 september 2009 @ 21:17 |
quote: ![]() Geachte heer Oversight, Hierbij bevestigen wij de ontvangst van uw webformulier d.d. 1-9-2009 inzake het onderzoek naar het opwekken van energie om de treinen te laten rijden. Uw vraag is door ons geregistreerd onder referentienummer PRO-24191-T1TBNY; u ontvangt hierop een reactie van ons. Wij verzoeken u in al uw eventuele vervolgcorrespondentie met betrekking tot deze aanvraag dit referentienummer te vermelden. ![]() ![]() ![]() | |
Oversight | vrijdag 9 oktober 2009 @ 20:20 |
![]() ![]() Geachte heer Oversight, In reactie op uw recente e-mailbericht inzake het onderzoek naar het opwekken van energie om de treinen te laten rijden kunnen wij u het volgende berichten. Het onderzoek is reeds in gang gezet. Het verkeert nu nog in het stadium van desk research maar onlangs is een pilot in het Sloegebied van start gegaan waarin nadrukkelijker naar de veiligheidseffecten wordt gekeken. Het is overigens de bedoeling dat het spoor en de windmolens gescheiden systemen zijn en dus de treinen niet direct op de via wind opgewekte stroom zullen rijden. Het is dus in onderzoek maar het kan nog wel even duren eer er concrete windmolens te zien zijn boven het spoor. Wij hopen u hiermee voldoende geďnformeerd te hebben. Met vriendelijke groet, De heer J. Haasjes Medewerker Publiekscontacten Tel: 0900 - 776 72 45 Fax: 030 - 238 90 56 E-mail: publiekscontacten@prorail.nl ProRail ▬▬ ▬ Communicatie De Inktpot kamer D2.04 Moreelsepark 3 3511 EP UTRECHT Postbus 2038 3500 GA UTRECHT | |
joepie91 | vrijdag 9 oktober 2009 @ 20:22 |
-nvm- | |
Salvad0R | vrijdag 9 oktober 2009 @ 20:26 |
Shell natuurlijk. | |
Pietverdriet | vrijdag 9 oktober 2009 @ 20:32 |
quote:# Nog afgezien van het feit dat je die dingen schoon moet houden, parkeer je auto maar eens een paar dagen aan het spoor, dat afslijtsel van de bovenleiding is echt smerig. | |
Oversight | vrijdag 9 oktober 2009 @ 20:43 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
mediaconsument | zaterdag 10 oktober 2009 @ 00:38 |
quote:Voor de NS is veel haalbaar, met die tarieven van tegenwoordig. Daarbij word er in de OP aangegeven dat het netwerk zelfs overcapaciteit zou hebben en dus deze stroom ook voor andere doeleinden gebruikt kan worden of kan worden opgeslagen. Uiteindelijk zul je de kosten er dan op redelijk korte termijn uit kunnen halen. Zonne-panelen worden volgens mij dan ook steeds goedkoper. Ze hoeven niet meteen volle kracht te beginnen, elk deel van het spoor met zonnepanelen bedekt, is weer wat stroom bespaard. Toch? Oftewel zoals Teamlead aangeeft, waarom niet naar dergelijke mogelijkheden kijken ipv. deze op voorhand al af te schrijven? | |
Erasmo | zaterdag 10 oktober 2009 @ 17:07 |
quote:En jij denkt dat een beetje regen en een oppervlak wat onder 15 graden staat genoeg is om een bladerdek weg te spoelen? ![]() Trouwens is prorail er al serieus mee bezig. | |
Oversight | woensdag 14 oktober 2009 @ 11:52 |
quote: ![]() ![]() | |
Dragorius | woensdag 14 oktober 2009 @ 13:36 |
quote:Ze zijn gewoon pro-actief ![]() |