Er mag ingezet worden hoeveel er recoverable zal zijn bij wat misschien wel het meest ingewikkelde faillissement van de eeuw is.quote:LONDON (Reuters) - Administrators of the London arm of Lehman Brothers said the claims it is handling against the collapsed Wall Street bank could total as much as $100 billion.
PriceWaterhouseCoopers, which is working with over 100 companies, mostly in the UK but also in continental Europe, said on Sunday: "We're dealing with a large number of entities and therefore the claims could be as much as $100 billion.
"These claims are exceptionally complex and we anticipate a large amount of further work in dealing with (them)."
A significant amount of the claims arose as a result of guarantees issued by the parent company to its subsidiaries, the administrator said.
PwC said it had worked with administrators in other affiliates to understand Lehman's accounting system so a standard approach to the reconciliation of inter company balances could be agreed.
"If this can be achieved then it should reduce the likelihood of affiliates suing each other in pursuit of amounts that are owed between the different Lehman estates," it added.
Lehman Brothers Holdings filed for Chapter 11 bankruptcy protection in September 2008, the high water mark of the credit crisis.
Employees, counterparties and creditors have until September 22 to submit claims with the U.S. bankruptcy court.
(Reporting by Rosalba O'Brien; Editing by Mike Nesbit)
Bron: http://www.reuters.com/article/businessNews/idUSTRE57T1HR20090830?feedType=RSS&feedName=businessNews&rpc=69
Als je 100 dollar per uur verdient, is het een miljard uur werken. Als je 8 uur per dag werkt, 5 dagen in de week, 46 weken per jaar, dan is het een goede half miljoen jaar werkenquote:Op zondag 30 augustus 2009 20:36 schreef MouzurX het volgende:
Ik kan echt geen plaatje krijgen van HOE VEEL geld er wel niet in dat bankensysteem om gaat. Als je dat naar echte arbeid( of grondstoffen bijv) zou omzetten hoe veel zou dat dan wel niet waard zijn?
In de valutahandel alleen gaat al bijna 700 biljoen (7 x 1014 dus) USD per jaar om.quote:Op zondag 30 augustus 2009 20:36 schreef MouzurX het volgende:Ik kan echt geen plaatje krijgen van HOE VEEL geld er wel niet in dat bankensysteem om gaat. Als je dat naar echte arbeid( of grondstoffen bijv) zou omzetten hoe veel zou dat dan wel niet waard zijn?
Even snel kijkend zal het minimum loon hier uitkomen op ongeveer 100 dollar per dag, 500 per week. Om makkelijk door te rekenen neem ik 40 weken per jaar werken. Kom je uit op 20000 dollar per jaar.quote:Op zondag 30 augustus 2009 20:41 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als je 100 dollar per uur verdient, is het een miljard uur werken. Als je 8 uur per dag werkt, 5 dagen in de week, 46 weken per jaar, dan is het een goede half miljoen jaar werken
Luister naar het interview met Schimmelpenninck op BNRquote:'Meest riskante producten via Lehman NL'
De meest riskante producten die de failiette bank Lehman Brothers heeft ontwikkeld, werden uitgegeven door de Nederlandse vennootschap Lehman Treasury BV.
Dat zegt Rutger Schimmelpenninck, de curator van de Nederlandse activiteiten van Lehman Brothers, in een interview met BNR Nieuwsradio.
Lehman-notes
Via de Nederlandse vennootschap zijn 4000 zogenoemde Lehman-notes uitgegeven, die wereldwijd werden verkocht - met uitzondering van de Verenigde Staten. In totaal gaat het om een omzet van 35 miljard dollar.
Schimmelpenninck zegt dat het juridisch en economisch waanzinnig complex is. 'Producten werden aangeprezen via een flyer. Dan werd eraan toegevoegd dat je eerst het prospectus moet lezen. Dat is 650 bladzijden lang en waanzinnig complex.'
Chaos compleet
De curator spreekt van een 'chaos', maar dat hangt vooral samen met het feit dat hij bij zijn werkzaamheden werd geconfronteerd met een vennootschap die geen personeel en geen kantoor had in Nederland.
Hij zegt sterk afhankelijk te zijn geweest van de Engelse collegae, maar die voeren 'een separatistisch beleid'.
Schimmelpenninck wil de waarde van de vorderingen in de loop van volgend jaar vaststellen en met de uitdeling van de vorderingen aan crediteuren beginnen. Eerst moeten de Verenigde Staten de 35 miljard dollar vrijgeven.
'Verschrikkelijk voor de mensen'
Jesse Kaptein is een van de mensen die de waardeloos geworden Lehman-notes in Nederland heeft verkocht. Hij zegt daarover in een interview in Het Financieele Dagblad: 'Ik vind het verschrikkelijk voor de mensen, maar ik voel me niet persoonlijk verantwoordelijk.'
'Ik kan er niets aan doen dat die producten waardeloos zijn geworden. Het feit dat de Amerikaanse autoriteiten Lehman hebben laten klappen, is onbegrijpelijk.'
Speelveld ongelijk
De 32-jarige Kaptein, die laatstelijk werkte voor de Britse bank HSBC, start nu een adviespraktijk die beleggers gaat adviseren over portefeuillemanagement en gestructureerde producten.
'Het is te makkelijk om geld te verdienen, zonder dat de eindklant dat doorheeft', zegt Kaptein. De marges op gestructureerde producten zijn volgens hem te hoog.
'Beleggers hebben niet door wanneer zij te veel betalen omdat het speelveld ongelijk is.'
Diversificatie nodig
'Je moet zo'n product uit elkaar kunnen trekken om het te begrijpen. Ik weet dat er een hoop adviseurs zijn die zeggen dat ze dat kunnen, maar ik kan je verzekeren dat ze nog een paar stappen missen. Het gebrek aan kennis aan de kant van de klant is groot.'
Verder is het gebrek aan diversificatie binnen portefeuilles voor veel mensen dodelijk geweest, aldus Kaptein. 'Gestructureerde producten worden te veel als los product gezien. Ze zijn heel nuttig in portfolio's maar je moet zeker niet al je geld erin stoppen.'
Kaptein vraagt een vergunning aan bij de AFM en wil komend voorjaar van start.
Bron: Fondsnieuws, 14 sep 2009
Ik leg een euro op tafel, jij een rubber kip.quote:Op zondag 30 augustus 2009 20:48 schreef Bolkesteijn het volgende:
In de valutahandel alleen gaat al bijna 700 biljoen (7 x 1014 dus) USD per jaar om.
Dat betwijfel ik, gezien het grote aantal partijen dat zich met valutahandel bezig houdt kan ik mij voorstellen dat er meer over blijft dan 1 euro en een rubber kip. Wel is het natuurlijk zo dat er veel omzet is omdat valutatransacties vaak pas lucratief zijn bij zeer grote bedragen. Ook moet niet vergeten worden dat deze hoge omzetten niet betekent dat er handel in lucht plaats vindt en dat het daarom economisch gezien niet belangrijk is, een zeer liquide markt verkleint wat in de micro-economie 'transaction costs' wordt genoemd. Transaction costs zorgen er voor dat de markt voor perfecte competitie niet bereikt kan worden en vanuit dat oogpunt heeft een een zeer liquide markt zeker economisch nut. Jij verwees daar ook al naar toen je in het goudtopic dat filmpje posten waarin iemand zijn goed aan de straatstenen niet kwijt kon.quote:Op woensdag 18 november 2009 02:20 schreef dvr het volgende:
Aan het eind van dat jaar hebben wij samen 14.4 miljoen euro omgezet in rubberen kippen.
En zitten we uitgeput maar met nog steeds één euro en één rubberen kip aan tafel.
Zo werkt de valutahandel ook ongeveer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |