abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72218649
Wat voor risico's loop je dan?

Mijn vriendin heeft op 22-jarige leeftijd in vrijwel elke kies al wel een flinke vulling zitten. Ikzelf heb er trouwens ook al een aantal. Toch is de mondhygiene wel goed maar het blijkt ook genetisch een beetje te zijn bepaald hoe het met het gebit gesteld is, maar laten we daar aub nu niet op in gaan.

Is het nu zo dat je met nu al zo veel ingrepen kunt concluderen dat er op de 40e verjaardag een kunstgebit nodig is? Of valt er altijd nog wel te schaven en te repareren zolang het tandvlees maar goed blijft? (en de tanden er dus niet uitvallen)

In hoeverre kun je een gebit dus nog mooi houden, met de huidige stand van zaken?
  Boks-Chick vrijdag 28 augustus 2009 @ 00:16:46 #2
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_72218762
door omstandigheden heb ik nagenoeg geen tand meer zonder vulling

Ik heb twee 'gaten' waar ooit kiezen zaten, en drie kroonstiften, bij veel andere tanden bestaat zeker de helft uit vulling. Dit heb ik al bijna 20 jaar zo (ben inmiddels 37).

Eens in de tig jaar laat een stift los en moet hij weer vastgezet worden (tis een voortand en een hoektand, hebben het dus zwaar te verduren). Van de rest zal eens in het jaar, anderhalf jaar eens een chip van een vulling afvallen en heeeeeeeel soms een stuk vulling. Dat wordt dan weer gewoon gerepareerd.

Mijn tandarts zegt dat ik zeer zeker geen kunstgebit hoef. Voorwaarde is wel natuurlijk dat je mondhygiene verder goed is (wat je zelf al zegt) dus voldoende poetsen enz.

Oh, en in de tijd zijn mijn amalgaam vullingen allemaal vervangen voor die witte (waar ik de naam niet van weet )

Tegenwoordig is de tandheelkundige echt mega veel beter dan 20 jaar terug.
lolwut
pi_72218827
Ben ik ook wel benieuwd naar
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 00:21:49 #4
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_72218867
Genetisch. Dat geloof ik niet.
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
pi_72218931
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 00:21 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Is toch echt zo, als het in de familie zit dat je een zwak gebit hebt dan is dat vaak erfelijk.
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 00:27:11 #6
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_72218951
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 00:25 schreef BaraCuda het volgende:

[..]

Is toch echt zo, als het in de familie zit dat je een zwak gebit hebt dan is dat vaak erfelijk.
Nouja ik heb er iig nog nooit van gehoord.
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
pi_72218968
In elke kies een vulling?? Bizar...

Ik heb tot nog toe GEEN vulling in mijn mond, nog nooit gaatjes gehad in die 25 jaar dat ik leef.
pi_72219025
Heb ook veel vullingen inmiddels, geen sterk gebit in de familie enzo
Maar mijn tandarts rukte er 4 kiezen uit aan elke kant een..vind nu dat ik een brug moet en wil er nog meer uithalen..ik dus niet! Wil geen brug ook!
Djezus...nu denk ik er over om een andere tandarts te zoeken, had hij dit niet eerder moeten zeggen voordat hij ze eruit trok?
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 00:34:13 #9
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_72219097
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 00:30 schreef zhe-devilll het volgende:
Heb ook veel vullingen inmiddels, geen sterk gebit in de familie enzo
Maar mijn tandarts rukte er 4 kiezen uit aan elke kant een..vind nu dat ik een brug moet en wil er nog meer uithalen..ik dus niet! Wil geen brug ook!
Djezus...nu denk ik er over om een andere tandarts te zoeken, had hij dit niet eerder moeten zeggen voordat hij ze eruit trok?
Dan moet je de mijne hebben. Die is altijd creatief en zeer kunstig! Ik heb een "kies" die bestaat voor 3/4 uit vulling. Hij zei gewoon dat hij er wat van probeerde te maken (doet hij altijd, zo hoor ik ook van mijn moeder) en als het niet zou lukken was het jammer en zou ik een wortelkanaalbehandeling moeten.

Die man is echt briljant!

[ Bericht 5% gewijzigd door SuperrrTuxxx op 28-08-2009 00:43:28 ]
pi_72219867
Kronen, bruggen...ze komen tegenwoordig een stuk verder dan pakweg 20-30 jaar geleden dus je vriendin kan het waarschijnlijk nog wel een tijdje volhouden met de vullingen, daarna volgen de kronen en de bruggen maar op een gegeven moment zal het wel een keer ophouden als de basis van de tanden en kiezen gewoon te weinig is en is de volgende stap een plaatje met daarop de ontbrekende tanden/kiezen en /of inplantaten (al naar gelang je zelf genoeg geld hebt gebeurt het ene of het ander) tot er uiteindelijk een volledig gebit moet komen of het hele gebit is vervangen door implantaten (maar dan moet je wel een heel goed inkomen hebben om dat te betalen)..
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_72219889
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 00:34 schreef SuperrrTuxxx het volgende:

[..]

Dan moet je de mijne hebben. Die is altijd creatief en zeer kunstig! Ik heb een "kies" die bestaat voor 3/4 uit vulling. Hij zei gewoon dat hij er wat van probeerde te maken (doet hij altijd, zo hoor ik ook van mijn moeder) en als het niet zou lukken was het jammer en zou ik een wortelkanaalbehandeling moeten.

Zo'n vent zoek ik ook. Ik heb zo ongeveer in elke tand zo langzamerhand wel een gat/gaatje, en ben al jaren niet geweest. Ik zal toch een keer de lul zijn...
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 01:55:30 #12
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_72220023
lol... ik ben 30 en ik heb maar 1 vulling. Dikke bullshit het was niet eens een gaatje maar een "zwak plekje"
Anyways er zijn twee manieren om geen gaatjes te krijgen:
- Je speeksel bevat een enzym wat de groei van streptococus mutans tegengaat
- Of je hebt de mutans bacterie nooit van je moeder gekregen. Ja mensen met gaatjes, dat is de schuld van je moeder...
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
pi_72220148
quote:
Of je hebt de mutans bacterie nooit van je moeder gekregen.
Lijkt me alleen dat 1x een lepel met iemand delen, van hetzelfde broodje happen of alles wat er in de puberteit begint te gebeuren daar snel een einde aan maakt.
  Boks-Chick vrijdag 28 augustus 2009 @ 08:41:11 #14
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_72221382
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 00:34 schreef SuperrrTuxxx het volgende:

[..]

dat heeft die van mij ook een paar keer gedaan!
Onder het motto van: blijft het zitten, blijft het zitten, zoniet kan die er altijd nog uit.
Jouwes zit niet toevallig ook in Rotterdam?
lolwut
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 10:22:55 #15
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_72223178
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 08:41 schreef BrandX het volgende:

[..]

Onder het motto van: blijft het zitten, blijft het zitten, zoniet kan die er altijd nog uit.
Wil je mij de gegevens van jouw tandarts PM-en?
Ik heb een reeks van baggertandartsen achter de rug namelijk...
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 10:51:02 #16
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_72223930
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 08:41 schreef BrandX het volgende:

[..]

Nee niet Rotterdam.
pi_72224891
Ook het kunstgebit is met zijn tijd meegegaan. Je hoeft niet meer 2 van die losse gebitjes die je aan het eind v/d dag in een glas water stopt. Je hebt nu ook 'click gebitten' (weet niet of het echt zo heet ) die ze vastschroeven.
Wild horses run unbridled or their spirit dies...
pi_72225185
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 00:21 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Echt wel.
Mn vader heeft altijd al zwakkere tanden gehad en mn broer heeft dit ook.
Mn broer en ik zijn ongeveer even oud en zijn altijd als kinderen gecontroleerd en gestimuleerd in tanden poetsen. Toch heb ik nog altijd geen enkel gaatje en mn broer al enkele + waarschuwingen van de tandarts dat zn glazuur niet overal even sterk meer is (waarvoor hij nu speciale tandpasta gebruikt)
Volgens de tandarts duidelijk de genen van mn vader op dat vlak.
pi_72225371
Ik had al heel vroeg een mond vol vullingen (pre-fluor tijdperk), de 20 jaar daarna is er nog één bijgekomen, verder niets.
Dus nee, vroeg veel vullingen hoeft niet te betekenen dat je op je 40ste een kunstgebit hebt.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_72226311
Veel vullingen betekend niet vroeg een kunstgebit. Wel meer kans op vaker tandarts bezoek ivm met afgebroken vullingen

En goede of slechte tanden is ongeveer dezelfde gok als je natuurlijke haarkleur ofzo.

Ook fluor gebruik hoeft niet te betekenen of je betere tanden hebt, maar maakt de kans wel groter.
pi_72232943
ik geloof ook dat het genetisch is bepaald voor een gedeelte, ik poets me apenlazerus en nog heb ik op een leeftijd van 18 jaar vrij veel vullingen
pi_72236130
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 00:10 schreef bitterzak het volgende:
Wat voor risico's loop je dan?

Ik heb op 22-jarige leeftijd in vrijwel elke kies al wel een flinke vulling zitten. Mijn vriendin heeft er trouwens ook al een aantal. Toch is mijn mondhygiene wel goed maar het blijkt ook genetisch een beetje te zijn bepaald hoe het met het gebit gesteld is, maar laten we daar aub nu niet op in gaan.

Is het nu zo dat je met nu al zo veel ingrepen kunt concluderen dat er op mijn 40e verjaardag een kunstgebit nodig is? Of valt er altijd nog wel te schaven en te repareren zolang het tandvlees maar goed blijft? (en de tanden er dus niet uitvallen)

In hoeverre kan ik mijn gebit dus nog mooi houden, met de huidige stand van zaken?
Geloof in Jezus, dan zal hij je belonen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')