FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / bult in mijn autoband.. is dat gevaarlijk?
purmernoorddonderdag 27 augustus 2009 @ 20:16
ik zag straks toen ik van mijn werk wegreed dat er een bult op mijn autoband zat.. is dat heel gevaarlijk? had het nog niet eerder gezien...
Snakeydonderdag 27 augustus 2009 @ 20:18
Lijkt me een zwakke plek die op een rottig tijdstip een klapband kan veroorzaken. Ik zou hem zo snel mogelijk vervangen in ieder geval.
ColtZ40donderdag 27 augustus 2009 @ 20:19
Ja. Canvas breuk, meteen vervangen.
Tismdonderdag 27 augustus 2009 @ 20:19
Goede FiPo!..
Compomotive155donderdag 27 augustus 2009 @ 20:20
Vervangen, is een karkasbreuk.
Hyperdudedonderdag 27 augustus 2009 @ 20:20
Pronto vervangen dus!
Zoek een beter en goedkoper adres dan de Kwikshit
ColtZ40donderdag 27 augustus 2009 @ 20:21
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 20:20 schreef Hyperdude het volgende:
Pronto vervangen dus!
Zoek een beter en goedkoper adres dan de Kwikshit
Ja want die verkopen alleen maar toyo banden...
purmernoorddonderdag 27 augustus 2009 @ 20:23
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 20:18 schreef Snakey het volgende:
Lijkt me een zwakke plek die op een rottig tijdstip een klapband kan veroorzaken. Ik zou hem zo snel mogelijk vervangen in ieder geval.
maar moet vanavond nog 40 km rijden.. dat kan wel ?
snellejelledonderdag 27 augustus 2009 @ 20:24
Gewoon lek prikken, net als met 'n blaar
SimonBalkdonderdag 27 augustus 2009 @ 20:25
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 20:23 schreef purmernoord het volgende:

[..]

maar moet vanavond nog 40 km rijden.. dat kan wel ?
Ik zou er geen meter meer mee rijden. En als je de auto moet verplaatsen iig niet harden dan 10 km/u rijden.
Cumshooterdonderdag 27 augustus 2009 @ 20:27
houten banden gebruiken voortaan
ColtZ40donderdag 27 augustus 2009 @ 20:28
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 20:23 schreef purmernoord het volgende:

[..]

maar moet vanavond nog 40 km rijden.. dat kan wel ?
kan wel, rustig rechts rijden met twee handen aan het stuur. Het kan goed dat je al 200 km met bult op je band aan het rondrijden bent.
purmernoorddonderdag 27 augustus 2009 @ 20:29
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 20:25 schreef SimonBalk het volgende:

[..]

Ik zou er geen meter meer mee rijden. En als je de auto moet verplaatsen iig niet harden dan 10 km/u rijden.
is dat serieus? dat is niet zo mooi dan..
Dr_Flashdonderdag 27 augustus 2009 @ 20:31
Heb dat weleens op de fiets gehad. 100 meter rijden, BENG klapband.

Met de auto hoop ik het niet mee te maken
MrSleepdonderdag 27 augustus 2009 @ 20:32
Effe een band wisselen is toch zo gedaan?
Dr_Flashdonderdag 27 augustus 2009 @ 20:32
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 20:23 schreef purmernoord het volgende:

[..]

maar moet vanavond nog 40 km rijden.. dat kan wel ?
Heb je geen reserveband?
Snakeydonderdag 27 augustus 2009 @ 20:34
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 20:23 schreef purmernoord het volgende:

[..]

maar moet vanavond nog 40 km rijden.. dat kan wel ?
Schroef je reservewiel er onder. 10 minuten werk.
Dr_Flashdonderdag 27 augustus 2009 @ 20:36
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 20:32 schreef MrSleep het volgende:
Effe een band wisselen is toch zo gedaan?
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 20:34 schreef Snakey het volgende:
Schroef je reservewiel er onder. 10 minuten werk.
En wat zij zeggen

Hoe dan ook: under NO conditions gaan rijden met die bult erop. ik zou m via het ventiel druk-ontlasten. Voor je t weet wordt het morgen warm weer en klapt hij in je garage/tuin alsnog
2cvdonderdag 27 augustus 2009 @ 20:51
Wiel er af halen en je reservewiel er onder zetten. Die bult is waarschijnlijk een karkasbreuk. In je band zit een soort net van staalkabels die zorgt voor de sterkte van de band. 1 of meer van die staalkabels in dat net is gebroken en daardoor kan het rubber daar naar buiten drukken. Resultaat: en bobbel. Maar dat betekent dat je nu een zwakke plek in je band hebt en dat de andere staalkabels dat op moeten vangen. Die raken daardoor overbelast en kunnen ook knappen. Resultaat: je band zegt boem en loopt heel snel leeg (oftewel: een klapband). Als je dan nog rijdt (een klapband terwijl je stil staat gebeurt weinig tot nooit) heeft het wiel met de geklapte band een stuk meer weerstand en dat is echt ven het ene op het andere moment. Bij je voorwielen betekent dat dat je auto plotseling wil gaan sturen waardoor het stuur uit je handen geslagen wordt en jij een fraaie, maar onbedoelde bocht maakt. En dat wil je niet.
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 20:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]


[..]

En wat zij zeggen

Hoe dan ook: under NO conditions gaan rijden met die bult erop. ik zou m via het ventiel druk-ontlasten. Voor je t weet wordt het morgen warm weer en klapt hij in je garage/tuin alsnog
Als je stil staat klapt je band niet. Een band klapt doordat het wiel (en dus de band) draait en niet sterk genoeg meer is en door de middelpunt vliedende krachten (centrifugaalkrachten) uit elkaar gescheurd wordt.
Dr_Flashdonderdag 27 augustus 2009 @ 20:53
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 20:51 schreef 2cv het volgende:
Als je stil staat klapt je band niet. Een band klapt doordat het wiel (en dus de band) draait en niet sterk genoeg meer is en door de middelpunt vliedende krachten (centrifugaalkrachten) uit elkaar gescheurd wordt.
Ik ging in dit scenario uit van een inmiddels gedemonteerd wiel in combinatie met thermische expansie van de lucht in de band (stel het is nu 14 graden en hij haalt hem eraf, ontlucht niet, morgen is het bijv 30 graden, en/of dat ding ligt in de zon, etc)

Bovendien is de kans aanwezig dat die bult gaat aanlopen tegen een wielkast (ik weet niet hoe groot die bult is), en daardoor ineens veel harder gaat slijten (dat was destijds bij mij het geval) enzovoort....
2cvdonderdag 27 augustus 2009 @ 20:59
Die bult slijt niet tegen een wielkas, maar tegen het wegdek. Dat is tenminste mijn ervaring. Ik dacht met mijn domme hoofd dat mijn wielen wat last hadden van onbalans
Dr_Flashdonderdag 27 augustus 2009 @ 21:02
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 20:59 schreef 2cv het volgende:
Die bult slijt niet tegen een wielkas, maar tegen het wegdek. Dat is tenminste mijn ervaring. Ik dacht met mijn domme hoofd dat mijn wielen wat last hadden van onbalans
Mijn bult zat aan de zijkant Aan de wang van de band zeg maar
willempjeweverdonderdag 27 augustus 2009 @ 21:02
Ik heb anderhalve maand met een bult in een band (auto van het werk) gereden voordat de garage er achterkwam en die bult was echt groot en lang (halve arm qua lengte zeg maar) en er is niks gebeurd. Die bult zat niet aan de zijkant, maar gewoon op het stuk dat de weg raakt. Al met al toch meer dan 4000 km mee gereden met snelheden tussen de 100 en 130 km per uur toen het buiten 30 graden was.

Volgens de garage kan je tegenwoordig met banden ook geen klapband meer krijgen, maar dat begreep ik niet helemaal. Ik heb een bepaald soort band op die auto die niet kan klappen? Nouja, het zal wel. Maar maak je niet teveel zorgen zou ik zeggen, gewoon morgen langs garage gaan.
2cvdonderdag 27 augustus 2009 @ 21:06
Panzerknacker666donderdag 27 augustus 2009 @ 21:12
Beter je reserve eronder leggen, en die andere te dumpen.
Klonkdonderdag 27 augustus 2009 @ 21:14
schopje naar PTA
dikkekaasdonderdag 27 augustus 2009 @ 21:18
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 21:02 schreef willempjewever het volgende:
Volgens de garage kan je tegenwoordig met banden ook geen klapband meer krijgen, maar dat begreep ik niet helemaal. Ik heb een bepaald soort band op die auto die niet kan klappen?
Ja. Net als een onbreekbare geodriehoek.
willempjeweverdonderdag 27 augustus 2009 @ 21:27
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 21:18 schreef dikkekaas het volgende:
Ja. Net als een onbreekbare geodriehoek.
Tja, dat vertelde die monteur. Ik weet het verder ook niet, vond het wat vaag omdat ik na een zoekactie in google allemaal waarschuwingen zag staan op veel sits over klapbanden.

Ben in iedergeval blij dat er niks gebeurd is, je schrikt je dood als je opeens tegen de vangrail zit door een band die kapot is.
Robin__donderdag 27 augustus 2009 @ 21:27
Inderdaad daar moet je geen risico mee nemen.. als je het overweegt vraag je dan eens af heo hard je jezelf voor je kop slaat als je auto totall loss raakt na een klapband. 100x liever op zo'n 80km/h bandje gaan rijden dan met een band die zichtbaar kapot is.
willempjeweverdonderdag 27 augustus 2009 @ 21:29
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 21:27 schreef Robin__ het volgende:
100x liever op zo'n 80km/h bandje gaan rijden dan met een band die zichtbaar kapot is.
Ik word geregeld ingehaald door gasten die met zo'n thuiskomertje 130 scheuren over de snelweg, ziet er ook niet al te fijn uit
rene90donderdag 27 augustus 2009 @ 22:01
Hoe weet je of je reserveband zo een thuiskomertje is of een "normale" band eigenlijk?
Poepoogdonderdag 27 augustus 2009 @ 22:03
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 22:01 schreef rene90 het volgende:
Hoe weet je of je reserveband zo een thuiskomertje is of een "normale" band eigenlijk?
Door ernaar te kijken?
rene90donderdag 27 augustus 2009 @ 22:05
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 22:03 schreef Poepoog het volgende:

[..]

Door ernaar te kijken?
Wat voor verschil zie je dan?
Boschkabouterdonderdag 27 augustus 2009 @ 22:08
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 22:01 schreef rene90 het volgende:
Hoe weet je of je reserveband zo een thuiskomertje is of een "normale" band eigenlijk?
Er staat normaal gesproken een maximumsnelheid op.
2cvdonderdag 27 augustus 2009 @ 23:12
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 22:05 schreef rene90 het volgende:

[..]

Wat voor verschil zie je dan?
Een thuisbrengertje is kleiner (zowel qua omtrek als qua breedte en dat verschil is zo groot dat je geen (onbreekbaare) geodriehoek nodig hebt om dat vast te stellen) en er zitten enorme gele stickers op.

Zelf ben ik niet zo van de thuisbrengertjes, ik heb een volwaardig reservewiel bij me.
Boschkabouterdonderdag 27 augustus 2009 @ 23:28
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 23:12 schreef 2cv het volgende:

[..]

Een thuisbrengertje is kleiner (zowel qua omtrek als qua breedte en dat verschil is zo groot dat je geen (onbreekbaare) geodriehoek nodig hebt om dat vast te stellen) en er zitten enorme gele stickers op.

Zelf ben ik niet zo van de thuisbrengertjes, ik heb een volwaardig reservewiel bij me.
Uit ervaring kan ik zeggen dat thuisbrengertjes best handig kunnen zijn als een vriend van je de auto tegen een boom parkeert en het plaatwerk nčt in de normale band snijdt.
2cvdonderdag 27 augustus 2009 @ 23:32
Daarvoor heb ik een hamer bij me.
gedoesdonderdag 27 augustus 2009 @ 23:42
een klapband is niet iets waar je gelukkig van wordt. Mn ouders hebben t gehad met de caravan. Ze waren accuut een stuk wielbak kwijt een hoop rotzooi op de weg en als je pech hebt komt de KLPD er ook nog aan te pas. Ik zou absoluut geen risico nemen en mooi een reserveband of zo'n kanariegele rammelbol eronder gooien.
Mikkievrijdag 28 augustus 2009 @ 00:09
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 20:51 schreef 2cv het volgende:
Wiel er af halen en je reservewiel er onder zetten. Die bult is waarschijnlijk een karkasbreuk. In je band zit een soort net van staalkabels die zorgt voor de sterkte van de band. 1 of meer van die staalkabels in dat net is gebroken en daardoor kan het rubber daar naar buiten drukken. Resultaat: en bobbel. Maar dat betekent dat je nu een zwakke plek in je band hebt en dat de andere staalkabels dat op moeten vangen. Die raken daardoor overbelast en kunnen ook knappen. Resultaat: je band zegt boem en loopt heel snel leeg (oftewel: een klapband). Als je dan nog rijdt (een klapband terwijl je stil staat gebeurt weinig tot nooit) heeft het wiel met de geklapte band een stuk meer weerstand en dat is echt ven het ene op het andere moment. Bij je voorwielen betekent dat dat je auto plotseling wil gaan sturen waardoor het stuur uit je handen geslagen wordt en jij een fraaie, maar onbedoelde bocht maakt. En dat wil je niet.
Dat dus. M'n tante heeft dat een jaartje terug gehad. Dacht ook dat het nog wel kon. Is op een provinciale weg met rond de 60 km/h die band geklapt. Stoeprand, koprol, de hele shit erbij. Zelf vooral wat blauwe plekken maar de Focus station van een paar jaar oud had geen fatsoenlijk ongeschonden stuk meer over.
jitzzzzevrijdag 28 augustus 2009 @ 07:35
Direct vervangen die band + die aan de andere kant. Anders gaat je auto naar links of rechts trekken.
willempjewevervrijdag 28 augustus 2009 @ 10:29
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 07:35 schreef jitzzzze het volgende:
Direct vervangen die band + die aan de andere kant. Anders gaat je auto naar links of rechts trekken.
De garage had in mijn geval maar 1 band vervangen, kon prima vertelden ze. Maar die andere band was redelijk nieuw en er zat geen groot verschil tussen.
jitzzzzevrijdag 28 augustus 2009 @ 10:32
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 10:29 schreef willempjewever het volgende:

[..]

De garage had in mijn geval maar 1 band vervangen, kon prima vertelden ze. Maar die andere band was redelijk nieuw en er zat geen groot verschil tussen.
Dan kan het inderdaad. Is die andere ook lekker versleten kan je ze beter allebei vervangen.
Turquaz52zaterdag 29 augustus 2009 @ 19:24
Niet mee rijden