quote:Misselijkmakende schending van de privacy omtrent de OV-chipkaart. Het 'bedrijf' Trans Links Systems gaat na invoering van de OV-chipkaart de route die u dagelijks met de bus, trein of metro aflegt maar liefst ZEVEN JAAR opslaan in hun databases. Zogenaamd voor betere dienstverlening. Ja mensen, de marketingtechnische voordelen van die peperdure chip zijn talrijk. Zo worden abonnementhouders die automatisch recht hebben op vervoer toch verplicht zich bij het instappen in te checken. Wenst u niet mee te werken om de direct-marketing gegevensbank van GVB en RET op peil te houden? Dan krijgt u direct een boete van 35 euro. U heeft toch zeker niets te verbergen? Nou dan! Inmiddels wapperen alle BoF-types met afspraken van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens om deze flagrante schending van de privacy te stoppen. Vooralsnog lopen die allemaal stuk op Jeltje van Nieuwenhoven die door Verkeer & Waterstaat als een soort megabuffer tussen bezorgde reizigers en de overheid is aangewezen. Lees: Terechte WOB-procedures frustreren en vuistdikke rapporten voortbrengen waaruit blijkt dat de overheid de burger bij voorbaat als crimineel beschouwt: "Een verstandige crimineel reist op een wegwerpchipkaart die met contant geld wordt betaald". Uit het rapport van Jeltje de OV-ambassadeur. Pagina 18. Nou, een verstandige burger vanaf nu dus ook. Of die pakt gewoon alsnog de auto.
quote:Abonnementhouders kunnen na invoering van de OV-chipkaart als zwartrijder bekeurd worden, wanneer zij hun reis niet registreren. Of vervoersbedrijven dat mogen doen is nog maar helemaal de vraag.
Volgens de regels moet iedere reiziger bij het instappen inchecken met een OV-chipkaart. Dat geldt ook voor klanten met een abonnement en dus automatisch recht op reizen. Wie dat niet doet, krijgt bij controle een boete van 35 euro.
De vervoerbedrijven van Amsterdam en Rotterdam, het GVB en de RET, gaan die regel ook daadwerkelijk hanteren, zo laten voorlichters weten. In Amsterdam zijn er volgens het vervoersbedrijf nu nog geen bekeuringen aan vaste klanten uitgedeeld, omdat mensen nog moeten wennen.
Dienstverlening
Volgens de beide vervoersbedrijven is het in- en uitchecken noodzakelijk. De RET benadrukt dat er veel voordelen aan het registreren van iedere reisbeweging van iedere klant zitten. "Wij kunnen onze dienstverlening dan beter op onze klant afstemmen", stelt voorlichtster Ingrid Verheij. Door reizigersstromen in kaart te brengen kan de capaciteit beter geregeld worden. Ook moet de kaart sociale veiligheid verhogen.
Trajecten
Daarnaast werken de vervoersbedrijven met abonnementen voor een beperkte afstand. "Niet alle abonnementen zijn op alle trajecten geldig, en er wordt er voor het extra gereisde afgerekend", verklaart Verheij.
Zij benadrukt dat het vervoersbedrijf niet automatisch weet wie welke routes aflegt, omdat deze gegevens door Trans Link Systems worden beheerd. Dit bedrijf slaat de informatie zeven jaar op.
Vervoerswet
De RET wijst er ook op dat de wetgever het inchecken voor iedereen verplicht stelt: "Dat staat in de Vervoerswet", betoogt de zegsvrouw. De wet geeft de minister van Verkeer en Waterstaat de ruimte om zelf voorwaarden aan elektronische reisbiljetten te stellen. In 2000 besloot de minister dat iedere reiziger iedere reisbeweging moet registreren.
Toch is het maar helemaal de vraag of dit uiteindelijk rechtsgeldig is. In de afspraken met het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) is aangegeven dat de centrale registratie nodig is om betalingen tussen de vervoersbedrijven te kunnen verdelen. Ook in de algemene voorwaarden van het overleg van vervoersbedrijven Mobilis is dat als reden voor de registratie van transacties opgegeven.
Privacy
In het geval van abonnementen is er geen geld te verdelen, omdat er een vast bedrag wordt betaald en soms slechts aan één vervoersbedrijf. Volgens Gerrit-Jan Zwenne, universitair hoofddocent privacyrecht bij eLaw@Leiden van de Universiteit Leiden, is het daarom maar de vraag of de wet voldoende reden is voor een verplichte registratie van abonnementhouders.
In het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens staat dat inbreuken op het recht op privacy alleen zijn geoorloofd als deze noodzakelijk zijn. "En dat is in dit geval nou net niet het geval", stelt hij. "Een minister kan dat niet in een vervoerswet zomaar opheffen."
Zwenne wijst erop dat ook de Wet bescherming persoonsgegevens het onnodig vastleggen van persoonsgegevens verbiedt. Feit is wel dat het CBP wel akkoord met het huidige systeem is. In een reactie wijst de privacywaakhond er dan ook op dat het verplicht inchecken onderdeel van het systeem is.
Niet bij NS
Als de OV-chipkaart bij de Nederlandse Spoorwegen wordt ingevoerd, hebben vaste klanten echter de keus om wel of niet in te checken. "Wij willen de reiziger wel stimuleren om het te doen", zegt een verbaasde voorlichter Ronald Stevens in een reactie.
"Maar als iemand dat niet doet en met een geldig product reist krijgt hij natuurlijk geen bekeuring." Klanten die niet inchecken en verder reizen dan ze hebben betaald, worden wel op de bon geslingerd.
We moeten "het volk" blijven informeren. Zijn we ook hard mee bezig (zie onzeprivacy.nl), maar dat gaat helaas maar geleidelijk.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:34 schreef Yi-Long het volgende:
Tja... wat kun je hier nou nog op zeggen!?![]()
![]()
Wanneer staat dit volk nou eens op!?
En bij een volgende thread ben jij weer degene die een grote overheid verdedigd, het hangt allemaal met elkaar samen...quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:34 schreef Yi-Long het volgende:
Tja... wat kun je hier nou nog op zeggen!?![]()
![]()
Wanneer staat dit volk nou eens op!?
en waar je bent geweest met de auto, waar je loopt, waar je geld vandaan komt en heengaat, met welke servers je communiceert op het internet (ongeacht welke site), wat je medische gegevens zijn.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:38 schreef admiraal_anaal het volgende:
Alsof ze de signalen van je mobieltje niet opslaan![]()
Lekker boeiend dat ze weten waar ik geweest ben met OV
Anonieme kaart is er wel. Kost alleen 2 keer zo veel. Tenminste, in A'dam. De tram-vervoerder was gisteren op BNR bij Prem, die zei dat.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:39 schreef Bolkesteijn het volgende:
Jeltje van Nieuwenhoven waar kennen we die ook al weer van, het ene deel van het gajes zorgt dat het andere deel van een gajes aan een mooi baantje komt.
Afgezien daarvan is het natuurlijk niet logisch dat je bij de OV-chipkaart niet kunt kiezen uit een anonieme kaart zoals een strippenkaart dat wel is, maar bijvoorbeeld ook een prepaid telefoon. Er zou een keuze moeten komen tussen een anonieme kaart, die logischerwijs dan niet automatisch opwaardeerbaar is, en een persoonlijke kaart, die die voordelen wel heeft, nadeel is dan wel dat je gelijk een boete van 35 euro om de oren krijgt als je vergeet in te loggen.
Da's ook echt een boeiende bezigheid ja, mij volgen.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:40 schreef RvLaak het volgende:
[..]
en waar je bent geweest met de auto, waar je loopt, waar je geld vandaan komt en heengaat, met welke servers je communiceert op het internet (ongeacht welke site), wat je medische gegevens zijn.
Dit zijn allemaal gegevens die nu al worden bijgehouden en opgeslagen. Maw: "ze" kunnen je al (zo goed als) 24/7 geheel automatisch volgen.
Ja maar dan weet de regering dat je van Rotterdam naar Amsterdam hebt gereisd en als de nazi's weer aan de macht komen en ze willen iedereen die die route heeft afgelegd willen vergassen ben je zwaar de lul.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:38 schreef admiraal_anaal het volgende:
Alsof ze de signalen van je mobieltje niet opslaan![]()
Lekker boeiend dat ze weten waar ik geweest ben met OV
Ja, dat is dus geen alternatief inderdaad, gewoon tegen dezelfde kosten. Er is geen reden om aan te nemen dat een anonieme reiziger duurder is om te vervoeren dan een bekende reiziger.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:42 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Anonieme kaart is er wel. Kost alleen 2 keer zo veel. Tenminste, in A'dam. De tram-vervoerder was gisteren op BNR bij Prem, die zei dat.
Wellicht wel, maar dat is niet eens het punt. Verdachten volg je, onschuldige mensen niet.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:42 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Da's ook echt een boeiende bezigheid ja, mij volgen.
Maar wie weet is het je buurman die niet jou maar je zoon van 5 veel interessanter vindt.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:38 schreef admiraal_anaal het volgende:
Alsof ze de signalen van je mobieltje niet opslaan![]()
Lekker boeiend dat ze weten waar ik geweest ben met OV
Ik? Is dat zo?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:39 schreef Bolkesteijn het volgende:
En bij een volgende thread ben jij weer degene die een grote overheid verdedigd, het hangt allemaal met elkaar samen...
9/11 jeweetzquote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:45 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Wellicht wel, maar dat is niet eens het punt. Verdachten volg je, onschuldige mensen niet.
[edit]
waarom zijn er mensen hier zo haastig om hun privacy op te geven? Kan iemand mij dat uitleggen? En kom niet aan met terrorisme of een andere dooddoener, want daarvoor worden deze gegevens helemaal niet bewaard.
De vraag is ook niet of het boeiend is, maar of het nodig is. En natuurlijk of het gewenst is.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:42 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Da's ook echt een boeiende bezigheid ja, mij volgen.
Ik ben echt serieus benieuwd naar waarom mensen dit soort opslag nodig vinden. "Ik heb niets te verbergen" is daar ook geen excuus voor.quote:
"Oh Meneer A, u wilt bij ons solliciteren.. ja hoor dat mag. Hey ik zie in onze database dat u post op fok onder de naam Admiraal Anaal. Van waar die naam? Oh en gisteren bent u nog naar een parenclub geweest met uw vriendin met bus 32 zie ik. Dat mag hoor, maar de hoeveelheid porno dat u bekijkt baart me wel zorgen. Hoe gaat het trouwens met uw SOA die u 2 jaar geleden bent opgelopen.. verder wel gezond? Oh ik zie ook dat u moeder opgenomen is in een afkickkliniek voor alcoholverslaving. Heeft u iets met alcohol?"quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:38 schreef admiraal_anaal het volgende:
Alsof ze de signalen van je mobieltje niet opslaan![]()
Lekker boeiend dat ze weten waar ik geweest ben met OV
Als het toch niet boeiend is, dan heeft het ook geen zin om het op te slaan.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 12:38 schreef admiraal_anaal het volgende:
Alsof ze de signalen van je mobieltje niet opslaan![]()
Lekker boeiend dat ze weten waar ik geweest ben met OV
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |