En zo hoort het. Waarom mensen lastigvallen en straffen voor iets dat ze zelf in hun lichaam willen spuiten?quote:Argentinië legaliseert hasj en wiet
Mensen in Argentinië mogen voortaan kleine hoeveelheden marihuana voor privégebruik in bezit hebben. Dat heeft het Argentijnse Hooggerechtshof gisteren (plaatselijke tijd) besloten.
Volgens de rechters is in de Argentijnse grondwet vastgelegd dat "iedere volwassene zelfstandig beslissingen kan nemen over zijn of haar levensstijl zonder dat de staat kan ingrijpen." Privégedrag is alleen strafbaar "als het een concreet gevaar oplevert of de rechten of goederen van anderen schaadt".
Enkele dagen geleden besloot Mexico het bezit van kleine hoeveelheden heroïne, marihuana en cocaïne te legaliseren. Volgens de Mexicaanse autoriteiten kost de bestrijding van privégebruik van drugs te veel politie-inzet. Dit zou ten koste gaan van de strijd tegen de georganiseerde misdaad. Latijns-Amerika is de bakermat van drugs als cocaïne. Met name in Mexico sterven ieder jaar duizenden mensen door drugsgerelateerd geweld.
Respectquote:iedere volwassene zelfstandig beslissingen kan nemen over zijn of haar levensstijl zonder dat de staat kan ingrijpen."
Het maakt wel veel politie vrij voor belangrijkere taken.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 11:14 schreef Hephaistos. het volgende:
Prima ontwikkeling lijkt me. Niet helemaal verrassend natuurlijk, overal ter wereld zie je dat verboden er niet voor zorgen dat mensen geen drugs meer nemen. Strafrechtelijke vervolging heeft dan in feite alleen nog maar een averechts effect. Dat begint in Latijns Amerika blijkbaar ook door te dringen.
Verder zal het natuurlijk weinig veranderen aan de enorme drugs-problematiek daar, aangezien productie en handel nog altijd verboden is.
Klopt. Zie ook de statistieken over Amerika:quote:Op woensdag 26 augustus 2009 11:14 schreef Hephaistos. het volgende:
Prima ontwikkeling lijkt me. Niet helemaal verrassend natuurlijk, overal ter wereld zie je dat verboden er niet voor zorgen dat mensen geen drugs meer nemen. Strafrechtelijke vervolging heeft dan in feite alleen nog maar een averechts effect. Dat begint in Latijns Amerika blijkbaar ook door te dringen.
Dat is veel meer dan in Nederland, waar marijuana gewoon 'mag'.quote:The study, released Monday, revealed that 16.2 percent of Americans had tried cocaine at least once, and 42.4 percent had used marijuana.
Plus het aantal 'drugsdoden' per bepaalde hoeveelheid inwoners ligt daar velen malen hoger.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 11:17 schreef TNA het volgende:
[..]
Klopt. Zie ook de statistieken over Amerika:
[..]
Dat is veel meer dan in Nederland, waar marijuana gewoon 'mag'.
Ik weet eigenlijk niet of er veel politie-capaciteit werd besteed aan het aanpakken van gebruikers... Nederland is niet zo uniek in het niet-vervolgen van gebruikers, maar vooral in het officiele karakter van dat beleid.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 11:16 schreef Disana het volgende:
[..]
Het maakt wel veel politie vrij voor belangrijkere taken.
We zijn nog steeds uniek in onze coffeeshops hequote:Op woensdag 26 augustus 2009 11:18 schreef trovey het volgende:
Zijn we tenminste niet het enige bewoners van een land die constant dat als een stelletje idioten wordt aangezien. Zag vorige week een herhaling van Top Gear, Blijkbaar denken ze daar dat we allemaal een stelletje idioten op klompen zijn die constant high rondlopen. Nu komen de Argentijnen ons versterken en zijn we niet meer het enige land dat in die hoek zit(overigens ik heb helemaal niets met hasj en wiet, nooit gebruikt en ook absoluut niet de behoefte het eens te proberen)
Zoals Mexico vorige week bekendmaakte.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 11:21 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Volgens mij hebben veel landen in de praktijk wel een beleid waarbij er een oogje dichtgeknepen wordt bij gebruikershoeveelheden, of er volstaan wordt met een lichte boete.
Zoals ik al zei, geen ervaring in deze dus wij zijn uniek met onze cofeeshops...kunnen ze daar weer verder over zeuren bij Top Gearquote:Op woensdag 26 augustus 2009 11:21 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
We zijn nog steeds uniek in onze coffeeshops he
Haha, GMTA.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 11:28 schreef Ringo het volgende:
En terwijl wij ons hier weer dreigen over te geven aan christelijk moralisme en een bemoeizieke overheid, gaat in andere landen nu pas het licht op dat de meeste mensen inzake cannabisgebruik prima voor zichzelf kunnen zorgen.
quote:"iedere volwassene zelfstandig beslissingen kan nemen over zijn of haar levensstijl zonder dat de staat kan ingrijpen."
In bepaalde plaatsen in de VS en Canada wordt het ook gedoogd volgens mij, maar niet zoals hier uiteraard.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 11:21 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
We zijn nog steeds uniek in onze coffeeshops he
Zekerquote:Op woensdag 26 augustus 2009 11:09 schreef boyv het volgende:
[..]
En zo hoort het. Waarom mensen lastigvallen en straffen voor iets dat ze zelf in hun lichaam willen spuiten?
Een goede ontwikkeling aldaar, of niet?
We lopen inderdaad lang niet allemaal op klompenquote:Op woensdag 26 augustus 2009 11:18 schreef trovey het volgende:
Blijkbaar denken ze daar dat we allemaal een stelletje idioten op klompen zijn die constant high rondlopen.
Goede grondwet. Het zou natuurlijk standaard moeten zijn, maar veel grondwetgevers hebben het vergeten expliciet te vermelden, of leden aan de christelijke bemoeiziekte.quote:Volgens de rechters is in de Argentijnse grondwet vastgelegd dat "iedere volwassene zelfstandig beslissingen kan nemen over zijn of haar levensstijl zonder dat de staat kan ingrijpen." Privégedrag is alleen strafbaar "als het een concreet gevaar oplevert of de rechten of goederen van anderen schaadt".
Ik heb nog nooit iemand Marihuana in zijn lichaam zien spuiten....quote:Op woensdag 26 augustus 2009 11:09 schreef boyv het volgende:
[..]
En zo hoort het. Waarom mensen lastigvallen en straffen voor iets dat ze zelf in hun lichaam willen spuiten?
Een goede ontwikkeling aldaar, of niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |