abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72147933
Hoi,
Mijn beste vriend, een buitenlandse student met een Canadees paspoort studeert nu sinds 6 jaar in Nederland. Op dit moment is hij bezig aan zijn 2e, 4 jaar durende bachelor studie.
De eerste studie heeft hij na 2 jaar afgebroken. (propedeuse behaald en was ook 4 jaar bachelor ) Dit was beiden op de zelfde hogeschool maar een totaal andere opleiding.

Nu blijkt dat hij nog een paar maanden extra nodig heeft om zijn huidige studie af te maken. Dit omdat hij een moeilijk tentamen niet heeft gehaald. Nu heeft de school hem vorige maand verteld dat ze geen studentenvisa voor hem kunnen aanvragen omdat hij al 6 jaar een studentenvisum heeft. Waar ze ook lekker op tijd mee komen, (Het maximum) ..en dus dat hij zijn studie niet af kan maken. .. dit terwijl hij maar een paar maanden extra nodig heeft op die 4 jaar studietijd die voor die studie staat. Op zijn rapport staan verder alleen maar achten en negens. Hij heeft in de tijd dat hij hier is veel geld gespendeerd dus een profiteur is het niet. Verder profiteert hij helemaal niet van het Nederlandse sociale stelsel.

Hij heeft al een afstudeer stage bij een groot elektronica concern. Het probleem is dat ze een visa nodig hebben om hem aan te kunnen nemen voor de afstudeerstage.

Hij heeft geen vriendin en woont op een studentenkamer. Dus trouwen of samenwonen om maar een visa te krijgen zit er niet in voor hem. Verder loopt zijn visa eind Augustus af. Behoorlijk snel dus.
Een baan zoeken is in dit huidige economische klimaat geen optie.

Welke opties staan nog open voor hem om toch nog zijn studie (niet illegaal) te kunnen afmaken?
We zijn ook al bij de IND geweest. Die hebben hem verteld dat hij maar een visa moest aanvragen in Duitsland of België, is dit een optie?
Is er iets waarmee we aan de slag kunnen?

Alvast heel erg bedankt voor de informatie!
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 18:25:24 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_72148052
Tijdelijk ergens au pair worden en dat combineren met afstuderen?
The love you take is equal to the love you make.
pi_72148199
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 18:25 schreef Lienekien het volgende:
Tijdelijk ergens au pair worden en dat combineren met afstuderen?
Hij is meer van het type dat er een au pair zou inhuren. Dit is geen optie.
Maar zal het aan hem voorleggen.
pi_72148677
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 18:30 schreef silver_bullet het volgende:
Hij is meer van het type dat er een au pair zou inhuren. Dit is geen optie.
Dat vind ik een vreemde redenatie.
Ik bedoel: hij wil zijn studie afmaken, toch? Dan doet hij er toch álles voor, of niet?

En in je OP: werk vinden in dit economische klimaat is geen optie.
Same thing, als hij wil blijven om zijn studie af te maken, wat is dan het probleem om een paar maandjes in een callcenter te zitten, of schoonmaker te zijn?

En verder vind ik het nogal naief van hem zélf dat hij niet heeft nagegaan hoelang zijn studentenvisum geldig is.

Ik zou zeggen: pak alles aan dat er aan te pakken valt, en als de IND zegt: visum in een ander EU land aanvragen, dan lijkt me dat zeker een optie.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_72148785
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 18:21 schreef silver_bullet het volgende:

Een baan zoeken is in dit huidige economische klimaat geen optie.
Kun je dit nader verklaren?
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 18:51:56 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_72148811
Volgens mij gelden er voor au pairs andere regels dan voor baantjes als schoonmaker. Da's juist het mooie van au pair: dat mag vaak wel als 'echt' werk niet mag.
pi_72148856
Voortaan beter zijn zaakjes op orde brengen. Voorlopig kan ie wel vooruit met een toeristenvisum denk ik.
pi_72149540
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 18:53 schreef oxylus11 het volgende:
Voortaan beter zijn zaakjes op orde brengen. Voorlopig kan ie wel vooruit met een toeristenvisum denk ik.
Een toeristenvisum krijgt hij niet.
Maar als hij had dit 4 jaar geleden had geweten, was hij natuurlijk nooit aan deze opleiding begonnen. Deze regel is schijnbaar nog niet zo lang geleden veranderd.
En ja je hebt helemaal gelijk wat betreft het beter ordenen van zijn zaakjes.

[ Bericht 6% gewijzigd door silver_bullet op 25-08-2009 19:30:29 ]
pi_72149899
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 18:51 schreef Alicey het volgende:

[..]

Kun je dit nader verklaren?
Jup. Zie als buitenlander (die alleen engels spreekt) maar eens een baan te vinden waarbij je (als ik het goed heb) minimaal 25.000 euro verdient. (want die regel is er ook nog.) En waarbij je baas ook nog eens een visa voor je moet aanvragen. Een bedrijf neemt liever een Nederlander.
Gesolliciteerd heeft hij als een gek.

Au Pair gaat niet op, dit is tot 25 jaar. Hij is iets ouder.

[ Bericht 3% gewijzigd door silver_bullet op 25-08-2009 19:35:17 ]
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 20:15:46 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_72151377
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 19:28 schreef silver_bullet het volgende:

[..]

Bron?
pi_72152851
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 20:15 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Bron?
http://www.aupairnl.com/waarom-een-au-pair
maar er staat ca. dus waarschijnlijk is het een richtlijn.
Het is inderdaad nog niet eens zo`n slecht idee
pi_72154602
Even naar een land buiten de EU en terug op een toeristenvisum?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
pi_72154748
Het is 1 visum, 2 visa. Dus hij wil graag een visum aanvragen.

Verder kan ik niks bedenken waarmee je vriend geholpen zou kunnen zijn.
Everything which is not impossible, will eventually happen
pi_72154871
Waarom trouw jij niet tijdelijk met hem? Als hij wel kan blijven indien hij getrouwd is kun jij hem daar misschien mee helpen (indien jij niet getrouwd bent natuurlijk).
"Reality is an illusion created by a lack of alcohol."
pi_72155025
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 21:05 schreef silver_bullet het volgende:

[..]

http://www.aupairnl.com/waarom-een-au-pair
maar er staat ca. dus waarschijnlijk is het een richtlijn.
Het is inderdaad nog niet eens zo`n slecht idee
Het is niet eens een richtlijn. Het is gewoon een leefttijd die dit bedrijf eraan heeft gehangen, waarschijnlijk omdat hun bestand uit mensen van die leeftijden bestaat.
  Moderator dinsdag 25 augustus 2009 @ 22:59:36 #16
45833 crew  Fogel
pi_72157176
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 18:21 schreef silver_bullet het volgende:
We zijn ook al bij de IND geweest. Die hebben hem verteld dat hij maar een visa moest aanvragen in Duitsland of België, is dit een optie?
Zoek dan in ieder geval het land uit waar ze de langste behandelingstijd hebben. In Noorwegen (waar de EU regels gehandteerd worden) is het zo dat zogauw je een aanvraag hebt gedaan, je legaal mag verblijven totdat er een oordeel is. Op deze manier heeft een Chinese student zijn studie af kunnen maken: net voor het aflopen van het huidige visum een nieuwe aanvragen, lief vragen of de aanvraag onderop de grote stapel mag en intussen studie afmaken. 3-4 maanden later kwam het oordeel, persoon moest het land uit, maar had intussen wel de studie af en was al naar huis vertrokken
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_72163920
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 19:28 schreef silver_bullet het volgende:

[..]

Jup. Zie als buitenlander (die alleen engels spreekt) maar eens een baan te vinden waarbij je (als ik het goed heb) minimaal 25.000 euro verdient. (want die regel is er ook nog.) En waarbij je baas ook nog eens een visa voor je moet aanvragen. Een bedrijf neemt liever een Nederlander.
Gesolliciteerd heeft hij als een gek.

Laat 'm eens kijken op www.undutchables.nl. Dat is een uitzendbureau speciaal voor niet-nederlandstaligen.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
  woensdag 26 augustus 2009 @ 10:34:22 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_72164921
Krijgt een Canadees hier een visum/verblijfsvergunning als hij maar betaald werk heeft?
  woensdag 26 augustus 2009 @ 10:42:06 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_72165101
In de informatie van de IND staat trouwens wel dat je niet ouder mag zijn dan 26 om een verblijfsvergunning als au pair te krijgen.
pi_72213664
quote:
buitenlander (die alleen engels spreekt)
Zes jaar in een land (willen) verblijven, maar dan niet de taal leren.
pi_72213803
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 21:26 schreef zweedse_muppet het volgende:
Zes jaar in een land (willen) verblijven, maar dan niet de taal leren.
Mijn vriendin is Duits en spreekt ook nauwelijks Nederlands, terwijl ze wel woont en werkt in Nederland. En dat sinds 2005. What are you gonna do about it?
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')