Weinig verrassend eigenlijk.... Op te grote voet geleefd en dan volgt er onvermijdelijk een correctie en dat betekent gewoon een lager welvaartsniveau.quote:Roubini: 'Grote kans op nieuwe recessie'
De wereldeconomie loopt ondanks de prille tekenen van herstel een groot risico opnieuw onderuit te gaan. Het risico op een 'double dip' stijgt.
Noodplannen
Dat voorspelt de Amerikaanse econoom Nouriel Roubini in de Britse krant Financial Times. Volgens Roubini hebben de omvangrijke stimuleringsmaatregelen overheden wereldwijd opgezadeld met een duivels dilemma. Of ze de grote overheidstekorten die door de noodplannen zijn ontstaan, nu aanpakken door bezuinigingen en hogere belastingen of laten voortbestaan, in beide gevallen dreigen ze een eventueel economisch herstel in de kiem te smoren.
Bedreigd
Verder wordt het herstel bedreigd door de stijging van de prijzen van olie en voedsel, die volgens Roubini alweer onverklaarbaar sterk toenemen. Een nieuwe sterke stijging van de grondstofprijzen, zoals die zich in de eerste helft van vorig jaar voordeed, kan de wereldeconomie op dit moment niet aan, betoogt de Amerikaanse hoogleraar.
Bodem
De wereldeconomie bereikt volgens Roubini in de tweede helft van dit jaar de bodem van de huidige recessie. Het herstel zal echter krachteloos zijn en het zal jaren duren voordat de groei weer het niveau van de afgelopen jaren bereikt. Onder meer de stijgende werkloosheid en de voortdurende zwakte van het financiële systeem blijven een belangrijke bedreiging, waarschuwt hij.
Somber
Roubini's woorden worden op een goudschaaltje gewogen sinds hij vorig jaar als een van de weinige economen de huidige diepe recessie voorzag. Door zijn sombere voorspellingen staat de professor van de Stern School of Business in New York ook bekend als 'Dr. Doom'.
Maar daar moet je de remmen wel opzetten. Je kunt niet de generatie die nu af gaat studeren opzadelen met de fouten van anderen.quote:Op maandag 24 augustus 2009 14:01 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Weinig verrassend eigenlijk.... Op te grote voet geleefd en dan volgt er onvermijdelijk een correctie en dat betekent gewoon een lager welvaartsniveau.
Que? Je krijgt gewoon een correctie in je welvaartsniveau, daar valt niet echt een rem op te zettenquote:Op maandag 24 augustus 2009 14:06 schreef Ritmo het volgende:
[..]
Maar daar moet je de remmen wel opzetten. Je kunt niet de generatie die nu af gaat studeren opzadelen met de fouten van anderen.
Niks ervan!quote:Op maandag 24 augustus 2009 14:36 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Que? Je krijgt gewoon een correctie in je welvaartsniveau, daar valt niet echt een rem op te zetten. De generatie die nu af gaat studeren heeft trouwens ook gewoon geprofiteerd van het hoge welvaartsniveau.
Beetje sneu dat mensen er als de kippen bij zijn om te roepen dat zij er niet door geraakt mogen worden. Net zoals het gezeur van veel huizenbezitters dat de bank/overheid/wie dan ook maar garrant voor ze moet staan als ze hun hypotheek niet meer kunnen betalen.
quote:Op maandag 24 augustus 2009 14:42 schreef Ritmo het volgende:
Wat ik bedoel is dat je vooral de veertigers en vijftigers moet laten opdraaien voor de kosten. Die hebben geld zat, 30 jaar welvaart meegemaakt en hebben een CV op kunnen bouwen waarmee ze 'veilig' zijn.
Je kunt niet verwachten dat HBO'ers en WO'ers straks gaan smeken om een baantje als asperge-teler. En dan maar janken dat de jeugd zich bewapent, in drugs gaat handelen en gefrustreerd wordt, gek he?
Zo werkt het gewoon niet kerel. Overigens tasten bezuinigen van de overheid ook de welvaart aan.quote:Op maandag 24 augustus 2009 14:39 schreef 68Chevelle het volgende:
[..]
Niks ervan!
Na voor 80% belast te worden vind ik het nou weleens genoeg geweest.
De overheden bezuinigen verdomme maar op hun eigen serviceniveaus
Iedereen die afstudeert moet gewoon een eerlijke kans kunnen krijgen de komende jaren. 5 jaar lang niets in je eigen sector/niveau kunnen vinden is funest voor de rest van je leven.quote:Op maandag 24 augustus 2009 14:43 schreef 68Chevelle het volgende:
[..]
[/b]
Dit zou inderdaad een vervelende consequentie kunnen zijn.
Als er geen werk is, is er geen werk. En wat wil je doen, de 40'ers en vijftigers extra belasten en dat dat geld dan aan pas afgestudeerden wordt gegeven?quote:Op maandag 24 augustus 2009 14:42 schreef Ritmo het volgende:
Wat ik bedoel is dat je vooral de veertigers en vijftigers moet laten opdraaien voor de kosten. Die hebben geld zat, 30 jaar welvaart meegemaakt en hebben een CV op kunnen bouwen waarmee ze 'veilig' zijn.
Je kunt niet verwachten dat HBO'ers en WO'ers straks gaan smeken om een baantje als asperge-teler. En dan maar janken dat de jeugd zich bewapent, in drugs gaat handelen en gefrustreerd wordt, gek he?
Die eerlijke kans krijg je ook, maar als er geen werk voor je is, is er geen werk. Jij wil gewoon een garantie dat het jou niet gaat raken. Sorry kerel, welkom in de grote mensen wereld, het leven is vol risico'squote:Op maandag 24 augustus 2009 14:46 schreef Ritmo het volgende:
[..]
Iedereen die afstudeert moet gewoon een eerlijke kans kunnen krijgen de komende jaren. 5 jaar lang niets in je eigen sector/niveau kunnen vinden is funest voor de rest van je leven.
Precies, en in moeilijke economische tijden zal je wat harder moeten knokken. En als het maar slecht genoeg gaat ben je op een bepaald punt zelfs blij met aspergesteken.quote:Op maandag 24 augustus 2009 14:57 schreef Ritmo het volgende:
Een garantie is natuurlijk onzin en onredelijk, je moet er gewoon wel voor knokken.
???quote:Op maandag 24 augustus 2009 14:46 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Zo werkt het gewoon niet kerel. Overigens tasten bezuinigen van de overheid ook de welvaart aan.
Ik sta er echt van te kijken dat mensen nog steeds niet beseffen dat deze crisis allesomvattend is, niet zomaar 1 sector, 1 regio, nee, wereldwijd en overal. Dat zal, vroef of laat, ook JOUW welvaart aantasten. Misschien ben je een van de gelukkigen die erg goed verdient en zijn carriere gewoon verder kan uitbouwen maar zónder deze crisis zou je er nog veel beter voor gestaan hebben. Daar kan gewoon niemand iets aan doen.
Je probeert te overdrijven, maar het maakt weinig indruk.quote:Op maandag 24 augustus 2009 14:39 schreef 68Chevelle het volgende:
[..]
Niks ervan!
Na voor 80% belast te worden vind ik het nou weleens genoeg geweest.
De overheden bezuinigen verdomme maar op hun eigen serviceniveaus
Bovendien wordt de babyboom-generatie straks wel afgestraft qua zorg als hun kinderen over 20 jaar vuilnisman zijn en zij nog maar 1 keer per anderhalve week gewassen worden in het bejaardentehuis.quote:Op maandag 24 augustus 2009 15:31 schreef SeLang het volgende:
De jonge generatie kan straks voor een prikkie de huizen en aandelen van de babyboom generatie kopen dus de gerechtigheid komt nog wel hoor.
Die hele hoge belastingschalen voor 'de rijken' komen weer terug, let maar op.quote:Op maandag 24 augustus 2009 15:33 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Je probeert te overdrijven, maar het maakt weinig indruk.![]()
Enig historisch besef en je weet dat het altijd nog veel hoger kan, in de VS bijvoorbeeld:
http://en.wikipedia.org/w(...)n_federal_income_tax
Het wordt inderdaad Wall Street versus progressief Washington... Het zou me niets verbazen dat wanneer de belasting in de VS omhoog gaat, dat in Europa ook gaat gebeuren.quote:Op maandag 24 augustus 2009 15:36 schreef SeLang het volgende:
[..]
Die hele hoge belastingschalen voor 'de rijken' komen weer terug, let maar op.
Dus..... als jouw maat de sloot in springt ga jij erachteraan?quote:Op maandag 24 augustus 2009 15:33 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Je probeert te overdrijven, maar het maakt weinig indruk.![]()
Enig historisch besef en je weet dat het altijd nog veel hoger kan, in de VS bijvoorbeeld:
http://en.wikipedia.org/w(...)n_federal_income_tax
Als hij kan zwemmen niet.quote:Op maandag 24 augustus 2009 15:42 schreef 68Chevelle het volgende:
[..]
Dus..... als jouw maat de sloot in springt ga jij erachteraan?
Dus betaalden ze (nog) meer belastingen... De belastingverlagingen van Bush hebben over de laatste 9 jaar gezien, maar weinig voordelen opgeleverd.quote:De gemiddelde bruto inkomens hebben tot pak hem beet een jaar of 3 terug ook altijd veel hoger gelegen dan hier.
Nu.... laat het me zo zeggen. als men me nog meer gaat belasten begint het misschien wel te lonen om in een WW-tje thuis te zitten, en als iedereen zo zou beginnen te denken..... wie haalt dan de inkomsten naar binnen?, of is dat dan ineens n iet relevant meer?quote:Op maandag 24 augustus 2009 15:49 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Als hij kan zwemmen niet.
[..]
Dus betaalden ze (nog) meer belastingen... De belastingverlagingen van Bush hebben over de laatste 9 jaar gezien, maar weinig voordelen opgeleverd.
Ik denk dat door de combinatie van inflatie, verlaging van de WW en een algehele vermindering van de welvaart jij liever niet in de WW zit. Maar eerder twee baantjes wil om normaal te kunnen leven.quote:Op maandag 24 augustus 2009 15:51 schreef 68Chevelle het volgende:
[..]
Nu.... laat het me zo zeggen. als men me nog meer gaat belasten begint het misschien wel te lonen om in een WW-tje thuis te zitten, en als iedereen zo zou beginnen te denken..... wie haalt dan de inkomsten naar binnen?, of is dat dan ineens n iet relevant meer?
Met alle respect voor jou als persoon........ maar ik heb maling aan je denkwijzen... ik ben veel te strijdlustig om me zo makkelijk voor de leeuwen te gooien.quote:Op maandag 24 augustus 2009 15:55 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Ik denk dat door de combinatie van inflatie, verlaging van de WW en een algehele vermindering van de welvaart jij liever niet in de WW zit. Maar eerder twee baantjes wil om normaal te kunnen leven.
Als je strijdlustig bent ga je een bedrijf beginnen en ben je over 5 jaar miljonair.quote:Op maandag 24 augustus 2009 18:01 schreef 68Chevelle het volgende:
[..]
Met alle respect voor jou als persoon........ maar ik heb maling aan je denkwijzen... ik ben veel te strijdlustig om me zo makkelijk voor de leeuwen te gooien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |