abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72103679
het volgende;
ik heb op de eerste dag bij mijn nieuwe werkgever bij aanvang het contract ondertekend aan de baas gegeven! dat is per 1 februari gebeurd.

heb helaas geen kopie ervan!! (geen eigen examplaar of een kopietje gemaakt!!) maar was naar mijn idee 6 maanden,
vervolgens krijg ik op 10 augustus (dat is 6 maanden + 10 dagen voor de slome onder ons!) een sms dat mijn contract afgelopen is en dat mijn laatste werkdag op 31 augustus

heb namelijk tussen 1 en 10 agustus gewoon al gewerkt

wat nu? een contract van 7 maanden is natuurlijk ook een beetje vreemd, heb het ook niet nagevraagd eerder omdat wij ruim van te voren rooster ontvangen van de nieuwe maand en ik stond gewoon ingeroosterd

ik enigzins verbaasd dacht ik dat ik mijn contract automatisch was omgezet van tijdelijk naar vast contract omdat ik al in maand zeven was ingeroosterd!
ik heb nu aan mijn werkgever gevraagd om mijn contract erbij te pakken en mijn werkgever zegt dat hij die kwijt is.

ik wil hier lekker blijven werken!!!!!?!?!??! moet ik nu doen??? mijn werkgever is een beetje stil en hoopt dat ik einde van de maand weg ga!!

mijn werkgever kan mij geen contract overleggen, wat nu?

[ Bericht 10% gewijzigd door backontrack op 24-08-2009 06:37:11 ]
pi_72103765
Geen contract, dan geen bepalingen en dus in vaste dienst lijkt me. Mocht hij spontaan toch het contract kunnen vinden, dan wordt je huidige contract met dezelfde periode als daarvoor worden verlengd, aangezien je al aan het werk bent geweest (mits het inderdaad geen 7 mnd contract was). Het is niet handig dat je je contract kwijt bent, maar bewijslast ligt bij de werkgever hier lijkt me. Ik zou sowieso bellen met het Juridisch loket hierover..
  maandag 24 augustus 2009 @ 07:46:19 #3
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_72103965
Dude hoe kan je nu zoiets belangrijks kwijt zijn en er zelfs niet eens naar vragen Per sms een werknemer de laan uit sturen

Sterk verhaal trouwens, je krijgt altijd een afschrift van je eigen contract, maar als jij hem niet meer hebt dan ben je klaar, je kan niets bewijzen.

Je hebt niet aan de baas gevraagd of je nog een half jaar contract kreeg?

Categorie wijze les dan maar.
Dum de dum
  maandag 24 augustus 2009 @ 07:48:13 #4
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_72103985
Een dergelijk belangrijk document krijgen en er dan geen kopie van maken of krijgen? Hoe naief kun je zijn? Ik denk dat je gewoon aan het eind van de maand werkloos bent.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_72104027
Zolang haar werkgever niet kan aantonen dat het contract aan het eind van de maand afloopt, of dat er überhaubt sprake is van een tijdelijk contract, heeft TS geen probleem lijkt mij.
Verder is een contract van 7 maanden heel ongebruikelijk dus in het ongunstigste geval heeft TS nog 5 maanden te gaan. Mits door middel van loonstroken aangetoond kan worden dat er inderdaad als meer dan 6 maanden gewerkt wordt.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_72104263
op je loonstrook staat sowieso sinds wanneer je in dienst bent!
pi_72104324
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 07:53 schreef Prutzenberg het volgende:
Zolang haar werkgever niet kan aantonen dat het contract aan het eind van de maand afloopt, of dat er überhaubt sprake is van een tijdelijk contract, heeft TS geen probleem lijkt mij.
Verder is een contract van 7 maanden heel ongebruikelijk dus in het ongunstigste geval heeft TS nog 5 maanden te gaan. Mits door middel van loonstroken aangetoond kan worden dat er inderdaad als meer dan 6 maanden gewerkt wordt.
Dat dus
  maandag 24 augustus 2009 @ 09:41:25 #8
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_72105316
quote:

Want? De werkgever kan natuurlijk ook beweren dat TS bijv. een nuluren contract heeft oid.
quote:

Want? Het is misschien ongebruikelijk maar niet onmogelijk. Je kan wel aantonen dat iemand tenminste al 6 maanden aan het werk is met loonstroken, maar hoe kan je daaruit afleiden wat de duur van het contract is?
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
pi_72105391
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 09:41 schreef bug_me_not2 het volgende:

[..]

Want? De werkgever kan natuurlijk ook beweren dat TS bijv. een nuluren contract heeft oid.
[..]

Want? Het is misschien ongebruikelijk maar niet onmogelijk. Je kan wel aantonen dat iemand tenminste al 6 maanden aan het werk is met loonstroken, maar hoe kan je daaruit afleiden wat de duur van het contract is?
1) als zij niet kunnen aantonen dat het een contract is met beperkte duur, is het automatisch voor onbepaalde
tijd
2) als het de afgelopen 3 maanden gebruikelijk is dat iemand 40 u/week werkte, kan er niet meer van een 0 uren contract worden gesproken
  maandag 24 augustus 2009 @ 11:07:28 #10
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_72107173
Werkgever zegt nu: het eindigt 31 aug. Ze zijn ruim op tijd, en zelfs netjes, om bij een contract met bepaalde tijd aan te geven dat dit niet wordt verlengd. Even aangenomen dat dit dan de 31e zou aflopen, maar dat kan TS toch niet bewijzen.

TS beweert nu dat het anders is, aan TS om dat te bewijzen dan.

Mocht TS dit als conflict willen doorzetten dan is de verhouding werkgever/nemer toch al zo verstoord dat het geen zin heeft om te verlengen.
Dum de dum
pi_72111678
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 11:07 schreef Fe2O3 het volgende:
Werkgever zegt nu: het eindigt 31 aug. Ze zijn ruim op tijd, en zelfs netjes, om bij een contract met bepaalde tijd aan te geven dat dit niet wordt verlengd. Even aangenomen dat dit dan de 31e zou aflopen, maar dat kan TS toch niet bewijzen.

TS beweert nu dat het anders is, aan TS om dat te bewijzen dan.

Mocht TS dit als conflict willen doorzetten dan is de verhouding werkgever/nemer toch al zo verstoord dat het geen zin heeft om te verlengen.
Waarom is het aan de TS om te bewijzen dat het contract geen 7 maanden duurt? Het is zo'n ongebruikelijke termijn dat ik eerder verwacht dat die werkgever express het contract heeft kwijtgemaakt om wat druk te zetten. Maar de bewijslast ligt toch bij de werkgever vooral.
  maandag 24 augustus 2009 @ 14:45:31 #12
264478 nl1970
en dat dus....
pi_72111819
zowieso bij CWI aan de bel trekken en melding maken, en vragen wat de procedure is om bezwaar aan te tekenen..........
pi_72112521
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 06:18 schreef backontrack het volgende:
het volgende;
ik heb op de eerste dag bij mijn nieuwe werkgever bij aanvang het contract ondertekend aan de baas gegeven! dat is per 1 februari gebeurd.

heb helaas geen kopie ervan!! (geen eigen examplaar of een kopietje gemaakt!!) maar was naar mijn idee 6 maanden,
vervolgens krijg ik op 10 augustus (dat is 6 maanden + 10 dagen voor de slome onder ons!) een sms dat mijn contract afgelopen is en dat mijn laatste werkdag op 31 augustus

heb namelijk tussen 1 en 10 agustus gewoon al gewerkt

wat nu? een contract van 7 maanden is natuurlijk ook een beetje vreemd, heb het ook niet nagevraagd eerder omdat wij ruim van te voren rooster ontvangen van de nieuwe maand en ik stond gewoon ingeroosterd

ik enigzins verbaasd dacht ik dat ik mijn contract automatisch was omgezet van tijdelijk naar vast contract omdat ik al in maand zeven was ingeroosterd!
Dat is niet juist, als je niks hoort krijg je niet automatisch een vast contract (tenzij het de derde keer is) maar een zelfde contract als dat je al had.
quote:
ik heb nu aan mijn werkgever gevraagd om mijn contract erbij te pakken en mijn werkgever zegt dat hij die kwijt is.

ik wil hier lekker blijven werken!!!!!?!?!??! moet ik nu doen??? mijn werkgever is een beetje stil en hoopt dat ik einde van de maand weg ga!!

mijn werkgever kan mij geen contract overleggen, wat nu?
Probeer er samen uit te komen. Omdat jullie beide niks kunnen bewijzen zal het slechts een welles-nietes-spelletje worden als je het voor de rechter laat komen. Volgens jou had je een contract van 6 maanden, wat nu dus van rechtswege is verlengd met nog eens 6 maanden, probeer dus overeen te komen dat je tot 1 februari mag blijven. Een vast contract had je al geen recht op, en de kans dat je die krijgt van de rechter lijkt me bijzonder klein (wie krijgt er tegenwoordig nog meteen een vast contract?).
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 09:45 schreef DABAMaster het volgende:

[..]

1) als zij niet kunnen aantonen dat het een contract is met beperkte duur, is het automatisch voor onbepaalde
tijd
...
Is dat zo? Zoals ik de wet lees is de arbeidsovereenkomst met bepaalde tijd de standaard, en de arbeidsovereenkomst met onbepaalde tijd een uitzondering daarop. Heb je een bron die jouw stelling kan onderbouwen?
pi_72114380
Bewijslast ligt bij de werkgever. Overleg uiteraard met een jurist, maar ik zou me op het standpunt stellen dat er een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd is en laat de werkgever maar aantonen dat dat niet zo zou zijn. Jouw woord tegen het zijne als er geen contract meer te vinden is en dan sta je als werknemer toch behoorlijk sterk.
pi_72115122
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 16:22 schreef Vhiper het volgende:
Bewijslast ligt bij de werkgever. Overleg uiteraard met een jurist, maar ik zou me op het standpunt stellen dat er een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd is en laat de werkgever maar aantonen dat dat niet zo zou zijn. Jouw woord tegen het zijne als er geen contract meer te vinden is en dan sta je als werknemer toch behoorlijk sterk.
En dan, je wou dit voor de rechter laten komen? Wat denk je dat die zal doen zonder enig bewijs van beide partijen? Het lijkt mij absoluut niet reeel dat een rechter TS volledig in het gelijk zal stellen en hem zomaar een vast contract zal geven, dat is namelijk helemaal niet gebruikelijk.
Bovendien vind ik het ook niet juist, TS geeft immers zelf toe dat hij een tijdelijk contract had, en dat wordt niet automatisch omgezet in een vast contract. Los van al het bewijs (of eigenlijk het gebrek daaraan) heeft hij dus ook helemaal geen recht op een vast contract.
pi_72116093
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 16:46 schreef DonJames het volgende:

En dan, je wou dit voor de rechter laten komen? Wat denk je dat die zal doen zonder enig bewijs van beide partijen? Het lijkt mij absoluut niet reeel dat een rechter TS volledig in het gelijk zal stellen en hem zomaar een vast contract zal geven, dat is namelijk helemaal niet gebruikelijk.
Hoezo niet? De werknemer kan aantonen dat er een dienstverband is (Salarisstrookje, e.d.), het is aan de werkgever om aan te tonen hoe lang die overeenkomst duurt. Het niet hebben van een getekende arbeidsovereenkomst is dan voor de werkgever een groot probleem. Ik denk dat TS een goede kans maakt. Zo ongebruikelijk is een vaste aanstelling nou ook weer niet.
quote:
Bovendien vind ik het ook niet juist, TS geeft immers zelf toe dat hij een tijdelijk contract had, en dat wordt niet automatisch omgezet in een vast contract. Los van al het bewijs (of eigenlijk het gebrek daaraan) heeft hij dus ook helemaal geen recht op een vast contract.
Of je het juist vind of niet, boeit niet. TS z'n werkgever moet gewoon een arbeidscontract hebben, zo niet, loopt ie een risico. Net zoals TS een risico loopt door niet zelf een getekende arbeidscontract in bezit te hebben (Immers, het aantonen van secundaire voorwaarden wordt dan ook heel lastig, toon bijvoorbeeld maar eens aan op meer dan het minimaal aantal vakantiedagen recht te hebben)
pi_72116328
Aangezien niemand een contract kan overleggen, wordt de overeenkomst op basis van loonstrookjes gevormd. Er kan gesteld worden dat TS in vaste dienst was, aangezien er geen bepalingen zijn die anders doen vermoeden. TS heeft dus een contract voor onbepaalde tijd voor de uren die hij gemiddeld heeft gedraaid.
pi_72116565
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 17:21 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Hoezo niet? De werknemer kan aantonen dat er een dienstverband is (Salarisstrookje, e.d.), het is aan de werkgever om aan te tonen hoe lang die overeenkomst duurt. Het niet hebben van een getekende arbeidsovereenkomst is dan voor de werkgever een groot probleem. Ik denk dat TS een goede kans maakt. Zo ongebruikelijk is een vaste aanstelling nou ook weer niet.
Meteen als eerste contract een vaste aanstelling noem jij niet ongebruikelijk? Jij denkt dat dat een normale gang van zaken is? Ik denk daar anders over.. Verder zou de werkgever bijvoorbeeld kunnen aantonen dat niemand van zijn personeel gelijk een vast contract heeft gekregen, ter onderbouwing van zijn standpunt.
Vergeet ook niet dat een zaak voor de rechter brengen gewoon geld gaat kosten. Ook als TS de zaak volledig zou winnen. Maar aangezien ik niet denk dat hij voor 100% gelijk krijgt zal het hem vrijwel zeker geld gaan kosten.

Het lijkt mij gewoon zeer onwaarschijnlijk dat een rechter TS 100% in het gelijk gaat stellen zonder dat TS ook maar íets kan bewijzen
quote:
[quote]
Of je het juist vind of niet, boeit niet.
...
Er staat slechts mijn geheel persoonlijke mening (er staat niet voor niks "ik vind").
pi_72116640
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 17:43 schreef DonJames het volgende:

[..]

Meteen als eerste contract een vaste aanstelling noem jij niet ongebruikelijk? Jij denkt dat dat een normale gang van zaken is? Ik denk daar anders over.. Verder zou de werkgever bijvoorbeeld kunnen aantonen dat niemand van zijn personeel gelijk een vast contract heeft gekregen, ter onderbouwing van zijn standpunt.
Vergeet ook niet dat een zaak voor de rechter brengen gewoon geld gaat kosten. Ook als TS de zaak volledig zou winnen. Maar aangezien ik niet denk dat hij voor 100% gelijk krijgt zal het hem vrijwel zeker geld gaan kosten.

Het lijkt mij gewoon zeer onwaarschijnlijk dat een rechter TS 100% in het gelijk gaat stellen zonder dat TS ook maar íets kan bewijzen
[..]

Er staat slechts mijn geheel persoonlijke mening (er staat niet voor niks "ik vind").
TS kan het bestaan van de arbeidsovereenkomst bewijzen voor een bepaald aantal uur per week. De rechter zal er hierbij vanuitgaan dat er sprake is van een contract voor onbepaalde tijd, aangezien er geen bewijs is tegen een contract van onbepaalde duur.
pi_72116826
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 17:46 schreef Consurechter het volgende:

[..]

TS kan het bestaan van de arbeidsovereenkomst bewijzen voor een bepaald aantal uur per week.
Tot zover eens.
quote:
De rechter zal er hierbij vanuitgaan dat er sprake is van een contract voor onbepaalde tijd, aangezien er geen bewijs is tegen een contract van onbepaalde duur.
En die conclusie lijkt mij dus veel te snel getrokken. Als het gebruikelijk is in dat bedrijf of die branche dat je gelijk een vast contract krijgt, OK. Maar als dat niet het geval is?
TS zou dan immers ook kunnen stellen dat in het contract staat dat hij na 7 maanden een loonsverhoging van 100% zou krijgen. Of dat hij zonder tegenbericht tot algemeen directeur zou worden benoemd. Of dat hij voor 1 euro de aandelen zou kunnen overnemen.

Enkel en alleen het feit dat de bewijslast bij de werkgever ligt wil nog niet zeggen dat TS dan maar alles kan stellen en altijd in het gelijk zal worden gesteld.
pi_72117159
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 17:53 schreef DonJames het volgende:

[..]

Tot zover eens.
[..]

En die conclusie lijkt mij dus veel te snel getrokken. Als het gebruikelijk is in dat bedrijf of die branche dat je gelijk een vast contract krijgt, OK. Maar als dat niet het geval is?
TS zou dan immers ook kunnen stellen dat in het contract staat dat hij na 7 maanden een loonsverhoging van 100% zou krijgen. Of dat hij zonder tegenbericht tot algemeen directeur zou worden benoemd. Of dat hij voor 1 euro de aandelen zou kunnen overnemen.

Enkel en alleen het feit dat de bewijslast bij de werkgever ligt wil nog niet zeggen dat TS dan maar alles kan stellen en altijd in het gelijk zal worden gesteld.
Als er geen contractduur is overeengekomen is de contractduur in beginsel onbepaald. In tegenstelling tot jouw voorbeelden, ligt de bewijslast hiervan niet bij TS.
pi_72117246
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 18:05 schreef Consurechter het volgende:

[..]

Als er geen contractduur is overeengekomen is de contractduur in beginsel onbepaald. In tegenstelling tot jouw voorbeelden, ligt de bewijslast hiervan niet bij TS.
Dat is natuurlijk heel duidelijk in het geval dat er wel een contract is. Alleen dat is hier niet het geval, deze situatie is niet vergelijkbaar met een niet overeengekomen contractsduur.

Verder, waaruit blijkt dat de bewijslast van de contractsduur niet bij TS ligt, en voor het andere wel?
pi_72117432
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 18:08 schreef DonJames het volgende:

[..]

Verder, waaruit blijkt dat de bewijslast van de contractsduur niet bij TS ligt, en voor het andere wel?
BW7:655 1e
De werkgever is verplicht aan de werknemer een schriftelijke opgave te verstrekken met ten minste de volgende gegevens:

e.
indien de overeenkomst voor bepaalde tijd is gesloten, de duur van de overeenkomst;
pi_72117561
Overigens, als op het loonstrookje ook de duur van de arbeidsovereenkomst staat dan is dit ook geldig.
pi_72117812
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 18:14 schreef Consurechter het volgende:

[..]

BW7:655 1e
De werkgever is verplicht aan de werknemer een schriftelijke opgave te verstrekken met ten minste de volgende gegevens:

e.
indien de overeenkomst voor bepaalde tijd is gesloten, de duur van de overeenkomst;
Hier staat niks over bewijslast, alleen iets over de gegevens die een werkgever moet verstrekken aan de werknemer. Dit artikel regelt helemaal niks over dit soort conflictsituaties.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')