abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72062778
Ik heb vorige week zaterdag een defect product terug gebracht naar een winkel en heb toen een nieuw exemplaar meegekregen.
dit was ongv. een half jaar na aankoop.
op het product zit 3 jaar fabrieksgarantie..

moet de winkel voor het nieuwe product een nieuwe bon aanmaken? (aangezien ik anders op het nieuwe product een half jaar minder garantie heb?)
pi_72062866
Lijkt me niet. Je hebt drie jaar garantie vanaf de aankoopdatum van het originele product. Als het ding dan wordt vervangen, heb je niet weer recht op drie jaar garantie. Zou wat zijn, dan laat je het gewoon eens per jaar omruilen en heb je over 40 jaar nog garantie.

Meestal staat er iets in de voorwaarden dat de garantie bij vervanging drie maanden of de resterende looptijd van de garantie van het originele product is. En dan wordt uiteraard gekozen voor de langste van die twee termijnen.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 07:58:24 #3
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_72062971
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 07:15 schreef mschol het volgende:
Ik heb vorige week zaterdag een defect product terug gebracht naar een winkel en heb toen een nieuw exemplaar meegekregen.
dit was ongv. een half jaar na aankoop.
op het product zit 3 jaar fabrieksgarantie..

moet de winkel voor het nieuwe product een nieuwe bon aanmaken? (aangezien ik anders op het nieuwe product een half jaar minder garantie heb?)
Ze kunnen best een nieuwe bon maken, maar je garantieperiode loopt af op de de datum waarop die oorspronkelijk afliep (tenzij je een winkel treft die daar bij uitzondering anders over denkt).
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_72063000
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 07:58 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Ze kunnen best een nieuwe bon maken, maar je garantieperiode loopt af op de de datum waarop die oorspronkelijk afliep (tenzij je een winkel treft die daar bij uitzondering anders over denkt).
Wat moet je dan met die nieuwe bon? Ik zie geen toegevoegde waarde.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 08:11:07 #5
33954 ElisaB
pi_72063065
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 08:01 schreef snellejelle het volgende:
Wat moet je dan met die nieuwe bon? Ik zie geen toegevoegde waarde.
Dan is vastgelegd welk serienummer je hebt ingeleverd en welke je hebt meegekregen (mits van toepassing). Handig als eea volgende week weer kapot gaat
pi_72063080
Nee. Het is niet de bedoeling dat jij er voordeel aan hebt dat je product kapot ging (en dat heb je er sowieso al aan, want de kans dat een nieuw apparaat stuk gaat is klein). De termijn vanaf de oorspronkelijke aankoopdatum blijft dus gelden.
Ik heb hier nog wel eens verhitte discussies over gevoerd met klanten... Komen ze hun nieuwe strijkijzer ophalen (vervangen na een jaar en 10 maanden), willen ze weer 2 jaar garantie. Dacht 't niet
'En het is ook geen muggezifterij, het is muggeNzifterij.'
pi_72063300
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 08:12 schreef tuxepux het volgende:
Nee. Het is niet de bedoeling dat jij er voordeel aan hebt dat je product kapot ging (en dat heb je er sowieso al aan, want de kans dat een nieuw apparaat stuk gaat is klein). De termijn vanaf de oorspronkelijke aankoopdatum blijft dus gelden.
Ik heb hier nog wel eens verhitte discussies over gevoerd met klanten... Komen ze hun nieuwe strijkijzer ophalen (vervangen na een jaar en 10 maanden), willen ze weer 2 jaar garantie. Dacht 't niet
Je zou zeggen dat er op élk product garantie zou moeten zitten. Daar is het toch voor bedoeld?
Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen
pi_72063315
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 08:36 schreef Griebus het volgende:
Je zou zeggen dat er op élk product garantie zou moeten zitten. Daar is het toch voor bedoeld?
De bedoeling is dat je krijgt waar je voor betaald. Je betaald voor een product wat gegarandeert een bepaalde periode mee gaat. Als je een product tijdens de garantie omruilt dan betaal je niet opnieuw en heb je dus ook geen recht op een langere gegarandeerde werking.....
pi_72063355
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 08:39 schreef Croga het volgende:

[..]

De bedoeling is dat je krijgt waar je voor betaald. Je betaald voor een product wat gegarandeert een bepaalde periode mee gaat. Als je een product tijdens de garantie omruilt dan betaal je niet opnieuw en heb je dus ook geen recht op een langere gegarandeerde werking.....
Maar dus ingeval van 1) een kwaadwillende winkelier die een gereviseerde versie of 2) een maandagmorgenproduct-serie die te goeder trouw door de winkelier als goed wordt meegegeven, heb je dus als consument gewoon vette pech?
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 09:07:03 #10
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_72063661
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 08:43 schreef verita het volgende:

[..]

Maar dus ingeval van 1) een kwaadwillende winkelier die een gereviseerde versie of 2) een maandagmorgenproduct-serie die te goeder trouw door de winkelier als goed wordt meegegeven, heb je dus als consument gewoon vette pech?
Wat?
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 09:11:16 #11
33954 ElisaB
pi_72063715
quote:
Que
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 09:11:32 #12
107521 Furia
snoopy weer
pi_72063719
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 09:07 schreef eleusis het volgende:

[..]

Wat?
De eerste ging stuk, binnen de garantieperiode. Wie zegt dat de tweede (en dat kan idd best eens een opgeknapt exemplaar zijn dat eerder geretourneerd is) dat ook niet doet? En als je dat zelfs een paar keer hebt, dan zit je dus met een ding dat lang geen drie jaar oud is, maar geen garantie meer heeft. Ik zou het logisch vinden als je op ieder product die garantie kreeg; de winkelier hoeft immers niet elke paar jaar het product zonder reden terug te geven, dus dat je dan 40 jaar garantie hebt is sowieso onzin.
  Moderator vrijdag 21 augustus 2009 @ 09:28:49 #13
42184 crew  DaMart
pi_72063952
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 09:11 schreef Furia het volgende:

[..]

De eerste ging stuk, binnen de garantieperiode. Wie zegt dat de tweede (en dat kan idd best eens een opgeknapt exemplaar zijn dat eerder geretourneerd is) dat ook niet doet? En als je dat zelfs een paar keer hebt, dan zit je dus met een ding dat lang geen drie jaar oud is, maar geen garantie meer heeft. Ik zou het logisch vinden als je op ieder product die garantie kreeg; de winkelier hoeft immers niet elke paar jaar het product zonder reden terug te geven, dus dat je dan 40 jaar garantie hebt is sowieso onzin.
Bij garantie wordt jou een bepaalde periode van gebruiksgenot van het product gegarandeerd. De vervanging dient om dat waar te maken, mocht het product eerder kapot gaan.

Stel je koopt een product dat gemiddeld 4 jaar meegaat. Dan mag jij dus verwachten dat je er vier jaar plezier van hebt. Gaat na een jaar het product kapot, dan is het vervangende exemplaar bedoeld om die vier jaar vol te maken. Gaat het vervangende product na 2 jaar ook kapot, dan heb je (even kort door de bocht gezegd) nog steeds garantie, omdat je mocht verwachten dat het product langer dan 3 jaar meegaat.

Als je elke keer nieuwe garantie zou geven, dan betaal je dus voor een product dat 4 jaar mee kan gaan, maar door die opstapelende garantie, zou de ondernemer in dit voorbeeld na zeven jaar nog steeds (garantie)kosten moeten maken voor een product dat economisch gezien al jaren is afgeschreven.
pi_72064523
Je koopt vanaf de eerste keer als het waren de garantie. en daarna word die niet verlengt

Waar je wel op moet letten is het serienummer. die veranderd meestal, mits het op de bon vermeld staat!
pi_72065156
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 09:59 schreef raaavi het volgende:
Je koopt vanaf de eerste keer als het waren de garantie. en daarna word die niet verlengt

Waar je wel op moet letten is het serienummer. die veranderd meestal, mits het op de bon vermeld staat!
het betreft een simpele kassa bon zonder serienummer of wat dan ook..
overigens is het geruilde product een DOA (en mag de boel opnieuw gaan ruilen)
pi_72091635
quote:
Hoezo heb je pech? Je hebt toch nogsteeds de originele garantie dat je krijgt waar je voor betaald hebt?

Daarnaast is zeker een gereviseerde versie in dit geval niet meer dan logisch. Je hebt al een tijd van het product mogen genieten en kunt dus niet verwachten dat de vervanging spik splinter nieuw is. Dat was het product wat vervangen wordt namelijk ook niet.

Als jij geld betaald voor een product en dat product kent twee jaar garantie dan betaal je in feite voor het recht om dat product twee jaar lang zonder gebreken te kunnen gebruiken. Als dat product na 6 maanden de geest geeft heb je niet opnieuw recht op twee jaar lang gebruik maar rest je nog slechts anderhalf jaar. Je betaald niet bij, dus verandert je recht ook niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')