abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72045915
Hallo,

Afgelopen maandag heb ik een aanvraag gedaan via het programma van de belastingsdienst verzoek om voorlopige aanslag 2009.
Ik woon samen met mijn vriend en werk dit hele jaar al niet omdat ik ben gaan studeren. Ook heb ik geen bijbaan omdat ik zwanger ben en in oktober ons eerste kindje verwacht. Ik hoorde toevallig via via dat als je geen inkomen hebt je via je partner recht hebt op algemene heffingskorting. Ik de belastingsdienst gebeld en dat klopte, als je langer dan een half jaar met iemand samen woon kan je elkaar zien als fiscaal partners en heb ik recht op 2007 euro algemene heffingskorting in een jaar. Dit word maandelijks uitgekeerd. Nu krijg ik het met terugwerkende kracht van dit jaar dus is het een lekker centje voor als de baby er is!

Weet iemand hoe lang het duurt voordat ik dit geld voor het eerst ontvang?

* Ik wil geen gezeik krijgen van ga toch werken als de baby geboren is dan je handje op te houden, want werken is in mijn geval zeer nadelig! Want dan word ik gekort op kinderopvangtoeslag, bijdrage gemeente kinderopvang, huurtoeslag, kindgebondenbudget en op de algemene heffingskort en zou dus mooi gek zijn als ik een bijbaan zou nemen terwijl ik dan minder overhoud dan dat ik nu krijg.
pi_72046178
Zodra de belastingdienst je aanvraag verwerkt heeft, spreiden ze de teruggaaf over de resterende maanden van het jaar en keren ze uit. Wanneer precies, weet alleen de belastingdienst. Die zijn nooit erg vlot, tenzij ze zelf geld willen hebben.

Let wel: Deze teruggaaf kan je alleen krijgen als je een fiscale partner hebt die zelf wel belasting afdraagt.
pi_72047283
normaal gespoken wordt je aanvraag binnen 6 weken verwerkt.
pi_72048389
Ja mijn vriend werkt fulltime, dus die bedraagd voldoende belasting af!

Ik hoop dat ik het ong voor 28 okt. heb. Dat is mijn uitgerekende datum
  donderdag 20 augustus 2009 @ 19:09:17 #5
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_72049445
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 17:14 schreef Rosalien89 het volgende:
* Ik wil geen gezeik krijgen van ga toch werken als de baby geboren is dan je handje op te houden, want werken is in mijn geval zeer nadelig! Want dan word ik gekort op kinderopvangtoeslag, bijdrage gemeente kinderopvang, huurtoeslag, kindgebondenbudget en op de algemene heffingskort en zou dus mooi gek zijn als ik een bijbaan zou nemen terwijl ik dan minder overhoud dan dat ik nu krijg.
Alleen om dit stukje tekst ben ik het voor deze keer met DonJames eens dat ze de 'aanrechtsubsidie' per direct moeten afschaffen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_72049988
Das toch toch onzin? Waarom mogen al die mensen ( zie buitenlanders ) zoveel geld vangen van de regering en ik niet? Ik vind het ook onzin dat een vrouw alleen maar moet werken.. Ik persoonlijk vond het fijn dat mijn moeder vroeger thuis was, en ook heel logisch anders had ze niet aan kinderen moeten beginnen!

Maar even dat terzijde

Mijn vriend heeft 3295 euro loonheffing betaald afgelopen jaar en 1448 gekregen als arbeidskorting..

Dus neem aan dat dat genoeg is voor mijn algemene heffingskorting?
  donderdag 20 augustus 2009 @ 19:35:10 #7
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_72050367
Ik neem aan dat de betaalde loonheffing is na aftrek van de heffingskortingen? Zo ja, dan is dat voldoende om in aanmerking te komen voor de uitbetaling van de heffingskorting.

En het gaat er niet om dat je recht hebt op de 'aanrechtsubsidie' maar om de redenen die je aanvoert. Niet werken omdat je dan subsidies en kortingen misloopt. Daarom ben ik er ook niet op tegen dat mensen die wel kunnen werken maar niet willen werken gekort worden op toeslagen en kortingen.
pi_72053915
Sorry, heb daar niet veel verstand van.. dat is de loonheffing die op zijn jaarlopgave staat..

Ik werk al vanaf mijn 15e, dit is het eerste jaar dat ik niet werk.. maar ik vind het een groot verschol of 800 euro ( incl loon wat ik dan zou hebben ), of 1100 euro.
pi_72054121

Dit heb ik ff met printscreen gedaan uit het aanvraagprogramma.
pi_72054218
Maar je krijgt toch juist geen kinderopvangtoeslag als 1 van de 2 ouders thuis is? Die ontvang je toch juist als beide ouders werken? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
  donderdag 20 augustus 2009 @ 21:17:37 #11
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_72054405
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 21:04 schreef Rosalien89 het volgende:
Sorry, heb daar niet veel verstand van.. dat is de loonheffing die op zijn jaarlopgave staat..

Ik werk al vanaf mijn 15e, dit is het eerste jaar dat ik niet werk.. maar ik vind het een groot verschol of 800 euro ( incl loon wat ik dan zou hebben ), of 1100 euro.
Dat is dan de betaalde inkomstenbelasting. Dus betaalt je fiscaal partner voldoende belasting.

Of je werkt vanaf je 15e of 45e doet er toch niet toe. Het gaat mij erom dat je kiest voor je hand ophouden in plaats van voor jezelf te zorgen terwijl je dat (blijkbaar) best kan.
pi_72054457
Ik heb maar ff wat meer printscreens gemakat om het iets duidelijker te maken

Dit heb ik even gekopieerd uit het aanvraag programma( bij specificatie ). Dit is het loon van mijn vriend ( 20004 euro p.j. )

Dit staat er verder

En dit staat er bij mij.

Hopelijk bied dit meer duidelijkheid
  donderdag 20 augustus 2009 @ 21:22:27 #13
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_72054571
Nah, dan is het toch duidelijk: je hebt maar recht op 1.874 euro aan heffingskorting.
pi_72054589
@ stiemie: Ik studeer nog, dan krijg je wel kinderopvangtoeslag daarom krijg ik ook een gedeelte van de gemeente want normaal heb je recht op werkgeversdeel.

@Manatwork: Ik kan wel werken, maar moet mijn kind dan nog meer naar het kinderdagverblijf doen en dat doe ik mijn kind niet aan,, Maargoed ieder zijn eigen keuzes.
pi_72054682
Ja, alleen krijg ik volgend jaar wel meer aangezien er dan een kind in beeld is

Maar ik ben zo bang dat ik moet terug betalen, omdat mijn vriend in mijn ogen weinig belasting verdiend. Want dit stond er op de site van de belastingsdienst.

Voorbeeld

U bent geboren vóór 1 januari 1972 en uw loon is ¤ 4.000. De belasting hierover is ¤ 1.340. De algemene heffingskorting is ¤ 2.007 en de arbeidskorting ¤ 70. Totaal ¤ 2.077. Het verschil tussen uw berekende belasting en uw heffingskortingen is ¤ 2.077 min ¤ 1.340 = ¤ 737. Uw fiscale partner heeft een inkomen van ¤ 35.000. Zijn belasting hierover is ¤ 13.180. Zijn algemene heffingskorting is ¤ 2.007 en de arbeidskorting ¤ 1.504. Totaal ¤ 3.511. De verschuldigde belasting van uw fiscale partner is ¤ 13.180 min ¤ 3.511 = ¤ 9.669. Omdat uw fiscale partner meer belasting verschuldigd is dan ¤ 737, betalen wij u ¤ 737 aan heffingskorting uit. Omdat u geboren bent vóór 1 januari 1972 wordt de uitbetaling van de algemene heffingskorting niet afgebouwd.

Ben echt een leek in dit soort dingen

Want het leek mij dat als hij bijna 3300 euro aan belasting ( loonheffing )betaald. Je moet de zijn algemene heffingskorting bij de arbeidskorting optellen, en dat weer van zijn loonheffing ( belasting ) afhalen. Dan hou je niks over.. Of ben ik nou dom.. zal wel
  donderdag 20 augustus 2009 @ 21:26:25 #16
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_72054706
Inderdaad, ieder zijn eigen keuze.
Maar dat wil niet zeggen dat ik onder die voorwaarden tegen de 'aanrechtsubsidie' ben.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 21:27:32 #17
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_72054751
Je krijgt nooit meer heffingskorting dan je fiscaal partner aan belasting betaalt.
Betaalt hij maar 100 euro belasting, krijg jij maar 100 euro heffingskorting. It's so simple.
pi_72055397
ohhh oke

Dus bij deze laatste

staat dat hij 3370 belasting heeft moeten betalen

Dus ik krijg nooit meer dan 3370? Wat ik dus krijg is die 1874 zonder dat ik hoef terug te betalen omdat mijn vriend te weinig belasting heeft af gedraagd
  donderdag 20 augustus 2009 @ 22:00:10 #19
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_72055968
En je krijgt nooit meer dan de algemene heffingskorting. Al betaalt je fiscaal partner 100.000 euro aan belasting. Jij krijgt nooit meer dan de (ongeveer) 2.000 euro.

Blijkbaar heeft je vriend geen aftrekposten want zijn te betalen belasting is gelijk aan de ingehouden loonheffing.

En nu snap ik de 1.874 euro ook wel in plaats van de 2.007 euro. De 'aanrechtsubsidie' wordt namelijk als stapsgewijze afgebouwd. De fiscaal partner heeft al geen recht meer op het volledige bedrag.
pi_72062654
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 22:00 schreef ManAtWork het volgende:
En je krijgt nooit meer dan de algemene heffingskorting. Al betaalt je fiscaal partner 100.000 euro aan belasting. Jij krijgt nooit meer dan de (ongeveer) 2.000 euro.

Blijkbaar heeft je vriend geen aftrekposten want zijn te betalen belasting is gelijk aan de ingehouden loonheffing.

En nu snap ik de 1.874 euro ook wel in plaats van de 2.007 euro. De 'aanrechtsubsidie' wordt namelijk als stapsgewijze afgebouwd. De fiscaal partner heeft al geen recht meer op het volledige bedrag.
Klopt:

http://www.belastingdiens(...)deringen2009-10.html

Alhoewel dat weer van je leeftijd afhangt... (Hoezo geen leeftijdsdiscriminatie in Nederland?)
pi_72068528
Ja ik vind het ook belachelijk, mijn moeder komt uit '69 en die wordt niet afgebouwd!

Maar aankomende 6 jaar worden we niet verder meer afgebouwd, begint pas weer als ons kindje 6 is! En dat vind ik ook goed

Nu maar hopen dat de bd netjes voor 28 oktober centjes naar mij overmaakt hahah.. kan het goed gebruiken ( alles is al wel klaar daar niet van, maar we hebben een neiuwe bank nodig,, hebben alleen maar een 2 zits :S )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')