Hallo,
Ik ben een meisje van 18 jaar en ik heb een probleem met een behandeling die m'n arts me wil opleggen.
Vooraf een klein stukje achtergrondinformatie:
Oktober 2007. Ik word opgenomen in het ziekenhuis voor buikpijn. Vervolgens werd daar niets gedaan aan het probleem, geen onderzoeken, niks, alleen gesprekken met een psycholoog. Nu heb ik geen psychische problemen, ik ben vrij optimistisch en heb geen nare dingen meegemaakt waar ik erg mee zit of zo. Dat concludeerde de psycholoog ook, waarna de arts in het ziekenhuis een second opinion wilde van een andere psycholoog. Dat was iemand die me probeerde aan te praten dat ik een verkrachting meegemaakt heb (ik ben nooit met een vinger aangeraakt wat dat betreft) en dat ik erg depressief was omdat ik slechte cijfers haal op school (stond cum laude?) en omdat ik geen vrienden had (ik heb er genoeg). Ook al ontkende ik dat allemaal en sprak ik gewoon de waarheid die hierboven tussen haakjes staat, ze bleef bij haar eigen verhaal (

).
Met Sinterklaas werd ik teruggestuurd naar een ander ziekenhuis waar ik in eerste instantie weer voor psychische problemen opgenomen zou moeten worden, maar na het gesprek met de kinderarts daar ben ik gewoon weggegaan. Ik had er schoon genoeg van, na enkele maanden zonder onderzoeken voor m'n daadwerkelijke klachten in het ziekenhuis gelegen te hebben. Ik kreeg het idee dat ik alleen maar psychische klachten zou kríjgen als ik daar zou blijven en die onzin aangepraat zou krijgen.
Enfin, geen last meer van gehad tot gisteren. Ik ben inmiddels in een ander ziekenhuis voor m'n buikpijn onder behandeling, maar omdat ik een lastig geval blijk (lichanelijk dus!) werd ik doorgestuurd naar de koningin der mdl-artsen. Na meer dan een uur met een dildo in m'n reet gelegen te hebben om een echo van de binnenkant te maken, ging ik vol goede moed naar binnen voor de uitslag. Blijkt dat dat mens samenwerkt met die lullo van het eerste ziekenhuis die ervan overtuigd was dat het in m'n hoofd zat. In plaats van de uitslag kreeg ik dus vrolijk weer van alles aangepraat wat me door de tweede psych ook al aangepraat was (zie hierboven). Ze wist dus van m'n verblijf in het andere ziekenhuis en wat er daar gedaan en gezegd was.
Toen wilde ze me wegen en ik heb ondergewicht (oké, msischien niet ideaal maar ik ben altijd al ondergewicht gehad en geen last van (bloedwaardes en orgaanfuncties zijn verder prima), ik eet goed, geen angst voor of zo maar ik hoef ook niet zo nodig aan te komen van mezelf. Ik vind het prima zo, ik eet gewoon lekker waar ik zin in heb en zolang ik niet afval vind ik het best. Maar nu zegt zij dat m'n "psychische klachten" allemaal veroorzaakt worden door anorexia nervosa. Echt wtf?!? Dat zei ik ook. Haar reactie: "Ja, het zit al zo diep in je geworsteld dat je hier niet alleen meer uit gaat komen. Je bent er nu al 2 jaar mee bezig en je zit nog steeds hetzelfde, nog steeds heb je geen vrienden, nog steeds zoek je medische aandacht en nog steeds heb je ondergewicht. Voor mij is het duidelijk genoeg dat dit anorexia nervosa is en ik denk dat het komt omdat je verkracht bent. Dit gaat niet goed komen zo, ik wil dat je met spoed naar een internist gaat en zeer regelmatig alles gecontroleerd wordt en dat je opgenomen wordt voor langere tijd."
Nu heb ik daar absolúút geen zin in, ik wil gewoon lekker m'n leventje verder lijden, en ik voel hem aankomen dat ik dadelijk echt problemen krijg op deze manier. Ik wil deze behandeling dus weigeren. Kan dit? Hoe sterk sta ik als ik zeg dat ik dat niet wil? Dat mens gisteren zei dat ze het wel ging doen, ook al zei ik dat ik dat niet wilde. Maar als puntje bij paaltje komt, kan ik me dan gewoon omdraaien en weglopen? Of kunnen ze me met een rechterlijke macht dwingen in zo'n geval? Het gaat me niet alleen om de opname in een kliniek, maar ook de regelmatige gesprekken bij internist en dietist. Ik red mezelf prima, zolang alle waardes en functies goed zijn en ik goed eet zie ik geen probleem.
En dan 2; stel dat ik inderdaad wegloop - ben ik dan ook m'n 'goede' mdl-arts kwijt die m'n probleem wel serieus neemt? Daar wil ik namelijk niet weg. En ik wil ook niet weer op zoek naar een andere.
Ik hoop dat iemand wat licht hierop kan werpen, want ik maak me best wel druk nu. Door die drupkut in het eerste ziekenhuis, wordt gewoon heel mn jeugd verpest.