Spijkerbroek en All-Stars aan, rugzak om, ja, ik was klaar om op pad te gaan naar het Extrema Solar Festival aan de Maasplassen in Roermond. Na een treinreis van anderhalf uur van Utrecht naar Roermond ging ik op zoek naar de pendelbus naar het festivalterrein. Gelukkig was de bus erg makkelijk te vinden en de festivalgangers waren duidelijk herkenbaar.
Wat gelijk opviel was dat Solar veel verschillende mensen aantrekt; van meisjes waarvan je je afvaagt of ze al alleen buiten mogen komen tot zonnebankbruine veertigers, van die-hard-festivalgangers met rugzakken en kisten tot dames met handtasjes op torenhoge hakken.
Na een zitplaats te hebben gevonden in de bus, zat de stemming er al aardig in. De muziek schalt uit de boxen, de chauffeur babbelt wat met de mensen en na een kort ritje van zo’n vijf minuten draaien we de parkeerplaats van het festivalterrein op.
Nadat mijn tas, portemonnee en zakken doorzocht waren, kreeg ik mijn fluorescerend roze bandje om en kon ik vast het terrein verkennen in afwachting van de fotograaf.
Ik was nog geen tien minuten binnen, of een bijzonder vrolijke jongeman in een oranje badjas stormde op me af om me te knuffelen. Beter kan een festival niet beginnen toch?
Het terrein was ontzettend leuk en kleurrijk aangekleed, en ik kwam haast ogen en oren tekort om alles in me op te nemen.
Rond een uur of 12 kwam ik terecht bij de Live Stage waar op dat moment D-funktional bezig was met hun optreden. De Limburgers hadden er duidelijk zin in en gaven een spetterende show weg. Doordat de geluidsmannen wel erg enthousiast met de knoppen waren geweest, waren de solo’s van Jack niet altijd even goed te horen boven de bassen uit, maar desalniettemin klonk het geheel erg goed.
Na dit optreden begon mijn blaas toch enigszins te protesteren en werd het tijd om eens te kijken hoe het met de toiletfaciliteiten gesteld was. Helaas heeft de organisatie voor Dixi’s gekozen, waardoor er precies te zien was wat mijn voorganger er uitgespookt had, om over de stank nog maar te zwijgen
Na de sanitaire stop is het tijd om naar een volgend optreden te gaan kijken, maar de keuze is moeilijk. Uit de ene tent hoor ik Marianne Rosenberg haar Ich bin wie du vertolken, terwijl van de andere kant keiharde techno op mijn trommelvliezen inbeukt. Waar je ook kijkt, er staan mensen te dansen en te springen. Het ietwat tegenvallende weer lijkt geen van de bezoekers te deren, op het meer dobberen zelfs twee heren in een rubberbootje voorbij en de schaars geklede dames zijn haast niet te missen. Al rondlopend kom ik terecht bij La Fuente die een verrassend goede set staat weg te geven. Ik had nog nooit van hem gehoord, maar ik heb het vermoeden dat ik de 23-jarige DJ nog weleens ga horen en zien.
Op de Live Stage had D-Funktional inmiddels plaatsgemaakt voor de Belgische band Yamundo. Zangeres Yaso Romere Femandes komt over als een lief meisje, dat in haar polkadot-jurkje totaal niet op haar plaats is tussen de stoere mannen van de band. Zogauw ze haar mond opentrekt is het me ineens duidelijk, deze vrouw staat haar mannetje wel! De jazzy sound van de Belgen ligt erg lekker in het gehoor en algauw staan er aardig wat mensen te swingen voor het podium. Het is duidelijk dat de muzikanten met veel plezier staan te spelen. Tussen de Franse, Spaanse en Engelse teksten door knallen de solo’s van het podium. De stijl van deze band is niet makkelijk samen te vatten, ik hoor jazz, pop en flamenco’s, maar één ding is duidelijk: dit klinkt fantastisch! Na een welverdiend applaus roept Femandes dan ook: “Yes! Gillende wijven, altijd goe! Dat kennen wij in België niet!”
Dan is het de beurt aan Giovanca. Ik heb deze zangeres al een aantal keren live mogen bewonderen en was erg benieuwd of ze mijn verwachtingen ook dit maal waar kon maken. De zangeres, die er als altijd fantastisch uitziet, neemt het publiek mee op een gratis vakantie naar de Cariben. Wie stil kan blijven staan op deze muziek, moet echt koelwater door zijn aderen hebben stromen. Ze weet het publiek (“Ook de stoere mannen”) zover te krijgen dat ze haast allemaal met hun billen staan te schudden. Ja, deze dame weet hoe je een feestje bouwt! Nadat Giovanca ons allemaal op het hart gedrukt heeft dat we vooral heel Caribisch moeten kijken bij het dansen, zit de dag voor deze reporter erop.
Ik heb een topdag gehad en ontzettend genoten van de muziek en de sfeer, dus heb je zin in een feestje? Zorg dan dat je kaartjes krijgt voor Extrema Solar 2010!
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!