Bronquote:De politie in Tanzania heeft onlangs acht dorpen van de Masai-stam volledig verbrand en de bewoners met geweld verdreven. Ruim drieduizend mensen raakten dakloos en 50.000 stuks vee zijn verjaagd of gedood. Dat stelde vandaag ontwikkelingsorganisatie Cordaid, die aandacht vraagt voor het lot van de nomadische bevolkingsgroep.
Volgens Cordaid zijn 20.000 Masai niet meer welkom in het beschermde natuurgebied Ngorogoro in het noordwesten van het Afrikaanse land. Die nomadische groep is daardoor afhankelijk geworden van noodhulp, aldus Cordaid.
Tussen Masai en lokale boeren bestonden spanningen over het gebruik van het land, waarbij de overheid partij koos voor de boeren. Veel inwoners van Tanzania beschouwen de levenswijze van de Masai als ouderwets, ook al zorgt de stam onder meer voor veel inkomsten uit toerisme.
Neem aan dat dit in opdracht van de regering is gedaan?quote:De politie in Tanzania heeft onlangs acht dorpen van de Masai-stam volledig verbrand en de bewoners met geweld verdreven. Ruim drieduizend mensen raakten dakloos en 50.000 stuks vee zijn verjaagd of gedood.
dus een ouderwetse levenswijze geeft je het recht om mensen te verjagen? Verjagen waarheen dan?quote:Veel inwoners van Tanzania beschouwen de levenswijze van de Masai als ouderwets, ook al zorgt de stam onder meer voor veel inkomsten uit toerisme
Hier moest ik dus ook even aan denkenquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 14:50 schreef zwaaibaai het volgende:
Beetje dom van de regering van Tanzania is het wel. De Masai lokt veel toeristen en brengt daardoor veel geld in het laatje. Natuurgebieden brengen ook veel geld op, maar waarom ze de Masai verjagen is mij tot nu toe een raadsel.
Of krijgen we weer een nieuwe Rwanda?
Dat is in deze wellicht de oorzaak van al het gezeik... cultuur enzo..quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 15:15 schreef deedeetee het volgende:
Belachelijk om dit te doen deze mensen horen toch óók bij de natuur ?
En stinken dat die hutten doenquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 16:08 schreef Ps2K het volgende:
Ja die huizen van riet en gedroogde stront fikken wel goed idd
Vergeet Congo niet en de Centraal-Afrikaanse Republiek etc etc.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 16:06 schreef Frutsel het volgende:
Ah..Tanzania...die misten we nog in het rijtje.. Ethiopie... Eritrea... Somalie... Zimbabwe... Sudan... Ruanda.. Tsjaad... Nigeria....en volgens mij mis ik er nog een paar![]()
Zal me benieuwen of dit idd op lange termijn een aanslag wordt op het toerisme daar
waarschijnlijk dacht de maaisaai het zelfde over je zusquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 17:45 schreef deedeetee het volgende:
[..]
En stinken dat die hutten doen![]()
Mijn zus zat 'ns in de bus naast een Masai en dat was ook goed te ruiken vertelde ze
Welnee die mensen hebben zo zo gauw last van een vreemd luchtje.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 19:20 schreef alsem het volgende:
[..]
waarschijnlijk dacht de maaisaai het zelfde over je zus
is geen nieuws, dit is al aan de gang sinds de dekolonisatie van Oost Afrika.quote:
En het in- en intrieste is dat dit niet alleen geldt voor Tanzania, maar ook voor bijvoorbeeld Kenia. Daar gebeurt hetzelfde met de natuurgebieden, alleen hebben ze volgens mij geen Masai stammen ( toch? ).quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 20:52 schreef alsem het volgende:
[..]
is geen nieuws, dit is al aan de gang sinds de dekolonisatie van Oost Afrika.
Je hebt daar meer dan 40 stammen, allemaal met hun eigen cultuur en taal, de maasaai is daar een van.
Bijna al die stammen leefden door te jagen, dus toen de stammen groter werden na de komst van de blanken raakte het voedsel op en trokken de mensen naar de sloppenwijken van grote steden; ze hebben geen toekomst op het platteland en ook niet in de stad, daar zijn er nu miljoenen van. Zij leven van zeer weinig middelen en in een omstandigheid die wij als ondraagbaar zien.
Een aantal daarvan hebben wel een baan, dit zien wij als de beschaafde afrikaan.
De maasaai deed het anders, zij hadden respect voor de natuur, ze zijn veehoeders, dus hoeven ook geen wild te doden. Zeer zelden maakt een maasaai een wild dier dood, het hoort bijvoorbeeld bij het proces van volwassen worden, hierbij vallen ongeveer net zoveel doden aan de kant van de dieren als aan de kant van de mensen omdat ze een leeuw moeten vangen met een speer.
Na de komst van de blanken en het vertrek ervan was er een zogenaamde economie door ons achtergelaten, dit geeft de macht aan de mensen die geld hebben.
De territoria van bijna alle stammen op de maasaai na zijn compleet uitgestorven vanwege de jacht, die van de maaisaai, die het grootste territorium heeft zit vol leven en natuur.
De toeristen (anders gezegd: het geld wat er binnenkomt), komen veelal voor de natuur, en dat bevindt zich in de parken van de maasaai.
Wat er in het bericht verteld wordt is dat andere stammen de maaisaai nu aan het verdelgen zijn om het gebied voor toeristen te exploiteren, zoals rijke arabieren die met hun helikopter komen en zomaar wat wild afschieten en de karkassen zonder hoofd achterlaten.
dus, wil je de olifant, neushoorn, leeuw, luipaard of buffel nog eens in het wild zien voordat ze uitgestorven zijn, dan moet je snel wezen. Vanaf nu worden ze gefokt in dierentuinen om in de "natuurparken" losgelaten te worden om vervolgens afgeschoten te worden door arabische toeristen, want ja, die betalen nou eenmaal wat meer en wonen dichterbij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |