abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71971839
De meeste doden in Afghanistan vallen door dat voertuigen op bermbommen rijden.
Is het niet mogelijk om voertuigen uit te rusten met een detectie-systeem waardoor er minder doden vallen?
Of anders vooraan de stoet 1 voertuig inrichten speciaal op de detectie en het onschadelijk maken? Of is de technologie nog niet zo ver?
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 18 augustus 2009 @ 08:41:33 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_71971869
Kunnen ze de kutusers van Fok! er niet voor of naast laten lopen??
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 08:45:40 #3
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_71971914
Dan moet je dus overal waar je rijdt, over de hele breedte van de weg, de bodem afspeuren naar een stuk metaal. Is niet echt haalbaar denk ik.
Stop the world, I want to get out.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 18 augustus 2009 @ 08:51:26 #4
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_71971974
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 08:45 schreef Lkw het volgende:
Dan moet je dus overal waar je rijdt, over de hele breedte van de weg, de bodem afspeuren naar een stuk metaal. Is niet echt haalbaar denk ik.
Daarbij kunnen die dingen ook van plastic zijn, dus heb je niks meer aan je metaalscanners.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 08:58:58 #5
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_71972063
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 08:51 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Daarbij kunnen die dingen ook van plastic zijn, dus heb je niks meer aan je metaalscanners.
Dat ook nog eens ja, had ik me niet eens gerealiseerd. Het is dus inderdaad niet te doen.
pi_71972067
Bushmaster...
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 09:03:03 #7
264516 Waldkorn
Daar zit wat in
pi_71972101
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 08:41 schreef Netsplitter het volgende:
Kunnen ze de kutusers van Fok! er niet voor of naast laten lopen??
Gaarne
stom
pi_71972217
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 08:51 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Je zal toch altijd iets van een metale component nodig hebben al is het maar voor de ontsteking?
En een onbemand op afstand bestuurbaar voertuig vooruit laten rijden. Of zo'n hippe robot .

When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
pi_71972226
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 08:38 schreef Winner_Taco het volgende:
De meeste doden in Afghanistan vallen door dat voertuigen op bermbommen rijden.
Is het niet mogelijk om voertuigen uit te rusten met een detectie-systeem waardoor er minder doden vallen?
Of anders vooraan de stoet 1 voertuig inrichten speciaal op de detectie en het onschadelijk maken? Of is de technologie nog niet zo ver?
Er zijn ook voertuigen uitgerust met sensoren en signaalblokkering voor het geval de ontsteking via een mobiele telefoon gaat. Maar dan nog, de Taliban blijkt zeer inventief het zal dus altijd een kat-en-muis spel blijven.
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 09:15:34 #10
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_71972281
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 09:11 schreef Winner_Taco het volgende:

[..]

Je zal toch altijd iets van een metale component nodig hebben al is het maar voor de ontsteking?
En een onbemand op afstand bestuurbaar voertuig vooruit laten rijden. Of zo'n hippe robot .

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ja, maar wat heeft het voor zin. Die Taliban zitten een stukje verder in de bosjes te wachten tot ze de bom tot ontploffing kunnen brengen. Die wachten gewoon tot dat hi-tec onbemande ding voorbij is en drukken op de knop als de eerste manschappen boven de bom rijden.
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 09:20:31 #11
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_71972357
Gewoon weer een paar van deze dingen uit het museum halen en oppoetsen!

Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 18 augustus 2009 @ 09:21:21 #12
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_71972368
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 09:20 schreef SicSicSics het volgende:

[ afbeelding ]
Dan moet je dus 3 van die dingen naast elkaar laten rijden anders heb je er nog niks aan.
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 09:22:13 #13
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_71972388
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 09:21 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Dan moet je dus 3 van die dingen naast elkaar laten rijden anders heb je er nog niks aan.
Dan doe je dat toch?

Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_71972566
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 09:15 schreef Lkw het volgende:

[..]

Ja, maar wat heeft het voor zin. Die Taliban zitten een stukje verder in de bosjes te wachten tot ze de bom tot ontploffing kunnen brengen. Die wachten gewoon tot dat hi-tec onbemande ding voorbij is en drukken op de knop als de eerste manschappen boven de bom rijden.
Volgens de genist die ik ken, gebruiken ze die apparatuur niet omdat Talbina de bommen laten reageren op de frequenties van die dingen. Immers, vrijwel dagelijks wordt zo'n bom onschadelijk gemaakt, toch raar dat de taliban nooit dat die opruimers opblazen.

vinden en opruimen bermbommen is mannetjeswerk.
pi_71972579
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 09:20 schreef SicSicSics het volgende:

[ afbeelding ]
ghehehehe, en dan compleet de lucht ingeblazen worden omdat je ipv een simpele anti-tank mijn, een flinke vliegtuigbom vlegelt.
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 09:49:06 #16
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_71972877
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 09:31 schreef Prosac het volgende:

[..]

Volgens de genist die ik ken, gebruiken ze die apparatuur niet omdat Talbina de bommen laten reageren op de frequenties van die dingen. Immers, vrijwel dagelijks wordt zo'n bom onschadelijk gemaakt, toch raar dat de taliban nooit dat die opruimers opblazen.

vinden en opruimen bermbommen is mannetjeswerk.
Waarschijnlijk heb je 2 soorten bermbommen. Op afstand bedienbare en exemplaren die reageren op drukveranderingen. De bommen die onschadelijk kunnen worden gemaakt, zijn over het algmeen van het tweede type lijkt me. Of ze moeten het signaal van de Taliban weten en kunnen storen.
pi_71973010
Zitten hier geen genisten? Anders moet ik uit mijn herinnering van gesprekken met die man gaan putten (leuke verhalen altijd, dat wel) en ik weet niet of ik alles dan goed ga vertellen.

Volgens mij hebben ze wel signaalstoorders, maar hebben die ook niet altijd zin, omdat de bommen kunnen ontploffen wanneer het signaal onderbroken wordt. Bovendien loop je het risico dat er vervolgens midden in je konvooi die bom ontploft die je nog niet gevonden had.. of bommen die toch met een draadje verbonden zijn.
Zoals hij het altijd vertelde, was het altijd puur vinden van bommen op het oog (weg scannen en hopen dat men eventuele veranderingen ten opzichte van eerder herkent) en onschadelijk maken met de hand.

Hij heeft nog altijd een 100% score
Hoewel hij nog 1 tour moet, mag dit keer kiezen en twijfelt tussen Afrika en nog maar een keer Afghanistan. Dat laatste zou hij dan doen voor "de jongens" (chronisch gebrek aan explosieven opruimers, hij is al vaker dan gemiddeld heen geweest) en Afrika voor zijn vrouw (minder angst).
Daarna wou hij eruit stappen en bij de EOD gaan.
pi_71973163
quote:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Er is vast een reden dat dat anders wordt gedaan. En is het ook niet zo dat bermbommen vaak worden ontstoken door menselijk handelen, op een grote afstand? Dan kan die robot er leuk langsrijden, maar dan wachten ze wel even tot er wel een bemand voertuig naast staat.
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
pi_71973182
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 09:49 schreef Lkw het volgende:

[..]

Waarschijnlijk heb je 2 soorten bermbommen. Op afstand bedienbare en exemplaren die reageren op drukveranderingen. De bommen die onschadelijk kunnen worden gemaakt, zijn over het algmeen van het tweede type lijkt me. Of ze moeten het signaal van de Taliban weten en kunnen storen.
Tenzij het signaal (deels) bedraad is?
pi_71973272
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 10:03 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Er is vast een reden dat dat anders wordt gedaan. En is het ook niet zo dat bermbommen vaak worden ontstoken door menselijk handelen, op een grote afstand? Dan kan die robot er leuk langsrijden, maar dan wachten ze wel even tot er wel een bemand voertuig naast staat.
Dat lijkt me niet dat ze zo werken nee. Anders zou men niet op deze manier de bommen proberen op te sporen:

Als er daar een bom zou liggen waren die 3 mannen die aan het zoeken zijn anders ook op slag dood.
pi_71974181
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 10:09 schreef Winner_Taco het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet dat ze zo werken nee. Anders zou men niet op deze manier de bommen proberen op te sporen:

[ afbeelding ]

Als er daar een bom zou liggen waren die 3 mannen die aan het zoeken zijn anders ook op slag dood.
Ze zoeken ook echt in de berm in dit geval... . Volgens mij zoeken zij naar 'gewone' landmijnen.
pi_71974474
Even een stukje uit een boekje dat ik hier heb liggen:

"Na de oorlog vertelde generaal Eisenhower aan Sovjet-maarschalk Zjoekov dat in Normandië veel tijd verloren is gegaan met het zoeken naar mijnen. Zjoekov vertelde dat het Rode Leger een veel eenvoudiger oplossing had. Werden er mijnen vermoed, dan joeg men een groep infanteristen van een strafbataljon over het land"

Dat geen oplossing dan ?
The Pope? How many divisions has he got?
pi_71974668
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 10:53 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Ze zoeken ook echt in de berm in dit geval... . Volgens mij zoeken zij naar 'gewone' landmijnen.
Bermbom
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Een bermbom is een met eenvoudige middelen gemaakt explosief dat langs een weg wordt geplaatst met het doel aan passerende voertuigen en hun inzittenden grote schade toe te brengen. Militaire operaties in Irak en Afghanistan, waaronder de Task Force Uruzgan, hebben verschillende malen te maken gehad met bermbommen. Ook in andere oorlogssituaties, zoals in Libanon en Sri Lanka, is van bermbommen gebruik gemaakt.

Het is een misvatting dat bermbommen altijd in de berm worden geplaatst. Meestal worden de bommen in of naast de weg begraven (zodat ze niet zichtbaar zijn), maar ze worden ook wel ergens anders verstopt (bijvoorbeeld in een langs een weg geplaatst voertuig). Een bermbom kan vanaf een veilige afstand tot ontploffing worden gebracht.

Het leger spreekt in eigen gelederen niet van bermbommen, maar van IED, wat staat voor 'improvised explosive device'. Alleen naar buiten toe (richting de media) spreekt men van 'bermbom'.

http://www.trouw.nl/nieuw(...)ing_Afghanistan.html

Het artikel waar de foto van afkomstig is
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 12:47:13 #24
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_71976963
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 11:06 schreef J.Stalin het volgende:
Even een stukje uit een boekje dat ik hier heb liggen:

"Na de oorlog vertelde generaal Eisenhower aan Sovjet-maarschalk Zjoekov dat in Normandië veel tijd verloren is gegaan met het zoeken naar mijnen. Zjoekov vertelde dat het Rode Leger een veel eenvoudiger oplossing had. Werden er mijnen vermoed, dan joeg men een groep infanteristen van een strafbataljon over het land"

Dat geen oplossing dan ?
Daar hebben we ook echt de manschappen voor Bovendien zijn de kosten per soldaat ook veel te hoog om dat te verantwoorden.

Nog afgezien van het morele bezwaar natuurlijk
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
  FOK!fotograaf dinsdag 18 augustus 2009 @ 13:49:28 #25
145146 Andyy
pi_71978516
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 10:53 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Niet echt, in Aghanistan lopen ze ook met metaaldetectoren rond. en bermbommen is een Nederlandse term, het heet gewoon IED en kunnen overal liggen, zelfs dode dieren naast de weg.

en met de meest simpele dingen maken ze daar bommen, kunstmest in een emmer, fietsband, wat batterijen, draad en 2 zaagjes
pi_71978703
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 13:49 schreef Andyy het volgende:

[..]

Niet echt, in Aghanistan lopen ze ook met metaaldetectoren rond. en bermbommen is een Nederlandse term, het heet gewoon IED en kunnen overal liggen, zelfs dode dieren naast de weg.

en met de meest simpele dingen maken ze daar bommen, kunstmest in een emmer, fietsband, wat batterijen, draad en 2 zaagjes
Ik ben overtuigd, door meerdere reacties. Had me nog nooit heel erg in het onderwerp verdiept, maar als het begraven wordt in of bij het wegdek is het voor mij gewoon een mijn. Ok, het verwerken in een kadaver gaat dan wel iets verder en is eigenlijk gewoon een boobytrap...
  woensdag 19 augustus 2009 @ 07:37:59 #27
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_72000632
quote:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Gemiddelde robotje gaat niet harder dan 10km/h, lekker als je 300 km af mag leggen. Bovendien ben je met de snelheid een behoorlijke sitting duck.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 12:07:59 #28
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_72006134
dingen worden overal ingestopt.

Holle bakstenen, terug in muur gemetseld, lijken, Dieren, auto's, telefoonpalen, muurtjes, waterpijpen, bedenk het of ze gebruiken het. Er wordt gedacht dat die dingen enkel in een weg of pad begraven worden.. of nog leuker in de "berm"
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  FOK!fotograaf woensdag 19 augustus 2009 @ 13:05:58 #29
145146 Andyy
pi_72007657
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 13:56 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Ik ben overtuigd, door meerdere reacties. Had me nog nooit heel erg in het onderwerp verdiept, maar als het begraven wordt in of bij het wegdek is het voor mij gewoon een mijn. Ok, het verwerken in een kadaver gaat dan wel iets verder en is eigenlijk gewoon een boobytrap...
IED= IMPROVISED explosive device.
Wat is er niet geïmproviseerd aan een paar niet ontplofte explosieven of een zelfgemaakte explosief dat in de wegdek ligt begraven?
bermbom is gewoon de (incorrecte) mediaterm.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')