abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 17 augustus 2009 @ 23:59:10 #1
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_71968145
Anderhalve week geleden kreeg ik de briljante ingeving om in belachelijke warmte (35graden) mijn gezin door Venetië naar het Piazzo San Marco te slepen. Lopend, wel te verstaan, aangezien de tickets voor de waterbus schrikbarend duur waren, en de gondels... tja, dat durfden we niet eens te vragen.

1. De plek waar iedereen zo ongeveer Venetië binnenkomt, of je nou met de bus, de auto of de trein arriveert. Voor degenen die hier al eens geweest zijn: links aan de overkant ligt het station, achter je zijn de parkeergarages en het busstation. aan de andere kant van de brug boven ons hooft vertrekken de waterbussen.

2. Ietsje verderop liggen de watertaxis. Hele mooie boten meestal, maar we gingen dus wandelend.

3. Venetië is een plaats waarvan ik hier en daar Disney verdenk dat ze het bedacht en gebouwd hebben. Op sommige plaatsen is het echt sprookjesachtig mooi.

4. Prachtig, toch? Die boot is van de Carabinieri trouwens, die evenals de ambulance en de brandweer hier met snelle klassieke boten rondvaren. Dat wil zeggen: ze zien er snel uit, maar ik heb er niet één hard zien varen.

5. Maar als je Venetië wat verder in loopt dan valt je op dat niet alles even pittoresk mooi is. In de verte begint de verf al aardig te verslijten.

6. En eenmaal in de oude stad, waar de kanaaltjes extreem smal worden, en maar weinig licht op de grond komt zie je pas goed het probleem van Venetië: de stad verliest inwoners, dus kapitaal, en dus wordt het onderhoud steeds minder, alhoewel dat ook weer zijn charme heeft.

7. Maar zelfs dan kun je nog steeds mooie doorkijkjes vinden. Zoals deze kerktoren.

8. Inmiddels zijn we dus wel de weg kwijt. En we zitten in een buurt waar je ook niet even de weg vraagt: het is het heetst van de dag, iedere weldenkende Italiaan zit binnen in de schaduw, en toeristen zijn nergens te bekennen...

9. Misschien door dit poortje?

10. Gelukkig... een soort van wegwijzer. Probleem in Venetië: wijst deze pijl nou naar links de volgende steeg in, of wijst de pijl naar de steeg waar we naar toe lopen? Dat is de reden dat we fout liepen: er zit geen systeem in, je volgt maar gewoon globaal de pijlen, in de hoop dat je ergens goed uitkomt. Maar we gaan dus naar de Rialto-bug, en Piazzo San Marco.

(Wordt vervolgd)
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 00:23:22 #2
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_71968652
11. We zitten toch wel wat van de gangbare route, want we zijn al weer even geen toeristen meer tegengekomen. Maar dat maakt niet uit, hier en daar vinden we nieuwe wegwijzers, en die volgen we maar. Zo af en toe komen we zelfs de koele, maar donkere steegjes uit, op kleine pleintjes zoals deze.

12. Onderhoud aan huizen lijkt me hier een drama, en zo te zien is het dat ook. Door de kanaaltjes stroomt gewoon zeewater, wat continue de gebouwen aantast. Veel huizen hebben daar duidelijk last van, de eigenaar van dit huis in het oudste deel van de stad heeft eindelijk besloten om het maar eens aan te pakken. Maar goed, daar zit je dan als bouwvakker boven een vies watertje...

13. Was hier aan de achterzijde het geld op, of is daar een andere eigenaar?

14. Grappig om te zien: verkeersborden dienen hier voor de scheepvaart!

15. Niet alleen de straatjes zijn meestal nauw, ook de kanalen zijn niet altijd even breed.

16. We komen weer wat volk tegen, en hier en daar een toeristenwinkeltje (met vooral prachtige maskers).

17. en als we weer de hoek om slaan staan we plots in een drukke straat, met veel winkels en toeristen. 100 meter verderop ligt Rialto, de brug over de rivier.

18. Bovenop de Rialto brug zie je het Venetië uit de boekjes: veel boten, veel gondels, en grote herenhuizen.

19. De overkant van de rivier is beter onderhouden, en ook rijker, dat zie je direct.

20. We schieten ook beter op nu. De route staat beter aangegeven, en er lopen meer mensen om ons heen. Tijd voor een ijsje. Ligt het aan mij, of heeft de gelateria last van optrekkend vocht in de gevel?

(wordt vervolgd)
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 00:45:36 #3
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_71969101
21. Al ijs etend lopen we verder. Mijn vrouw leidt me nu regelmatig af voor kledingwinkels met enorme kortingen (Versace met 50%!), maar ik probeer me te concentreren op de fotos. Dat lukt maar ten dele, want mijn dochter heeft inmiddels een paar schoenenwinkels ontdekt die ook al kortingen geven.
Ondanks de kortingen lijkt dit toch één van de betere Venetiaanse buurten.

22. De huizen zijn groter, beter onderhouden, en zelfs in een stad zonder autos kun je je hier nog onderscheiden: je hangt gewoon een knoepert van een buitenbordmotor aan je sloep!

23. Geen idee wat dit precies is, ik gok het gemeentehuis, met die vlaggen aan de gevel. Wel jammer dat ook in Venetië de grafitti-spuitbus is ontdekt.

24. Kent iemand dit meisje? Ze is Nederlandse, en stond breed lachend te luisteren naar aanwijzingen de aanwijzingen van haar papa voor een foto die hij maar niet leek te kunnen maken, volgens mij omdat hij nog meer duiven wilde (er waren er genoeg trouwens... ). Ik drukte er gelijk maar een stuk of 10 af, ze had er zo veel lol in... Alleen zijn de twee dames in mijn gezelschap plots verdwenen, dus ik ben vergeten e-mailadressen uit te wisselen.

25. Juist, de dames hadden dus weer een winkel ontdekt. Ik had het kunnen weten. Op de Piazzo San Marco is het schreeuwend druk. Letterlijk schreeuwend, ik heb nog nooit zo'n gekakel door elkaar gehoord. Arabieren, Italianen, Duitsers, Amerikanen, Chinezen... echt alles kom je tegelijk tegen. Aan het water was het gelukkig wat rustiger.

26. En als je je omdraait heb je een mooier uitzicht dan wanneer je gewoon op het plein onder de toren was gebleven. De toeristen ontnemen je een groot deel van het uitzicht, zelfs als je zo lang bent als ik.

27. Op de terugweg naar de Piazzale Roma (zeg maar: het busstation) bleek dat we op de heenweg inderdaad behoorlijk de weg kwijt waren geraakt. De heenweg kostte ons ruim anderhalf uur, de terugweg nog geen drie kwartier. Nog even een laatste foto op de Rialto-brug:
- Privacy Matters
pi_71969120
Leuk zo'n rondleiding in Venetië, ik volg.
3, 8, 13, 18
en de rest is natuurlijk ook mooi

update : en in de laatste update 25 en 27
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_71976169
Wat HGT zegt Leuke serie #27 is voor mij de beste. Ik heb zelf wat moeite met die luchten boven gebouwen...ze slaan zo snel wit uit. Je doet daar helaas weinig aan, behalve misschien vroeger op de dag zo'n wandeling doen zodat het licht nog niet zo fel is.

Enneh.... wat is nou de les van deze wandeling? Jawel......negeer de vrouwen en laat ze het zelf maar uitzoeken maar niet voordat je alle creditcards en bankpassen hebt ingenomen
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_71976287
Hele mooie foto's! ik vind 19 ook heel erg mooi.
Sowieso is het een prachtige stad natuurlijk.
pi_71978053
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 12:15 schreef PdeHoog het volgende:
Wat HGT zegt Leuke serie #27 is voor mij de beste. Ik heb zelf wat moeite met die luchten boven gebouwen...ze slaan zo snel wit uit. Je doet daar helaas weinig aan, behalve misschien vroeger op de dag zo'n wandeling doen zodat het licht nog niet zo fel is.

Enneh.... wat is nou de les van deze wandeling? Jawel......negeer de vrouwen en laat ze het zelf maar uitzoeken maar niet voordat je alle creditcards en bankpassen hebt ingenomen
Op zich had een en ander gered kunnen worden met een polarisatiefilter, zo te zien is dit niet gebruikt. Wel leuk dat ik praktisch dezelfde foto's heb gemaakt met ons bezoek. Inderdaad met het zelfde dillema, vroeg of juist laat moeten gaan, mooier licht kunnen hebben. Maar ach, het is ook nog vakantie.

Verder was de waterbus van het OV wel te betalen nog en had je ook naar alle omringende eilanden kunnen gaan - zoals die met het klooster en de kerk achter de gondel-foto of het eiland met glasblazers enzo. Stuk rustiger en beter onderhouden ook.

Dan nog 1 detail; de hogere wat saaiere gebouwen die je hebt gefotografeerd staan in het oudste getho van de wereld. De eerste plek waar Joden gezellig samen 'mochten' wonen. Zodra de zon onder ging alle keppeltjes verzamelen in de getho dus. Ging nog redelijk geweldloos zei m'n reisgidsje, maar erg leuk zal het niet geweest zijn. Komt overigens in een aantal films ook terug als thema, waaronder in Shakespears 'A Merchant of Venice'.
pi_71979427
Echt genieten van deze wandeling door Venetië!
Het is indd een 'verschrikkelijk' fotogenieke stad; je kunt er bij elke stap wel tientallen foto's schieten -rampzalig gewoon.

Dankzij je reportage heb ik gewoon het gevoel dat ik net heerlijk door de stad rondgedwaald heb...

Qua foto's vind ik de smalle waterstraatjes het mooist. Jammer soms van die 'witte' lucht (nr 6), maar dat was al gezegd.
 FR
pi_71979921
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 13:32 schreef NiGeLaToR het volgende:
Op zich had een en ander gered kunnen worden met een polarisatiefilter
Ik durf dat te betwijfelen: een pola werkt ideaal onder bepaalde hoeken tov de zon en verder is het een algehele lichtdemper. In dit geval zijn de verschillen in lichtmeting tussen lucht en voorgrond dusdanig dat het niet te compenseren is tenzij je gebruik gaat maken van graduele filters waarmee je in feite de lucht minder fel maakt tov de voorgrond.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_71980108
Het fungeert in ieder geval als een zonnebril. Zie hier een foto midden op de dag in Death Valley USA. Een heter, zonniger en muffer plek is moeilijk te vinden en toch mooie donkere blauwe lucht. Ik gebruik juist voor dit soort zonnige dagen de pola
pi_71980179
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 14:45 schreef NiGeLaToR het volgende:
Het fungeert in ieder geval als een zonnebril. Zie hier een foto midden op de dag in Death Valley USA. Een heter, zonniger en muffer plek is moeilijk te vinden en toch mooie donkere blauwe lucht. Ik gebruik juist voor dit soort zonnige dagen de pola
Ja, ik snap je wel. Ik zeg alleen dat je in een hoek van 90 graden moet staan om deze luchten te pakken te krijgen en het zou me niet verbazen als Ronald voor een aantal van zjn foto's met zijn rug naar de zon heeft gestaan (of met de zon recht boven hem). Dan haalt zo'n pola niets meer uit behalve het licht dempen.
pi_71980317
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 14:47 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Ja, ik snap je wel. Ik zeg alleen dat je in een hoek van 90 graden moet staan om deze luchten te pakken te krijgen en het zou me niet verbazen als Ronald voor een aantal van zjn foto's met zijn rug naar de zon heeft gestaan (of met de zon recht boven hem). Dan haalt zo'n pola niets meer uit behalve het licht dempen.
Dan zijn we het desalwelteplus toch eens - want licht dempen is wellicht precies wat je ook nodig hebt. Overigens is het effect wel het grootst onder 90 graden, maar gaat het filteren van diffuus (wat altijd zo'n witblauw zweempje geeft) licht wel onverminderd door onder elke hoek.
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 14:51:47 #13
164802 xxjosjex
no way jose.....
pi_71980325
Mooie stad en heel mooie foto's!!
Mijn vriend is tegenwoordig ook aan de fotografie dus volgend jaar hopelijk ook een weekendje!!
It's all a blur!!!
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 15:13:17 #14
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_71980869
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 13:32 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Op zich had een en ander gered kunnen worden met een polarisatiefilter, zo te zien is dit niet gebruikt. Wel leuk dat ik praktisch dezelfde foto's heb gemaakt met ons bezoek. Inderdaad met het zelfde dillema, vroeg of juist laat moeten gaan, mooier licht kunnen hebben. Maar ach, het is ook nog vakantie.
Ik had het voornemen om voor mijn vakantie nog even voor een polafilter te gaan shoppen, maar dat is er vanwege allerlei gedoe niet van gekomen. Maar hij staat wel bovenaan mijn lijstje, want eigenlijk kan ik niet zonder, dat heb ik nu wel gemerkt.

Het dillema van de tijd werd door ons opgelost door de plaats van vertrek: het dorp Krk op het gelijknamige eiland in Kroatië. We waren onderweg naar Milaan, en Venetië leek ons een leuke tussenstop.
quote:
Verder was de waterbus van het OV wel te betalen nog en had je ook naar alle omringende eilanden kunnen gaan - zoals die met het klooster en de kerk achter de gondel-foto of het eiland met glasblazers enzo. Stuk rustiger en beter onderhouden ook.
Ik heb de dames in de famillie al moeten beloven dat we tussen nu en drie jaar nog een keer gaan. Dus de plekken die je noemt komen zeker nog aan bod. Over het OV: op de bordjes bij de waterbussen stonden prijzen aangegeven tot maar liefst ¤ 50,- voor een retourtje naar het San Marco plein. Nou is het Italiaans van mijn zoon niet zo heel denderend, maar alleen al de melding van die prijs op het bord (en enkele tientjes voor andere bestemmingen) was voor mij reden genoeg om te gaan lopen. Achteraf een heel goeie beslissing, want ik heb het idee dat ik nu in een uurtje of 3-4 veel meer gezien heb dan ik met de bus had kunnen zien.
quote:
Dan nog 1 detail; de hogere wat saaiere gebouwen die je hebt gefotografeerd staan in het oudste getho van de wereld. De eerste plek waar Joden gezellig samen 'mochten' wonen. Zodra de zon onder ging alle keppeltjes verzamelen in de getho dus. Ging nog redelijk geweldloos zei m'n reisgidsje, maar erg leuk zal het niet geweest zijn. Komt overigens in een aantal films ook terug als thema, waaronder in Shakespears 'A Merchant of Venice'.
Ow, kijk, dat wist ik niet. Interessant detail om aan de familie te vermelden bij mijn volgende bezoek.

Voor alle anderen: Bedankt voor de complimenten. Venetië is prachtig, maar ook wel erg toeristisch, zeker in de zomer. Als je betere fotos wilt maken: ga vooral NIET in het hoogseizoen. Het stikt er dan van de toeristen, vliegende ratten (a.k.a. 'duiven') die ook in de McDonalds rondlopen, en je stikt er zelf van de hitte (die eigenlijk alleen in het oudste deel draaglijk is door de schaduw). En neem veel tijd, een lege auto en een goedgevulde portefeuille mee, zeker als je vrouwmenschen meeneemt.
- Privacy Matters
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 15:16:29 #15
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_71980970
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 14:47 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Om dit raadseltje even op te lossen: in de zomer staat de zon in Italië een stukkie hoger dan hier. Maar op de fotos waar de lucht nagenoeg 100% wit is schoot ik vanuit de schaduw. Om dan op de gebouwen contrast te houden moet dan de lens wel open, en dus vang je in de lucht zo veel licht dat alles wit wordt. Ik had het nog erger verwacht trouwens, met alleen maar witte luchten.
- Privacy Matters
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 15:18:44 #16
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_71981045
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 14:22 schreef Bora-Bora het volgende:
Het is indd een 'verschrikkelijk' fotogenieke stad; je kunt er bij elke stap wel tientallen foto's schieten -rampzalig gewoon.
Dat heb ik dus ook gedaan.
Er is zo veel te zien, zo veel geheugenkaartjes kun je niet meenemen...
- Privacy Matters
pi_71981230
Mooie foto's hoor! Wil er ook nog een keer heen, alleen hoor van iedereen dat het zo duur is.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks!
pi_71983596
Naar mijn idee had dit topic beter in TRV gepast. Het is meer een leuk reisverslag dan dat het fotografisch nou echt spannend of creatief is.
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 17:14:07 #19
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_71984414
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 16:43 schreef k_man het volgende:
Naar mijn idee had dit topic beter in TRV gepast. Het is meer een leuk reisverslag dan dat het fotografisch nou echt spannend of creatief is.
Ik heb ook behoorlijk getwijfeld. De keus om het hier te plaatsen was om FOT weer een beetje leuke en niet-pretentieuze plek te maken voor iedereen. Door het als een foto-reisverslag te presenteren, en niet als een reisverslag met wat fotos heb ik het (IMHO) toch FOT-waardig gemaakt.
- Privacy Matters
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 17:44:18 #20
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_71985050
Venetie
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_71988762
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 15:13 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Ik had het voornemen om voor mijn vakantie nog even voor een polafilter te gaan shoppen, maar dat is er vanwege allerlei gedoe niet van gekomen. Maar hij staat wel bovenaan mijn lijstje, want eigenlijk kan ik niet zonder, dat heb ik nu wel gemerkt.
Ah ja, er is altijd iets wat je nog zou kunnen kopen - zeker met fotografie
quote:
Het dillema van de tijd werd door ons opgelost door de plaats van vertrek: het dorp Krk op het gelijknamige eiland in Kroatië. We waren onderweg naar Milaan, en Venetië leek ons een leuke tussenstop.
Bij het gros van mijn foto's net zo - op vakantie ben je meestal samen en dan hou je rekening met anderen.
quote:
Ik heb de dames in de famillie al moeten beloven dat we tussen nu en drie jaar nog een keer gaan. Dus de plekken die je noemt komen zeker nog aan bod. Over het OV: op de bordjes bij de waterbussen stonden prijzen aangegeven tot maar liefst ¤ 50,- voor een retourtje naar het San Marco plein. Nou is het Italiaans van mijn zoon niet zo heel denderend, maar alleen al de melding van die prijs op het bord (en enkele tientjes voor andere bestemmingen) was voor mij reden genoeg om te gaan lopen. Achteraf een heel goeie beslissing, want ik heb het idee dat ik nu in een uurtje of 3-4 veel meer gezien heb dan ik met de bus had kunnen zien.
Tuurlijk, het hoofd eiland bewandelen is al te gek. Maar, het tegenover liggende eiland (en kerktoren met uitzicht op de San Marco) is ook de moeite waard. Die andere eilanden zijn leuk als je meer tijd hebt. Overigens vallen de prijzen van het OV mee, al is het alsnog kostbaar met een heel gezin:
http://europeforvisitors.(...)-vaporetto-fares.htm

Ik heb op m'n wall-of-memory's nog een dagkaart voor 11,50 voor 12 uur hangen, dus het is wel flink duurder geworden.
quote:
Ow, kijk, dat wist ik niet. Interessant detail om aan de familie te vermelden bij mijn volgende bezoek.

Voor alle anderen: Bedankt voor de complimenten. Venetië is prachtig, maar ook wel erg toeristisch, zeker in de zomer. Als je betere fotos wilt maken: ga vooral NIET in het hoogseizoen. Het stikt er dan van de toeristen, vliegende ratten (a.k.a. 'duiven') die ook in de McDonalds rondlopen, en je stikt er zelf van de hitte (die eigenlijk alleen in het oudste deel draaglijk is door de schaduw). En neem veel tijd, een lege auto en een goedgevulde portefeuille mee, zeker als je vrouwmenschen meeneemt.
Ah ja, het blijft iets magisch houden, al is dat ook alleen het stukje Venetie. Het verandert heel snel in een soort buitenmuseum, louter in het teken van tourisme.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')