Op zich had een en ander gered kunnen worden met een polarisatiefilter, zo te zien is dit niet gebruikt. Wel leuk dat ik praktisch dezelfde foto's heb gemaakt met ons bezoek. Inderdaad met het zelfde dillema, vroeg of juist laat moeten gaan, mooier licht kunnen hebben. Maar ach, het is ook nog vakantie.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 12:15 schreef PdeHoog het volgende:
Wat HGT zegtLeuke serie
#27 is voor mij de beste. Ik heb zelf wat moeite met die luchten boven gebouwen...ze slaan zo snel wit uit. Je doet daar helaas weinig aan, behalve misschien vroeger op de dag zo'n wandeling doen zodat het licht nog niet zo fel is.
Enneh.... wat is nou de les van deze wandeling? Jawel......negeer de vrouwen en laat ze het zelf maar uitzoekenmaar niet voordat je alle creditcards en bankpassen hebt ingenomen
Ik durf dat te betwijfelen: een pola werkt ideaal onder bepaalde hoeken tov de zon en verder is het een algehele lichtdemper. In dit geval zijn de verschillen in lichtmeting tussen lucht en voorgrond dusdanig dat het niet te compenseren is tenzij je gebruik gaat maken van graduele filters waarmee je in feite de lucht minder fel maakt tov de voorgrond.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 13:32 schreef NiGeLaToR het volgende:
Op zich had een en ander gered kunnen worden met een polarisatiefilter
Ja, ik snap je wel. Ik zeg alleen dat je in een hoek van 90 graden moet staan om deze luchten te pakken te krijgen en het zou me niet verbazen als Ronald voor een aantal van zjn foto's met zijn rug naar de zon heeft gestaan (of met de zon recht boven hem). Dan haalt zo'n pola niets meer uit behalve het licht dempen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 14:45 schreef NiGeLaToR het volgende:
Het fungeert in ieder geval als een zonnebril. Zie hier een foto midden op de dag in Death Valley USA. Een heter, zonniger en muffer plek is moeilijk te vinden en toch mooie donkere blauwe lucht. Ik gebruik juist voor dit soort zonnige dagen de pola
Dan zijn we het desalwelteplus toch eens - want licht dempen is wellicht precies wat je ook nodig hebt. Overigens is het effect wel het grootst onder 90 graden, maar gaat het filteren van diffuus (wat altijd zo'n witblauw zweempje geeft) licht wel onverminderd door onder elke hoek.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 14:47 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Ja, ik snap je wel. Ik zeg alleen dat je in een hoek van 90 graden moet staan om deze luchten te pakken te krijgen en het zou me niet verbazen als Ronald voor een aantal van zjn foto's met zijn rug naar de zon heeft gestaan (of met de zon recht boven hem). Dan haalt zo'n pola niets meer uit behalve het licht dempen.
Ik had het voornemen om voor mijn vakantie nog even voor een polafilter te gaan shoppen, maar dat is er vanwege allerlei gedoe niet van gekomen. Maar hij staat wel bovenaan mijn lijstje, want eigenlijk kan ik niet zonder, dat heb ik nu wel gemerkt.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 13:32 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Op zich had een en ander gered kunnen worden met een polarisatiefilter, zo te zien is dit niet gebruikt. Wel leuk dat ik praktisch dezelfde foto's heb gemaakt met ons bezoek. Inderdaad met het zelfde dillema, vroeg of juist laat moeten gaan, mooier licht kunnen hebben. Maar ach, het is ook nog vakantie.
Ik heb de dames in de famillie al moeten beloven dat we tussen nu en drie jaar nog een keer gaan. Dus de plekken die je noemt komen zeker nog aan bod. Over het OV: op de bordjes bij de waterbussen stonden prijzen aangegeven tot maar liefst ¤ 50,- voor een retourtje naar het San Marco plein. Nou is het Italiaans van mijn zoon niet zo heel denderend, maar alleen al de melding van die prijs op het bord (en enkele tientjes voor andere bestemmingen) was voor mij reden genoeg om te gaan lopen. Achteraf een heel goeie beslissing, want ik heb het idee dat ik nu in een uurtje of 3-4 veel meer gezien heb dan ik met de bus had kunnen zien.quote:Verder was de waterbus van het OV wel te betalen nog en had je ook naar alle omringende eilanden kunnen gaan - zoals die met het klooster en de kerk achter de gondel-foto of het eiland met glasblazers enzo. Stuk rustiger en beter onderhouden ook.
Ow, kijk, dat wist ik niet. Interessant detail om aan de familie te vermelden bij mijn volgende bezoek.quote:Dan nog 1 detail; de hogere wat saaiere gebouwen die je hebt gefotografeerd staan in het oudste getho van de wereld. De eerste plek waar Joden gezellig samen 'mochten' wonen. Zodra de zon onder ging alle keppeltjes verzamelen in de getho dus. Ging nog redelijk geweldloos zei m'n reisgidsje, maar erg leuk zal het niet geweest zijn. Komt overigens in een aantal films ook terug als thema, waaronder in Shakespears 'A Merchant of Venice'.
Om dit raadseltje even op te lossen: in de zomer staat de zon in Italië een stukkie hoger dan hier. Maar op de fotos waar de lucht nagenoeg 100% wit is schoot ik vanuit de schaduw. Om dan op de gebouwen contrast te houden moet dan de lens wel open, en dus vang je in de lucht zo veel licht dat alles wit wordt. Ik had het nog erger verwacht trouwens, met alleen maar witte luchten.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 14:47 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Ja, ik snap je wel. Ik zeg alleen dat je in een hoek van 90 graden moet staan om deze luchten te pakken te krijgen en het zou me niet verbazen als Ronald voor een aantal van zjn foto's met zijn rug naar de zon heeft gestaan (of met de zon recht boven hem). Dan haalt zo'n pola niets meer uit behalve het licht dempen.
Dat heb ik dus ook gedaan.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 14:22 schreef Bora-Bora het volgende:
Het is indd een 'verschrikkelijk' fotogenieke stad; je kunt er bij elke stap wel tientallen foto's schieten -rampzalig gewoon.
Ik heb ook behoorlijk getwijfeld. De keus om het hier te plaatsen was om FOT weer een beetje leuke en niet-pretentieuze plek te maken voor iedereen. Door het als een foto-reisverslag te presenteren, en niet als een reisverslag met wat fotos heb ik het (IMHO) toch FOT-waardig gemaakt.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 16:43 schreef k_man het volgende:
Naar mijn idee had dit topic beter in TRV gepast. Het is meer een leuk reisverslag dan dat het fotografisch nou echt spannend of creatief is.
Ah ja, er is altijd iets wat je nog zou kunnen kopen - zeker met fotografiequote:Op dinsdag 18 augustus 2009 15:13 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik had het voornemen om voor mijn vakantie nog even voor een polafilter te gaan shoppen, maar dat is er vanwege allerlei gedoe niet van gekomen. Maar hij staat wel bovenaan mijn lijstje, want eigenlijk kan ik niet zonder, dat heb ik nu wel gemerkt.
Bij het gros van mijn foto's net zo - op vakantie ben je meestal samen en dan hou je rekening met anderen.quote:Het dillema van de tijd werd door ons opgelost door de plaats van vertrek: het dorp Krk op het gelijknamige eiland in Kroatië. We waren onderweg naar Milaan, en Venetië leek ons een leuke tussenstop.
Tuurlijk, het hoofd eiland bewandelen is al te gek. Maar, het tegenover liggende eiland (en kerktoren met uitzicht op de San Marco) is ook de moeite waard. Die andere eilanden zijn leuk als je meer tijd hebt. Overigens vallen de prijzen van het OV mee, al is het alsnog kostbaar met een heel gezin:quote:Ik heb de dames in de famillie al moeten beloven dat we tussen nu en drie jaar nog een keer gaan. Dus de plekken die je noemt komen zeker nog aan bod. Over het OV: op de bordjes bij de waterbussen stonden prijzen aangegeven tot maar liefst ¤ 50,- voor een retourtje naar het San Marco plein. Nou is het Italiaans van mijn zoon niet zo heel denderend, maar alleen al de melding van die prijs op het bord (en enkele tientjes voor andere bestemmingen) was voor mij reden genoeg om te gaan lopen. Achteraf een heel goeie beslissing, want ik heb het idee dat ik nu in een uurtje of 3-4 veel meer gezien heb dan ik met de bus had kunnen zien.
Ah ja, het blijft iets magisch houden, al is dat ook alleen het stukje Venetie. Het verandert heel snel in een soort buitenmuseum, louter in het teken van tourisme.quote:Ow, kijk, dat wist ik niet. Interessant detail om aan de familie te vermelden bij mijn volgende bezoek.
Voor alle anderen: Bedankt voor de complimenten. Venetië is prachtig, maar ook wel erg toeristisch, zeker in de zomer. Als je betere fotos wilt maken: ga vooral NIET in het hoogseizoen. Het stikt er dan van de toeristen, vliegende ratten (a.k.a. 'duiven') die ook in de McDonalds rondlopen, en je stikt er zelf van de hitte (die eigenlijk alleen in het oudste deel draaglijk is door de schaduw). En neem veel tijd, een lege auto en een goedgevulde portefeuille mee, zeker als je vrouwmenschen meeneemt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |