abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72338272
  dinsdag 1 september 2009 @ 18:45:15 #202
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_72348843
vandaag rondgeleid in het martini, en wat een mooi ziekenhuis is dat zeg. Ik kon daar beter de weg vinden dan in het UMCG, maar ik weet nog niet wat ik van al die felle kleurtjes op alle afdelingen vind. Een van de liften was echt helemaal KNALROZE vanbinnen. (en die daarnaast was paars)

Verder maar wat aan het voorbereiden geweest met de casussen voor morgen, en ik heb eindelijk de leervragen gevonden voor deze week. Daar zal ik dit weekend maar mee aan de slag gaan.

Nu eerst kijken of ik de deadline van m'n werk de komende 3 dagen kan halen.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_72351087
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 18:45 schreef Pluizel het volgende:
Verder maar wat aan het voorbereiden geweest met de casussen voor morgen,
Ik zou zeggen, post 1!
I feel kinda Locrian today
pi_72352239
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 20:00 schreef starla het volgende:

[..]

Ik zou zeggen, post 1!
Ik zal nog een neuro-casus uit mijn zelfstudieopdracht plaatsen. Niet al te moeilijk dus.
quote:
Een 62-jarige man heeft een totale opthalmoplegie van zijn L oog. Bij nader onderzoek geeft hij ook een duidelijk verminderd gevoel te hebben alleen op zijn voorhoofd L; de visus is beiderzijds normaal.

Beredeneer welke neurale structuren aangedaan zijn en probeer hiervoor een gemeenschappelijke lokalisatie te vinden.

Welke aandoening betreft het hoogstwaarschijnlijk?
Ben wel benieuwd waar jullie mee komen, ben niet helemaal zeker van mijn antwoord.
pi_72352561
sinus cavernosus trombose

first guess
pi_72352678
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 20:41 schreef starla het volgende:
sinus cavernosus trombose

first guess
Gelukkig komen we op hetzelfde uit

Heb jij trouwens een goede strategie om de lokalisatie van een centrale laesie aan te pakken? Ik heb het idee dat er vast wel een systematiek voor verzonnen is.
pi_72353336
kan iemand mij uitleggen waarom (perifere) polyneuropathy veelal symmetrisch voorkomt?
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_72353397
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 21:02 schreef EricT het volgende:
kan iemand mij uitleggen waarom (perifere) polyneuropathy veelal symmetrisch voorkomt?
Als ik het goed heb begrepen doordat het vaak een oorzaak is van een systemisch probleem, waardoor alle zenuwen gelijk worden aangetast, perifeer eerst? Maar Starla zal het ongetwijfeld kunnen verklaren.
pi_72353796
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 21:04 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Als ik het goed heb begrepen doordat het vaak een oorzaak is van een systemisch probleem, waardoor alle zenuwen gelijk worden aangetast, perifeer eerst? Maar Starla zal het ongetwijfeld kunnen verklaren.
ja ik kom ook uit op NO deficiënties en Vasculitis, wat dus systemisch lijkt te zijn. Maar waarom dan voornamelijk handen en voeten? Slaan afweercellen e.d. juist in tenen en vingers neer door de druk (zwaartekracht) van het lichaam wat er boven zit??
pi_72354804
Bij een polyneuropathie is het eigenlijk vooral het cumulatief effect van alle schade in het gehele verloop van een zenuw, waarbij je er bij de langste zenuwen (= die naar de voeten) het vroegst last van krijgt. In theorie zou je dus eerst een opstijgende sensibiliteitsstoornis vanaf de voeten krijgen en pas laat gaan ook de handen meedoen.
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_72355226
Ah, het is de studentenpastor opgevallen dat niemand zijn kerk meer bezoekt. https://owiwebserver.umcn.nl/prikbord/topics/view/15316

(en nee, ik heb (nog) niet gereageerd op dat topic)
pi_72355272
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 20:44 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Gelukkig komen we op hetzelfde uit

Heb jij trouwens een goede strategie om de lokalisatie van een centrale laesie aan te pakken? Ik heb het idee dat er vast wel een systematiek voor verzonnen is.
Ja, de basisstrategie op medullair en stamniveau is longitudinaal denken en transversaal. Dus hoe hoog zit de laesie en waar in de breedte. Enige anatomische kennis is wel vereist; het verloop van de langebaansystemen bijvoorbeeld. Op stamniveau moet je globaal weten waar de kernen zich bevinden.
Cerebraal moet je de basale structuren weten: basale kernen, thalamus, capsula interna, gyrus pre- postcentralis etc. In het cerebellum levert toch bijna elke laesie een ataxie, duizeligheid of nystagmus op dus daar zou ik me niet teveel van aantrekken
pi_72355416
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 21:44 schreef intoxicated het volgende:
Bij een polyneuropathie is het eigenlijk vooral het cumulatief effect van alle schade in het gehele verloop van een zenuw, waarbij je er bij de langste zenuwen (= die naar de voeten) het vroegst last van krijgt. In theorie zou je dus eerst een opstijgende sensibiliteitsstoornis vanaf de voeten krijgen en pas laat gaan ook de handen meedoen.
Kijk hier kan ik iets mee
pi_72355473
Borderliners
pi_72355517
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 22:03 schreef iofn het volgende:
Borderliners
En bedankt
pi_72355539
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 21:15 schreef EricT het volgende:
ja ik kom ook uit op NO deficiënties en Vasculitis, wat dus systemisch lijkt te zijn.
Poeh, wat een ingewikkelde voorbeelden, wat dacht je van diabetes of vitB12 deficientie?
pi_72356311
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 22:04 schreef DDM het volgende:
En bedankt
Borderline by proxy telt niet DDM. Je moet jezelf snijden, niet de irritante patienten.
  dinsdag 1 september 2009 @ 22:50:54 #218
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_72357123
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 22:27 schreef starla het volgende:

[..]

Borderline by proxy telt niet DDM. Je moet jezelf snijden, niet de irritante patienten.
ja want borderliners doen massaal aan automutilatie!

Als ik tijd heb zal ik morgen eens een casusje plaatsen, al zijn ze absoluut niet moeilijk.

Oh wacht, kan er nu ook wel even eentje neerzetten:

Een studente van 17 jaar wordt rond middernacht door vrienden naar de huisartsenpost gebracht nadat ze bijna is flauwgevallen in de discotheek.

DD, anyone?

morgen gaan we de casus "naspelen" (want het gaat om het consultvoeren) dus dan heb ik de juiste antwoorden.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_72357383
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 22:50 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Als ik tijd heb zal ik morgen eens een casusje plaatsen, al zijn ze absoluut niet moeilijk.

Een studente van 17 jaar wordt rond middernacht door vrienden naar de huisartsenpost gebracht nadat ze bijna is flauwgevallen in de discotheek.

DD, anyone?

morgen gaan we de casus "naspelen" (want het gaat om het consultvoeren) dus dan heb ik de juiste antwoorden.
DD van bijna flauwvallen in een discotheek?

DD/
Vasovagale collaps
Alcoholintox
Warmtecollaps
pi_72357404
"Aandoening van de 10e hersenzenuw"
pi_72357453
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 22:58 schreef iofn het volgende:
"Aandoening van de 10e hersenzenuw"
Precies, ze verkeert in goed gezelschap
pi_72357818
Eitje....hemodynamisch significante aortaklepstenose bij acute reuma. Omdat ze hiervoor ook NSAID's kreeg in combinatie met de alcohol, kreeg ze een maagbloeding waarbij de ontstane hypovolemie tot een exacerbatie leidde van de aortaklepstenose.

Op plaatst 2 in m'n DD staat GHB-intoxicatie. Op 3 conversieverschijnselen. Ergens onderaan vasovagale collaps.
pi_72357936
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 23:10 schreef starla het volgende:
Eitje....hemodynamisch significante aortaklepstenose bij acute reuma. Omdat ze hiervoor ook NSAID's kreeg in combinatie met de alcohol, kreeg ze een maagbloeding waarbij de ontstane hypovolemie tot een exacerbatie leidde van de aortaklepstenose.

Op plaatst 2 in m'n DD staat GHB-intoxicatie. Op 3 conversieverschijnselen. Ergens onderaan vasovagale collaps.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_72358034
quote:
Op dinsdag 1 september 2009 22:50 schreef Pluizel het volgende:

[..]

DD, anyone?

Waarom zoekt iemand contact met een HAP als je bijna bent flauwgevallen? En waarom dan ook een DD. Oh wacht ik had bijna buikpijn. Ik ga nu even naar de HAP. Ik lees het morgen wel!
pi_72358069
Je vergeet Addisons crisis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')