abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 17 augustus 2009 @ 14:39:52 #1
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_71950353
Hallo

Ik zal even mijn situatie uitleggen: ik heb Nederlandse taal en cultuur gestudeerd, maar, anders dan veel van mijn medestudenten, ben ik aansluitend niet de lerarenopleiding gaan doen, onder andere omdat de universitaire lerarenopleiding opleidt tot eerstegraads docent en ik mijn LIO-stage, naar ik aanneem, dus in het regulier onderwijs zou moeten doen. Ik ben echter ernstig slechthorend, dus ik zie mezelf niet voor 30 schreeuwende pubers staan. Daarom zou ik graag het speciaal onderwijs in willen, ihb het onderwijs aan doven of slechthorenden. De klassen zijn daar (stukken) kleiner, ik heb affiniteit met de doelgroep etc. Volwasseneneducatie is evt ook nog wel een optie. Daartoe zou ik aan een hogeschool een opleiding tot tweedegraads docent kunnen volgen, maar ik weet niet of er wel een éénjarig traject is (het gaat mij puur om het vakdidactische deel en de stage; inhoudelijk ben ik goed op de hoogte ) en bovendien is het natuurlijk vrij ongebruikelijk dat een academicus een opleiding tot tweedegraads leraar gaat volgen. Ik heb de IVLOS en de Hogeschool Utrecht al gemaild met mijn situatie, maar ik ben nogal ongeduldig, dus ik vroeg me af of hier mensen zijn die in een soortgelijke situatie zitten / gezeten hebben en advies hebben? Of mensen die gewoon nog ideeën hebben?

Alvast bedankt voor de reacties .
Niet meer actief op Fok!
  maandag 17 augustus 2009 @ 14:41:16 #2
53753 BereNDD
drampo uit je raam
pi_71950399
Mijn suggestie: Jitzzeeee
kan problemen verhelpen dmv eigen ervaringen

ervan uitgaande dat je docenten zoekt
You're crazy in the coconut..
That boy needs therapy..
  maandag 17 augustus 2009 @ 14:52:58 #3
262333 chris10
Be yourself and fuck the world
pi_71950691
Ken alleen de post-hbo opleiding waarbij je twee dagdelen in de week naar school moet en verder daarnaast wel alvast kan werken in 't speciaal onderwijs. Daar moet je echter 'gewoon' voor solliciteren (eventueel als zij-instromer).

Edit:
Ik heb ondertussen begrepen dat deze post-hbo opleiding tegenwoordig een twee jarige (deeltijd) master studie 'Special Educational Needs' is...

[ Bericht 13% gewijzigd door chris10 op 17-08-2009 14:59:06 ]
pi_71951222
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 14:41 schreef BereNDD het volgende:
Mijn suggestie: Jitzzeeee
kan problemen verhelpen dmv eigen ervaringen

ervan uitgaande dat je docenten zoekt
Wat ben jij een grafuser zeg
  maandag 17 augustus 2009 @ 15:27:36 #5
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_71951583
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 14:52 schreef chris10 het volgende:
Ken alleen de post-hbo opleiding waarbij je twee dagdelen in de week naar school moet en verder daarnaast wel alvast kan werken in 't speciaal onderwijs. Daar moet je echter 'gewoon' voor solliciteren (eventueel als zij-instromer).

Edit:
Ik heb ondertussen begrepen dat deze post-hbo opleiding tegenwoordig een twee jarige (deeltijd) master studie 'Special Educational Needs' is...
Klopt, maar daarmee krijg je geen onderwijsbevoegdheid, voor zover ik het heb begrepen. Het is een verdiepingsmaster voor hen die reeds in het (speciaal) onderwijs werkzaam zijn .
Niet meer actief op Fok!
pi_71957026
Grapjas nooit doen, ik zit op een doven/slechthorenden/slechtpratenden school, die leraren worden helemaal crazy

Ben ook slechthorend btw
Het is ZIJ, niet HIJ. Godverredomme
  maandag 17 augustus 2009 @ 19:01:25 #7
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_71957329
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 18:53 schreef leipeshitouwess het volgende:
Grapjas nooit doen, ik zit op een doven/slechthorenden/slechtpratenden school, die leraren worden helemaal crazy

Ben ook slechthorend btw
Ik heb zelf ook op zo'n school gezeten, hoor .
Niet meer actief op Fok!
pi_71959729
Bij mijn weten hebben de meeste mensen in het SO en VSO een Pabo-diploma aangevuld met bijvoorbeeld Master Special Educational Needs, of voorgangers daarvan, of bijvoorbeeld aanvullend een WO-opleiding zoals orthopedagogiek.
Ik heb echter meer zicht op het SO (de jongere kinderen) dan op het VSO. Wel weet ik dat mensen die bijvoorbeeld op een gecombineerde SO/VSO school werken ook wel eens wisselen van een SO naar een VSO-klas.
Ik denk ook dat je het werken in het speciaal onderwijs niet moet onderschatten. Je hebt er natuurlijk zelf ook op gezeten, maar ik denk dat kinderen die "alleen maar" slechthorend zijn tegenwoordig vaker mbv een rugzakje terecht komen in het reguliere onderwijs. In principe is de overheid erop gericht om zoveel mogelijk kinderen naar een gewone school te laten gaan. Dat betekent dat de "ergere" gevallen in het speciaal onderwijs komen. Op cluster 2-scholen, de scholen voor kinderen met een auditieve of communicatieve beperking, komen bijvoorbeeld ook kinderen met autisme voor. Dit kan echter erg per school verschillen.
Kortom, jij hebt natuurlijk veel inhoudelijke kennis, maar ik betwijfel het in hoeverre je hiermee iets kunt binnen het speciaal onderwijs omdat het vaak veel specifieke pedagogische kennis vereist. Het meest logische lijkt me dat je een verkorte Pabo-opleiding moet doen, maar dan moet je op reguliere scholen lesgeven en dat wil je juist niet... Maar goed, ik zou even afwachten wat je van de hogescholen hoort. Misschien is er meer mogelijk dan ik denk. Succes
pi_71959756
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 19:01 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ik heb zelf ook op zo'n school gezeten, hoor .
Aha oke, welke?
Het is ZIJ, niet HIJ. Godverredomme
  maandag 17 augustus 2009 @ 20:48:47 #10
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_71961234
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 20:05 schreef Nimose het volgende:
Bij mijn weten hebben de meeste mensen in het SO en VSO een Pabo-diploma aangevuld met bijvoorbeeld Master Special Educational Needs, of voorgangers daarvan, of bijvoorbeeld aanvullend een WO-opleiding zoals orthopedagogiek.
Ik heb echter meer zicht op het SO (de jongere kinderen) dan op het VSO. Wel weet ik dat mensen die bijvoorbeeld op een gecombineerde SO/VSO school werken ook wel eens wisselen van een SO naar een VSO-klas.
Ik denk ook dat je het werken in het speciaal onderwijs niet moet onderschatten. Je hebt er natuurlijk zelf ook op gezeten, maar ik denk dat kinderen die "alleen maar" slechthorend zijn tegenwoordig vaker mbv een rugzakje terecht komen in het reguliere onderwijs. In principe is de overheid erop gericht om zoveel mogelijk kinderen naar een gewone school te laten gaan. Dat betekent dat de "ergere" gevallen in het speciaal onderwijs komen. Op cluster 2-scholen, de scholen voor kinderen met een auditieve of communicatieve beperking, komen bijvoorbeeld ook kinderen met autisme voor. Dit kan echter erg per school verschillen.
Kortom, jij hebt natuurlijk veel inhoudelijke kennis, maar ik betwijfel het in hoeverre je hiermee iets kunt binnen het speciaal onderwijs omdat het vaak veel specifieke pedagogische kennis vereist. Het meest logische lijkt me dat je een verkorte Pabo-opleiding moet doen, maar dan moet je op reguliere scholen lesgeven en dat wil je juist niet... Maar goed, ik zou even afwachten wat je van de hogescholen hoort. Misschien is er meer mogelijk dan ik denk. Succes
Dank je voor je inhoudelijke reactie . Ik ben me ervan bewust dat het lesgeven op het speciaal onderwijs geen sinecure is. Heb in een grijs verleden ook al eens stage gelopen op een dovenschool .
Als ik vacatures in het VSO bekijk, dan zie ik dat er gevraagd wordt om een pabo-opleiding of een lerarenopleiding, bij voorkeur aangevuld met, idd, een master SEN.
En het is niet zo dat ik niet op het regulier onderwijs wíl lesgeven, maar dat gewoon niet kán . Ik lijk na een paar missers eindelijk de persoon te pakken te hebben die ik hebben moet op de HU, dus ik ga morgen even mailen. Post hier wel wat de uitkomst is .

En ik heb overigens op een school voor slechthorenden in Groningen gezeten, 3 jaartjes. En de kleutertijd heb ik op een school voor SO in Friesland doorgebracht. Voor de rest regulier onderwijs gevolgd .
Niet meer actief op Fok!
pi_71965968
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 20:48 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Dank je voor je inhoudelijke reactie . Ik ben me ervan bewust dat het lesgeven op het speciaal onderwijs geen sinecure is. Heb in een grijs verleden ook al eens stage gelopen op een dovenschool .
Als ik vacatures in het VSO bekijk, dan zie ik dat er gevraagd wordt om een pabo-opleiding of een lerarenopleiding, bij voorkeur aangevuld met, idd, een master SEN.
En het is niet zo dat ik niet op het regulier onderwijs wíl lesgeven, maar dat gewoon niet kán . Ik lijk na een paar missers eindelijk de persoon te pakken te hebben die ik hebben moet op de HU, dus ik ga morgen even mailen. Post hier wel wat de uitkomst is .

En ik heb overigens op een school voor slechthorenden in Groningen gezeten, 3 jaartjes. En de kleutertijd heb ik op een school voor SO in Friesland doorgebracht. Voor de rest regulier onderwijs gevolgd .
Ik ben benieuwd wat er mogelijk is Zie hier voor een leuk stukje over een dove juf in Belgie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')