Voor de mensen die nog interesse hadden, ik heb aan een ICT-jurist dezelfde vraag gesteld en ik zal hier ff de e-mails quoten:
quote:
Beste Arnoud,
Ik ben bezig met een verslag m.b.t. de ethische verantwoordelijkheid die de media heeft.
En ik loop een beetje vast bij het recht van geuploade foto’s via de social networking site Hyves:
Stel:
Ik upload een foto van mijzelf op Hyves, en heb bijvoorbeeld een misdaad begaan.
Mijn Hyves foto wordt publiekelijk gemaakt door Geenstijl.nl en vervolgens ook verspreid naar diverse andere nieuwsbronnen als Telegraaf Ad etc.
De volgende dag staat die foto ook nog in de krant gepubliceerd.
Uiteraard is er geen toestemming gegeven om deze foto’s te plaatsen, maar heb wel zelf een account aangemaakt en deze foto geupload.
Waar ligt de grens? Tot hoever mag de media hier gaan?
Bij voorbaat dank!
Erwin
quote:
Beste Erwin,
Goed punt, de media is hier altijd erg makkelijk in. M.i. mag dit niet zomaar, omdat u de rechten op die foto hebt als fotograaf en u geen toestemming aan de media gegeven hebt. Ik zie het echter vaak gebeuren, en wat mij betreft is het wachten op een rechtszaak.
We hebben ooit 1 zaak gehad, waarin Adam Curry zich verzette tegen gebruik van zijn foto's op Flickr in het tijdschrift Weekend. Dat mocht inderdaad niet, omdat er geen licentie voor commercieel gebruik bij zat.
Als de foto zelf nieuws is, dan mag het overigens wel. Stel uw foto wordt verkozen tot foto van het jaar, dan mag de media de foto gratis tonen om te laten zien welke foto gewonnen heeft.
Met vriendelijke groeten,
Arnoud Engelfriet
quote:
Beste Arnoud,
Bedankt voor je snelle antwoord! Top!
Maar nu is het (voor mij) weer wat lastiger want ik lees net de algemene voorwaarden door van Hyves.nl en hierin staat het volgende:
5.2 Je erkent en stemt er mee in dat je door het beschikbaar stellen van bestanden, gegevens en/of materialen aan Hyves (waarmee in deze gebruiksvoorwaarden onder meer wordt bedoeld: het uploaden daarvan), je automatisch aan Hyves:
(a) een kosteloze, onbezwaarde, wereldwijde, sublicentieerbare, niet-exclusieve licentie verleent om

de bestanden, gegevens en/of materialen te gebruiken, te verveelvoudigen, te verspreiden en openbaar te maken in verband met de dienst van Hyves; en
(ii) de bestanden, gegevens en/of materialen te gebruiken en verveelvoudigen (en aan derden toe te staan om te gebruiken en verveelvoudigen) in welke media dan ook voor marketing en/of promotie doeleinden in verband met de dienstverlening van Hyves;
Zou dat niet betekenen dat de media het in dit geval wel mag?
Want er staat dat je erkent dat je automatisch een onbezwaarde niet exclusieve licentie verleent om je bestanden openbaar te maken, maar dan in verband met de dienst van Hyves.
Ik weet niet goed wat ze met het laatste bedoelen en of het dus in dit geval ook voor de media geldt?
Nogmaals bedankt voor je respons, top :-)!
Erwin
quote:
Beste Erwin,
Da's een goeie, dat bedacht ik me ook vlak nadat ik je mail verstuurde. Deze tekst zegt dat je Hyves toestaat om je foto's overal te publiceren waar zij leuk vinden, en dat Hyves ze ook aan anderen mag geven ter promotie van Hyves. Je zou dus zomaar in een reclamespotje op TV kunnen komen als Hyver van de week, en daar kun je dan niets aan doen. Dit artikel zegt alleen niets over de situatie dat een derde de foto gebruikt, het geeft alleen rechten aan Hyves. Item ii heeft het wel over derden, maar dat zijn derden die Hyves helpen om marketing/promotie van Hyves te doen.
Met vriendelijke groeten,
Arnoud Engelfriet
In iedergeval weer een stapje verder gekomen

conclusie, het mag niet (ook al heeft de media er bijna altijd lak aan) want de rechten liggen bij de fotograaf, en dus zal er hoogstwaarschijnlijk een rechtzaak aangespannen worden.
Heb als laatste stap ook Hyves nog een e-mail gestuurd met dezelfde vraag.. kijken wat hun zeggen