abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71947214
quote:
'NS betaalde veel te veel voor HSL'

Laatst gewijzigd: 17 augustus 2009 09:58

AMSTERDAM - De NS heeft veel te veel geld betaald voor de hogesnelheidslijn (HSL) naar Parijs. Dat blijkt volgens De Telegraaf uit tot nog toe onbekende stukken die de krant in bezit heeft gekregen.
© ANPHet spoorbedrijf bood negen jaar geleden 168 miljoen euro terwijl de tweede gegadigde, Arriva/Deutsche Bahn, slechts een kleine honderd miljoen euro zou hebben geboden.

Volgens de krant bood de NS zoveel omdat het de inkomsten te hoog had ingeschat.

Verwachting

De NS zou in 2000 nog hebben verwacht vanaf 2015 jaarlijks tachtig miljoen euro over te houden aan de HSL. Vorig jaar was de verwachting echter dat de lijn vanaf 2015 jaarlijks een verlies van tien miljoen euro geeft.

Dat zou komen door prijsvechters in de luchtvaart. Een ambtenaar van het ministerie van Verkeer heeft daar volgens de krant zo zijn vragen bij. Zo vliegen er nauwelijks prijsvechters tussen Amsterdam en Parijs.

Tussen Brussel en Parijs vliegen helemaal geen prijsvechters. De veelgeplaagde hogesnelheidslijn zou volgens De Telegraaf al failliet zijn gegaan als de overheid niet was bijgesprongen. In ruil voor hulp zou de NS hebben beloofd geen claim tegen de staat in te dienen.

Claim

De NS wilde een claim indienen omdat de staat het beveiligingssysteem later dan afgesproken oplevert. De hogesnelheidslijn (HSL) rijdt vanaf 7 september in 43 minuten van Amsterdam naar Rotterdam, 21 minuten sneller dan nu.

De bedoeling was dat al twee jaar geleden over het traject zou worden gereden. Problemen met onder meer de levering van locomotieven en het beveiligingssysteem zorgden ervoor dat de ingebruikname van de lijn keer op keer werd uitgesteld.
quote:
'HSL flink duurder dan intercity' Uitgegeven: 12 augustus 2009 16:18
Laatst gewijzigd: 12 augustus 2009 17:30

AMSTERDAM – De hogesnelheidslijn (HSL) zal voor binnenlandse ritten duurder worden dan met de intercity.
© anpEen enkeltje Amsterdam-Rotterdam zal bijvoorbeeld 70 procent meer gaan kosten, zo schrijft dagblad Trouw.

Voordeel is wel dat de snelle trein 20 minuten sneller op de bestemming is.

Dinsdag is de verkoop gestart van kaartjes voor de hsl. Vanaf 7 september moet er op werkdagen ieder uur een trein gaan rijden tussen Amsterdam en Rotterdam.
Weer een mooi voorbeeld dat privatisering van het openbaar vervoer totaal een onzinnige maatregel was. Nu bied een bedrijf iets wat achteraf blijkt verleisgevend te wordenen wordt weer door diezelfde overheid geholpen.

Dan de smoes die men gebruikt dat het komt door de prijsvechters in de luchtvaart. Laat hun eerst maar eens de tarieven dan concurrent maken dan krijgt men misschien wel volle treinen en is er wel winst te maken op dat stuk. 70% duurdere kaartjes voor 30% snelheidsbesparing.
pi_71947363
+ een lelijk en trage trein
pi_71947677
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 13:00 schreef Apogist het volgende:
+ een lelijk en trage trein
Met de nadruk op traag. Ik ben hier echt ontiegelijk kwaad over. Een trein die geen 300 kan halen heeft van mij geen recht om als 'hogesnelheidstrein' aangeduid te worden.

pi_71947900
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 13:11 schreef IntercityAPT het volgende:
Aan je user naam heb jij meer verstand van treinen was het ook niet zo dat wanneer men de beveiliging op het normale net zou aanpasssen de intercity's ook nog een stuk sneller zouden kunnen rijden?
pi_71948012
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 13:18 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Aan je user naam heb jij meer verstand van treinen was het ook niet zo dat wanneer men de beveiliging op het normale net zou aanpasssen de intercity's ook nog een stuk sneller zouden kunnen rijden?
Ja, alleen Brussel heeft dit geweigerd en dus moeten wij wachten op dat universele beveiligingssysteem.
  maandag 17 augustus 2009 @ 13:34:03 #6
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_71948380
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 13:22 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Ja, alleen Brussel heeft dit geweigerd en dus moeten wij wachten op dat universele beveiligingssysteem.
Toch niet zo vooruitstrevend als dat van de Roertunnels hoop ik. Alhoewel, qua vertraging zou dat aardig overeenkomen, de HSL duurt ook al vele jaaaren...
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_71948556
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 13:34 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Toch niet zo vooruitstrevend als dat van de Roertunnels hoop ik. Alhoewel, qua vertraging zou dat aardig overeenkomen, de HSL duurt ook al vele jaaaren...
Ja, en als er foutjes in het systeem zitten dan heeft heel Europa daar last van Één beveiligingssysteem is pas nuttig als je ook één spanning hebt. Of heb ik weer wat gemist?
  maandag 17 augustus 2009 @ 13:48:44 #8
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_71948842
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 13:39 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Ja, en als er foutjes in het systeem zitten dan heeft heel Europa daar last van Één beveiligingssysteem is pas nuttig als je ook één spanning hebt. Of heb ik weer wat gemist?
Neuh, volgens mij loop je nog steeds voor op de overheid.
Maar zo heel moeilijk is dat ook niet
Dit bericht is er eentje in de kilometerslange rij van de afgelopen jaren: incompetente mensen die van andermans geld dingen doen die achteraf nog meer geld gaan kosten en vooral veel overlast veroorzaken, terwijl de betrokken personen inmiddels een ander leuk baantje hebben gekregen...
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')