quote:'NS betaalde veel te veel voor HSL'
Laatst gewijzigd: 17 augustus 2009 09:58
AMSTERDAM - De NS heeft veel te veel geld betaald voor de hogesnelheidslijn (HSL) naar Parijs. Dat blijkt volgens De Telegraaf uit tot nog toe onbekende stukken die de krant in bezit heeft gekregen.
© ANPHet spoorbedrijf bood negen jaar geleden 168 miljoen euro terwijl de tweede gegadigde, Arriva/Deutsche Bahn, slechts een kleine honderd miljoen euro zou hebben geboden.
Volgens de krant bood de NS zoveel omdat het de inkomsten te hoog had ingeschat.
Verwachting
De NS zou in 2000 nog hebben verwacht vanaf 2015 jaarlijks tachtig miljoen euro over te houden aan de HSL. Vorig jaar was de verwachting echter dat de lijn vanaf 2015 jaarlijks een verlies van tien miljoen euro geeft.
Dat zou komen door prijsvechters in de luchtvaart. Een ambtenaar van het ministerie van Verkeer heeft daar volgens de krant zo zijn vragen bij. Zo vliegen er nauwelijks prijsvechters tussen Amsterdam en Parijs.
Tussen Brussel en Parijs vliegen helemaal geen prijsvechters. De veelgeplaagde hogesnelheidslijn zou volgens De Telegraaf al failliet zijn gegaan als de overheid niet was bijgesprongen. In ruil voor hulp zou de NS hebben beloofd geen claim tegen de staat in te dienen.
Claim
De NS wilde een claim indienen omdat de staat het beveiligingssysteem later dan afgesproken oplevert. De hogesnelheidslijn (HSL) rijdt vanaf 7 september in 43 minuten van Amsterdam naar Rotterdam, 21 minuten sneller dan nu.
De bedoeling was dat al twee jaar geleden over het traject zou worden gereden. Problemen met onder meer de levering van locomotieven en het beveiligingssysteem zorgden ervoor dat de ingebruikname van de lijn keer op keer werd uitgesteld.
Weer een mooi voorbeeld dat privatisering van het openbaar vervoer totaal een onzinnige maatregel was. Nu bied een bedrijf iets wat achteraf blijkt verleisgevend te wordenen wordt weer door diezelfde overheid geholpen.quote:'HSL flink duurder dan intercity' Uitgegeven: 12 augustus 2009 16:18
Laatst gewijzigd: 12 augustus 2009 17:30
AMSTERDAM – De hogesnelheidslijn (HSL) zal voor binnenlandse ritten duurder worden dan met de intercity.
© anpEen enkeltje Amsterdam-Rotterdam zal bijvoorbeeld 70 procent meer gaan kosten, zo schrijft dagblad Trouw.
Voordeel is wel dat de snelle trein 20 minuten sneller op de bestemming is.
Dinsdag is de verkoop gestart van kaartjes voor de hsl. Vanaf 7 september moet er op werkdagen ieder uur een trein gaan rijden tussen Amsterdam en Rotterdam.
Met de nadruk op traag. Ik ben hier echt ontiegelijk kwaad over. Een trein die geen 300 kan halen heeft van mij geen recht om als 'hogesnelheidstrein' aangeduid te worden.quote:
Aan je user naam heb jij meer verstand van treinen was het ook niet zo dat wanneer men de beveiliging op het normale net zou aanpasssen de intercity's ook nog een stuk sneller zouden kunnen rijden?quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:11 schreef IntercityAPT het volgende:
Ja, alleen Brussel heeft dit geweigerd en dus moeten wij wachten op dat universele beveiligingssysteem.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Aan je user naam heb jij meer verstand van treinen was het ook niet zo dat wanneer men de beveiliging op het normale net zou aanpasssen de intercity's ook nog een stuk sneller zouden kunnen rijden?
Toch niet zo vooruitstrevend als dat van de Roertunnels hoop ik. Alhoewel, qua vertraging zou dat aardig overeenkomen, de HSL duurt ook al vele jaaaren...quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:22 schreef IntercityAPT het volgende:
[..]
Ja, alleen Brussel heeft dit geweigerd en dus moeten wij wachten op dat universele beveiligingssysteem.
Ja, en als er foutjes in het systeem zitten dan heeft heel Europa daar last vanquote:Op maandag 17 augustus 2009 13:34 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Toch niet zo vooruitstrevend als dat van de Roertunnels hoop ik. Alhoewel, qua vertraging zou dat aardig overeenkomen, de HSL duurt ook al vele jaaaren...
Neuh, volgens mij loop je nog steeds voor op de overheid.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:39 schreef IntercityAPT het volgende:
[..]
Ja, en als er foutjes in het systeem zitten dan heeft heel Europa daar last vanÉén beveiligingssysteem is pas nuttig als je ook één spanning hebt. Of heb ik weer wat gemist?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |