abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 19 april 2002 @ 14:58:00 #1
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_3890217
quote:
Schaatsen: Eigenzinnige Krienbühl overleden

UNTERAGERL (ANP) - Oud-schaatser Franz Krienbühl is op 73-jarige leeftijd in Unterägerl overleden. In de jaren zeventig en tachtig baarde hij opzien met zijn eigenzinnige benadering van de schaatssport. Als veertiger slaagde hij er in om aan te sluiten bij de internationale top.

Aanvankelijk werd Krienbühl niet echt serieus genomen. Maar in 1976 oogstte hij waardering door op 46-jarige leeftijd als zestiende te eindigen in het eindklassement van het Europees kampioenschap. Vooral met zijn materiaal was hij zijn tijd vooruit. Toen zijn concurrenten nog schaatsten in wollen pakken, kwam hij met een zelfontworpen aerodynamisch pak met een capuchon. Ook introduceerde hij de verstelbare schaatsen, die later door de industrie werden gekopieerd. In 1989 raakte hij gewond bij een fietsongeluk waar hij nooit echt goed meer van herstelde.

Hoewel ik die man als schaatser nooit heb meegemaakt, vind ik het toch wel enorm knap om op je 46e nog 16e op het EK te worden. Dat zie ik zelfs Roberto Sighel niet doen. En verder heeft ie ook veel betekend voor de ontwikkeling van het schaatsen en zo. En volgens mijn moeder (die verder niks van sport weet, maar toen wel Krienbühl-fan was) was hij ook de man die ervoor heeft gezorgd dat de muesli bekend werd in Nederland en de grote publiekslieveling van iedereen. Dus wel even een topic waard.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_3890555
quote:
Op vrijdag 19 april 2002 14:58 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Hoewel ik die man als schaatser nooit heb meegemaakt, vind ik het toch wel enorm knap om op je 46e nog 16e op het EK te worden. Dat zie ik zelfs Roberto Sighel niet doen. En verder heeft ie ook veel betekend voor de ontwikkeling van het schaatsen en zo. En volgens mijn moeder (die verder niks van sport weet, maar toen wel Krienbühl-fan was) was hij ook de man die ervoor heeft gezorgd dat de muesli bekend werd in Nederland en de grote publiekslieveling van iedereen. Dus wel even een topic waard.

Vroeg ik me eigenlijk ook af waarom hij geen topic heeft gekregen. Maar ik dacht dat het al niet meer noodzakelijk was, omdat iedereen het al gezien heeft op het nieuws. Anders had ik er vast wel een topic over geopend. Maar nu heb jij er al een geopend
  vrijdag 19 april 2002 @ 17:26:54 #3
9105 CAZZO
Povera vaffanculo
pi_3892479
Die Franz Krienbühl is gewoon te laat begonnen met schaatsen,die vent debuteerd op 38 jarige leeftijd op het internationale podium,das reikelijk laat.
Franzies schaatscarriere ---> http://weasel.student.utwente.nl/~speedskating/index.php?type=skater&skaterid=571
May the seed of your loins be fruitfull in the belly of your woman
  vrijdag 19 april 2002 @ 18:25:34 #4
11923 I.R.Baboon
pi_3893061
quote:
Op vrijdag 19 april 2002 17:26 schreef CAZZO het volgende:
Die Franz Krienbühl is gewoon te laat begonnen met schaatsen,die vent debuteerd op 38 jarige leeftijd op het internationale podium,das reikelijk laat.
Franzies schaatscarriere ---> http://weasel.student.utwente.nl/~speedskating/index.php?type=skater&skaterid=571
Inderdaad. Op je 46e nog 8e worden op de Olympische Spelen vind ik toch wel heel erg knap.
  Admin vrijdag 19 april 2002 @ 18:27:18 #5
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_3893086
Istie overleden?
Ik heb hem nog zien schaatsen, volgens mij was hij een van de eerste die een "snel" pak ontwikkeld had, iedereen lachte hem uit, maar kijk nu maar eens
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_3893105
Het gros van de posters in sport was nog niet eens geboren toen Franz zijn *triomfen* vierde. daarom kent vrijwel niemand hem. Maar hij is zeker een baanbreker geweest voor de schaatssport in kleine landen, maar ook met zijn destijds revolutionaire schaatspak
wie een kuil graaft voor een ander....is nooit werkloos. Inmiddels 69+
  vrijdag 19 april 2002 @ 20:26:00 #7
11923 I.R.Baboon
pi_3894367
quote:
Op vrijdag 19 april 2002 18:27 schreef yvonne het volgende:
Istie overleden?
Ik heb hem nog zien schaatsen,
Ben jij al ZO o .
  Admin zondag 21 april 2002 @ 00:59:03 #8
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_3905139
Nou?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  zondag 21 april 2002 @ 01:12:14 #9
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_3905242
Ach, der Franz...

Lachte me altijd een slag in de rondte om zijn techniek, totdat ie opeens met dat gekke rood-witte strakke pak aan de start verscheen en ooit nog eens in top-16 plaatstje veroverde.

good old times, en ja...ik ben zo...

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_3906912
quote:
Op zondag 21 april 2002 01:12 schreef golfer het volgende:
Ach, der Franz...

Lachte me altijd een slag in de rondte om zijn techniek, totdat ie opeens met dat gekke rood-witte strakke pak aan de start verscheen en ooit nog eens in top-16 plaatstje veroverde.

good old times, en ja...ik ben zo...

Hij heeft iig de schaatssport een flink eind vooruit geholpen met zijn technische innovaties.

Om die Spanjaard Gomez kon je trouwens ook best wel lachen.

pi_3906925
Hier staat al wat meer info over Antonio Gomez:

http://weasel.student.utwente.nl/~speedskating/index.php?type=skater&skaterid=1546

[Dit bericht is gewijzigd door Leatherface op 21-04-2002 18:01]

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')