Nu, omdat we het niet zo kennen. Stel dat men het vroeger vanaf dag één op die manier gebruikte, dan was het vast niet zo'n probleem.quote:Op zondag 16 augustus 2009 01:49 schreef Winner_Taco het volgende:
Oorspronkelijk was het toch "des" avonds ? Als je dan zou zeggen donderdag "des" avonds is het duidelijk. Als je zou zeggen donder - des- avonds krijg je verwarring . Net als Vrij -des- avonds
Konbowaquote:Op zondag 16 augustus 2009 01:49 schreef Winner_Taco het volgende:
Oorspronkelijk was het toch "des" avonds ? Als je dan zou zeggen donderdag "des" avonds is het duidelijk. Als je zou zeggen donder - des- avonds krijg je verwarring . Net als Vrij -des- avonds
Op dit uur, in deze toestand, vind ik het anders een knap ingewikkeld conceptquote:Op zondag 16 augustus 2009 01:56 schreef Dennis_enzo het volgende:
Maandag is de naam van de dag, avond het gedeelte van de dag. Zo moeilijk is het niet
Als "dag" geen andere betekenis had, dan wel.quote:Op zondag 16 augustus 2009 01:56 schreef Dennis_enzo het volgende:
Maandag is de naam van de dag, avond het gedeelte van de dag. Zo moeilijk is het niet
oh?quote:Op zondag 16 augustus 2009 06:00 schreef eigendeegcookie het volgende:
maandagnacht bestaat niet : dan heet t : de nacht van maandag-op-dinsdag
neequote:Op zondag 16 augustus 2009 02:13 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Als "dag" geen andere betekenis had, dan wel.
Dag heeft meerdere betekenissen. Als dagdeel en het wordt gebruikt om 24 uur aan te geven. En dat laatste is wat vreemd.quote:
Je zegt het zelf al, dag heeft meerdere betekenissen. Zoals heel veel woorden.quote:Op zondag 16 augustus 2009 13:20 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Dag heeft meerdere betekenissen. Als dagdeel en het wordt gebruikt om 24 uur aan te geven. En dat laatste is wat vreemd.
Tussen 6:00 en 12:00 is het b.v. morgen, maar het is ook dag.
Tussen 18:00 en 0:00 is het avond, maar avond is weer een dagdeel?
Nacht is geen dag. Maar wel een dagdeel?
Ja. Maar het is niet logisch als het gaat om het benoemen van dagen.quote:Op zondag 16 augustus 2009 13:25 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Je zegt het zelf al, dag heeft meerdere betekenissen. Zoals heel veel woorden.
Het verschil tussen een naam en een woord is echt niet zo moeilijk te begrijpen toch?quote:Op zondag 16 augustus 2009 13:20 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Dag heeft meerdere betekenissen. Als dagdeel en het wordt gebruikt om 24 uur aan te geven. En dat laatste is wat vreemd.
Tussen 6:00 en 12:00 is het b.v. morgen, maar het is ook dag.
Tussen 18:00 en 0:00 is het avond, maar avond is weer een dagdeel?
Nacht is geen dag. Maar wel een dagdeel?
omdat 'maan' en 'donder' al bezet zijn.quote:Op zondag 16 augustus 2009 13:31 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Ja. Maar het is niet logisch als het gaat om het benoemen van dagen.
Waarom "maandag" en "dinsdag" en niet "maan" en "dins" gevolgd door het juiste dagdeel?
Die naam is ergens ontstaan, en daar gaat het om.quote:Op zondag 16 augustus 2009 13:36 schreef Waaghals het volgende:
[..]
Het verschil tussen een naam en een woord is echt niet zo moeilijk te begrijpen toch?
Mensen die Rondag heten, heten 's avonds toch ook niet Ronavond.
Jawel: "op vrij ga ik de gehele dag vissen"quote:Op zondag 16 augustus 2009 13:38 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
omdat 'maan' en 'donder' al bezet zijn.Verder is het natuurlijk niet echt duidelijk als ik het over 'vrij' heb als ik vrijdag bedoel.
Die vergelijking klopt niet, bakfiets is een woord en geen naam. Natuurlijk zijn die namen ontstaan door het samenstellen van woorden maar tesamen vormen ze een naam.quote:Op zondag 16 augustus 2009 13:38 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Die naam is ergens ontstaan, en daar gaat het om.
Ik wil dat een user met één of ander stoffig boek komt en gaat vertellen over hoe dat precies is ontstaan.
Een "bakfiets" heet met een reden zo, "bak" en "fiets", zo ook met de dagen.
Freya vrijdag. Thor donderdag, etc, ik ken het.quote:Op zondag 16 augustus 2009 13:44 schreef Waaghals het volgende:
[..]
Die vergelijking klopt niet, bakfiets is een woord en geen naam. Natuurlijk zijn die namen ontstaan door het samenstellen van woorden maar tesamen vormen ze een naam.
De Nederlandse dagnamen zijn ontleend aan Goden van de Romeinen en Noormannen.
Nee dus. Bakfiets is niet de naam van die fiets, tenzij je je eigen fiets bakfiets noemt als koosnaampje.quote:Op zondag 16 augustus 2009 13:50 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Freya vrijdag. Thor donderdag, etc, ik ken het.
Het is de naam van die fiets. Maandag is de naam van die dag. Het zijn beide woorden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |