abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 12:11:48 #1
266277 Stevie-Spekkie
Lief zijn = de beloning
pi_71897924
Hallo allemaal, ik heb van voor tot achter al jullie problemen en oplossingen gelezen over het nier probleem.
Ik vond het zo fijn om dit te lezen en vooral hoe de meelevendheid is van iedereen.

Daarom wilde ik reageren maar dat kon niet meer. Nu wil ik het zo proberen, ik hoop dat dit mag.

Mijn poes is 20 jaar maar erg sterk. Zij is al ruim 10 jaar niet naar een dierenarts geweest, daarvoor wel gewoon. Totdat zij een opstipatie kreeg die mijn inziens te laat werd behandeld. Na de behandeling ging het heel erg slecht en dacht ik dat het gedaan was met haar, ze was nog net geen twintig. Nu 2 en een halve maand later ging het beter en beter. Ik wist allen niet wat haar bloedwaarden waren en hoeveel nierdieeet noodzakelijk was. Ik gaf vooral ook gewoon voer omdat (zoals ik gelzen heb) de mijne alleen maar sap likte en nierdieet compleet liet staan.
Mijn vraag is het volgende: Zij begon steeds moeilijker met haar achterpoten te lopen, voorpoten gingen prima. Roch maar naar de DA en hij gaf een anabole spuit met de uitleg 'gewoon voer levert eiwitten maar het vele drinken en plassen zorg ervoor dat dit niet word opgenomen. Kortom afbraak van de spieren' 3 dagen later gaat het rap bergafwaarts, ze wil niet eten bijna niet drinken en het gedwongen voeren lukt bijna niet, ze spuugt het uit of verzet zich hevig (dat lukt haar dan weer wel ) Wat kan ik nu nog doen! Zij heeft geen pijn maar het baasje wel. Als dit zo blijft wil ik haar thuis houden (kan ook volgens de da) maar zijn er nog alternatieven of is mijn besluit juist. Ik vind het heel moeilijk maar ben wel gesterkt in al jullie verhalen erover.

Groeten van Stevie.
Baasje van een 20 jaar & 16 jaar oude, moeder & dochter.
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 12:13:25 #2
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_71897958
ik denk dat zijn einde nadert..
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 12:17:08 #3
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_71898023
Bij mijn kat destijds precies hetzelfde, problemen met de niertjes en dan die achterpootjes

Wij waren er te laat bij, het bloed was al teveel 'vergiftigd' ofzo, en was onethisch om het langer te rekken. Hopelijk is het bij jouw kat nog niet te laat, dus ik zou als ik jou was echt zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan en kijken wat er nog te redden valt.

Mijn kat was ook al erg oud toen hij het kreeg (19 ofzo), maar had hem graag nog wat jaartjes extra bij ons gehad.
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 12:17:21 #4
266277 Stevie-Spekkie
Lief zijn = de beloning
pi_71898026
Ja, dat denk ik ook maar is mijn beslissing om haar bij mij te houden de juiste?

Bedankt voor je reaktie
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 12:19:39 #5
266277 Stevie-Spekkie
Lief zijn = de beloning
pi_71898069
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 12:17 schreef Yi-Long het volgende:
Bij mijn kat destijds precies hetzelfde, problemen met de niertjes en dan die achterpootjes

Wij waren er te laat bij, het bloed was al teveel 'vergiftigd' ofzo, en was onethisch om het langer te rekken. Hopelijk is het bij jouw kat nog niet te laat, dus ik zou als ik jou was echt zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan en kijken wat er nog te redden valt.

Mijn kat was ook al erg oud toen hij het kreeg (19 ofzo), maar had hem graag nog wat jaartjes extra bij ons gehad.
Hallo Yi-Long, bedankt voor je reaktie. De achter poten maar ook de voorpoten doen het bijna niet meer. Het gaat zo snel ineens. Dierenarts weet ervan en de eerste keer was al zo intensief.

Groeten.
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 12:24:36 #6
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_71898164
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 12:17 schreef Stevie-Spekkie het volgende:
Ja, dat denk ik ook maar is mijn beslissing om haar bij mij te houden de juiste?

Bedankt voor je reaktie
Zoals je het omschrijft was dezelfde aftakeling die mijn kat had destijds. En dat was op den duur gewoon onethisch geweest. Hij at niets meer, en drinken eigenlijk ook niet meer. Tja... wat moet je dan!?
Als de dierenarts het wat eerder had geconstateerd dat het de niertjes waren, dan was er misschien nog iets aan te doen geweest, maar nu hebben we eerst 1-2 weken nog met pijnstillers zitten kutten, en pas toen het erg bleef, opnieuw getest en bleken de niertjes al veels te ver afgetakeld te zijn.

Toen heb ik er toch voor gekozen om een spuitje te geven. En zoals je kunt begrijpen is dat een hele zware beslissing, maar tegelijkertijd was het wel de enige beslissing die ik in die situatie nog kon nemen, want het was echt al erg slecht met dat beest.

Dus hopelijk kan de DA nog iets voor je betekenen, maar zoniet, dan moet je zelf even aankijken hoe het met dat beest gaat. Als hij niets eet en drinkt dan zal dat natuurlijk ook erg pijnlijk zijn voor dat beest.
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 12:30:50 #7
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_71898263
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 12:17 schreef Stevie-Spekkie het volgende:
Wat bedoel je precies met 'bij je houden'?

Persoonlijk (!) zou ik waarschijnlijk vandaag nog de DA laten komen voor een zacht einde. Ik zou er niet tegenkunnen te moeten dwangvoederen als er geen hoop en kans op herstel was.

Sterkte!
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 12:40:32 #8
266277 Stevie-Spekkie
Lief zijn = de beloning
pi_71898472
Dat is ook zo moeilijk en niet eerlijk voor de poes, ik weet het. Maar de da zegt dat het in bepaalde gevallen wel kan. Zij reageert nog steeds goed op mij maar eten en drinken ho maar. Mond is goed maar toch wat slijm. Kalium weet ik niet of dit een probleem is. Ik heb nooit eerder ervaren dat afscheid nemen zo zwaar kon zijn. Wel een poes verloren die 6 was. Wisten ze ook niet wat het was en ik maar direct naar de DA maar DA's zijn ook niet allen want die was dezelfde avond al heengegaan ondanks alle zorgen en óch een beetje vocht en spuitje en zo' Ik kijk nu naar buiten en zie tot mijn verbazing dat mijn poes op haar poten anderhalve meter loopt 'goed' zonder buiging in de knieen? ben zo terug.

Groeten van Stevie
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 12:57:09 #9
266277 Stevie-Spekkie
Lief zijn = de beloning
pi_71898800
Tja een beetje ijdele hoop dus... Nee laat rustig liggen op een fijne plek en als ik merk dat ze pijn krijgt of raar gaat doen, dan zal de DA moeten ingrijpen om verder lijden te voorkomen.

Stevie groetjes
pi_71899176
Gezond maar met nierproblemen?
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 13:21:10 #11
266277 Stevie-Spekkie
Lief zijn = de beloning
pi_71899339
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 13:14 schreef teknomist het volgende:
Gezond maar met nierproblemen?
Wat ik wil zeggen is, dat zij een erg sterke kat is en meer kan hebben dan ik soms doorheb. Maar ik denk dat haar nieren snel achteruit gaan. De DA had al wel gezegd dat ze nieren had maar nooit verder onderzocht. Nu ging het drie maanden goed maar ineens is het (lijkt wel) bijna over. Het zal zo zijn, maar door alles wat je leest geef je jezelf toch hoop.
Ze kijkt heel helder uit haar ogen, wil nog van alles maar kan het niet meer. Vandaar mijn topic.
Als je anderen advies geeft blijft het voor jezelf toch zooo moeilijk.

Bedankt namens Stevie
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 13:31:33 #12
154193 TheYoung1
Lief zijn loont nog steeds!!
pi_71899514
Lijkt heel erg op nierfalen, wat gezien de leeftijd niet eens zo vreemd is. Mooie leeftijd voor een kat hoor.
Maar ook ik vrees dat het eenaflopende zaak is. Als ze op die leeftijd nog zo'n zware aandoening krijgen, is het meestal einde verhaal.

Sterkte ermee, heb een half jaar geleden zelf 1 van mn poezels moeten laten inslapen. Is niet gemakkelijk....
ik zeg maar zoo, dierentuin is me te lang.
Patat, dat is het!!
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 14:12:57 #13
266277 Stevie-Spekkie
Lief zijn = de beloning
pi_71900368
Hoe kan ik een foto plaatsen?

Dank aan iedereen.
pi_71900458
Helaas genoeg ervaring gehad met nierfalen, chronische en plotselinge. Uiteindelijk kun je er niets meer aan doen, nierfalen is vroeg of laat fataal. Je heb het geprobeerd het nog een tijdje vol te houden met de middelen die ervoor beschikbaar zijn maar uiteindelijk is het nierfalen zover gevorderd dat niets meer helpt. Als ik het zo lees van jouw kat is het beestje in een fase dat het lichaam zichzelf aan het vergiftigen is en zal het niet zo lang meer duren. Nu heb ik wel gemerkt dat het sterven aan niervergiftiging niet een pijnlijke dood is voor het diertje (twee katten van me zijn overleden net voordat ze een spuitje zouden krijgen en die overleden op mijn schoot zonder dat het opviel, eentje zelfs in de wachtkamer seconden voordat ik naar de spreekkamer werd geroepen). Een huisdier hebben betekent ook afscheid ervan kunnen nemen als het zover is en een leeftijd van 20 jaar is voor een kat een fantastische leeftijd (mijn katten die stierven aan nierfalen waren 9-10 jaar). Als ze echt voedsel weigert en je het er ook niet meer met dwangvoederen erin kunt krijgen dan heb ik de persoonlijk ervaring dat de kat het aangeeft dat het genoeg is geweest en zou ik haar een zachte dood gunnen door middel van een spuitje, helaas het enige wat je nog voor je kat kunt doen. Jij en je kat hebben hun best gedaan om je kat een zo goed en lang mogelijk leven te geven...het is tijd hoe moeilijk het dat ook voor je is (en geloof me ik weet hoe moeilijk het is).

Zelf hier nu ook een kater van 11 jaar die mager en magerder wordt, nierfalen. Gelukkig eet hij nog goed en slikt hij keurig zijn medicijnen maar ook bij hem weet ik dat het zo ineens mis kan gaan en dat het besluit om de dierenarts hem een spuitje te laten geven eraan zit te komen dus echt weet precies wat er door je heen gaat

[ Bericht 5% gewijzigd door trovey op 15-08-2009 14:29:32 ]
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 14:23:48 #15
154193 TheYoung1
pi_71900610
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 14:12 schreef Stevie-Spekkie het volgende:
Hoe kan ik een foto plaatsen?

Dank aan iedereen.
Uploaden via photobucket oid. http://photobucket.com/
Patat, dat is het!!
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 15:17:14 #16
266277 Stevie-Spekkie
Lief zijn = de beloning
pi_71901818
Trovey, bedankt voor je verhaal. Ik kan er veel mee en geeft mij moed om Stevie tijdig naar de dierenarts te brengen als het echt niet meer gaat. Ze slaap nu geregeld en is erg rustig, ook de ademhaling is normaal.
Heel veel sterkte met je poes van 11 ik hoop dat het nog een tijdje goed mag gaan.
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 15:20:38 #17
266277 Stevie-Spekkie
Lief zijn = de beloning
pi_71901884
Ik hoop dat dit lukt.

Poesje met de buurhond.
pi_71901990
Heb 4 maanden geleden met poes van ruim 22 moeten laten inslapen met dezelfde klachten. Vorig jaar juli begon ze ziek te worden en bleek ze nierfalen te hebben. Na 2 injecties met epo en spoelen met een halve liter vocht heeft ze het toch nog 8 maandjes goed gedaan. Toen ze echter niet meer wilde eten en op het laatst ook niet meer drinken heb ik haar laten inslapen. Uitdrogen en jezelf vergiftigen is het lijden verlengen. Het is altijd verschrikkelijk moeilijk, maar als er geen kans op genezing meer is moet het afscheid dierwaaridg blijven. Mijn poes is heel vredig ingeslapen.
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 15:33:28 #19
154193 TheYoung1
pi_71902127
Mooie lappenkat hoor!!

Overigens, mijn Mieppie had ook nierfalen. Heeft bijna een half jaar geduurd tussen ziek worden en het daadwerkelijke 'opgeven'. Maar toen was het ook binnen 5 dagen op. Ging heel snel opeens.

Heb haar wel individueel laten cremeren en staat hier nu in een urntje in de kast. Geeft wel wat troost.

En wacht niet te lang. Miep was zover uitgedroogt dat er geen adertje meer te vinden was voor de injectie. En dan moet het direct in het hart....Bespaar je dat!!!
Patat, dat is het!!
pi_71902517
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 15:17 schreef Stevie-Spekkie het volgende:
Trovey, bedankt voor je verhaal. Ik kan er veel mee en geeft mij moed om Stevie tijdig naar de dierenarts te brengen als het echt niet meer gaat. Ze slaap nu geregeld en is erg rustig, ook de ademhaling is normaal.
Heel veel sterkte met je poes van 11 ik hoop dat het nog een tijdje goed mag gaan.
Als ik je verhaal zo lees.... ben ik van mening dat je al te laat bent. Als het beestje niet goed meer kan lopen dan heeft ze er vaak ook geen lol meer aan. En katten laten inderdaad niet gauw blijken dat er iets mis is, dus wie weet heeft ze wel pijn. Misselijk zal ze in ieder geval zijn.
Ze lijkt ontzettend op mijn kat Sietske, die ik afgelopen juni op 13 jarige leeftijd heb moeten laten inslapen als gevolg van nierfalen (zie: [centraal] Katten met nierproblemen #2 ). Ze at al een week niet meer en werd steeds zwakker op de pootjes, en ik wist dat het alleen maar achteruit zou gaan.

En hoe graag ik haar ook nog langer bij me had gehouden.... als je (in mijn geval) 13 jaar samen bent geweest vind ik niet dat je daar voor het bestwil van het baasje nog een paar weken aan vast moet knopen terwijl poes gewoon op is.

Het is een rottige beslissing, maar eentje die ook hoort bij je liefde en verantwoordelijkheid voor je huisdier.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 17:19:28 #21
266277 Stevie-Spekkie
Lief zijn = de beloning
pi_71904142
[quote]En hoe graag ik haar ook nog langer bij me had gehouden.... als je (in mijn geval) 13 jaar samen bent geweest vind ik niet dat je daar voor het bestwil van het baasje nog een paar weken aan vast moet knopen terwijl poes gewoon op is.[quote]

Ja, de verhalen bevestigen zich alleen maar en het zal zeker zo zijn. Een dier moet niet onnodig lijden.Morgen zal ik het besluit nemen en moet ik mij dapper opstellen voor haar. Ik heb het gevoel dat zij nog wel wil maar dat zal ook heel veel mijn gevoel zijn.

Bedankt voor het schrijven, ik ga mijn best doen het niet langer te rekken. 20 jaar is een mooie leeftijd en zij heeft al aardig wat meegemaakt en altijd zonder bandje buiten geweest. Had ook anders kunnen zijn.

Bedankt namens Stevie
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 17:25:43 #22
154193 TheYoung1
pi_71904259
Sterkte ermee. En na-praten kan hier ook
Patat, dat is het!!
pi_71904845
Sterkte. En houd ons hier op de hoogte.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_71905938
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 15:17 schreef Stevie-Spekkie het volgende:
Jij ook bedankt voor je steun. Palle (Noorse Boskat) is inderdaad heel mager geworden dit jaar maar dan ook al zeker 3 jaar aan het klungelen waarvan ik nu 2 jaar weet dat het dus de nieren zijn. Hij staat nog steeds om de paar uur te gillen om zijn eten dus tot hij dat doet en gewoon verder vrolijk is laat ik hem begaan. Elke dag zijn Fortekor en nierdieet en ik hoop nog een tijdje van hem te mogen genieten, als het inderdaad zover zal zijn dan herken ik het helaas snel genoeg. Ik hoop dat je in de tijd die nog even hebt nog kan genieten van je poes. Veel sterkte met het nemen van de beslissing als jij en het diertje zover zijn.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  zondag 16 augustus 2009 @ 00:36:43 #25
266277 Stevie-Spekkie
Lief zijn = de beloning
pi_71912407
Het is allemaal ook moeilijk om te zien, steeds komt ze overeind en gaat aan de wandel. Maar omdat een voorpoot niet goed neergezet wordt zijn wandelingen maar kort. Soms lukt het haar wel en komt zij waar ze wezen wil.
Het blijft lastig want hoelang gaat het (zichtbaar) goed en wanneer niet. Ik sta voor een moeilijke beslissing morgen. Ze kijkt prima uit haar ogen weet wat zij wil maar kan het niet vertalen. Dit mag niet te lang duren zo want zij moet pijn hebben. Het is voor mij wel natuurlijker hoe het nu gaat (zonder al te veel pijn). Ik probeer de poes op een stil plekje zich terugtrekken om vredig te gaan slapen. Maar wanneer kan dit niet meer en zal ook ik naar al jullie goede adviezen moeten luisteren en meewegen in mijn besluit. Afscheid heb ik al wel van haar genomen maar ik blijf mij verbazen of de wilskracht van een poes. Hebben jullie dat ook zo ervaren?

Heel veel dank voor al jullie steun en Stevie en haar baasje zouden het fijn vinden als dat zo kan blijven.
Van mij uit zal ik steun proberen te zijn voor al die anderen die ook hetzelfde meemaken of gaan meemaken.

Pootje van Stevie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')