abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71890829
Over een paar weken ga ik verhuizen. Ik ben druk bezig te bedenken hoe ik het wil gaan inrichten en heb voor de slaapkamer het volgende idee:

Het is een vrij grote slaapkamer onder een schuin dak. In de zomer kan het erg warm worden, dus ik wil er geen donker hok van maken.

Ik had iets in mijn hoofd wat ik jaren geleden op TV heb gezien. En toevallig kom ik dat nu ook regelmatig tegen op de site van Ikea:

Dat witte hout aan de muren vind ik erg mooi. Het is licht, maar toch warm en gezellig. Ik moet nog bedenken of het één muur wordt of alle muren. Waarschijnlijk wil ik daarbij bordeaux-rood vloerbedekking hebben, want dat kleurt mooi bij accesoires zoals schilderijen die ik in de slaapkamer wil zetten.

Mijn nieuwe woning is een huurhuis. Ik ga daar niet mijn hele leven lang wonen en als ik wegga, moet ik het in originele staat achterlaten. Dus ik vraag me af hoe ik die witte houten muren gerealiseerd krijg.

Moet ik gewoon houten planken aan de muur timmeren? Of moet ik eerst een soort geraamte aan de muur bevestigen waar die planken aan kunnen worden getimmerd? Bestaat er iets als laminaat voor op de muur? Of zijn er andere opties?

Als jullie ideeën of tips hebben, hoor ik die graag.

Alvast bedankt!
pi_71891337
Ziet er leuk uit! Geraamte lijkt me sowieso het beste, al was het maar omdat je dan geen 80 gaten in de muur hoeft te rammen. Als je echt houten planken gaat gebruiken lijkt het me wel een beetje prijzig trouwens.
pi_71892136
Het hoeven geen echte houten planken te zijn, als het maar die look krijgt. Maar ik zou niet weten wat de alternatieven zijn. Een behangetje met een houtpatroon lijkt me een beetje kitch.
pi_71892225
Ik heb wel eens bij Eigen Huis en Tuin gezien dat ze inderdaad laminaat op de muur bevestigden. Wellicht eens kijken op hun site of daar wat te vinden is over dit onderwerp?
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_71901119
Ik zag in de nieuwe formido folder (staat nog niet online, gaat in vanaf 17 aug) een vliesbehang met houtprint. Kun je evt ook horizontaal plakken.

Ivm extreem uitstegedrag heb ik er zelfs een foto van gemaakt voor je

Zo nu, moet ik mijn plintjes af gaan maken
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 14:52:14 #6
248266 heartwork
Works of heart bleeding dark
pi_71901251
Je kunt natuurlijk ook gewoon de muur witten en de planken schilderen. Je hoeft dan alleen de naden te trekken.
Makkelijk toch?
Zo is het volgens mij ook gegaan op de foto die je laat zien uit de IKEA folder.
Big mouth strikes again
pi_71901326
ik zou opletten met dergelijke planken aan je muur te bevestigen. Het is allemaal heel mooi, maar wil je ook 1x per week al die naden langs lopen met een stofdoek om de boel proper te houden?
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  FOK!fotograaf zaterdag 15 augustus 2009 @ 16:59:28 #8
17893 Forno
pi_71903762
Zo duur zijn een paar plankjes niet hoor. Als je voor behang kiest, doe dan niks. Da's zo lelijk.

Je hoeft er nauwelijks gaten voor te boren. Paar verticale regels tegen de muur schroeven. Zeg zo'n 1 per 60cm van ongeveer 2x6cm (ook meeschilderen van tevoren). Daar de horizontale regels tegen aan timmeren (van tevoren gronden/schilderen). Op de foto zit er circa 5 a 7mm tussen de planken. Kun je net met een schoonmaakdoekje tussen frummelen.
pi_71910963
Ik ben vandaag 's langsgeweest bij Carpetland en gevraagd of je laminaat op de muren kan bevestigen. Het kan. Meer mensen doen het en het is ook best makkelijk. Je moet alleen bij het lijmen dikke klodders ipv strepen maken, anders blijft het niet zitten.

Vinyl of behang lijkt me toch wat te kitsch. Echt hout is wat duurder en het is ook meer werk; laminaat is makkelijker op maat te zagen.

Ik moet het eerst wel allemaal goed opmeten. De slaapkamer is namelijk onder een schuin dak.
  zondag 16 augustus 2009 @ 01:17:37 #10
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_71912950
mozeskriebel, gaan we nu echt weer terug naar de schrootjes periode?

Enige wat die wel voor hadden op de hier gedane sugesties... ze gebruikten echt hout.

Dat er mensen zijn die laminaat op de vloer mikken snap ik al niet maar dat ze dit nu ook nog op de muur plakken....
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_71921815
smaken verschillen...

papier op de muur is zooo 2008!
pi_71924758
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:11 schreef Pulzzar het volgende:
Ik ben vandaag 's langsgeweest bij Carpetland en gevraagd of je laminaat op de muren kan bevestigen. Het kan. Meer mensen doen het en het is ook best makkelijk. Je moet alleen bij het lijmen dikke klodders ipv strepen maken, anders blijft het niet zitten.

Vinyl of behang lijkt me toch wat te kitsch. Echt hout is wat duurder en het is ook meer werk; laminaat is makkelijker op maat te zagen.

Ik moet het eerst wel allemaal goed opmeten. De slaapkamer is namelijk onder een schuin dak.
Vinyl of behang vind je kitsch en vervolgens kies je dan voor misschien nog wel kitscheriger laminaat ipv echt hout
  zondag 16 augustus 2009 @ 20:21:29 #13
248266 heartwork
Works of heart bleeding dark
pi_71930465

post je aub een foto van je eindresultaat? ben ontzettend benieuwd!
Big mouth strikes again
pi_71930936
Schrootjes anno 2009 - je moet er van houden
pi_72454804
Ik wist niet dat het bestond, maar paar dagen geleden hoorde ik van zogenaamde wandbekleding. Je bevestigt een soort rail op het plafond en de vloer en daartussen schuif je kunststof planken. Dat is eigenlijk hetgeen wat ik zocht. Laminaat tegen de muur kan ook. Dat is waarschijnlijk goedkoper en daarom ook nog steeds een optie. Maar het liefst ga ik dus voor die wandbekleding.
pi_72454842
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:11 schreef Pulzzar het volgende:

Waarom neem je geen houten vloer delen?
21 cm breed, je laat een stukje ruimte ertussen.
Je hebt hout en je bent helemaal anno 2009!

Voorbeeld, onder schuindak:

Zelluf gedaan, super simpel en volgens mij niet zo heel duur.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_72455143
schrootjes revisited alleen dan niet de grenen houtkleur
de 70's moesten toch uiteindelijk een keer terugkomen

overigens heb ik zelf ook al eens gedacht over eiken delen op de muur
SuperwormJim:
't is net als een natte hersenscheet, een soort van smerig remspoor in je schedel, alsof je hersenen een windje laten en je voelt gewoon 'RENNEN, DIT IS EXTREME DIARREEEEEE!!!!!'' :') :'( ;(
pi_72455197
Grenen vind ik ook niet mooi, hier wordt het geschilderd.

Maar euhm, ik heb hier vloerplanken uit 1900 liggen, zijn 21 cm breed en door het werken van het hout zit er een mooi spleetje tussen, dus laat die '70 maar zitten, back to 1900
pi_72455401
Alhoewel ik je keuze voor dit idee wel begrijp, merk ik dat je je wel erg vasthoud aan dit "hout" idee.

Durf verder te denken. Wat mijn suggestie bijvoorbeeld is, is om op de grootste muur in je kamer, een wandbespanning te maken.

Voordeel: Welke stof je ook kiest, het geeft een warme uitstraling door de sctructuur van stof en als je een neutrale kleur te eentonig vind, kan je ook kiezen voor een stof met een zacht motief erin.

Nadeel van wandbespanning is dat je op zoek moet gaan naar stoffen die op de rol groter zijn dan 2 mater nog iets. Een oplossing hiervoor kan zijn is dat je de wandbespanning gedeeltelijk of in delen gaat uitvoeren, zodat je ook op de markt of een coufure zaak jou stof kan uitkiezen.

Een kennis van m'n ouders hebben ook dit idee gedeeltelijk uitgevoerd. Zij namen voor de eerste meter vanaf de grond een wandbespanning van een donkerrode stof met een victoriaans motief, daarop hebben ze voor een soort banner gekozen: Een bespanning over de grootste breedte van de kamer op dikkere latten, met een neutrale rode kleur stof. Deze "banner" kwam de slaapkamer ca 8 cm binnen, waardoor ze op deze balk zeg maar, kaarsjes, fotolijstjes enz enz. konden zetten. De muur boven deze banner bleef kaal = geschilderd in ik geloof vanille geel.

Mocht je voor deze optie gaan. Denk eraan dat je een iets (niet te veel) elastische en sterke stof neemt, zodat je niet gelijk je bespanning vrn***kt als er iets tegenaan valt. Als je zo'n bespanning gaat maken, probeer zoveel mogelijk kruislinks te werken....dan krijg je het mooiste resultaat.

Als je kiest voor een wandbespanning, kan je langs het plafond, muren en de vloer, ook gewoon plinten gebruiken.

Edit: Linnen is er heel geschikt voor.... *Even met m'n vader gebeld*

[ Bericht 2% gewijzigd door Meike26 op 05-09-2009 10:30:47 ]
pi_72456183
stof heeft het nadeel dat het veel stof vangt, en moeilijker te onderhouden is dan hout natuurlijk
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_72456296
Wat is moeilijker?

Stof vangt inderdaad meer vuiligheid, maar het is minder snel te zien. Onderhoud staat gelijk aan hout. Als je maar een stoomreiniger hebt en niet rookt in de slaapkamer

En je kan, bij een beetje stof op de stof ook gewoon de stofzuiger erop zetten. 3 maal "stof" in 1 zin, zonder een komma ertussen

En zo'n stoffig type ben ik helemaal niet
pi_72459961
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 09:27 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Waarom neem je geen houten vloer delen?
21 cm breed, je laat een stukje ruimte ertussen.
Je hebt hout en je bent helemaal anno 2009!

Voorbeeld, onder schuindak:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Zelluf gedaan, super simpel en volgens mij niet zo heel duur.
Ziet er goed uit.

Maar het ziet er wel uit alsof je het direct tegen de muur hebt bevestigd, aan die spijkers te zien. Ik heb een huurhuis en als ik daar over een x aantal jaar weer wegga, moet ik dat er allemaal weer afhalen. Misschien kan ik nog contact opnemen met de verhuurder.

Over die schrootjes. Die foto die ik in de op heb geplaatst, ziet er duidelijk niet 70's uit. Dat effect krijg je alleen als je niks met het hout doet, of als ander materiaal zoals bijvoorbeeld laminaat een te hout-achtige look heeft. En dat had ik juist helemaal niet in mijn hoofd. Ten eerste wordt de slaapkamer dan te donker. Ik slaap onder het dak en in de zomer kan het dan erg warm worden. Een te donkere kamer maakt dat alleen maar erger.

Tja, en verder had de vorige bewoonster zelf een garderobe-kast gebouwd, ook onder het schuine gedeelte van het dak. Ik vond dat wel handig, dus ze heeft die kast laten zitten. Ik dacht; een likje verf erop en hij ziet er weer mooi uit. Maar het is toch maar een gammel ding. Als ik die kast laat zitten, moet ik alsnog de deuren eruit halen.
pi_72461356
Nee, ik heb het op regelwerk gemaakt. (dikker hout dan raggels)

Eerst een constructie maken tegen de muur, goed verankeren en planken er tegen aanschroeven (verzinkt).
pi_72463199
Ben je handig met een frees?
pi_72632803
Nou, 't zit niet mee.

Ik ben er nog niet echt aan toegekomen; er moeten eerst andere dingen gebeuren.

Maar die wandbekleding gaat ook niet lukken. De verwarmingsbuizen zitten in de weg. Maar ik heb nu het idee om glasweefselbehang op één muur te doen. Daarop kan ik planken bevestigen. Deze moeten dunner zijn dan de plint tegen de vloer. Ten eerste omdat ze niet te zwaar moeten zijn, maar het is ook niet mooi als de plint daaronder wegvalt. Als ze erop zitten, schilder ik ze gebroken wit.

Ik heb ook bedacht om een gedeelte van de muur met spiegels te bekleden. Het gaat er dan zo uitzien:

Het bed zet ik rechts tegen de muur. Ik heb nog een halterbankje en dat wil ik links neerzetten. De muur is ongeveer 5 meter lang. Voor de rest. Ik heb hoogpolig bordeauxrood tapijt besteld. De andere muren wil ik gewoon behangen. De kamer is L-vormig en het breedste stuk (rechts van de afbeelding te zien) is 4 meter.

Ik hoop dat het gaat lukken. Dat het glasweefstelbehang het allemaal kan houden en dat het ook weer te verwijderen valt als ik in de toekomst ga verhuizen.

En anders moet ik toch wat anders verzinnen. Ik hoop dat er originele alternatieven zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')