abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71889175
Ik stuitte op een filmpje op youtube dat gemaakt was voor het Subcommittee on Security and Defence van het europees parlement. Het pleit voor het onderbrengen van militaire bases buiten de eu onder een eu vlag, of iig een nauwere samenwerking. Op deze manier zou er een betere 'power projection' zijn van de EU.
Het gaat hier vooral over de regio midden-oosten en azie. In deze regio heeft de VS een uitgebreid netwerk van militaire bases. China is recentelijk ook actief bezig geweest met het bouwen van miitaire bases om handelsroutes te versterken. India heeft als reactie hierop geantwoord door ook meerdere militaire bases te openen.

Recent hebben we Frankrijk nog een basis zien openen in Abu Dabi.

Dus zou de EU meer aan power projection moeten doen en zorgen dat de EU stabiliteit en tegenwicht kan bieden in dit gebied?
Moeten deze militaire bases van europese landen meer geintegreerd worden onder de EU en samenwerking onderling bevorderen?

filmpje:

muziek zat niet oorspronkelijk onder het filmpje (aldus de uploader)
heb echter niet kunnen controleren of deze daadwerkelijk getoond is aan het subcommitee. Maar het gaat om het idee
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 23:02:40 #2
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_71889291
Vind ik dat het moet gebeuren? Ja. Denk ik dat het in de nabije toekomst ook daadwerkelijk kan gebeuren? Nee.

Eerst moet de EU daarvoor een politieke eenheid worden, meer dan het nu is. Er is geen overkoepelend buitenlands beleid, laat staan een overkoepelend defensiebeleid. De Europese Commissie is al sinds mensenheugenis bezig met die twee vlakken van beleid maar heeft door tegenstand van een aantal grote EU-landen (Frankrijk met name) nooit iets voor elkaar kunnen krijgen.
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
pi_71889765
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 23:02 schreef Rock-shocker het volgende:
Vind ik dat het moet gebeuren? Ja. Denk ik dat het in de nabije toekomst ook daadwerkelijk kan gebeuren? Nee.

Eerst moet de EU daarvoor een politieke eenheid worden, meer dan het nu is. Er is geen overkoepelend buitenlands beleid, laat staan een overkoepelend defensiebeleid. De Europese Commissie is al sinds mensenheugenis bezig met die twee vlakken van beleid maar heeft door tegenstand van een aantal grote EU-landen (Frankrijk met name) nooit iets voor elkaar kunnen krijgen.
hmm volgens mij is frankrijk juist groot voorstander van een nauwere samenwerking tusen de eu landen op militair gebied, GB is juist tegen in dit soort zaken.

een paar jaar geleden is er ook een eurocorps opgericht. Is het niet zo dat de eu, na de doorvoering van het lissabon verdrag, een buitenland minister zal krijgen ? (het heet dan anders omdat een aantal landen bezwaar hadden tegen die terminologie)
Het lijkt me juist dichterbij dan ooit tevoren. De duitsland-frankrijk tandem wil ook graag betere defensie en veiligheids samenwerking binnen de eu.
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 09:25:47 #4
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_71895765
Nou ja, wie tegensputtert maakt natuurlijk niet echt uit. Ik dacht dat voornamelijk Frankrijk dwars lag, maar als dat Groot-Brittannië is, komt dat uiteindelijk op hetzelfde neer.

Als het ervan komt, juich ik het alleen maar toe. Maar ik moet het nog maar zien allemaal.
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
pi_71900764
Het is idd de UK die tegensputtert Fra is juist de grote motor achter de geintegreerde defensie van de EU.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 15:48:50 #6
249328 Sparretje
Dr strangelove houd van bommen
pi_71902462
Denk dat als we ook maar enige betekenis willen hebben op het wereldtoneel, dit verplichte kost zal zijn. Begreep alleen niet wat ze precies bedoelde met het feit dat deze basissen zouden zorgen voor wereldvrede. Volgens mij zijn ze er gewoon om handelsbelangen van de EU te beschermen.Elk rijk begon samen te werken op militair gebied om handelsbelangen te beschermen (zo ook de VS). Dus dit zou denk ik wel eens voor een doorbraak kunnen zorgen.
pi_71903180
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 15:48 schreef Sparretje het volgende:
Denk dat als we ook maar enige betekenis willen hebben op het wereldtoneel, dit verplichte kost zal zijn. Begreep alleen niet wat ze precies bedoelde met het feit dat deze basissen zouden zorgen voor wereldvrede. Volgens mij zijn ze er gewoon om handelsbelangen van de EU te beschermen.Elk rijk begon samen te werken op militair gebied om handelsbelangen te beschermen (zo ook de VS). Dus dit zou denk ik wel eens voor een doorbraak kunnen zorgen.
beschermen zeevaart routes plus dat de basissen dichtbij hotspots liggen en er zodoende snel ingegrepen kan worden (wat frankrijk al doet in afrika) -> afschrikwekkende werking
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 17:53:27 #8
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_71904735
Eerlijk gezegd vind ik dat dit filmpje vooral aantoont dat de special effects uit powerpoint gesloopt dienen te worden, maar goed.
pi_71906191
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 17:53 schreef Nobu het volgende:
Eerlijk gezegd vind ik dat dit filmpje vooral aantoont dat de special effects uit powerpoint gesloopt dienen te worden, maar goed.
idd, het had wel een hoog 'bling' gehalte
  zondag 16 augustus 2009 @ 02:10:29 #10
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_71913432
Ook Generaals en politici zijn gevoelig voor uiterlijkheden

On topic: De EU heeft al bases in het Midden Oosten. Op Cyprus ligt RAF Akrioteri, en de Fransen hebben een basis aan de Rode Zee (die hebben we nog gebruikt voor de UN-operatie in Eritrea). Het tegensputteren is van tijdelijke aard. Er lopen in Engeland simpelweg nog te veel mensen in de rondte die lijden aan het Empire-syndroom. Engeland heeft in de laaste 50 jaar enorm veel macht verloren. Vergeet niet dat Engeland nog geen 100 jaar geleden het machtigste rijk ter wereld was, en dat het altijd machtig en onkwetsbaar op een eiland lag. Wat zij destijds wilden gebeurde ook. Dat moeten ze nog steeds ontwennen, en Europa gaat voor hun dus veel te snel. De enige reden waarom ze destijds aansluiting bij de EU zochten is omdat het machtsblok Frankrijk-Duitsland anders in rap tempo van ze weg zou lopen. Nu hebben ze daar invloed op, en kunnen ze het afremmen. Maar er zal nog wel enige tijd overheen gaan voor ze echt Europees zijn geworden.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')