Waarom niet?! Het is geen commerciėle partij die er geld aan wil verdienen. Het is de overheid die het eigen woningbezit wil bevorderen. Het is feitelijk een verkapte subsidie. Dan is het toch geen probleem dat je netjes na 3 jaar het volledige bedrag aflost.quote:
Het zou een mooi verhaal zijn dat je bij het afsluiten van je hypotheek direct dat blok mee kan financieren om later die subsidielening af te lossen. Waar was die subsidielening ook al weer voor bedoeld? Oh, ja, of toch niet? Wat schiet wie daar mee op? Het klinkt nogal dom, of zie jij dat niet zo? Want die kans is groot.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 19:36 schreef ooge het volgende:
extra opname uit hypotheek of spaarpotje, op de website staat dat er ten alle tijd boete vrij kan worden afgelost, maarja vaak heb je nog kleine lettertjes
starterslening is het verschil tussen een hypotheek volgens NHG dus bijvoorbeeldquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 22:41 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Het zou een mooi verhaal zijn dat je bij het afsluiten van je hypotheek direct dat blok mee kan financieren om later die subsidielening af te lossen. Waar was die subsidielening ook al weer voor bedoeld? Oh, ja, of toch niet? Wat schiet wie daar mee op? Het klinkt nogal dom, of zie jij dat niet zo? Want die kans is groot.
Overigens bij de berekening van de 160k kan je 10% extra tellen -> oversluitkosten zoals hypotheek notaris etc. Kortom :quote:En daar gaat je winst met het oversluiten van een hypotheek bij de bank!
Ik lees toch echt overal dat de starterslening boetevrij kan wordenafgelost.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 11:28 schreef mister-v het volgende:
* Ooge * heel slim bedacht mocht het niet zo zijn dat de starterslening niet kan worden afgebroken tenzij de boete wordt betaald voor het vervroegd aflossen!
Is dit niet verschillend per gemeente?quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 11:47 schreef ikbenschipper het volgende:
[..]
Ik lees toch echt overal dat de starterslening boetevrij kan wordenafgelost.
Volgens mij kun je gewoon een 2e hypotheek nemen of je 1e hypotheek verhogen om die starterslening af te lossen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 18:41 schreef ooge het volgende:
Stel je komt in aanmerking voor de Starterslening. Hiervan is de eerste 3 jaar rentevrij, men gaat er vanuit dat het salaris na deze 3 jaar gestegen is en ga je dus wel rente+aflossing betalen.
Kun je na deze 3 jaar, mits de bank het toelaat dit bedrag ook onderbrengen in je hypotheek en de starterslening gelijk geheel aflossen, zodat je dus in feite gratis geld hebt gehad ?
De rente na de 3 jaar is namelijk 6% , en bij de meeste hypotheken misschien lager.
hoezo?quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 15:03 schreef Halcon het volgende:
[..]
Als je er in slaagt om een rente te bedingen die effectief lager is dan 6% doe je goede zaken.
De rente van die starterslening is 6%. Dus als je een lagere hypotheekrente kunt krijgen, doe je goede zaken.quote:
dat dus. zo vertelde de hyptheker het mij in ieder geval.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 15:03 schreef Halcon het volgende:
[..]
Volgens mij kun je gewoon een 2e hypotheek nemen of je 1e hypotheek verhogen om die starterslening af te lossen.
Als je er in slaagt om een rente te bedingen die effectief lager is dan 6% doe je goede zaken.
Deze post snap ik niet. Bedoel je dat de rente die je betaalt over een starterslening even hoog is als de rente op je hypotheek?quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 13:27 schreef AMDFreak het volgende:
[..]
Is dit niet verschillend per gemeente?
Want volgens mij is het zo dat het aflossen van een starterslening gepaard gaat met de rente die hebt op je hypotheek "3 jaar terug". Althans zo heb ik het begrepen.
En na drie jaar moet je weer een inkomenstoets doen, kan je het dan nog niet aflossen, mag je weer 3 jaar extra "lenen". Maar ik weet eigenlijk niet hoe het dan daarna zit.. Lijkt me sterk dat je na 6 jaar amper in inkomen gestegen bent.
Ik weet niet hoe de TS aan 6% rente komt bij aflossing?
Indien de toets aangeeft dat je de extra rentelasten zou kunnen dragen dan ja, start de rente klok met tikken.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 12:03 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Deze post snap ik niet. Bedoel je dat de rente die je betaalt over een starterslening even hoog is als de rente op je hypotheek?
Als je na de eerste drie jaar niet kunt aflossen zoals jij zegt, gaat de rente dan wel tellen?
Als je een hypotheek kunt krijgen waar het bedrag van de subsidie al in zit, dan heb je die hele subsidie toch niet nodig? Heb je er dan wel recht op?quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 12:24 schreef klusfoobje het volgende:
Als je een slimme notaris, makelaar en Hypo adviseur hebt gehad, dan heb je het advies gekregen om indien mogelijk de hypotheek van de bank in te laten schrijven voor het hypotheekbedrag + de subsidie. op die manier hoef je daarna niet opnieuw naar de notaris. Moet de woningwaarde het uiteraard wel toestaan.
Na de 3 jaar word er idd gekeken of je kunt gaan aflossen en zo ja, dan gaat de rente lopen. Kun je het niet dan word de termijn verlengt.
Overigens die 6%, daar ga je ws echt niet onderkomen hoor. En als wel, dan is dat zo marginaal dat de provisiekosten die je altijd blijft houden het voordeel ruimschoots teniet zullen doen.
Ik zeg niet dat je een hypotheek moet nemen voor het bedrag waar de subsidie al inzit. Das niet logisch.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 12:32 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Als je een hypotheek kunt krijgen waar het bedrag van de subsidie al in zit, dan heb je die hele subsidie toch niet nodig? Heb je er dan wel recht op?
Yup, dat klopt. Soms ligt het eraan, als de gemeente die de startersleningen toekent betere voorwaarden heeft. Maar dat ben ik nog niet tegengekomen tot nu toe.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 18:53 schreef ooge het volgende:
Ik zag dat er ook koopsubsidie bestaat, je krijgt dan het bedrag dat je meer betaald dan volgens NHG veilig is gesubsidieerd, toetsing is pas na 5 jaar, je hebt dus meteen al de voledige hypotheek bij de bank, en krijgt betaald minimaal 5 jaar geen kosten voor het bedrag boven NHG, nog beter dus als een starterslening lijkt mij ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |