quote:
Jol verwacht defensief PSV
Martin Jol zal zondag voor het eerst als Ajax-trainer een 'grote' wedstrijd meemaken. De oefenmeester neemt het met zijn Ajacieden op tegen PSV. Toch voelt Jol geen extra spanning voor het duel tegen de Eindhovenaren, zo geeft hij aan op de wekelijkse persconferentie.
''Misschien is het wat meer beladen, maar eigenlijk is er geen verschil met de andere wedstrijd,'' aldus Jol, die wel beaamt dat Ajax goede zaken kan doen. ''We kunnen een aardige kloof slaan, al begon AZ vorig seizoen ook slecht aan de competitie, en die werden vervolgens wel kampioen. In december kunnen we de balans pas opmaken.''
Jol verwacht geen offensief PSV, ook al spelen de Eindhovenaren thuis. ''Als Toivonen en Koevermans spelen dan zou dat misschien zo zijn, maar ik denk niet dat PSV avontuurlijk gaat spelen. Ze zullen compact staan,'' aldus de oefenmeester.
Thimothée Atouba maakt zondag mogelijk eindelijk zijn debuut. ''Hij zit er nu ongeveer vier weken bij,'' begint Jol. Het wordt nu eens tijd dat hij gedeeltelijk meedoet, al doet Jan Vertonghen het goed als linksback. Vorig jaar was hij goed achterin en als linksback heeft hij mij kunnen overtuigen. Hij is een prima ontwikkelde en goed opgeleide speler. Zijn voorzetten zijn goed en in de lucht is hij ook redelijk.''
Overigens baalde Jol van de interlands die afgelopen week werden gespeeld, vlak voor de belangrijke wedstrijd tegen PSV. ''Aan de ene kant is het natuurlijk een eer dat spelers worden uitgenodigd voor hun nationale elftal, maar het maakt de voorbereiding er niet makkelijker op. Het is zelfs vervelend,'' aldus Jol.
''Daarom vind ik het niet heel erg dat De Zeeuw en Van der Wiel geen minuten hebben gemaakt,'' gaat Jol verder. ''Al was ik er minder blij mee geweest als zij voorheen op hun positie onomstreden waren geweest. Ook enkele andere jongens hebben niet gespeeld, maar ze zijn wel op reis geweest.''
Jol begrijpt niet dat er na een interlandperiode zo'n belangrijke wedstrijd staat gepland. ''Maar ja, ik zit niet in die commissie van Twente (de KNVB, red.) en zij maken het competitieschema,'' grapte Jol, die ook nog over de arbiter van aanstaande zondag sprak, Pieter Vink. ''Ik heb begrepen dat er in het verleden problemen zijn geweest met Vink en dat er nu nog steeds wat gemengde gevoelens zijn rond zijn aanstelling. Ik ga er bij een scheidsrechter echter vanuit dat hij objectief fluit.''