abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 10:19:24 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71869432
quote:
IJslanders demonstreren tegen terugbetalen

Ongeveer drieduizend IJslanders hebben donderdag bij het parlementsgebouw in Reykjavik gedemonstreerd tegen een voorstel om aan Nederland en het Verenigd Koninkrijk geld te betalen, nadat spaarders uit die landen bij de IJslandse bank Icesave hun geld kwijt raakten.

TUSSENKOP
Volgens de demonstranten worden alle IJslanders gestraft, als hun overheid opdraait voor wat zij noemden een misdaad van een particuliere onderneming.

Wanbeleid
De demonstranten vinden dat alle IJslanders worden gestraft, als hun overheid opdraait voor het wanbeleid van een particuliere onderneming.

Compensatie
Nederland en Groot-Brittannië willen respectievelijk 1,3 miljard euro en 2,3 miljard pond van IJsland. Dat is het bedrag dat spaarders in beide landen aan compensatie hebben gekregen, toen de bank failliet ging. De IJslandse regering heeft de verzoeken in behandeling.

Bron: RTLZ
Die IJslanders demonstreren tegen het verkeerde. Het is niet zo dat zij worden "gestraft voor de misdaad van een particuliere onderneming". Zij worden gestraft voor wanbeleid van hun eigen regering die zich garant had gesteld voor riskant opererende banken (en hier btw het hele volk van liet profiteren, want veel belastinginkomsten).

Het niet nakomen van verplichtingen die de regering is aangegaan is gewoon een schending van internationale verdragen. Het is niet relevant hoe die verplichting tot stand is gekomen. Als een regering een garantie afgeeft dan moet je daarop kunnen vertrouwen.

Als IJsland faalt om te betalen dan vind ik dat Nederland een veto moet uitspreken tegen toetreding in de EU.

[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 14-08-2009 10:30:37 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 10:26:25 #2
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71869638
Ik neem aan dat het om 1,3 miljard euro en 2,3 miljard pond gaat? 1,3 miljoen euro heeft zelfs IJsland nog wel liggen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 10:31:12 #3
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71869784
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 10:26 schreef Iblis het volgende:
Ik neem aan dat het om 1,3 miljard euro en 2,3 miljard pond gaat? 1,3 miljoen euro heeft zelfs IJsland nog wel liggen.
Dat staat idd verkeerd in het persbericht. Ik heb het al even aangepast.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 11:10:38 #4
212634 Ron.Burgundy
Milk was a bad choice
pi_71870848
Wouter Bos zal uiteindelijk de arme Nederlanders toch wel helpen.
You've got a dirty, whorish mouth, that's what you have.
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 11:20:22 #5
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_71871131
De schuld is eigenlijk zelfs in kronen gedenomineerd als ik me niet vergis.

Verder ben ik het eens met SeLang: er is een garantie afgegeven en die moet nagekomen worden.

Voordat Bolkesteijn langskomt: het zou te overwegen zijn om in de toekomst een ander systeem in te stellen, maar redelijke afspraken die in het verleden in vrije wil gemaakt zijn, moeten stand houden. Als dat niet gebeurt is er geen enkele reden om zaken te doen met zo'n land.

Het is hard voor de IJslanders, en daarom moet je zeer genereuze betaaltermijnen en rentes hanteren, wat ook is gebeurd -- maar ZIJ hebben hun regering gekozen, als zij daarvoor niet verantwoordelijk zijn is niemand het.

Ik zou ze graag bij de EU zien maar niet als hun bestuurders zich gedragen als sprinkhanen.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:03:58 #6
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_71873772
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 10:19 schreef SeLang het volgende:

[..]

Die IJslanders demonstreren tegen het verkeerde. Het is niet zo dat zij worden "gestraft voor de misdaad van een particuliere onderneming". Zij worden gestraft voor wanbeleid van hun eigen regering die zich garant had gesteld voor riskant opererende banken (en hier btw het hele volk van liet profiteren, want veel belastinginkomsten).

Het niet nakomen van verplichtingen die de regering is aangegaan is gewoon een schending van internationale verdragen. Het is niet relevant hoe die verplichting tot stand is gekomen. Als een regering een garantie afgeeft dan moet je daarop kunnen vertrouwen.

Als IJsland faalt om te betalen dan vind ik dat Nederland een veto moet uitspreken tegen toetreding in de EU.
Precies.

En daarbij: de IJslanders vinden het 'niet eerlijk' dat het geld richting de UK en Nederland gaat. Hoezo niet eerlijk? Het is pas oneerlijk om een bank waarmee het slecht gaat, op te splitsen in een 'nieuwe' goede bank waarin alle activa en IJslandse rekeninghouders worden ondergebracht en een 'slechte' oude bank, waarin alleen schulden en buitenlandse rekeninghouders zitten.
pi_71875484
Die IJslanders doen net alsof alleen de banken geprofiteerd hebben. Ze waren rijkste land ter wereld en nu weten we ook waarom. Ik zie dus geen enkele reden waarom IJsland zijn plichten niet moet nakomen ze hebben er tenslotte ook decennia lang van geprofiteerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')