IntercityAPT | donderdag 13 augustus 2009 @ 21:11 |
Een machinist van de Nederlandse Spoorwegen (NS) is op staande voet ontslagen, nadat een blaastest uitwees dat hij gedronken had. Een woordvoerder van de NS liet dat vandaag weten. De blaastest werd afgenomen omdat de machinist betrokken was bij een ongeluk in Gelderland. Rond kwart over zeven vanmorgen stond een auto stil op de spoorwegovergang in Spankeren. De bestuurder van de trein kon niet meer stoppen en raakte de auto. De automobilist raakte hierbij gewond. Toen de politie een blaastest bij de machinist deed, welke standaard is bij zulke ongevallen, bleek er 0,6 promille alcohol in zijn bloed te zitten. De Spoorwegpolitie heeft een proces-verbaal opgemaakt nadat bleek dat de machinist gedronken had. De woordvoerder van de NS benadrukte dat er geen verband is tussen het ongeluk en de blaastest. De man is ontslagen omdat machinisten niet mogen drinken. Alle 61 passagiers van de trein kwamen er ongedeerd vanaf. Ze konden via een andere trein hun reis vervolgen. Het treinverkeer was tijdelijk gestremd. bron: De Telegraaf(absoluut NIET mijn favoriete krant) Wat een belachelijke actie van de politie zeg. Nee, een trein die 140 rijdt kun je natuurlijk altijd onmiddellijk tot stilstand brengen tenzij je een biertje op hebt ![]() ![]() Auto's zijn de ramp op het spoor. | |
Boschkabouter | donderdag 13 augustus 2009 @ 21:15 |
Het is ook levensgevaarlijk! Voor je het weet slingert de machinist de verkeerde baan op. | |
Rijpie | donderdag 13 augustus 2009 @ 21:16 |
quote: quote:Dat het aan de auto ligt, klopt natuurlijk wel. | |
trovey | donderdag 13 augustus 2009 @ 21:19 |
"Ach wat leuk, een rood lichtje wat zou dan zijn? Ach rij toch maar even door" is denk is meer de fout die hij zal maken als hij flink heeft gedronken. | |
IntercityAPT | donderdag 13 augustus 2009 @ 21:19 |
Als ie door rood rijdt komt de trein meestal vanzelf tot stilstand. | |
trovey | donderdag 13 augustus 2009 @ 21:21 |
Hopelijk op tijd dan...want er zijn ongelukken gebeurt door machinisten die even een rood licht negeerden. | |
IntercityAPT | donderdag 13 augustus 2009 @ 21:21 |
quote:Ik had er ff langs gelezen ![]() | |
IntercityAPT | donderdag 13 augustus 2009 @ 21:25 |
Ik blijf het raar vinden dat ie wordt ontslagen. Als dat alcoholpercentage geen invloed had op zijn rijgedrag en het ongeluk, wat is er dan mis? Ik ben die standaardprocedures kotsbeu en ik vind dat ze dit soort zaken individueel moeten afhandelen. | |
wikwakka2 | donderdag 13 augustus 2009 @ 21:25 |
Tsja, die machinist weet heus wel dat hij niet mag drinken onder werktijd en aan de regels van zijn werkgever heeft hij zich gewoon te houden. | |
Boschkabouter | donderdag 13 augustus 2009 @ 21:26 |
Met 0,6 promille ben je overigens echt niet dronken. Gezien het tijdstip (kwart over 7) is het van de voorgaande avond, en als het ongeval een uur later was, had hij 0,5 promille en zat hij dus veilig*. Maargoed, voor een telegraaf moet je natuurlijk schokkendere titels verzinnen. * Ga ervan uit dat de limieten hetzelfde zijn als bij het wegverkeer | |
IntercityAPT | donderdag 13 augustus 2009 @ 21:28 |
Even voor de goede orde - ik lees geen Telegraaf, ik ben geen rechtse rakker en ik had de telegraaf als bron uitgekozen omdat er geen ander artikel was. | |
IntercityAPT | donderdag 13 augustus 2009 @ 21:32 |
quote:Als machinist heb je een veel grotere verantwoordelijkheid dan als je in een auto zit. Toch denk ik dat er veel minder fout zou kunnen gaan, aangezien een trein geen stuur heeft, en mocht er wat fout gaan dan grijpt de ATB wel meestal in. | |
trovey | donderdag 13 augustus 2009 @ 21:34 |
Als in de regels van de NS staat dat het een machinist niet is toegestaan om alcohol in zijn bloed te hebben als hij de trein bestuurt dan heeft hij zich er aan te houden, heel simpel. Ben je het daar als werknemer niet mee eens dan moet je een andere baan zoeken. In veel beroepen bestaan er bepaalde regels waar je je aan moet houden dus de NS is geen uitzondering daarop. | |
IntercityAPT | donderdag 13 augustus 2009 @ 21:39 |
quote:Een machinist heeft onregelmatige diensten en kan vaak niet uitrekenen wanneer hij een biertje kan drinken zonder dat dit invloed zou hebben op zijn werk. Dus wat jij nu zegt is dat machinisten überhaupt geen alcohol mogen drinken. Ga dat meer eens verkondigen in hun koffiekamer ![]() Ik blijf erbij, dit soort dingen horen individueel afgehandeld te worden en niet volgens een protocol. Als het aan mij ligt dan had ie slechts een waarschuwing gekregen. | |
Tja..1986 | donderdag 13 augustus 2009 @ 21:42 |
quote:Aha, dus ik mag ook dronken achter het stuur kruipen als ik maar de massel heb dat ik geen ongeluk veroorzaak? Nee, iemand die met teveel alcohol op moet geen voertuigen besturen. | |
trovey | donderdag 13 augustus 2009 @ 21:43 |
Regels zijn nou eenmaal regels. De NS heeft ze vastgelegd ik niet, als je er problemen mee hebt dan zou ik eens contact opnemen met de NS en ze het voorleggen, bericht dan even hier wat ze je doorgegeven hebben. Trouwens die onregelmatige werktijden zijn geen excuus. Er zijn zoveel beroepen met onregelmatige werktijden noem bv de politie, agenten met een slok op in een dienstauto zou ook niet gewaardeerd worden. Als je weet dat je over een niet te lange tijd een dienst moet draaien dan moet je maar even niet drinken. Kun je dat niet opbrengen...een ander beroep kiezen. | |
Tja..1986 | donderdag 13 augustus 2009 @ 21:44 |
quote:Hij heeft toch een rooster. Dan mogen zijn diesten onregelmatig zijn (ze wilde zelf geen 'rondje om de kerk' meer), dan zie je hem nog wel aankomen. | |
Merkie | donderdag 13 augustus 2009 @ 21:45 |
TS, wat is de relevantie van jouw mening over De Telegraaf ![]() | |
IntercityAPT | donderdag 13 augustus 2009 @ 21:45 |
quote:Dat zei ik niet. Ik zei dat ze hem niet hadden mogen ontslaan, omdat hij niet dronken was. Ik zei ook dat protocols in deze gevallen heel zuur kunnen uitkomen. | |
IntercityAPT | donderdag 13 augustus 2009 @ 21:47 |
quote:Ik had hem als bron uitgekozen, terwijl ik aannemelijk ook een andere krant had kunnen kiezen. | |
Tja..1986 | donderdag 13 augustus 2009 @ 21:49 |
quote:Hij had toch teveel gedronken? Verder is dronken een relatief begrip. | |
SuperrrTuxxx | donderdag 13 augustus 2009 @ 21:51 |
Of die machinist nou gezopen heeft of niet, de trein kan geen andere kant op dus dit zou ook zo gebeurd kunnen zijn zonder zijn promillage. Met je auto stilstaan op een overweg is gewoon dom. | |
trovey | donderdag 13 augustus 2009 @ 21:53 |
quote:Ik zal mezelf even quoten. Dat hij de verkeerde kant op zou rijden is denk ik niet het probleem, groter probleem is denk ik dan de machinist allerlei signalen zou kunnen negeren. | |
ExTec | donderdag 13 augustus 2009 @ 21:55 |
Deelnemer aan het verkeer mogen nu eenmaal maar beperkt drinken. En simpelweg vanwege dat je idd niet hoeft te sturen kun je met een hoop wegkomen. Veel meer dan bij met de auto. Maar as always beinvloed het toch je reflexen. Maar gast heeft denk wel een leuke tijd gehad. Bezopen een beetje naar buiten kijken, koetjes voorbij zien komen, en betaalt krijgen. Jammer voor hem dat't over is ![]() | |
IntercityAPT | donderdag 13 augustus 2009 @ 21:56 |
quote:Zoals ik al zei, als de trein te snel gaat of door rood rijdt dan komt ie automatisch tot stilstand. De treinen remmen tegenwoordig redelijk snel, maar heel soms is het inderdaad al te laat. | |
trovey | donderdag 13 augustus 2009 @ 21:57 |
Dat heel soms is net voldoende.... | |
SuperrrTuxxx | donderdag 13 augustus 2009 @ 21:58 |
quote:Ja je hoeft niks te doen, keirelaxed toch. ![]() | |
IntercityAPT | donderdag 13 augustus 2009 @ 21:59 |
quote:De plaatsen waarop de seinen staan zijn niet door een idioot aangewezen... Ze zullen meestal wel op redelijke afstand staan van een potentieel gevaarlijk stuk spoor(dus b.v een overgang of scherpe wissel) | |
ExTec | donderdag 13 augustus 2009 @ 21:59 |
quote:Stiekem wel ja ![]() | |
trovey | donderdag 13 augustus 2009 @ 22:04 |
quote: En toch gaat het soms fout, toch vreemd. Maar of de trein nu wel of niet automatisch stopt, hij heeft gewoon pech gehad dat hij betrapt is met alcohol in zijn bloed, iets wat volgens de regels niet mag dus dag dag met het handje voor deze machinist. |