Dat dus.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 19:59 schreef Abbadon het volgende:
ik las ook enorm veel als kind...en daarna nog steeds....
maar van verplichtingen word ik erg recalcitrant...dus ik heb mijn lijstboeken niet met plezier gelezen...
ook omdat ik geen enorme liefhebber van nederlandse literatuur ben, overigens
Dat ongeveer. Alleen dan met de toevoeging dat ik slechts 1 of 2 boeken van mijn lijst helemaal heb gelezen. De meeste helemaal niet, en een paar een beetje.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 19:59 schreef Abbadon het volgende:
maar van verplichtingen word ik erg recalcitrant...dus ik heb mijn lijstboeken niet met plezier gelezen...
check je PMquote:Op donderdag 13 augustus 2009 20:12 schreef tong80 het volgende:
BrandX wie ben je ook alweer op MSN Na 4 maanden heb ik namelijk weer MSN
Hadden ze in jouw bibliotheek geen kinderboeken dan?quote:Op donderdag 13 augustus 2009 19:55 schreef tong80 het volgende:
Ik was al jong een veellezer. Las van jongs af aan veel boeken. Vanaf mijn 14de was ik al in de bibliotheek te vinden.
Juist, ik was lid van de bieb op het moment dat het mochtquote:Op donderdag 13 augustus 2009 20:26 schreef nerd4sale het volgende:
[..]
Hadden ze in jouw bibliotheek geen kinderboeken dan?
Ik kwam vanaf mijn 2e of zo regelmatig in de bieb. Mijn all-time favourite: rupsje nooitgenoeg.
Op mijn 14e had ik de meeste interessante boeken van de bieb al lang uit. Toegegeven, het was niet zo'n hele grote bibliotheek.
Ik denk dat ik er gemiddeld 3 keer per maand kwam, a 4 boeken per keer (was het maximum).
Helaas komt het er tegenwoordig niet zo veel meer van. Van lezen bedoel ik. Misschien een boek of 15 per jaar.
Er is fantastische Nederlandse literatuur, maar veel van de verplichte boeken op de lijst vond ik daar niet bij horen. Wel allemaal gelezen, maar echt interessant vond ik bv. De Avonden niet. Ik vind Reve eigenlijk sowieso niet zo veel aan. Dan liever Vestdijk, Mulisch of de Vlamingen (bv. Claus, Lampo of Boon). Of Brakman, minder bekend maar een persoonlijke favoriet.
Pas vanaf eind jaren 80 vond ik de Nederlandse literatuur weer leuker worden. Eindelijk weer schrijvers die niet zo gebukt gingen onder de zwaarmoedigheid van de Tweede Wereldoorlog. Schrijvers die veel lichter en speelser werk konden produceren, veelal geinspireerd door de Engelstalige literatuur.
Maar eigenlijk lees ik de laatste 20 jaar voornamelijk buitenlandse literatuur. Daar is veel meer moois in te vinden. Logisch natuurlijk, want het Buitenland is heel groot.
Ik raad je aan meer van Boon te lezenquote:Op donderdag 13 augustus 2009 20:34 schreef LaTiNo het volgende:
Het enige boek van de literatuurlijst die ik voor de lol heb gelezen was Mieke Maaike's obscene jeugd
van Louis Paul Boon als ik het me goed herinner.
Verder las ik alleen maar SF
Ik heb het Middelbare school examen gedaan een jaar voordat de Commodore 64 op de markt kwam dus niets online samenvattingen. Onderling uitwisselen van samenvattingen was het in ons geval. Trouwens alleen maar gebruikt voor de het dikste boek wat ik moest lezen(de historische voor Nederlands) want daar had ik geen tijd meer voor. De leraren kenden die samenvattingen ook dus ze hadden razendsnel door wie de boeken wel en niet hadden gelezen. Wat betreft mijn enige gebruikte samenvatting had ik geluk...er werden geen vragen over het boek gesteld.quote:
Precies hetzelfde. Om één of andere reden kan ik een boek niet waarderen als ik het moet lezen. Ik heb na de middelbare school echt zelden nog een (oorspronkelijk) Nederlands boek gelezen.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 19:59 schreef Abbadon het volgende:
ook omdat ik geen enorme liefhebber van nederlandse literatuur ben, overigens
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |