abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 donderdag 13 augustus 2009 @ 19:55:42 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_71857019
Ik was al jong een veellezer. Las van jongs af aan veel boeken. Vanaf mijn 14de was ik al in de bibliotheek te vinden.

Begreep medeleerlingen niet die voor hun tentamen alleen uittreksels lazen.

Voor mij was het geen verplichting. Keek ook al jong naar literatuur-programma's op TV.

Die boeiden me meer dan Miami Vice.

Laatst nog een topic geopend over het briljante taalwonder-programma Herenleed.

Ik was 15 en kon er met geen klasgenoot over praten.

Ik las de Avonden toen ik 16 was en vond het net zo mooi als het mooiste doelpunt van Johan Cruijff.

Nu jullie.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  donderdag 13 augustus 2009 @ 19:56:56 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_71857053
Nee. Vreselijk. Ik bepaal zelf wat ik lees, niet een of andere schoolfrik, die ooit een lijstje opstelde.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 13 augustus 2009 @ 19:58:15 #3
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71857095
Soms wel, soms niet. Aan Couperus had ik echt een broertje dood op de middelbare school. Voor Duits heb ik Das Parfum gelezen, en zelfs herlezen, voor Engels vond ik zelfs Dickens leuk om te lezen. Hermans voor Nederlanders heb ik ook met veel plezier gelezen, maar er was ook nog zo'n Duits boek dat ik nu al niet meer weet, zo naar was het. Ik begon er nooit met tegenzin aan echter, maar ik eindigde ook niet altijd met plezier.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_71857111
ik las ook enorm veel als kind...en daarna nog steeds....

maar van verplichtingen word ik erg recalcitrant...dus ik heb mijn lijstboeken niet met plezier gelezen...

ook omdat ik geen enorme liefhebber van nederlandse literatuur ben, overigens
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
  donderdag 13 augustus 2009 @ 20:01:17 #5
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_71857179
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 19:59 schreef Abbadon het volgende:

maar van verplichtingen word ik erg recalcitrant...dus ik heb mijn lijstboeken niet met plezier gelezen...

Dat dus.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  Boks-Chick donderdag 13 augustus 2009 @ 20:10:31 #6
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_71857424
Ik had alleen Nederlands en Engels op mijn eindlijst. Een aantal boeken lazen we klassikaal, zoals bij Nederlands Van den Vos Reynaerde en De donkere kamer van Damokles, en bij Engels Macbeth en The importance of being Earnest.

Alle overige boeken was ik erg eigenwijs in. Ik heb verder niet een boek gelezen die op de lijst stond. Ik heb alle boeken gewoon uitgezocht naar wat mij wat leek en deze voorgelegd bij de docent of ik ze mocht lezen voor de lijst, en voor hoeveel punten (over 17 NL boeken moesten we minimaal ik geloof 50 punten halen ofzo).

Met name bij Engels was dit humor, want daar kwam ik met boeken van dik 600 pagina's aanzetten
Zo heb ik The world according to Garp van John Irving en 'The stand' van Stephen King op mijn eindlijst staan
lolwut
  Trouwste user 2022 donderdag 13 augustus 2009 @ 20:12:35 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_71857481
BrandX wie ben je ook alweer op MSN Na 4 maanden heb ik namelijk weer MSN

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_71857535
quote:

Dat ongeveer. Alleen dan met de toevoeging dat ik slechts 1 of 2 boeken van mijn lijst helemaal heb gelezen. De meeste helemaal niet, en een paar een beetje.
Daarna een paar jaar heel weinig gelezen (bijna alleen maar studieboeken), en toen mijn plezier in lezen weer terug gevonden
pi_71857542
Leve de online samenvattingen
dag
  Boks-Chick donderdag 13 augustus 2009 @ 20:16:10 #10
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_71857566
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 20:12 schreef tong80 het volgende:
BrandX wie ben je ook alweer op MSN Na 4 maanden heb ik namelijk weer MSN

check je PM
lolwut
  donderdag 13 augustus 2009 @ 20:18:41 #11
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_71857633
Ik vindt het verplicht lezen van boeken vreselijk. Raffelde het af. En kon ook veel boeken uiteindelijk die ik wel leuk vond op me lijst zetten. Nadat ik mijn leraar gevraagd had mijn een exacte definitie van literatuur te geven waar iedereen het mee eens is. Heerlijk een Nederlandse vertaling van Tolkien op je boeken lijst.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_71857698
Ik had drie boeken op mijn lijst gezet die niet op de officiële boeknlijst stonden. Gelukkig was mijn leraar Nederlands een overgebleven hippie uit de zestiger jaren dus hij zei er wel wat van maar vond het niet erg. Nou ja, 3 van de 25 moet kunnen vond ik en hij ook.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_71857732
Je kunt papier helemaal niet lassen.

Ik heb vroegah ook heul veel boeken gelezen
pi_71857871
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 19:55 schreef tong80 het volgende:
Ik was al jong een veellezer. Las van jongs af aan veel boeken. Vanaf mijn 14de was ik al in de bibliotheek te vinden.
Hadden ze in jouw bibliotheek geen kinderboeken dan?
Ik kwam vanaf mijn 2e of zo regelmatig in de bieb. Mijn all-time favourite: rupsje nooitgenoeg.
Op mijn 14e had ik de meeste interessante boeken van de bieb al lang uit. Toegegeven, het was niet zo'n hele grote bibliotheek.
Ik denk dat ik er gemiddeld 3 keer per maand kwam, a 4 boeken per keer (was het maximum).
Helaas komt het er tegenwoordig niet zo veel meer van. Van lezen bedoel ik. Misschien een boek of 15 per jaar.

Er is fantastische Nederlandse literatuur, maar veel van de verplichte boeken op de lijst vond ik daar niet bij horen. Wel allemaal gelezen, maar echt interessant vond ik bv. De Avonden niet. Ik vind Reve eigenlijk sowieso niet zo veel aan. Dan liever Vestdijk, Mulisch of de Vlamingen (bv. Claus, Lampo of Boon). Of Brakman, minder bekend maar een persoonlijke favoriet.

Pas vanaf eind jaren 80 vond ik de Nederlandse literatuur weer leuker worden. Eindelijk weer schrijvers die niet zo gebukt gingen onder de zwaarmoedigheid van de Tweede Wereldoorlog. Schrijvers die veel lichter en speelser werk konden produceren, veelal geinspireerd door de Engelstalige literatuur.

Maar eigenlijk lees ik de laatste 20 jaar voornamelijk buitenlandse literatuur. Daar is veel meer moois in te vinden. Logisch natuurlijk, want het Buitenland is heel groot.
pi_71857911
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 20:26 schreef nerd4sale het volgende:

[..]

Hadden ze in jouw bibliotheek geen kinderboeken dan?
Ik kwam vanaf mijn 2e of zo regelmatig in de bieb. Mijn all-time favourite: rupsje nooitgenoeg.
Op mijn 14e had ik de meeste interessante boeken van de bieb al lang uit. Toegegeven, het was niet zo'n hele grote bibliotheek.
Ik denk dat ik er gemiddeld 3 keer per maand kwam, a 4 boeken per keer (was het maximum).
Helaas komt het er tegenwoordig niet zo veel meer van. Van lezen bedoel ik. Misschien een boek of 15 per jaar.

Er is fantastische Nederlandse literatuur, maar veel van de verplichte boeken op de lijst vond ik daar niet bij horen. Wel allemaal gelezen, maar echt interessant vond ik bv. De Avonden niet. Ik vind Reve eigenlijk sowieso niet zo veel aan. Dan liever Vestdijk, Mulisch of de Vlamingen (bv. Claus, Lampo of Boon). Of Brakman, minder bekend maar een persoonlijke favoriet.

Pas vanaf eind jaren 80 vond ik de Nederlandse literatuur weer leuker worden. Eindelijk weer schrijvers die niet zo gebukt gingen onder de zwaarmoedigheid van de Tweede Wereldoorlog. Schrijvers die veel lichter en speelser werk konden produceren, veelal geinspireerd door de Engelstalige literatuur.

Maar eigenlijk lees ik de laatste 20 jaar voornamelijk buitenlandse literatuur. Daar is veel meer moois in te vinden. Logisch natuurlijk, want het Buitenland is heel groot.
Juist, ik was lid van de bieb op het moment dat het mocht
pi_71857961
Ik hield en houd erg van lezen. Toen ik 70 boeken verplicht moest lezen, begreep ik waarom sommige mensen na de middelbare school amper meer lezen.
Ik moest boeken lezen die MEN goed vond en die op een lijst mochten.....
Ik moest almaar bedenken wat ze met die boeken bedoelden.... Wat erachter zat....
Ja jeetje, waarom moet dat?
Kortom als lees-verslaafde was ik bijna afgekickt door het middelbaar onderwijs....

Megumi: op onze school kon je geen vertaling op je nederlandse lijst krijgen. Het was al moeilijk om Lord of the Rings op je lijst van Engelse boeken te krijgen. Het is me gelukt!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_71858108
Het enige boek van de literatuurlijst die ik voor de lol heb gelezen was Mieke Maaike's obscene jeugd
van Louis Paul Boon als ik het me goed herinner.

Verder las ik alleen maar SF
pi_71858189
Voor de boekenlijst las ik heel veel, na het examen was de lol eraf door het verplichte karakter van de boekenlijst. Tegenwoordig heb ik gewoon heel weinig tijd om te lezen (of ik maak er te weinig tijd voor dat kan ook ).
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  donderdag 13 augustus 2009 @ 20:42:52 #19
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_71858344
Nee, die verplichte boekenlijst heeft er voor gezorgd dat het tien jaar duurde voordat ik uit mijzelf weer een boek durfde aan te raken.
  donderdag 13 augustus 2009 @ 20:46:44 #20
240966 BurnaBoy
Ignorance is Bliss
pi_71858468
Lezen is leuk.
Al werdt dat verplichte op school toch wel een drempel.
Al waren er wel een paar boeken op die lijst die mij konden boeien. Maar die waren nu niet echt in grote maat aanwezig.
We'll see each other again in another life. When we're both cats.
^inteel²
&nbsp
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
pi_71858540
Nee, alles met samenvattingen gedaan. Pas later ben ik ze voor mijn plezier alsnog gaan lezen. Op mijn 16e had ik heule andere interesses
  Trouwste user 2022 donderdag 13 augustus 2009 @ 21:27:22 #22
7889 tong80
Spleenheup
pi_71859632
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 20:34 schreef LaTiNo het volgende:
Het enige boek van de literatuurlijst die ik voor de lol heb gelezen was Mieke Maaike's obscene jeugd
van Louis Paul Boon als ik het me goed herinner.

Verder las ik alleen maar SF
Ik raad je aan meer van Boon te lezen

pi_71859709
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 20:15 schreef Peter het volgende:
Leve de online samenvattingen
Ik heb het Middelbare school examen gedaan een jaar voordat de Commodore 64 op de markt kwam dus niets online samenvattingen. Onderling uitwisselen van samenvattingen was het in ons geval. Trouwens alleen maar gebruikt voor de het dikste boek wat ik moest lezen(de historische voor Nederlands) want daar had ik geen tijd meer voor. De leraren kenden die samenvattingen ook dus ze hadden razendsnel door wie de boeken wel en niet hadden gelezen. Wat betreft mijn enige gebruikte samenvatting had ik geluk...er werden geen vragen over het boek gesteld.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_71860174
quote:

Precies hetzelfde. Om één of andere reden kan ik een boek niet waarderen als ik het moet lezen. Ik heb na de middelbare school echt zelden nog een (oorspronkelijk) Nederlands boek gelezen.

Sowieso kan zo'n boekenlijst alleen maar antipathie opwekken. Ik weet zeker dat de meeste boeken die ik nu lees ik dodelijk saai gevonden zou hebben toen ik 16 was.
pi_71861588
Vanaf mijn 14de stopte ik juist met de bibliotheek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')