FOK!forum / Klussen, Wonen en Huishouden / Zelf een bakfiets maken.
popolondonderdag 13 augustus 2009 @ 19:25
Is er iemand met ervaring in het maken van een bakfiets? Ik zou graag zelf het eens willen proberen aangezien die krengen, waar ik dus woon, nog duurder zijn dan een nieuwe Mercedes. Ben eigenlijk op zoek naar handleidingen met duidelijke instructies, tekeningen van onderdelen etc.

Ik was ooit in het bezit van een PDF met een heel constructieplan, echter, die ben ik dus kwijt.
Joe-Mommadonderdag 13 augustus 2009 @ 19:29
Niet doen!! Straks 'bak' je er niets van.
beertendonderdag 13 augustus 2009 @ 19:34
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 19:29 schreef Joe-Momma het volgende:
Niet doen!! Straks 'bak' je er niets van.
Hoe handig ben je? Welke middelen/materialen heb je tot je beschikking?

Het frame maken is het moeilijkst. Hier moet je handigheid in hebben.
Ik vraag me af of het goedkoper is. Je moet ook alle onderdelen los kopen. En dat zal duurder zijn dan een nieuwe fiets. Koop dus liever 2e hands fietsen als donorfiets.

Ik raad het je af als je niet echt handig bent. Ben je wel handig, ben je niet onbekend met fietsen en ijzer, lasapparaten, slijptol en het richten van constructies, dan moet het lukken.

Staat er niet iets 2e hands op marktplaats?

PM me even, ik kan je wel schetsen aanleveren. Ik heb ooit bakfietsframes gelast. Ik heb een frame staan, ik kan je evt. wel de maatschetsen doen. Als je handig bent kan je afhankelijk van het jouw beschikbare materiaal wel iets fabriceren.
raaavidonderdag 13 augustus 2009 @ 19:42
Dan koop je een mercedes
beertendonderdag 13 augustus 2009 @ 19:43
Wat vind je overigens te veel geld? Welk merk bakfietsen heb je het over?
popolondonderdag 13 augustus 2009 @ 19:44
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 19:34 schreef beerten het volgende:

[..]

Hoe handig ben je? Welke middelen/materialen heb je tot je beschikking?

Het frame maken is het moeilijkst. Hier moet je handigheid in hebben.
Ik vraag me af of het goedkoper is. Je moet ook alle onderdelen los kopen. En dat zal duurder zijn dan een nieuwe fiets. Koop dus liever 2e hands fietsen als donorfiets.

Ik raad het je af als je niet echt handig bent. Ben je wel handig, ben je niet onbekend met fietsen en ijzer, lasapparaten, slijptol en het richten van constructies, dan moet het lukken.

Staat er niet iets 2e hands op marktplaats?

PM me even, ik kan je wel schetsen aanleveren. Ik heb ooit bakfietsframes gelast. Ik heb een frame staan, ik kan je evt. wel de maatschetsen doen. Als je handig bent kan je afhankelijk van het jouw beschikbare materiaal wel iets fabriceren.
Ik ben niet echt handig. Hoopte eigenlijk op een soort van bouwpakket want een lasapparaat heb ik ook niet.

Dingen kosten hier minimaal 5000, tweedehands zijn ze niet te krijgen. Hier is een lijstje met dealers dus is er wel een bescheiden markt voor. Erg bescheiden zullen we maar zeggen.
beertendonderdag 13 augustus 2009 @ 19:49
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 19:44 schreef popolon het volgende:

[..]

Ik ben niet echt handig. Hoopte eigenlijk op een soort van bouwpakket want een lasapparaat heb ik ook niet.

Dingen kosten hier minimaal 5000, tweedehands zijn ze niet te krijgen. Hier is een lijstje met dealers dus is er wel een bescheiden markt voor. Erg bescheiden zullen we maar zeggen.
Niet handig? Niet doen!
Bij de weg; je woont in Nederland???

www.tmannetje.nl

www.bakfiets.nl

www.marktplaats.nl
popolondonderdag 13 augustus 2009 @ 19:52
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 19:49 schreef beerten het volgende:

[..]

Niet handig? Niet doen!
Daar was ik al bang voor.
quote:
Bij de weg; je woont in Nederland???

www.tmannetje.nl

www.bakfiets.nl

www.marktplaats.nl
Die had ik al gevonden. Ik woon in Michigan dus dan kom je al snel bij op dit soort sites terecht. http://www.dutchbikeseattle.com/
bleibleidonderdag 13 augustus 2009 @ 19:54
w00t .
Die gasten vragen 300 dollar voor een triplex doosje en 1600 dollar voor een transportfiets .
Is het niet goedkoper om zoon ding te importeren?

Ik denk namelijk dat het verschil qua formaat tussen bouwpakket & compleet niet heel groot is doordat het frame behoorlijk groot is als je zelf niet kunt lassen.
beertendonderdag 13 augustus 2009 @ 19:56
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 19:52 schreef popolon het volgende:

[..]

Die had ik al gevonden. Ik woon in Michigan dus dan kom je al snel bij op soort sites terecht. http://www.dutchbikeseattle.com/
Hmmm, dacht ik al. Dat je niet in Nederland woont.

Dan heb je aan (europese) tekeningen ook niet echt veel. Je moet alles omrekenen neer inches. Wat met fietsen geen probleem is, aangezien alles in inches werkt.

Als je geen lasapparaat hebt of iets dergelijks zul je een kant en klaar frame moeten kopen.
Je zou het eens bij t mannetje kunnen proberen. Veel groter dan een doos van 2 bij 1 bij 40 cm zal het pakket niet worden. Transportkosten zijn mij onbekend.
De bak is 1100x750x250mm
De fiets is iets van 1300x650x150mm.
3 wielen, paar platen hout, maar die hebben ze daar ook wel.
Stuur, wat losse onderdelen. Moet in de genoemde doos passen.

5000 dollar? Damn, die zijn niet goed wijs. Begin een handel, importeer vanuit Nederland.
densmeedonderdag 13 augustus 2009 @ 19:56
wat zou versturen moeten kosten naar Michigan
bleibleidonderdag 13 augustus 2009 @ 20:01
Ik heb ff zitten kijken op tnt.com en die vragen 8000 euro .
Maar dat moet veeeeeeeeeeeeeel goedkoper kunnen.
popolondonderdag 13 augustus 2009 @ 20:01
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 19:56 schreef densmee het volgende:
wat zou versturen moeten kosten naar Michigan
Misschien kan er iemand een waterbakfiets van maken dan kom ik 'm wel oppikken en waterfiets ik 'm wel terug.

Ik zal eens rondvragen, ik ken wel wat handige lui, misschien dat die wat kunnen. Als ik een soort van instructieboek kan vinden.
beertendonderdag 13 augustus 2009 @ 20:04
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 20:01 schreef popolon het volgende:

[..]

Misschien kan er iemand een waterbakfiets van maken dan kom ik 'm wel oppikken en waterfiets ik 'm wel terug.

Ik zal eens rondvragen, ik ken wel wat handige lui, misschien dat die wat kunnen. Als ik een soort van instructieboek kan vinden.
Als jij je mensen zoekt, maak ik je een schets waarmee een handig iemand uit de voeten kan.
Neemt niet weg dat een en ander sterk afhankelijk is van de onderdelen die je tot je beschikking hebt. Wielen vooral.
bleibleidonderdag 13 augustus 2009 @ 20:10
Wat ik me afvroeg is of je een echt ouderwetse bakfiets zoekt, of zoon "hippe" nieuwe?
Dwz. Zo 1:

Of zo 1:
popolondonderdag 13 augustus 2009 @ 20:11
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 20:04 schreef beerten het volgende:

[..]

Als jij je mensen zoekt, maak ik je een schets waarmee een handig iemand uit de voeten kan.
Neemt niet weg dat een en ander sterk afhankelijk is van de onderdelen die je tot je beschikking hebt. Wielen vooral.
Dat waardeer ik. Zal kijken of er iemand is die er z'n poten aan wil branden.

bleiblei, die eerste. Die tweede foto, die vind ik helemaal niks.
Fixersdonderdag 13 augustus 2009 @ 20:56
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 19:44 schreef popolon het volgende:

[..]

Ik ben niet echt handig. Hoopte eigenlijk op een soort van bouwpakket want een lasapparaat heb ik ook niet.

Dingen kosten hier minimaal 5000, tweedehands zijn ze niet te krijgen. Hier is een lijstje met dealers dus is er wel een bescheiden markt voor. Erg bescheiden zullen we maar zeggen.
Je hebt workcycles gevonden zie ik. Heb je de blog van die kerel wel eens gelezen? Daar heeft hij een aantal keer geschreven over goedkope bakfietsen en wat voor rommel dat is. Het heeft mij iig een miskoop bespaart, liever geen bakfiets dan eentje die binnen een jaar uitelkaar is geroest. Als je het nog niet kent: http://www.bakfiets-en-meer.nl/

Als je zelf niet handig bent, is er niet een lokale smid, werkplaats of school in metaalbewerking in de buurt die iets voor je kan bouwen tegen redelijke prijs?
beertendonderdag 13 augustus 2009 @ 21:13
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 20:11 schreef popolon het volgende:

[..]

Dat waardeer ik. Zal kijken of er iemand is die er z'n poten aan wil branden.

bleiblei, die eerste. Die tweede foto, die vind ik helemaal niks.
OK, rare vraag.
Ga met je voeten plat op de grond staan. met een stang tussen je benen, trek het strak onder je nageslacht.. Wat is de afstand van de grond tot de bovenzijde van de stang? Stang wel horizontaal houden.
De afstand tot de onderkant van je kruis (bovenzijde stang) is belangrijk voor de frame-maat. (afstand hart/midden van de trapas tot bovenzijde zadelbuis) Die afstand minus 25 cm wordt de framemaat.
Mocht je vriend(in) ook gebruik maken van de bakfiets en aanzienlijk kleiner zijn, laat het dan weten.
Heb je nog specifieke wensen? Ik noem maar iets, je speelt gitaar en je koffer moet in de bak kunnen? Je wilt naar ik aanneem niet zoveel moeite doen om een bakfiets te bouwen voor de leuk. Zo ja, held! Bakfietsen zijn best cool. (Ik ben een beetje een passieve stiekeme fiets-fetisjist...)
Overigens, mijn referentie bakfiets is de bakfiets van t mannetje. Die frames kwamen ooit van mijn hand.

Ik ga een der dezer dagen even de schetsen maken. Ik zal ze universeel houden. Opdat jouw techneut er wat mee kan, ongeacht het beschikbare materiaal.
densmeedonderdag 13 augustus 2009 @ 21:46
http://www.bakfiets-en-me(...)classic-bakfiets.jpg

gebruik het achterframe van een fiets
slijp voor de zadelpen alles af laat een gasbuis buigen van 60 mm doorsnede


het rood is nieuw

laat deze buis aan de zadelpen lassen
voorop de buis het oude balhoofd van de donor fiets maak hier weer een as aan
popolondonderdag 13 augustus 2009 @ 22:06
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 21:13 schreef beerten het volgende:

[..]

OK, rare vraag.
Ga met je voeten plat op de grond staan. met een stang tussen je benen, trek het strak onder je nageslacht.. Wat is de afstand van de grond tot de bovenzijde van de stang? Stang wel horizontaal houden.
De afstand tot de onderkant van je kruis (bovenzijde stang) is belangrijk voor de frame-maat. (afstand hart/midden van de trapas tot bovenzijde zadelbuis) Die afstand minus 25 cm wordt de framemaat.
Mocht je vriend(in) ook gebruik maken van de bakfiets en aanzienlijk kleiner zijn, laat het dan weten.
Heb je nog specifieke wensen? Ik noem maar iets, je speelt gitaar en je koffer moet in de bak kunnen? Je wilt naar ik aanneem niet zoveel moeite doen om een bakfiets te bouwen voor de leuk. Zo ja, held! Bakfietsen zijn best cool. (Ik ben een beetje een passieve stiekeme fiets-fetisjist...)
Overigens, mijn referentie bakfiets is de bakfiets van t mannetje. Die frames kwamen ooit van mijn hand.

Ik ga een der dezer dagen even de schetsen maken. Ik zal ze universeel houden. Opdat jouw techneut er wat mee kan, ongeacht het beschikbare materiaal.
Ik ben van plan er boodschappen in te gooien, oh ja, en m'n zoontje ook.

Je hoeft 't niet alleen voor mij te doen natuurlijk, de kans dat ik iemand vind is niet al te groot aangezien Amerikanen meer verstand hebben van motoren en auto's. Maak er wel wat van dat je altijd weer kunt gebruiken.

Ik zie dat je fietsenframebouwer bent, dat verklaart je enthousiasme wel een beetje.
bleibleidonderdag 13 augustus 2009 @ 22:30
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 20:11 schreef popolon het volgende:

[..]

Dat waardeer ik. Zal kijken of er iemand is die er z'n poten aan wil branden.

bleiblei, die eerste. Die tweede foto, die vind ik helemaal niks.
Ah, gelukkig .
Wel tof trouwens Beerten! Ben heel erg benieuwd naar het ontwerp .
beertenvrijdag 14 augustus 2009 @ 00:15
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 22:06 schreef popolon het volgende:

[..]

Ik ben van plan er boodschappen in te gooien, oh ja, en m'n zoontje ook.

Je hoeft 't niet alleen voor mij te doen natuurlijk, de kans dat ik iemand vind is niet al te groot aangezien Amerikanen meer verstand hebben van motoren en auto's. Maak er wel wat van dat je altijd weer kunt gebruiken.

Ik zie dat je fietsenframebouwer bent, dat verklaart je enthousiasme wel een beetje.
De basics zijn hetzelfde. Als ik van die chopper-programma's kijk op Discovery is het voor wat het frame betreft feest der herkenning...

Wat de donorfiets betreft: Zou kunnen, maar... De achtervork van een gewone fiets is veel te slap. Als je door een bocht gaat komt er zijdelingse kracht op de achterbrug. Daar is het niet op gemaakt.
Plus je moet meer energie leveren. De fiets is als geheel veel zwaarder. De krachten zijn dus groter, dus moet je fietsframe iets lomper zijn.
Het is beter dat je de trapas iets naar voren plaats. Je kan dan meer kracht zetten, plus het helpt om de gehele zithoogte iets te verlagen waardoor je lager zit en meer armlengte over hebt om te sturen. Je moet immers de gehele bak van je wegdraaien als je wilt sturen.

Het draaipunt moet iets voorover staan. Niet haaks op het wegdek. Als je dan stuurt helt de fiets iets naar binnen. Beter voor het rijgedrag. Mij dunkt overigens een balhoofd iets te zwak (balhoofd is draaipunt van het stuur) Het is geconstrueerd om axiale krachten op te vangen. Niet om radiale krachten op te vangen. Krachten in de lengterichting van de draaiende as. De bakfiets trekt en drukt aan het draaipunt dwars op de as. Radiale krachten. En die krachten zijn nog eens veel groter dan bij een gewone fietstuur.

Een bankje voor je zoon is geen probleem. Denk wel aan gordels voor met name als je moet remmen! Ervaring....
Een deurtje aan de voorzijde om het instappen te vergemakkelijken kan uiteraard. Regenkap, cabriolet-style voor als je het echt luxe wilt maken.

[ Bericht 20% gewijzigd door beerten op 14-08-2009 00:29:38 ]
CollinDHdonderdag 20 augustus 2009 @ 16:21
De Babboe bakfiets kan je bestellen als montagepakket en volgens hun site leveren ze ook naar het buitenland.

Zie http://www.babboe.nl/veel-gestelde-vragen-bakfiets#Overbakfiets8

In NL is Babboe momenteel denk de populairste 3-wiel bakfiets, onderdelen komen uit China, ze verkopen alleen via Internet.

Ik denk dat andere fabrikanten ook best een nieuwe bakfiets in onderdelen naar de VS kunnen sturen. Of een tweede hans kopen en die zelf op transport zetten.

Rij zelf ook bakfiets, en weet redelijk wat waar te koop is.
heartworkdonderdag 20 augustus 2009 @ 16:31
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 20:01 schreef bleiblei het volgende:
Ik heb ff zitten kijken op tnt.com en die vragen 8000 euro .
Maar dat moet veeeeeeeeeeeeeel goedkoper kunnen.
Ga toch fietsen.
Mijn vader heeft voor 900 dollar zijn motor verstuurd naar Miami. je gaat me toch niet vertellen dat een bakfiets dan duizenden euro's kost he.
Jumparoundvrijdag 21 augustus 2009 @ 09:26
verschil tussen lucht en zee vracht.
T42dinsdag 25 augustus 2009 @ 15:00
kan wel een nieuwe fiets van hier, uitelkaar halen en verzenden