Sinds een maandje of twee heb ik een andere auto. Voorheen een Peugeot 306 met airco. "Och, heerlijk, airco!" zul je nu waarschijnlijk denken. Nou, dat viel flink tegen, want er was een en ander niet in de orde met de airco. Reparatiekosten, eurootje of 400. Nooit laten fiksen, altijd met een druppel zweet in de auto in de zomer.
![]()
Maar goed, nu heb ik dus een andere auto. Een Renault Megane. Heerlijke auto, lekker zuinig, ziet er fraai uit en wederom met airco. Nu zul je misschien denken: "Tsja, zeker weer een kapotte!". Neen! Deze deed het gewoon prima. Althans, de eerste 3000 kilometers. Langzaamaan werd de koude lucht een stukje warmer en al rap kwam er geheel geen koude lucht meer uit. In alle wijsheid eens de gebruiksaanwijzing gelezen en een beetje gegoogled (niet lukraak natuurlijk, maar vooral op airco+megane) en ik vond informatie over het bijvullen van de airco. Maar dat is een dure grap! (in de categorie: wel genaaid, niet geneukt). Maar goed, eens kijken wat het precies gaat kosten. Renault-dealer zo rond de 200 euro (

), maar de Kwik-fit had een aanbieding voor reinigen en vullen voor 129 euro. Nou, dat is niet zo duur lijkt me dan. Eens bellen.
![]()
Kwikfit 1 (Atoomweg in Groningen) had het aircomannetje op vakantie, dus ik kon er niet terecht. Gelukkig kreeg ik van de vriendelijke man het nummer van een andere Kwik-fit (Damsterdiep). Die hadden wel een mannetje, maar geen vloeistof (

). Dus kreeg ik het nummer van Kwik-fit 3 (Boterdiep meen ik). Die hadden wel een mannetje en vloeistof, maar een ander mankement waardoor het koeltefeest niet doorging.
![]()
Maar, omdat ik toch mijn airco gefixt wilde hebben, even doorgezet en op Internet uiteindelijk bij toeval de 'Speedy' gevonden. Nog nooit van gehoord, maar op hun site stond geheel toevallig een aanbieding: Airco vullen, reinigen en een voorjaarscheck (keihandig in augustus!) voor slechts 89,95!
![]()
Ik dus met mijn Megane naar de garage Speedy in Groningen. Het bleek een franchise te zijn en de eigenaar hielp me bij mijn verzoek. Vriendelijke man, kreeg koffie aangeboden en ik kon wachten op de reinging, vulling etc. Lekker wat koffie gehad, op de laptop gewerkt en na een uurtje (of iets meer) kon ik afrekenen. Keurig 89,95 (en wat euro's voor een vaag ringetje) afgetikt en de auto gestart. Ondertussen eens navraag gedaan naar de mogelijkheid van stikstof in de bandjes. Schijnt goed te zijn, maar kost wel even drie euro per band. De eigenaar was rete-eerlijk en zei dat het amper verschil maakte en ik beter wat leuks kon doen met mijn 12 euro. En dat terwijl hij het zelf verkocht!
Ik dus op weg met een goed en eerlijk advies en een flinke dosis kippenvel. In een paar minuten -ik was aan het afrekenen en de auto draaide stationair- was de temperatuur van een zomers 24 graden gezakt naar een ijzingwekkende 15-17 graden. Brrr.
![]()
Conclusie: Speedy Groningen is goedkoop, vakkundig en ze kunnen blijkbaar goed de airco bijvullen. Complimenten voor deze zaak