abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71848275
Hallo!

Ik heb een vraag over een onderwerp waar ik op dit moment NIETS van af weet, en ik hoop dat iemand me hier bij kan helpen!

De situatie: Mijn vader (ouder, alleenstaand -wel een vriendin-, slechte gezondheid) woont in een huurhuis. De woningbouwvereniging heeft alle huurders in de buurt een aanbod gedaan; ze kunnen de woning waar ze nu in wonen kopen. (met 10% korting op de taxatiewaarde)
Mijn vader zit daar niet op te wachten (wil geen verplichtingen meer op zijn leeftijd) MAAR nu heeft hij te horen gekregen dat kinderen het ook mogen kopen, met dezelfde korting.
Ik zit daar eerlijk gezegd WEL op te wachten!
Het is een leuke buurt, een fijn huis, dichtbij werk, mooi tuintje, geen Tokkie-buren en de prijs is behoorlijk laag.
Wel is het een ouder huis; er zal ongetwijfeld binnenkort onderhoud gepleegd moeten worden. Aan de andere kant weet ik wie er de afgelopen 20 jaar heeft gewoond; mijn vader is heel precies met onderhoud, goede kwaliteit spullen installeren etc; hij heeft de woning absoluut niet ' uitgewoond', alles is in principe dus piekfijn in orde.

Nu het probleem:
Mijn vader's voorstel is als volgt; ik koop het; hij blijft daar wonen tot hij een andere -gelijkvloerse woning of aanleunwoning of eventueel gezamelijke woning met zijn vriendin heeft gevonden.
In deze periode betaald hij mij huur. Deze periode zou best een paar jaar kunnen duren; hij is niet binnen een paar jaartjes foetsie en dat vind ik ook helemaal niet erg.
Ik wil zelf daarvoor een huurcontract opstellen. Ik heb namelijk een klein eigen bedrijfje en ondanks het feit dat ik geen problemen voorzie moet ik er niet aan denken dat ik door wat voor omstandigheid dan ook failliet ga en dat dan mijn bejaarde vader uit zijn huis gezet wordt wegens gedwongen verkoop oid!
Als huurder zou hij daartegen meer bescherming hebben.

Nu probeer ik me een beetje in te lezen in deze materie (ik heb hiervoor nog nooit aan een huis kopen gedacht) en wat mij opvalt is dat ik zowiezo geen hypotheekrenteaftrek krijg als ik niet de hoofdbewoner ben. (Ik blijf in de periode dat hij daar nog zit gewoon in mijn eigen huurhuisje wonen)
Maar nu lees ik ook dat het huis dan in box 3 opgevoerd moet worden EN dat als een huis eenmaal ingevoerd wordt in box 3, je het NOOIT meer in box 1 kunt opvoeren, ook niet als je er uiteindelijk toch zelf intrekt.
Je krijgt dan dus *nooit* meer hypotheekrenteaftrek, zelfs niet als ik er bv een jaar later zelf zou gaan wonen.
Is dit waar?

Gecombineerd met het feit dat mijn vader niet van plan is een hogere huur te gaan betalen (hij betaald nu 400 per maand en dat vind hij prima zo) en het feit dat ik de hypotheekrente niet kan aftrekken (als ik al een hypotheek krijg, eigen bedrijfinkomsten schommelen elk jaar) is deze situatie dus misschien niet zo ideaal als ik eerst dacht.

Maar goed, weet iemand of het box3/box1 verhaal inderdaad klopt?
En als ik de hypotheek versneld afbetaal (nogmaals, zo hoog is de prijs niet) blijft het dan nog steeds box3?
Ik vind het niet erg om per maand ietsje meer te betalen dan dat het huis waard is (ik zou er echt graag wonen) maar om dan tijdens de rest van 'mijn leven' belasting te betalen over een verhuurobject terwijl ik er gewoon woon heb ik ook geen zin in...

PS: Mocht ik zonder mijn medeweten totaal idiote dingen hebben opgeschreven; feel free to correct me! Ik heb hier op dit moment nog helemaal geen verstand van dus een denkfoutje is snel gemaakt.
Alvast heel hartelijk bedankt!
pi_71848326
ik zou dit echt even met de belastingdienst opnemen..
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  donderdag 13 augustus 2009 @ 14:24:03 #3
256575 Joe-Momma
same planet different world
pi_71848429
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 14:18 schreef dreampje het volgende:
Hallo!

Ik heb een vraag over een onderwerp waar ik op dit moment NIETS van af weet, en ik hoop dat iemand me hier bij kan helpen!

De situatie: Mijn vader (ouder, alleenstaand -wel een vriendin-, slechte gezondheid) woont in een huurhuis. De woningbouwvereniging heeft alle huurders in de buurt een aanbod gedaan; ze kunnen de woning waar ze nu in wonen kopen. (met 10% korting op de taxatiewaarde)
Mijn vader zit daar niet op te wachten (wil geen verplichtingen meer op zijn leeftijd) MAAR nu heeft hij te horen gekregen dat kinderen het ook mogen kopen, met dezelfde korting.
Ik zit daar eerlijk gezegd WEL op te wachten!
Het is een leuke buurt, een fijn huis, dichtbij werk, mooi tuintje, geen Tokkie-buren en de prijs is behoorlijk laag.
Wel is het een ouder huis; er zal ongetwijfeld binnenkort onderhoud gepleegd moeten worden. Aan de andere kant weet ik wie er de afgelopen 20 jaar heeft gewoond; mijn vader is heel precies met onderhoud, goede kwaliteit spullen installeren etc; hij heeft de woning absoluut niet ' uitgewoond', alles is in principe dus piekfijn in orde.

Nu het probleem:
Mijn vader's voorstel is als volgt; ik koop het; hij blijft daar wonen tot hij een andere -gelijkvloerse woning of aanleunwoning of eventueel gezamelijke woning met zijn vriendin heeft gevonden.
In deze periode betaald hij mij huur. Deze periode zou best een paar jaar kunnen duren; hij is niet binnen een paar jaartjes foetsie en dat vind ik ook helemaal niet erg.
Ik wil zelf daarvoor een huurcontract opstellen. Ik heb namelijk een klein eigen bedrijfje en ondanks het feit dat ik geen problemen voorzie moet ik er niet aan denken dat ik door wat voor omstandigheid dan ook failliet ga en dat dan mijn bejaarde vader uit zijn huis gezet wordt wegens gedwongen verkoop oid!

Nu probeer ik me een beetje in te lezen in deze materie (ik heb hiervoor nog nooit aan een huis kopen gedacht) en wat mij opvalt is dat ik zowiezo geen hypotheekrenteaftrek krijg als ik niet de hoofdbewoner ben. (Ik blijf in de periode dat hij daar nog zit gewoon in mijn eigen huurhuisje wonen)
Maar nu lees ik ook dat het huis dan in box 3 opgevoerd moet worden EN dat als een huis eenmaal ingevoerd wordt in box 3, je het NOOIT meer in box 1 kunt opvoeren, ook niet als je er uiteindelijk toch zelf intrekt.
Je krijgt dan dus *nooit* meer hypotheekrenteaftrek, zelfs niet als ik er bv een jaar later zelf zou gaan wonen.
Is dit waar?

Gecombineerd met het feit dat mijn vader niet van plan is een hogere huur te gaan betalen (hij betaald nu 400 per maand en dat vind hij prima zo) en het feit dat ik de hypotheekrente niet kan aftrekken (als ik al een hypotheek krijg, eigen bedrijfinkomsten schommelen elk jaar) is deze situatie dus misschien niet zo ideaal als ik eerst dacht.

Maar goed, weet iemand of het box3/box1 verhaal inderdaad klopt?
En als ik de hypotheek versneld afbetaal (nogmaals, zo hoog is de prijs niet) blijft het dan nog steeds box3?
Ik vind het niet erg om per maand ietsje meer te betalen dan dat het huis waard is (ik zou er echt graag wonen) maar om dan tijdens de rest van 'mijn leven' belasting te betalen over een verhuurobject terwijl ik er gewoon woon heb ik ook geen zin in...

PS: Mocht ik zonder mijn medeweten totaal idiote dingen hebben opgeschreven; feel free to correct me! Ik heb hier op dit moment nog helemaal geen verstand van dus een denkfoutje is snel gemaakt.
Alvast heel hartelijk bedankt!
Jij koopt dat huis. Je vader schrijft zich in in jou huidige huurwoning maar in werkelijkheid blijft alles zoals het nu is.
Niet helemaal volgens de regels denk ik maar je probleem is dan wel opgelost.. toch??
pi_71848514
Ha! Daar heb je gelijk in, maar ik had gehoopt op een slimme expert die hier toevallig meeleest en alvast wat info kon geven.

Deze hele situtie is zowiezo nog in de prille beginfase, ik zal hier geen definitieve beslissingen over nemen voordat ik met oa mijn belastingadviseur etc. heb gesproken! Ik wil alleen weten of het nut heeft om te dagdromen, of dat ik het maar gelijk moet vergeten...
  donderdag 13 augustus 2009 @ 14:27:10 #5
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_71848528
Indien je het huis koopt dmv een hypotheek zit je ook nog eens naar alle waarschijnlijkheid met een huurbeding waardoor je het huis aan je vader niet kunt verhuren..
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_71848560
Is het wel een goed idee om in een huis te gaan wonen waar je vader heeft gewoond? Wat als je vader komt te overlijden? Het huis zal een betekenis hebben.
pi_71848564
Dat zou inderdaad een optie zijn, maar mijn vader zou zich daar denk ik ongemakkelijk onder voelen.
Oude stempel, regels zijn regels etc...
Maar het kan inderdaad misschien geen kwaad om alternatieve oplossingen te overdenken!
  donderdag 13 augustus 2009 @ 14:28:34 #8
256575 Joe-Momma
same planet different world
pi_71848565
Tja een financieel expert ben ik niet maar wel creatief in het bedenken van oplossingen.. succes!!
  Licht Ontvlambaar donderdag 13 augustus 2009 @ 14:30:02 #9
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_71848606
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 14:28 schreef devl1nsect het volgende:
Is het wel een goed idee om in een huis te gaan wonen waar je vader heeft gewoond? Wat als je vader komt te overlijden? Het huis zal een betekenis hebben.
Dat kan juist heel fijn zijn, is mijn eigen ervaring...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_71848684
LOL, wat reageren jullie snel!

Overlijden vader heb ik geen moeite mee. Mijn moeder is ook in dat huis overleden, daardoor is het juist speciaal voor me. Ik weet dat ze daar bij haar leven heel gelukkig was. (en mijn vader trouwens ook)

Andere dingen moet ik even over nadenken voordat ik daar wat zinnigs over terugschrijf, had niet gedacht dat er zo snel gereageerd zou worden!
  donderdag 13 augustus 2009 @ 14:34:16 #11
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_71848732
quote:
Ik heb namelijk een klein eigen bedrijfje en ondanks het feit dat ik geen problemen voorzie moet ik er niet aan denken dat ik door wat voor omstandigheid dan ook failliet ga en dat dan mijn bejaarde vader uit zijn huis gezet wordt wegens gedwongen verkoop oid!
Vergeet dat maar. Hypotheekverstrekkers kunnen huurders zonder pardon uit de woning zetten als deze verkocht moet worden indien jij failliet gaat...
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
pi_71849035
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 14:30 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Dat kan juist heel fijn zijn, is mijn eigen ervaring...
Ik moet er niet aandenken.
pi_71849099
Bedenk ik mij nu net:

Stel je koopt het huis van je vader. Hoe zit het dan met je eigen huis behouden ivm inschrijving GBA. Uiteraard kan het onderscheid gemaakt worden van postadres / woonadres. Je pa blijft er wonen en jij woont ergens anders.

Krijg je dan ook niet te maken met onderhuur wat tegen de regels zou zijn?

Wie kan hier iets zinnings overzeggen?
pi_71849164
Kan je ook belastingvrij schenken aan je vader?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_71849746
Dat van eenmaal in box 3 blijft in box 3 geldt in ieder geval als de situatie zich voor doet dat je huis A te koop hebt staan, en nieuwe huis B bewoont. Dan mag je voor 2 jaar van huis A de hypotheekrente af blijven trekken in box 1, mits het onafgebroken leeg staat en actief te koop aangeboden wordt. Tussendoor verhuren plaatst de hele hypotheek in box 3, en daar blijft hij ook als je stopt met verhuren, maar die regel is hier niet van toepassing lijkt me zo?

Wat je wel zal hebben, is dat jij je huurinkomsten boven de ~4000 op moet geven in box 3, wat in concreto je hypotheekrente aftrek eigenlijk teniet doet voor alles boven dat bedrag. En simpel gezegt, jij kan met de huur die je vader nu betaald waarschijnlijk niet je hypotheekkosten dekken, zeker niet als hij er al een hele poos woont.

Verder heb je nog de hypotheekverstrekker die in 99% van de gevallen een clausule in de overeenkomst heeft staan over dat zij toestemming moeten geven bij evt verhuur, en in de meeste gevallen dat ze dit op voorhand al verbieden. Daar geldt tot op een zekere hoogte "wat niet weet wat niet deert" maar ja, of dat nou zo slim is in dit geval weet ik niet, je bent toch op zoek naar een lange termijn oplossing lijkt me.

En eigen woningen gaan mee in een faillissement dacht ik, tenzij je ze apart onderbrengt in een andere BV oid, of op naam van de kat zet.. Leg dit anders eens voor aan je accountant?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_71850237

[ Bericht 37% gewijzigd door AnneX op 13-08-2009 16:32:11 ]
pi_71851802
Poeh, veel om over na te denken! Ziet er niet rooskleurig uit...
Ik heb net met mijn accountant gesproken en die zou me hierover terug mailen (ze wist het ook niet zo 123) dus hopelijk is er morgen meer duidelijkheid!

Over de reacties; Dat het huis na failissement overgaat in andere handen dat snap ik en vind ik ook logisch. Als iemand een factuur van mij niet betaald wegens failissement maar vervolgens wel een huisje achter de hand heeft zou ik ook niet vrolijk worden!
Maar waar het om gaat (dacht ik) is huurbescherming. Mijn vader woont er al 20 jaar. In plaats van de woningbouwvereninging zou hij daarna van mij huren, onafgebroken dus. Een eventuele nieuwe eigenaar (bank, schuldeiser, weetikveel) zou iemand die dan al 25 jaar ofzo in deze woning zit er toch niet uit kunnen zetten? Hij zou dan volgens mij gewoon verder kunnen huren, alleen moet hij dan de huur aan de bank/schuldeiser/weetikveel betalen. Ik dacht dat huurders, mits ze gewoon huur blijven betalen, heel erg veel bescherming hebben tegen 'uithuisgezetworden' via bepaalde wetten, dat zou hier dan toch ook gelden? Of heb ik het fout?
(Ik ben overigens niet van plan failliet te gaan, dat even terzijde...)

Belastingvrij schenken en/of kopen van mijn vader; Nou, dan zou ik de het hele hypotheekbedrag moeten schenken, LOL. Mijn vader krijgt echt geen hypotheek, hij heeft kanker. Ziet er nu goed uit, maar je weet maar nooit. Dus ik denk niet dat hij een hypotheek kan krijgen op zijn leeftijd in combinatie met zijn klachten.
En als ik het gehele bedrag had, dan zou ik zowiezo geen hypotheek afsluiten, maar het gewoon in 1 klap kopen, zonder tussenkomst van bank oid.

Devl, jouw hypothese snap ik niet helemaal, ik zou het gewoon legaal aan hem verhuren? Ben niet van plan om mijn vader illegaal onder te brengen, lol
Ik denk dat het hele probleem daar trouwens wel door ontstaat. Ik kan gewoon legaal in mijn huurhuis wonen en hij legaal in 'mijn' koopwoning. Maar omdat ik het dan aan hem verhuur wordt 'mijn' koopwoning als een commercieel object gezien en kom ik niet in aanmerking voor hypotheekrenteaftrek, eventuele koopsubsidie etc, etc, want al die regelingen zijn bedoeld om particulier huizenbezit te stimuleren en *niet* om huisjesmelkers (wat ik dan op papier zou zijn) een handje te helpen. Tenminste, dat is wat ik er op dit moment van begrijp.

Fruityloop, bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik 'stop' op een gegeven moment wel met verhuren, namelijk als ik er in trek. Ga niet verhuren aan mezelf! Heeft dat invloed?
Dat ik de hypotheek niet zou kunnen dekken met de huur van mijn vader daar heb je waarschijnlijk gelijk in. Maar ik vind het niet zo heel erg om dubbele lasten te hebben (mijn huurwoning is ook niet heel duur) dus 200 euro per maand er bij leggen voor een jaar of wat is overkomelijk. Maar goed, als een hypotheekverstrekker verhuren verbied dan houdt natuurlijk zowiezo alles op, ik ga niet mijn vader uit zijn eigen woning schoppen.

Hem mij de huur laten geven als 'belastingvrije schenking aan de kinderen' is inderdaad een idee, maar dan zit ik weer met de huurdersbescherming in mijn maag, want als hij mij officieel geen huur betaald dan kan hij weer niet hard maken dat hij al jarenlang huurder is mocht er wat fout gaan.

*zucht*
Kan beter proberen het hele bedrag van tevoren bij elkaar te sparen, lol. Ik heb behoorlijk wat spaargeld en de prijs zou rond de 150.000 uitkomen dus een hele hoge hypotheek heb ik niet nodig, met 100.000 red ik het volgens mij al. Maar ja, als daar allerlei voorwaarden aan verbonden zijn dan schiet het nog niet op.
Jammer, want ik hou echt van dat huis.

Ik ga me in ieder geval verder inlezen/informeren en als ik wat van mijn accountant hoor dan zal ik het hier ook posten, misschien heeft een ander er ook wat aan.

Bedankt!
pi_71852643
Zo ver als ik weet is er geen leeftijdseis of medicische verklaring nodig voor een hypotheek maar het lijkt me dat er best een mouw aan te passen is als jij een gedeelte schenkt aan je vader voor een aanbetaling en zelf garant gaat staan
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  donderdag 13 augustus 2009 @ 17:12:55 #19
30443 fris
pure frisheid
pi_71853023
Als je de blote eigendom van het huis koopt van de woningbouw en je vader koopt het vruchtgebruik van de woningbouw, dan heeft hij het vruchtgebruik van het huis tot aan zijn dood. Als jij failliet gaat kunnen ze je dan alleen de blote eigendom afpakken en hij heeft dan het recht om er te blijven wonen.
Overlijdt je vader, dan vervalt het vruchtgebruik vanzelf en dan is het huis helemaal van jou (of van degene die tegen die tijd de blote eigendom bezit)
pi_71853111
Maar dan moet TS wel het huis kunnen kopen(zonder HRA)
pi_71854294
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 16:57 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Zo ver als ik weet is er geen leeftijdseis of medicische verklaring nodig voor een hypotheek maar het lijkt me dat er best een mouw aan te passen is als jij een gedeelte schenkt aan je vader voor een aanbetaling en zelf garant gaat staan
Nou daar kon je nog wel eens abuis mee zijn.. Bij hypotheken boven zeg een half miljoen wordt er wel gekeken naar de gezondheid, maar vaak in eerste instantie met een schriftelijke verklaring, boven het miljoen zal het vaak een fysieke keuring inhouden. (de drempelbedragen verschillen per verzekeraar wat) En als je een hypotheek met NHG wilt hebben, ben je ook verplicht een ORV te hebben, waar sowieso een medische verklaring voor nodig is, en mogelijk een keuring. Dat laatste is bij een verzekerd bedrag van 250k bij de meeste verzekeraars ook al weer standaard. En ze gaan er ver in, mij vroegen ze zonder met de ogen te knipperen welke medicatie ik tijdens mijn hartoperatie heb gehad, dat ik toentertijd 3 jaar oud was, en dit in 1977 plaatsvond deed er verder niet echt toe..

Er zullen inderdaad wel constructies mogelijk zijn, maar dat vergt echt de inspanning van een goede hypotheekadviseur en mogelijk wat bijstand uit de juridische en accountancy hoek ivm de eigen zaak.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_71854808
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 18:06 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Nou daar kon je nog wel eens abuis mee zijn.. Bij hypotheken boven zeg een half miljoen wordt er wel gekeken naar de gezondheid, maar vaak in eerste instantie met een schriftelijke verklaring, boven het miljoen zal het vaak een fysieke keuring inhouden. (de drempelbedragen verschillen per verzekeraar wat) En als je een hypotheek met NHG wilt hebben, ben je ook verplicht een ORV te hebben, waar sowieso een medische verklaring voor nodig is, en mogelijk een keuring. Dat laatste is bij een verzekerd bedrag van 250k bij de meeste verzekeraars ook al weer standaard. En ze gaan er ver in, mij vroegen ze zonder met de ogen te knipperen welke medicatie ik tijdens mijn hartoperatie heb gehad, dat ik toentertijd 3 jaar oud was, en dit in 1977 plaatsvond deed er verder niet echt toe..

Er zullen inderdaad wel constructies mogelijk zijn, maar dat vergt echt de inspanning van een goede hypotheekadviseur en mogelijk wat bijstand uit de juridische en accountancy hoek ivm de eigen zaak.
Ik heb een vaag vermoeden dat het hier niet om een hypotheek van een half miljoen gaat
  donderdag 13 augustus 2009 @ 19:02:25 #23
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_71855678
Zo moeilijk is het niet. Zolang jij de woning aan je vader verhuurt, valt de woning en de hypotheek (indien aanwezig) in box 3. Per saldo is de waarde min de schuld (minus de vrijstelling voor zover nog aanwezig) belast tegen (per saldo) 1,2%.
Op het moment dat je er zelf gaat wonen, is het een eigen woning die valt in box 1. Er vindt dat een zogenaamde fictieve vervreemding plaats van box 3 naar box 1.

Of het interessant genoeg is om de woning te kopen, de lasten te dragen enz. is een kwestie van persoonlijk gevoel en een rekensommetje.

Hierboven las ik iets van huur opgeven in box 3. Dat is dus niet van toepassing. Net zo min als de rente aftrekbaar is.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 00:24:40 #24
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_71864884
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 14:34 schreef bug_me_not2 het volgende:

[..]

Vergeet dat maar. Hypotheekverstrekkers kunnen huurders zonder pardon uit de woning zetten als deze verkocht moet worden indien jij failliet gaat...
Wie heeft je dat wijsgemaakt? Banken zijn niet voor niks anti-verhuur; juist omdat je huurders er NIET zomaar uit kunt krijgen.
Ik heb al een boek.
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 09:04:39 #25
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_71867810
quote:
Wie heeft je dat wijsgemaakt? Banken zijn niet voor niks anti-verhuur; juist omdat je huurders er NIET zomaar uit kunt krijgen.
De wet. Zie boek 3, artikel 264 burgerlijk wetboek:
quote:
Artikel 264
1. Indien de hypotheekakte een uitdrukkelijk beding bevat waarbij de hypotheekgever in zijn bevoegdheid is beperkt, hetzij om het bezwaarde goed buiten toestemming van de hypotheekhouder te verhuren of te verpachten, hetzij ten aanzien van de wijze waarop of van de tijd gedurende welke het goed zal kunnen worden verhuurd of verpacht, hetzij ten aanzien van de vooruitbetaling van huur- of pachtpenningen, hetzij om het recht op de huur- of pachtpenningen te vervreemden of te verpanden, kan dit beding niet alleen tegen latere verkrijgers van het bezwaarde goed, maar ook tegen de huurder of pachter en tegen degene aan wie het recht op de huur- of pachtpenningen werd vervreemd of verpand, worden ingeroepen, zulks zowel door de hypotheekhouder, als na de uitwinning van het bezwaarde goed door de koper, dit laatste echter alleen voor zover deze bevoegdheid op het tijdstip van de verkoop nog aan de hypotheekhouder toekwam en deze de uitoefening daarvan blijkens de verkoopvoorwaarden aan de koper overlaat.

2. De inroeping kan niet geschieden, voordat het in artikel 544 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering bedoelde exploit van aanzegging of overneming is uitgebracht. De bepalingen betreffende vernietigbaarheid zijn van toepassing met dien verstande dat de termijn van artikel 52 lid 1 loopt vanaf de voormelde aanzegging of overneming en dat een in strijd met het beding gekomen rechtshandeling slechts wordt vernietigd ten behoeve van degene die het inroept, en niet verder dan met diens recht in overeenstemming is.

3. Indien het beding is gemaakt met betrekking tot hoeven of los land, heeft het slechts werking voor zover het niet in strijd is met enig dwingend wettelijk voorschrift omtrent pacht. Zodanig beding heeft geen werking, voor zover de grondkamer bindend aan de pachtovereenkomst een daarmee strijdige inhoud heeft gegeven, dan wel het beding niet kon worden nageleefd, omdat de grondkamer een wijzigingsovereenkomst die aan het beding beantwoordde, heeft vernietigd. Een beding dat de hypotheekgever verplicht is hoeven voor kortere tijd dan twaalf jaren en los land voor kortere tijd dan zes jaren te verpachten, is nietig.

4. Indien het beding is gemaakt met betrekking tot huur van woonruimte of huur van bedrijfsruimte, heeft het slechts werking, voor zover het niet in strijd is met enig dwingend wettelijk voorschrift omtrent zodanige huur. Het beding dat de verhuur van woonruimte of bedrijfsruimte uitsluit, kan niet tegen de huurder worden ingeroepen, voor zover de woonruimte of bedrijfsruimte ten tijde van de vestiging van de hypotheek reeds was verhuurd en de nieuwe verhuring niet op ongewone, voor de hypotheekhouder meer bezwarende voorwaarden heeft plaatsgevonden.

5. Voor zover een beroep op een beding tot gevolg zal hebben dat de huurder van woonruimte, waarop de artikelen 271 tot en met 277 van Boek 7 van toepassing zijn, moet ontruimen, kan het beding slechts worden ingeroepen nadat de voorzieningenrechter van de rechtbank daartoe op verzoek van de hypotheekhouder verlof heeft verleend. Het verlof is niet vereist ten aanzien van een huurovereenkomst met vernietiging waarvan de huurder schriftelijk heeft ingestemd of die is tot stand gekomen na de bekendmaking, bedoeld in artikel 516 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering.

6. De voorzieningenrechter verleent het verlof, tenzij ook met instandhouding van de huurovereenkomst kennelijk een voldoende opbrengst zal worden verkregen om alle hypotheekhouders die het beding hebben gemaakt en dit jegens de huurder kunnen inroepen, te voldoen. Zo hij het verlof verleent, veroordeelt hij tevens de opgeroepen of verschenen huurders en onderhuurders tot ontruiming en stelt hij een termijn vast van ten hoogste één jaar na de betekening aan de huurder of onderhuurder van zijn beschikking, waarbinnen geen ontruiming mag plaatsvinden. Tegen een beschikking waarbij het verlof wordt verleend, staan geen hogere voorzieningen open.

7. Indien het recht van de huurder of pachter door vernietiging krachtens lid 2 verloren gaat, wordt aan hem uit de bij de executie verkregen netto-opbrengst van het goed met voorrang onmiddellijke na hen tegen wie hij zijn recht niet kon inroepen, een vergoeding uitgekeerd ten bedrage van de schade die hij als gevolg van de vernietiging lijdt. Is de koper bevoegd het beding in te roepen, dan wordt van hetgeen aan de schuldeisers met een lagere rang toekomt, een met de te verwachten schade overeenkomend bedrag gereserveerd, totdat vaststaat dat de koper van zijn bevoegdheid geen gebruik maakt.

Dus heel mooi dat jij een contract hebt, maar de hypotheekhouder heeft een ouder recht om die woning en gaat dus voor. Cru gezegd, klachten wegens niet nakomen door de verhuurder? zoek de verhuurder maar op voor genoegdoening, maar dat zal de hypotheekhouder een rotzorg zijn
Oftewel, als de hypotheekverstrekker een huurbeding heeft opgenomen in de hypotheekacte en de huurovereenkomst komt later tot stand dan de hypotheek dan geniet de huurder nog steeds huurbescherming, maar mag de hypotheekverstrekker de huurder voor de verkoop uit het huis zetten. De huurder kan vervolgens dan wel verhaal gaan halen bij de verhuurder...
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')