abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71832995
Hallo,
Ik ben nu 17 jaar en word in Februari 18. Maar nu hoorde ik dat je als je 17,5 jaar bent je al kan beginnen met je rijlessen. Klopt dit? Of kan je alleen theorie?
Wie weet hier allemaal meer over, want het liefst doe ik mijn rijexamen op de dag dat ik 18 word!

Als iemand nog tips heeft, of een leuke rijschool in Amsterdam, laat het dan even weten!
pi_71833087
alleen theorie
You dream it, I live it.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 22:25:42 #3
180648 iFries
Fryske linkse boomknuffelaar
pi_71833171
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 22:23 schreef Meddo het volgende:
alleen theorie
en laten we dat alsjeblieft zo laten!
Frysk bloed tsjoch op!
  woensdag 12 augustus 2009 @ 22:26:07 #4
260258 Pindabroodje
http://www.junga.nl
pi_71833188
"Je mag alleen theorie-examen doen als je achttien jaar of ouder bent."

-cbr.nl
pi_71833231
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 22:26 schreef Pindabroodje het volgende:
"Je mag alleen theorie-examen doen als je achttien jaar of ouder bent."

-cbr.nl
Theorielessen kan wel.
You dream it, I live it.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 22:29:22 #6
260258 Pindabroodje
http://www.junga.nl
pi_71833321
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 22:27 schreef Meddo het volgende:

[..]

Theorielessen kan wel.
ik dacht dat TS het had over theorie examen, excuus
pi_71833705
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 22:27 schreef Meddo het volgende:

[..]

Theorielessen kan wel.
Lessen voor theorie? Theorie is toch gewoon zo'n boekje uit je kop leren en klaar..?
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_71833748
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 22:38 schreef Lotje-Plusone het volgende:

[..]

Lessen voor theorie? Theorie is toch gewoon zo'n boekje uit je kop leren en klaar..?
Ja, maar er zijn rijscholen die daar lesavonden voor hebben
You dream it, I live it.
pi_71833843
Je kan beginnen met simulator lessen op je 17e..
pi_71833895
Er zijn wel plannen om het te vervroegen:

In 2010 rijles vanaf 16,5 jaar en rijbewijs vanaf 17 jaar

Minister Eurlings van Verkeer & Waterstaat wil het vanaf eind 2010 voor zeventienjarigen mogelijk hun autorijbewijs te halen. Tot hun achttiende verjaardag mogen zij dan onder begeleiding van een ervaren bestuurder de weg op. In Duitsland zorgt een soortgelijk systeem voor 30% minder ongevallen en 20% minder overtredingen.

Vanaf eind 2010 mag er al met een leeftijd van 16,5 jaar worden begonnen met rijlessen en kan het theorie-examen al worden afgelegd. De opzet is laagdrempelig en vrijwillig en de minister wil het zo aantrekkelijk voor jongeren maken om deel te nemen, waardoor zij zoveel mogelijk ervaring op kunnen doen.

Begeleider
De zeventienjarige moet bij het aanvragen van het rijbewijs aangeven welke mensen op gaan treden als begeleider. Deze personen moeten minimaal tien jaar in het bezit van een rijbewijs zijn, mogen geen ernstige verkeersovertredingen op hun naam hebben staan en krijgen een speciale begeleiderspas. De bestuurder moet tevens toestemming van zijn ouders krijgen en is zelf aansprakelijk in geval van een overtreding of ongeluk.

Minder verkeersdoden
Eurlings vindt het opdoen van ervaring in het verkeer voor jongeren het belangrijkst. De resultaten van 'begeleid rijden' in Duitsland zijn bemoedigend, want de jonge automobilisten veroorzaken daar na hun achttiende 30% minder ongelukken, begaan 20% overtredingen en rijden minder vaak onder invloed van alcohol of drugs. Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) scheelt 'begeleid rijden' in Nederland zestien verkeersdoden per jaar. Na de noodzakelijke praktische aanpassingen zal het systeem waarschijnlijk eind 2010 als experiment ingevoerd worden, waarbij de effecten op de verkeersveiligheid in kaart worden gebracht.
Datum: 24-12-2008

bron: http://www.allepersberich(...)ewijs-vanaf-17-jaar/
pi_71834195
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 22:25 schreef iFries het volgende:

[..]

en laten we dat alsjeblieft zo laten!
inderdaad... Eventueel hoogstends verhogen....
pi_71834520
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 22:52 schreef LilDutchPrincess het volgende:

[..]

inderdaad... Eventueel hoogstends verhogen....
Ach, of je nou 16, 18 of 45 bent, je leeftijd heeft weinig invloed op je rijvaardigheid. We sturen wel 16-jarigen het stadsverkeer in op een brommertje, maar niet in een auto? Zolang de eisen aan het examen zelf niet versoepeld worden (en dus alleen capabele mensen hun rijbewijs krijgen) lijkt het me geen probleem om de leeftijd te verlagen.

Zeker als het gepaard gaat met verplichte begeleiding door een ervaren chauffeur. Nu haal je je rijbewijs op je 18e om vervolgens zonder noemenswaardige ervaring alleen in het verkeer los gelaten te worden. Ik denk dat er een hoop mensen zijn die na hun lessen nog wel wat begeleiding kunnen gebruiken.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 23:08:29 #13
180648 iFries
Fryske linkse boomknuffelaar
pi_71834700
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 23:02 schreef Antaresje het volgende:

[..]

Ach, of je nou 16, 18 of 45 bent, je leeftijd heeft weinig invloed op je rijvaardigheid. We sturen wel 16-jarigen het stadsverkeer in op een brommertje, maar niet in een auto? Zolang de eisen aan het examen zelf niet versoepeld worden (en dus alleen capabele mensen hun rijbewijs krijgen) lijkt het me geen probleem om de leeftijd te verlagen.

Zeker als het gepaard gaat met verplichte begeleiding door een ervaren chauffeur. Nu haal je je rijbewijs op je 18e om vervolgens zonder noemenswaardige ervaring alleen in het verkeer los gelaten te worden. Ik denk dat er een hoop mensen zijn die na hun lessen nog wel wat begeleiding kunnen gebruiken.
en toch zijn het jongeren die de meeste ongelukken veroorzaken (ja, ik ben ook nog maar 21)
Frysk bloed tsjoch op!
pi_71834913
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 23:02 schreef Antaresje het volgende:

[..]

Jongeren zijn impulsief, denken niet na over eventuele gevolgen. Rijgedrag is wél uiterst gebonden aan iemands leeftijd.
pi_71835193
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 23:08 schreef iFries het volgende:

[..]

en toch zijn het jongeren die de meeste ongelukken veroorzaken (ja, ik ben ook nog maar 21)
Zoals eerder al gemeld:
quote:
Tot hun achttiende verjaardag mogen zij dan onder begeleiding van een ervaren bestuurder de weg op. In Duitsland zorgt een soortgelijk systeem voor 30% minder ongevallen en 20% minder overtredingen.
Stel je haalt op je 17e je rijbewijs op zo'n spoedcursus. Vervolgens mag je bijna een jaar lang alleen maar onder begeleiding van een ervaren chauffeur het verkeer in. Iedereen roept altijd dat je pas leert autorijden als je je rijbewijs hebt, maar als er het eerste jaar van dat leerproces iemand naast je zit met ervaring kan dat volgens mij alleen maar voordelen hebben. Natuurlijk kunnen er dan ook nog ongelukken gebeuren, maar oorzaken als overmoed en stoerdoenerij zullen behoorlijk afnemen lijkt me.
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 20:25:59 #16
267323 Agapimou
Morgen gratis bier
pi_72151710
Maar kent of weet iemand goede rijscholen in Amsterdam.. ?
aa-gap-ie-moe
Not your average newbie :h
pi_72156858
De vraag ging volgens mij niet over examen doen, maar over lessen...
En ik dacht eigenlijk ook dat je wel rijlessen nemen mocht nemen vanaf je 17,5e, aangezien je dan feitelijk niet de enige bestuurder van de auto bent (er zit immers altijd een instructeur bij die ook een eigen set pedalen heeft). Maar...
quote:
Minimum leeftijd
Om praktijkexamen te mogen doen moet je eerst in het bezit zijn van het theoriecertificaat.
Voor deelname aan zowel het theorie- als het praktijkexamen moet je minimaal achttien jaar zijn.
Deze leeftijdsgrens geldt ook voor de rijlessen.
Bron: cbr.nl

Kortom:
- Theorielessen mag voor je 18e;
- Theorieexamen mag pas vanaf 18;
- Praktijklessen mag pas vanaf 18;
- Praktijkexamen mag pas nadat je je theorie hebt gehaald.
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_72158050
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 23:15 schreef Afvoerput het volgende:

[..]

Jongeren zijn impulsief, denken niet na over eventuele gevolgen. Rijgedrag is wél uiterst gebonden aan iemands leeftijd.
Inderdaad. Een 18-jarige bestuurder heeft twee jaar meer levenservaring dan een 16-jarige. Hij heeft al twee jaar de kans gehad om stoere tricks uit te halen op z'n scooter en is nu misschien volwassen genoeg om een auto te gebruiken om van a naar b te komen in plaats van voor levensgevaarlijke stoerdoenerij.

Natuurlijk, er zijn ook genoeg 18-jarige debielen, net zoals er waarschijnlijk 16-jarigen zullen zijn die verantwoordelijk kunnen autorijden op hun 16'de. Maar we moeten naar gemiddelden kijken en met het ontegenzeggelijke gegeven dat wijsheid met de jaren komt zal de gemiddelde 18-jarige een betere automobilist zijn dan de gemiddelde 16-jarige.
pi_72162530
Je mag al wel rijlessen nemen in een simulator, is dat niks?
Dan red je het natuurlijk nog niet om op je 18e verjaardag examen te doen, maar je kunt tenminste alvast beginnen.
'En het is ook geen muggezifterij, het is muggeNzifterij.'
  woensdag 26 augustus 2009 @ 15:07:09 #20
160693 Me.
"Normale" user
pi_72172273
Ik ben destijds (5 jaar terug) wel op m'n 17e begonnen met lessen. Officieel mag het niet, maar sommige rijscholen doen het wel.

Lessen in een simulator is ook nog een optie inderdaad, daar kan je ook vanaf je 17e al mee beginnen.
Not guilty by reason of insanity
pi_72178406
Bij rijschool Achmed mag het vast ook wel, dan rij je hierin, met een L erop:

Facts don't care about your feelings
pi_72181614
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 15:07 schreef Me. het volgende:
Ik ben destijds (5 jaar terug) wel op m'n 17e begonnen met lessen. Officieel mag het niet, maar sommige rijscholen doen het wel.

Lessen in een simulator is ook nog een optie inderdaad, daar kan je ook vanaf je 17e al mee beginnen.
Ik ben inderdaad ook op mijn 17e begonnen met lessen. Ik had op de introductieles aangegeven dat ik al een beetje kon rijden maar toen ik meteen de snelweg op moest, ging ik wel even slikken. Al met al blijft het risico natuurlijk bij de rijschoolhouder dus ik had weinig te vrezen.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_72184107
officieel mag het niet, maar in de praktijk wordt er lang niet altijd vooraf gevraagd naar een legitimatie bij de rijschool. Dus dan zou je al kunnen beginnen met lessen.
..
  woensdag 26 augustus 2009 @ 21:51:21 #24
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_72184202
Heel lang geleden mocht het wel.
Moest je 17 jaar en 6 maanden zijn en je theorie op zak hebben met een minimale score van 75 (van de 80).

Maar goed, toen was je theorie ook nog onbeperkt geldig
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_72184994
Goede rijschool: op de site van het CBR kijken naar slagingspercentages per rijschool in de regio
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')