en laten we dat alsjeblieft zo laten!quote:Op woensdag 12 augustus 2009 22:23 schreef Meddo het volgende:
alleen theorie
Theorielessen kan wel.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 22:26 schreef Pindabroodje het volgende:
"Je mag alleen theorie-examen doen als je achttien jaar of ouder bent."
-cbr.nl
Lessen voor theorie? Theorie is toch gewoon zo'n boekje uit je kop leren en klaar..?quote:
Ja, maar er zijn rijscholen die daar lesavonden voor hebbenquote:Op woensdag 12 augustus 2009 22:38 schreef Lotje-Plusone het volgende:
[..]
Lessen voor theorie? Theorie is toch gewoon zo'n boekje uit je kop leren en klaar..?
inderdaad... Eventueel hoogstends verhogen....quote:Op woensdag 12 augustus 2009 22:25 schreef iFries het volgende:
[..]
en laten we dat alsjeblieft zo laten!
Ach, of je nou 16, 18 of 45 bent, je leeftijd heeft weinig invloed op je rijvaardigheid. We sturen wel 16-jarigen het stadsverkeer in op een brommertje, maar niet in een auto? Zolang de eisen aan het examen zelf niet versoepeld worden (en dus alleen capabele mensen hun rijbewijs krijgen) lijkt het me geen probleem om de leeftijd te verlagen.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 22:52 schreef LilDutchPrincess het volgende:
[..]
inderdaad... Eventueel hoogstends verhogen....
en toch zijn het jongeren die de meeste ongelukken veroorzaken (ja, ik ben ook nog maar 21)quote:Op woensdag 12 augustus 2009 23:02 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Ach, of je nou 16, 18 of 45 bent, je leeftijd heeft weinig invloed op je rijvaardigheid. We sturen wel 16-jarigen het stadsverkeer in op een brommertje, maar niet in een auto? Zolang de eisen aan het examen zelf niet versoepeld worden (en dus alleen capabele mensen hun rijbewijs krijgen) lijkt het me geen probleem om de leeftijd te verlagen.
Zeker als het gepaard gaat met verplichte begeleiding door een ervaren chauffeur. Nu haal je je rijbewijs op je 18e om vervolgens zonder noemenswaardige ervaring alleen in het verkeer los gelaten te worden. Ik denk dat er een hoop mensen zijn die na hun lessen nog wel wat begeleiding kunnen gebruiken.
Jongeren zijn impulsief, denken niet na over eventuele gevolgen. Rijgedrag is wél uiterst gebonden aan iemands leeftijd.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 23:02 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Ach, of je nou 16, 18 of 45 bent, je leeftijd heeft weinig invloed op je rijvaardigheid. We sturen wel 16-jarigen het stadsverkeer in op een brommertje, maar niet in een auto? Zolang de eisen aan het examen zelf niet versoepeld worden (en dus alleen capabele mensen hun rijbewijs krijgen) lijkt het me geen probleem om de leeftijd te verlagen.
Zeker als het gepaard gaat met verplichte begeleiding door een ervaren chauffeur. Nu haal je je rijbewijs op je 18e om vervolgens zonder noemenswaardige ervaring alleen in het verkeer los gelaten te worden. Ik denk dat er een hoop mensen zijn die na hun lessen nog wel wat begeleiding kunnen gebruiken.
Zoals eerder al gemeld:quote:Op woensdag 12 augustus 2009 23:08 schreef iFries het volgende:
[..]
en toch zijn het jongeren die de meeste ongelukken veroorzaken (ja, ik ben ook nog maar 21)
Stel je haalt op je 17e je rijbewijs op zo'n spoedcursus. Vervolgens mag je bijna een jaar lang alleen maar onder begeleiding van een ervaren chauffeur het verkeer in. Iedereen roept altijd dat je pas leert autorijden als je je rijbewijs hebt, maar als er het eerste jaar van dat leerproces iemand naast je zit met ervaring kan dat volgens mij alleen maar voordelen hebben. Natuurlijk kunnen er dan ook nog ongelukken gebeuren, maar oorzaken als overmoed en stoerdoenerij zullen behoorlijk afnemen lijkt me.quote:Tot hun achttiende verjaardag mogen zij dan onder begeleiding van een ervaren bestuurder de weg op. In Duitsland zorgt een soortgelijk systeem voor 30% minder ongevallen en 20% minder overtredingen.
Bron: cbr.nlquote:Minimum leeftijd
Om praktijkexamen te mogen doen moet je eerst in het bezit zijn van het theoriecertificaat.
Voor deelname aan zowel het theorie- als het praktijkexamen moet je minimaal achttien jaar zijn.
Deze leeftijdsgrens geldt ook voor de rijlessen.
Inderdaad. Een 18-jarige bestuurder heeft twee jaar meer levenservaring dan een 16-jarige. Hij heeft al twee jaar de kans gehad om stoere tricks uit te halen op z'n scooter en is nu misschien volwassen genoeg om een auto te gebruiken om van a naar b te komen in plaats van voor levensgevaarlijke stoerdoenerij.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 23:15 schreef Afvoerput het volgende:
[..]
Jongeren zijn impulsief, denken niet na over eventuele gevolgen. Rijgedrag is wél uiterst gebonden aan iemands leeftijd.
Ik ben inderdaad ook op mijn 17e begonnen met lessen. Ik had op de introductieles aangegeven dat ik al een beetje kon rijden maar toen ik meteen de snelweg op moest, ging ik wel even slikken. Al met al blijft het risico natuurlijk bij de rijschoolhouder dus ik had weinig te vrezen.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 15:07 schreef Me. het volgende:
Ik ben destijds (5 jaar terug) wel op m'n 17e begonnen met lessen. Officieel mag het niet, maar sommige rijscholen doen het wel.
Lessen in een simulator is ook nog een optie inderdaad, daar kan je ook vanaf je 17e al mee beginnen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |