Heb een jaar geleden een ECHT Casio horloge uit de VS laten komen, en was ook ff vergeten dat er inklaringskosten bij zouden kunnen komen. En ja hoor , ik was de sigaar toevallig die ene keer.
Omdat het bedrag ( ze rekenen dan helaas ook de transportkosten mee in de totaal prijs ) boven de ¤ 150 uitkwam , had ik de hoofdprijs met zowel eerst de dounerechten als daarna omzetbelasting .
Uiteindelijk was ik echter nog steeds goedkoper uit dan in Nederland, maar was toch een tegenvaller.
Maar om eem lang verhaal kort te maken, en terug te komen op TS ( mogelijke ) probleem :
Douanerechten hoef je dan niet te betalen, maar wel 19% OMZETBELASTING over de CHINESE prijs, niks geen Nederlandse adviesprijs. Dat is alleen maar van toepassing wanneer je bijv. een auto koopt, en men de BPM moet gaan berekenen, DIE betaal je over de NEDERLANDSE adviesprijs inderdaad.
En waar het uiteindelijk omgaat : je moet het TOTAALBEDRAG betalen bij het afhalen op het postkantoor dan. De PTT regelt het inklaren, en verrekent dit met de douane.
Zie ook :
http://www.douane.nl/part(...)rnetaankopen-03.htmlECHTER : PTT rekent OOK INKLARINGSKOSTEN en/of AFHANDELINGSKOSTEN, want zoals je kunt lezen in onderstaand stuk regelt de PTT ALLES , het stuk ligt NOOIT bij de douane, de douane zetelt ( of komt langs ) in het PTT gebouw!
Al deze handelingen die de PTT voor de douand verricht ( als de douane het er tussenuitpikt alleen ! ) die kosten verhaalt de PTT op de ontvanger als zijnde inklaringskosten en/of afhandelingskosten.
________________________________________________________________________________________
Kopen via internet of postorder door particulieren
Dit onderdeel is alleen bedoeld voor kopen door particulieren, niet voor organisaties.
Ik ontvang goederen uit het buitenland, bijvoorbeeld:
na aankoop via internet
na aankoop bij een postorderbedrijf
gevraagd of ongevraagd (andere afzenders)
Let op!
Douane heeft geen informatie over waar uw postpakket is
Het post- of koeriersbedrijf kan u vertellen waar het pakket is en of bijvoorbeeld de douaneafhandeling inmiddels klaar is. De Douane heeft hierover geen informatie.
UW PAKKET LIGT ALTIJD BIJ HET POST- OF KOERIERSBEDRIJF, NOOIT BIJ DE DOUANE !Ontvangt u goederen uit het buitenland? Dan kan het zijn dat u te maken krijgt met de volgende zaken:
aangifte doen en belastingen bij invoer betalen
In vrijwel alle gevallen doet het post- of koeriersbedrijf dat het transport uitvoert aangifte bij de Douane.
Het post- of koeriersbedrijf kan u een rekening sturen voor:
inklaringskosten
(de kosten die het post- of koeriersbedrijf maakt voor het doen van de aangifte bij de Douane)
afhandelingskosten
(de kosten voor ander werk dat het post- of koeriersbedrijf voor u doet)
de eventueel te betalen belastingen
(douanerechten, omzetbelasting en accijns)
(Hoeveel belastingen u bij invoer moet betalen verschilt per product.