Boze Russin gooit theekop naar Mona Lisaquote:Het keramische kopje raakte het kogelvrijeglas dat voor het doek hangt, aldus de woordvoerder.
quote:Op woensdag 12 augustus 2009 18:11 schreef Aestivate het volgende:
Eens in de zoveel tijd is het weer raak, in het nieuws of in een gesprek komt het woord "kogelvrij" naar voren (kogelvrije vesten, kogelvrij glas, etc.). Wanneer ik dan zeg dat ik ook kogelvrije vesten heb (immers, het zijn vesten zonder kogels erin) wordt ik raar aangekeken.
Het is kogelwerend! Recent voorbeeld:
[..]
Boze Russin gooit theekop naar Mona Lisa
Klacht: Incorrect gebruik van het woord kogelvrij.
Soortgelijke misvattingen:
Stoplicht wanneer men verkeerslicht bedoeld.
Vrachtwagen wanneer men vrachtauto bedoeld (inmiddels te ver ingeburgerd)
En zo zijn er nog wel meer te bedenken.
Dat het te ver ingeburgerd is geldt voor je andere voorbeelden ook.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 18:11 schreef Aestivate het volgende:
Vrachtwagen wanneer men vrachtauto bedoeld (inmiddels te ver ingeburgerd)
Gaat tie weerquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik zwaai naar dieren.
Ook terecht ergerlijk.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 18:13 schreef trovey het volgende:
RVS = Roest vast staal maar wordt in de volksmond Roest vrij staal genoemd.
Ook terechte misvattingen.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 18:16 schreef gateway het volgende:
stopcontact ipv wandcontactdoos
stroom eraf zetten ipv spanning eraf
benzinemeter ipv brandstofmeter
los ipv open
Vind ik hetzelfdequote:Op woensdag 12 augustus 2009 18:16 schreef gateway het volgende:
Omdat een wandcontactdoos een voorwerk is waarin een stekken kan (en voor is gemaakt, in een emmer kan een stekker ook, maar dat bedoel ik nietquote:stop·con·tact het; o -en voorwerp waarin men een stekker steekt om elektrische apparaten aan te sluiten
Klopt, maar toch vecht ik deze verloren strijd tegen de verloedering van de Nederlandse taal. Er zijn volgens mij genoeg mensen die het weten en zich eraan ergeren.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 18:19 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Dat het te ver ingeburgerd is geldt voor je andere voorbeelden ook.
kilometerteller ipv snelheidsmeterquote:Op woensdag 12 augustus 2009 18:16 schreef gateway het volgende:
steker ipv stekker
stroom eraf zetten ipv spanning eraf
benzinemeter ipv brandstofmeter
los ipv open
friet ipv patat
etc etc.
Ik ben niet zo'n kommaneuker maar als je woorden bezigt moet je wel weten wat ze betekenen, en in dit geval er achter komen dat ze incorrect gebruikt worden. In dit geval is het uitspreken van het woord en een gedachtengang van 0,1 seconde genoeg.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 18:20 schreef mirved het volgende:
Mensen zoals jou vind ik echt misselijk. Die alles letterlijk moeten nemen.
Ik weet het, maar ik vind het raar dat men zo'n fout maakt.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 18:23 schreef Pakspul het volgende:
[..]
De deur staat open, de deur staat niet los of de deur is los.
niet, want het glas kan nog steeds kapot, daarom is het kogelwerend.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 18:23 schreef onearmedman het volgende:
Vandale geeft uitsluitsel:
ko·gel·vrij bn ondoordringbaar voor kogels: ~ glas
Oftewel jij hebt het fout en kogelvrij is correct.
Van Dale accepteert de woorden wanneer ze maar lang genoeg gebruikt worden.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 18:23 schreef onearmedman het volgende:
Vandale geeft uitsluitsel:
ko·gel·vrij bn ondoordringbaar voor kogels: ~ glas
Oftewel jij hebt het fout en kogelvrij is correct.
Geen goede bron, maar Wikipedia weet hoe het hoort.quote:stop·licht het; o -en verkeerslicht
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kogelwerend_vestquote:(in de volksmond vaak enigszins misleidend aangeduid als kogelvrij vest)
Klacht: Incorrect gebruik van de spellings- en grammaticaregels.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 18:11 schreef Aestivate het volgende:
wordt ik
[..]
Klacht: Incorrect gebruik van het woord kogelvrij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |