abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71794879
Nu wil ik dus graag samen een RAID 0 opstelling maken maar ik kom er niet helemaal uit.
Het gaat om het MSI AMD 790FX-GD70 moederbord met 2 300 GB hardeschijven die in RAID 0 moeten komen.

Nu staat er op de MSI site wel iets over een floppy disk maar ik heb alleen USB sticks en er is mij ook weer verteld dat het gewoon in de BIOS kan.

Iemand die mij een stap voor stap handleiding kan geven dat het in 1 keer goed gaat.

Edit: Er staat nog geen OS op want die wil ik juist installeren op de 2 300 GB hardeschijven
pi_71795162
quote:
Weet niet of het werkt heb het hele verhaal niet doorgelezen.

Hier meer uitleg over RAID. Je kan misschien ook voor RAID 1 gaan.

succes.
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 17:55:42 #3
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71795222
Waarom wil je het? Eén schijf kapot betekent dat je flink gezeik hebt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_71795442
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 17:52 schreef icanhascheezburger het volgende:

[..]

Weet niet of het werkt heb het hele verhaal niet doorgelezen.

Hier meer uitleg over RAID. Je kan misschien ook voor RAID 1 gaan.

succes.
Ik ga het proberen
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 17:55 schreef Iblis het volgende:
Waarom wil je het? Eén schijf kapot betekent dat je flink gezeik hebt.
Data dat ik wil bewaren gaat standaard al naar een andere hardeschijf
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 18:25:53 #5
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_71795951
Ja, de TS gaat toch een flop nodig hebben.

Een "echte" RAID controller maaklt volledig transparant een RAID array aan, en windows ziet alleen de "nieuwe harddisk" die jij gemaakt hebt.

De quasi RAID controllers die intel tegenwoordig overal opdoet, hebben weliswaar een BIOS menu waar je idd je array aan kunt maken, maar windows heeft toch een driver nodig Als je windows de driver niet voert, ziet deze alleen 2 schijven, en negeert'ie gewoon wat jij eerder in die RAID bios hebt aangegeven.

Als je moderne hardware hebt (en dat zal wel) moet de TS gewoon ff in de bios bij alles USB kijken, daar kun je aanegeven dat een USB die jij erin doet gezien wordt als flop. Dan zou je em kunnen formateren als bootable stick, maar als jij gewoon je driver erop zet is dat zat, kan windows die oppikken, enz.

RAID 1, aangeraden is weliswaar veiliger, maar reduceert je 'bang for buck' zo erg. Vanuit het perspectief van consument(!). De helft van je gekochte capaciteit opofferen, om stabiliteit te winnen is voor een bedrijf een goeie afweging, voor mensen die ook graag tegen hun buurman zeggen hoeveel GB ze nu hebben gekocht, niet

Ik heb zelf ook een stripeset (=RAID 0) op me main bak, ook voor de snelheid idd, en belangrijke data, net als de TS, heb ik ook andere plekken voor.
&lt;signature here&gt;.
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 18:39:11 #6
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_71796285
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 18:25 schreef ExTec het volgende:
De quasi RAID controllers die intel tegenwoordig overal opdoet, hebben weliswaar een BIOS menu waar je idd je array aan kunt maken, maar windows heeft toch een driver nodig Als je windows de driver niet voert, ziet deze alleen 2 schijven, en negeert'ie gewoon wat jij eerder in die RAID bios hebt aangegeven.
Kleine correctie op mij zelve : je moet doorgaans altijd wel een driver voeren, hoe bekender je merk, hoe groter de kans dat'ie wel in windows zit, maar grootste nadeel van die intel meuk is juist dat'ie ook wat vind zonder. Dan negeert'ie gewoon je RAID setup, en gaat'ie SATA babbelen. Terwijl een volwaardige controller je array zal tonen, of helemaal niks.
&lt;signature here&gt;.
pi_71796766
Mmm op de een of andere manier heb ik nu een RAID 0 opstelling via Sata 7 & 8 (- SATA II 7~8 support RAID 0, 1, or JBOD mode by JMicron® JMB322)

Kan ik nu wel gewoon de andere hardeschijf in de Sata 1 t/m 6 stoppen (- SATA II 1~6 support RAID 0, 1, 5, 10 or JBOD mode by AMD® SB750) zonder dat dit problemen gaat opleveren?
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 19:05:30 #8
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_71796950
Bootvolgorde moet je op letten, het zal wel werken.

Maar de kans is groot dat je beter een RAID array aan kunt maken via die andere chipset; JMicron heeft niet zo'n goede naam.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_71796979
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 19:05 schreef GlowMouse het volgende:
Bootvolgorde moet je op letten, het zal wel werken.

Maar de kans is groot dat je beter een RAID array aan kunt maken via die andere chipset; JMicron heeft niet zo'n goede naam.
Ga ik dat wel proberen, moet ik alleen ff een floppy drive weten te regelen ergens
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')